Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey - The RSR 350!

Met toch wat pijn sluit ik dit dagboek! Het was een geweldige ervaring.. man wat heb ik in ander halve jaar veel geleerd! Dus ik wil groter.. mijn bak inclusief alles staat te koop. Begin 2020 zal ik weer een nieuwe bak opstarten en een dagboek starten. Ik wil iedereen bedanken voor het meelezen, adviezen en interesse! Uiteraard blijf ik actief maar dit dagboek mag gesloten worden.

Met toch wat pijn sluit ik dit dagboek! Het was een geweldige ervaring.. man wat heb ik in ander halve jaar veel geleerd! Dus ik wil groter.. mijn bak inclusief alles staat te koop. Begin 2020 zal ik weer een nieuwe bak opstarten en een dagboek starten. Ik wil iedereen bedanken voor het meelezen, adviezen en interesse! Uiteraard blijf ik actief maar dit dagboek mag gesloten worden.

Stoppen met een hobby is meestal niet leuk, ook al is het tijdelijk. Zelf heb ik die beslissing ook genomen eind vorig jaar. Ik start eveneens begin volgend jaar met een nieuw en groter aquarium.
Ik wens je veel succes met de verkoop van je aquarium en wacht ik nieuwsgierig op je nieuwe dagboek.

Dankjulliewel, ja het is echt wel gek om nu gestopt te zijn. Maar wilde niet direct over op een andere bak, wil echt nadenken over hoe ik dingen anders wil doen. Wat waren succesfactoren en wat heeft gezorgd voor toch ook een mindere periode.
Wat mij echt verbaasd heeft is als het eenmaal draait hoe weinig werk je er aan heb, maar als het ruk gaat je enorm gefrustreerd uren er in kan pompen..

Hopelijk deze week duidelijkheid over de uitbouw, dan kan ik gaan nadenken over bakformaat e.d. Ik zit erg serieus over na te denken om volledig met doodsteen te starten. Zie toch best veel succesverhalen over deze bakken, je moet alleen wat langer wachten maar dat is geen probleem. Misschien wil ik het dan enten met wat 'levend zand' uit een draaiende bak o.i.d.

Dankjulliewel, ja het is echt wel gek om nu gestopt te zijn. Maar wilde niet direct over op een andere bak, wil echt nadenken over hoe ik dingen anders wil doen. Wat waren succesfactoren en wat heeft gezorgd voor toch ook een mindere periode.
Wat mij echt verbaasd heeft is als het eenmaal draait hoe weinig werk je er aan heb, maar als het ruk gaat je enorm gefrustreerd uren er in kan pompen..

Hopelijk deze week duidelijkheid over de uitbouw, dan kan ik gaan nadenken over bakformaat e.d. Ik zit erg serieus over na te denken om volledig met doodsteen te starten. Zie toch best veel succesverhalen over deze bakken, je moet alleen wat langer wachten maar dat is geen probleem. Misschien wil ik het dan enten met wat 'levend zand' uit een draaiende bak o.i.d.

Zo'n aquarium mis je inderdaad snel. Ik merk het zelf nu ook. Mijn bak is sinds 15 december weg.
Gelukkig gaat het met de levende have perfect bij de nieuwe eigenaar.
Bij mij zal het nog zeker tot het einde van het jaar gaan duren, misschien nog wel tot begin volgend jaar. Ondanks dat de bouw van ons nieuwe huis behoorlijk vordert.
Ik ben ook bijna zeker dat ik weer een Red Sea aquarium ga aanschaffen. Het wordt dan de Red Sea S-MAX 650.
Maar het duurt helaas nog lang.
Ben benieuwd wat jij gaat doen. Ik blijf het dus gezellig volgen.

Zo'n aquarium mis je inderdaad snel. Ik merk het zelf nu ook. Mijn bak is sinds 15 december weg.
Gelukkig gaat het met de levende have perfect bij de nieuwe eigenaar.
Bij mij zal het nog zeker tot het einde van het jaar gaan duren, misschien nog wel tot begin volgend jaar. Ondanks dat de bouw van ons nieuwe huis behoorlijk vordert.
Ik ben ook bijna zeker dat ik weer een Red Sea aquarium ga aanschaffen. Het wordt dan de Red Sea S-MAX 650.
Maar het duurt helaas nog lang.
Ben benieuwd wat jij gaat doen. Ik blijf het dus gezellig volgen.

