Glasanemoon
Senior Forumlid
Kijk dat is een top video, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet het instructieboekje heb gezel...
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Bak 24.2° waar woont U? De Noordpool
Hier een DIY Temperatuurcontroller werkt voortreffelijk, al is de verwarming momenteel uit de bak = niet nodig in de zomermaanden.
Gebruik 2 Temperatuurcontrollers, 1 voor de verwarming en de andere voor de ventilators.
Enige nadeel is er verdampt wat meer water!
Je kan geen omelet bakken zonder eieren te breken...................
Of wat zei J. Cruyf ook alweer?![]()

Ik kamp sinds een aantal weken met een hoog nitraat +- 10 mg/l. Nu heb ik geprobeerd deze naar beneden te krijgen met wodka (dit werkt prima), maar mijn fosfaat keldert daarmee ook naar beneden (ik voeg al 3ml PO4+ per dag toe op 350L). Nu heb ik deze biopellets nog staat, iemand ervaring met deze pellets? Verlagen deze alleen nitraat? Moet ik ze uitspoelen? Hoeveel moet ik in een wervelbedfilter doen?
Bekijk bijlage 490432
Het is eigenlijk hetzelfde als de wodka die je nu gebruikt alleen een stuk duurder[emoji6]
Als je het wil proberen:
Licht !!! laten wervelen in een wervelbed
Niet uitspoelen
Hoeveelheid geen idee, staat dr niks op de verpakking?
Heb dr zelf 2 weken gebruik van gemaakt maar besloot toen toch op Triton te gaan draaien dus alles ging dr weer uit.
Aan de andere kant. Waar komt deze verhoging ineens vandaan? Dit is natuurlijk wel een oplossing maar hij moet ergens ineens van gestegen zijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Goede vraag, ik denk eigenlijk doordat mijn vissen best wel gegroeid zijn afgelopen tijd, en drie dokters eten als een malle! Tot nu toe nooit zorgen hoeven maken om nitraat en fosfaat... wat eigenlijk best gek was met drie dokters op 350L. Vind het rot dat ik koralen zie dood gaan, maar top omdat je er super veel van leert!
Hi Robert,
Ja ik las het van je tridacna, echt zonde zeg!
Ik ben mijn acropora (geen idee welke soort) aan het verliezen en denk ook mijn turbinaria beide beginnen wit en bruinen vlekken / koppen te vertonen.
Nitraat is op dit moment 10 mg/l en fosfaat 0 mg/l, kortom problemen....
Ik voeg nu op dagbasis 3ml PO4+ toe, dat zou een verhoging van 0,09 ppm op moeten leveren.. maar doordat ik wodka doseer om mijn nitraat niet nog verder op te laten lopen is het meten van de impact lastig.
Zojuist actieplan opgesteld:
- 3ml PO4 elke dag
- 1ml wodka elke dag
Om de 3 dagen meten en niet meer om de dag of elke dag, wordt ik alleen maar zenuwachtig van en denk dat ik de impact niet voldoende kan meten hierdoor.
Heb je ook al eens s avonds vlak voordat je lichten uit gingen je ruiten schoobgemaakt?
Zat hier dan ook een verschil in tov s ochtends ?
Ik maak ze nu juist altijd dan schoon
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wil er nitraat afgebroken worden met behulp van een koolstofbron heb je fosfaat nodig. Aangezien er dit niet is, blijft het nitraat hoog. Koolstof toevoegen heeft volgens mij nu geen nut.
Ik zou een of meerdere (indien noodzakelijk) goede waterwissel(s) doen om de nitraatwaarde te verlagen en vervolgens het fosfaatgehalte omhoog tot minimaal 0,06 mg/l. Dan zou ik pas weer gaan beginnen met de koolstof toe te voegen.
Nu lijkt het mij een soort vicieuze cirkel waar je aquarium in zit op dit moment.

Nog even terugkomend op eerdere post over meetbare copper, zojuist mijn UV lamp opengemaakt (was het laatste wat ik nog goed moest checken). Kwam echt zwarte prut uit, maar weet niet goed wat dit veroozaakt, stilligggend troep of iets wat aan het roesten o.i.d. is...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.