Ja brute bak is dat, heb ik ook al naar zitten kijken...
Helaas vallen de Peninsula's af omdat geen goede plek heb voor een doorkijkbak helaas.. vind dat echt prachtige bakken.
Ik twijfel wel over de sump van de red sea reefers, vond vooral het osmose vak echt een nadeel in combinatie met het auto topoff systeem.

Ga je deze keer een dagboek bijhouden, zou wel tof zijn?

Ja brute bak is dat, heb ik ook al naar zitten kijken...
Helaas vallen de Peninsula's af omdat geen goede plek heb voor een doorkijkbak helaas.. vind dat echt prachtige bakken.
Ik twijfel wel over de sump van de red sea reefers, vond vooral het osmose vak echt een nadeel in combinatie met het auto topoff systeem.

Ga je deze keer een dagboek bijhouden, zou wel tof zijn?

Ja natuurlijk ga ik dan ook een dagboek bijhouden.

Vanavond heb ik in 1 ruk je dagboek uitgelezen met als plottwist dat je je bak verkocht hebt ;) Ik was erg benieuwd hoe de DSR EZ je af ging, ik wil deze namelijk ook gaan toepassen.

Heb je uiteindelijk de oorzaak van je verhoogde koper waarde nog kunnen achterhalen?

Succes met het plannen en starten van je nieuwe bak in 2020. Je gaat toch wel weer een dagboek bijhouden?

Vanavond heb ik in 1 ruk je dagboek uitgelezen met als plottwist dat je je bak verkocht hebt ;) Ik was erg benieuwd hoe de DSR EZ je af ging, ik wil deze namelijk ook gaan toepassen.

Heb je uiteindelijk de oorzaak van je verhoogde koper waarde nog kunnen achterhalen?

Succes met het plannen en starten van je nieuwe bak in 2020. Je gaat toch wel weer een dagboek bijhouden?

Sorry late reactie..
De hoge waarde van koper zat bij mij in het magneet (tunze). Hoe weet ik dat!? Nadat ik deze weg heb gehaald kwam het koper probleem niet meer terug en verder heb ik geen andere apparatuur vervangen.

DSR EZ kan ik niet beoordelen omdat ik het simpel weg te kort heb geprobeerd. Wel weet ik dat de overstap van Triton naar DSR veel problemen gaf, koralen hadden echt moeite die al meer dan een jaar volop in dr ‘groei’ stonden. Wat de oorzaak hiervan is weet ik niet. Zou het kunnen zijn dat het ander soort synthetische stoffen zijn? Ik weet het niet, wel weet ik dat de rest stabiel was (los van een schommelende PO4 waar ik al maanden last van had. Ik probeer dingen te elimineren en dan te kijken wat er over blijft, bij mij was het de wisseling van methodiek.
Voor mijn volgende bak ben ik er nog niet 100% uit welke methodiek ik wil gebruiken, maar ik geloof heilig in stabiliteit waarbij hogere waardes niet altijd een probleem hoeven te zijn.

De hobby blijft mij bezighouden zoals verwacht. Afgelopen maanden druk aan het nadenken over de nieuwe bak.
Ergens volgend jaar komt er weer een nieuwe bak. Iemand nog tips waar je een goede aquariumbouwer die een volledig meubel erbij kan maken? Wordt namelijk een dichte bak, de vrouw wil niet nogmaals strooilicht. Daarnaast scheelt dat een stuk verdamping, wel moet ik met een koeler gaan werken. Bijkomend voordeel hiervan is dat ik mij in de zomer minder druk hoef te maken.

Wat weet ik al:
  • Idee is nu om de volgende afmetingen aan te houden = 180 x 60 x 60 (650L excl. sump)
  • De bak wordt full LED (twijfel tussen Hydra / Radion / Straton / Coral Care)
  • Bak ga ik volledig met doodsteen opstarten, waarschijnlijk 'marco rocks'
  • Methode wordt waarschijnlijk ATI essentials
  • Opvoerpomp + Afschuimer wordt van Royal Exclusiv
  • Stromingspompen van Ecotech (twee keer MP40)
  • Daarnaast als er nog geld over is ga ik de Trident aanschaffen
Tot zover, ik zal als het concreter een nieuw dagboek opstarten.
Aanvullende tips zijn natuurlijk welkom, fijne feestdagen alvast!

Hallo Gerben,
Ik ga je natuurlijk weer volgen met de opstart en ontwikkeling van je nieuwe aquarium. Met de maten die je gepland hebt kun je een mooi aquarium opbouwen met ruim voldoende mogelijkheden.

Als je de ruimte hebt om 70 of 80 diep (voorzijde-achterzijde) te plaatsen zou ik daar zeker voor gaan.
De vertekende dieptewerking van zoutwater bij 60 cm op 180 cm lengte komt bij mij toch over als een ‘smalle’ bak.
60 cm waterhoogte is wel een prima maat, en werkbaar.

Qua licht kom je met 3 PCC ruimschoots uit.

Als je de ruimte hebt om 70 of 80 diep (voorzijde-achterzijde) te plaatsen zou ik daar zeker voor gaan.
De vertekende dieptewerking van zoutwater bij 60 cm op 180 cm lengte komt bij mij toch over als een ‘smalle’ bak.
60 cm waterhoogte is wel een prima maat, en werkbaar.

Qua licht kom je met 3 PCC ruimschoots uit.

Thanks voor het meedenken..
Ik wil graag de bak ook dieper hebben, maar helaas lukt dat niet in mijn huidige woning...
Maar als ik jou goed begrijp zou je dan eerder een kortere bak nemen, omdat anders de verhouding erg scheef gaat lopen. (lengte t.o.v. breedte).

Dat ziet er goed uit. Het wordt een mooie ruime woonkamer zo te zien.
Heb je al een plek in gedachte voor je aquarium?

Wat een gaaf dagboek! Heb vanavond vanaf pagina 1 alles gelezen. Zat er zo in dat ik ervan schrok dat je abrupt een einde maakte aan de bak. Ik ben zelf al een jaar of wat aan het twijfelen en overal aan het meelezen (vooral Facebook) omdat ik zelf erg graag wil starten met een bak.
Dit dagboek is echt een voorbeeld van hoe alles kan gaan. Zeer inspirerend! Wie weet starten we tegelijk einde van het jaar een nieuwe bak:)

Wat een gaaf dagboek! Heb vanavond vanaf pagina 1 alles gelezen. Zat er zo in dat ik ervan schrok dat je abrupt een einde maakte aan de bak. Ik ben zelf al een jaar of wat aan het twijfelen en overal aan het meelezen (vooral Facebook) omdat ik zelf erg graag wil starten met een bak.
Dit dagboek is echt een voorbeeld van hoe alles kan gaan. Zeer inspirerend! Wie weet starten we tegelijk einde van het jaar een nieuwe bak:)
Wat tof om te horen, het einde was ook vrij abrupt helaas. Achteraf gezien niet nodig omdat de uitbouw nog op zich liet wachten.. maarja dat had ik niet verwacht. Als ik je nog een tip mag geven, kijk de filmpjes van BRST op youtube. Die hebben een aantal hele gave series.. die super leerzaam zijn.

Wat tof om te horen, het einde was ook vrij abrupt helaas. Achteraf gezien niet nodig omdat de uitbouw nog op zich liet wachten.. maarja dat had ik niet verwacht. Als ik je nog een tip mag geven, kijk de filmpjes van BRST op youtube. Die hebben een aantal hele gave series.. die super leerzaam zijn.
Ga ik zeker even kijken volgen, thanks! Wil zelf een niet al te grote bak, heb een aantal jaar een Tanganyika cichlide aquarium gehad (550liter) maar daar zat al snel erg weinig uitdaging meer aan, alles draaide op de automatische piloot waarbij je visbestand niet uit te breiden is. Klinkt gek, sommige mensen hopen juist op zo’n aquarium maar ik mistte toch uitdaging en het nooit meer iets kunnen toevoegen aan je bak. Inmiddels ook verhuisd en kan nog Max 1.20 kwijt.
Wil zelf graag de red sea XL 300 of een ander merk vergelijkbaar (eventueel gebouwd). Ben afgelopen maanden best wel geschrokken van de problemen die je ziet bij red sea systemen, vooral het kitwerk maar ook de kabinetten. Dit laatste zou verbeterd moeten zijn.
Ben wel erg benieuwd wanneer je de nieuwe bak mag verwelkomen. Voor velen een mooie leerschool, door de manier van schrijven (duidelijk, transparant en met een leuke positieve vibe)

Even gezocht naar BRST maar kan op YouTube helaas niets vinden op deze naam.
*edit; gevonden bulkreefsupply

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan