Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey - The RSR 350!

Hoi glasanemoon, het ziet er allemaal netjes uit hoor. Is het al gelukt met je lampen want ik heb nergens last van en heb ook een KPN experiabox

19 maanden
Zo alles is aangesloten op de doseerpomp, dat was best nog wel een werk! Alles uitspoelen en opnieuw gekalibreerd.

Huidige waardes:
KH: 8,8
CA: 420
MG: 1280
PO4: 0,055
NO3: 10

Huidige dosering:
DSREZ-Buffer: 25,6ml (afgerond naar 26)
DSREZ-Calcium: 5,12ml (afgerond naar 5)
DSREZ-Trace: 2,56ml (afgerond naar 3)
DSR CarbonVS: 1,9ml (D2)
DSR PO4+: 5ml (verdund 90% osmosewater)
Bekijk bijlage 500753

Het ziet er allemaal goed uit. De waterwaardes zijn ook niet verkeerd, alleen nitraat is wat aan de hoge kant.
Ben benieuwd hoe alles zich nu gaat ontwikkelen.

Hoi glasanemoon, het ziet er allemaal netjes uit hoor. Is het al gelukt met je lampen want ik heb nergens last van en heb ook een KPN experiabox

Heb het niet meer geprobeerd om eerlijk te zijn. Ben nu druk met de overgang naar DSR als ik wat tijd heb. Mijn vrouw is namelijk halverwege december bevallen van onze eerste kindje, dus daar heb ik mijn handen vol aan...haha?

Proficiat met de gezinsuitbreiding!

Zo eerste week zit erop na de overstap, waardes blijven mooi stabiel behalve mijn nitraat die blijft stijgen (nu 15 mg/l).
Ik ben bezig om deze naar beneden te krijgen met CarbonVS, dus ik blijf gewoon geduldig.
Helaas zijn mijn acanthastrea koralen aan het afsterven, via DSR forum ben ik erachter dat het heel misschien mijn zee-egel is die er aan snoept. Anders zou ik niet weten waardoor het zou kunnen komen.. misschien door de overstap?! Ik weet het niet, ik merk in ieder geval dat al mijn koralen sinds DSR-EZ wel moeten wennen, maar zie na dag 5 wel verbetering bij mijn Stylophora, mijn scolymia echter nog niet (staat een beetje in).

WhatsApp Image 2019-01-06 at 14.58.20 (1).jpegWhatsApp Image 2019-01-06 at 14.58.20.jpegWhatsApp Image 2019-01-06 at 14.58.22.jpeg

Ik hoop dat je acanthastrea's herstellen.
Zou de hogere nitraatwaarde ook niet een rol kunnen spelen?
Kan me bijna niet voorstellen dat een zee-egel snoept van deze koralen.

Een nitraat van 15 zou geen probleem moeten zijn voor acans. Die van mij vertonen hierbij zelfs betere groei dan bij waardes van 2-3.

Zie je ook kale plekken, zeg maar echt graasplekken met wit kaal skelet in een soort spoor? Ik kan het niet goed zien op de foto's.

Ik hoop dat je acanthastrea's herstellen.
Zou de hogere nitraatwaarde ook niet een rol kunnen spelen?
Kan me bijna niet voorstellen dat een zee-egel snoept van deze koralen.

Nee nitraat zou het niet kunnen zijn begreep ik, daar houden ze wel van.
Ik kan het mij bijna ook niet voorstellen, maar het blijft vreemd.

Een nitraat van 15 zou geen probleem moeten zijn voor acans. Die van mij vertonen hierbij zelfs betere groei dan bij waardes van 2-3.

Zie je ook kale plekken, zeg maar echt graasplekken met wit kaal skelet in een soort spoor? Ik kan het niet goed zien op de foto's.

Zal proberen morgen even wat betere foto's te maken, bij die groene acan zie je echt een graasplek. Bij de rode wat minder..

Je zou kunnen proberen een timelapse te maken van de tank in de nacht. Klein beetje achtergrond licht en dan een camera op die acans mikken.
Als de zee egel eraan zit zou je dat moeten kunnen zien. Die is zo snel niet denk ik.

Welke soort zeeegel heb je gehad?

Dit is normaal gesproken toch een goed houdbare soort voor een zeeaquarium.
Bij mij heeft een exemplaar 2 jaren in het aquarium geleefd. Nooit een ander dier, koraal of wat dan ook beschadigd.
Misschien was het betreffende koraal, voor ons nog onzichtbaar, beschadigd en voor een egel misschien wel "zichtbaar". Want nu is er is al duidelijk algen groei zichtbaar op de foto. Veel egels zijn nu eenmaal algen eters.

Dit is normaal gesproken toch een goed houdbare soort voor een zeeaquarium.
Bij mij heeft een exemplaar 2 jaren in het aquarium geleefd. Nooit een ander dier, koraal of wat dan ook beschadigd.
Misschien was het betreffende koraal, voor ons nog onzichtbaar, beschadigd en voor een egel misschien wel "zichtbaar". Want nu is er is al duidelijk algen groei zichtbaar op de foto. Veel egels zijn nu eenmaal algen eters.

Ja klopt, maar het zou kunnen dat ze bij te weinig voedsel aan je koralen gaan snoepen begreep ik. Achja ik weet het niet, misschien ook wel niet feit blijft wel dat die dood gaat... morgen ATI test versturen misschien weet ik dan meer.

Ben benieuwd wat uit de test komt.

Ati test is binnen hoor, toch wel weer ff schikken :)
Ik heb wat hulp nodig
1f642.png

Als eerst zoutwaarde laag, heel vreemd ik meet deze regelmatig maar kalibreer denk ik niet vaak genoeg. Zie inderdaad dat die met de reference 36 ppt aangeeft, dus ik moet mijn zoutwaarde gaan verhogen. Hoe doe ik dit handig en wat zijn goede stappen om dit te doen? 1 ppt per dag? Hoe zout toevoegen?

Ten tweede zijn mijn minor elements. Ik kom gewoon flink te kort, wat kan ik het best doen? Ik kan trace gaan verhogen, maar dan gaat mijn magnesium ook mee? Daarnaast als ik mijn zoutwaarde ga verhogen dan trek ik deze elementen toch ook recht?

ps: nitraat ben ik al druk mee bezig (CarbonVS zit nu op 10ml per dag)
1547738778702.png

Hoe gaat het nu met je aquarium?

Hee Robert, wat leuk dat je het vraagt!
Gaat vrij aardig nu, merk dat de bak best wel moeite heeft gehad bij de wisseling van Triton naar DSR. Ben wel erg blij met DSR, heb het gevoel dat ik meer controle heb over mijn waardes, stylophora krijgt eindelijk weer groeipunten. WhatsApp Image 2019-02-24 at 21.18.46.jpeg
Afgelopen maand wel een fortuin kwijt geraakt aan koralen (goniopora / acan's / scolymia). Blijft lastig om te bepalen waardoor zoiets nou komt... misschien doordat de waardes afgelopen maanden slecht waren (laag PO4 / hoog NO3 / laag zoutgehalte). Ik weet het niet, blijft mij soms een raadsel.. Net als ik denk dat ik balans heb sneuvelt er weer iets...
Heb toen ik opstarten 1,5 jaar geleden gewoon een goede balans vis / koraal gehad waardoor het eigenlijk altijd goed is gegaan, nu sinds vorige jaar zomer een onbalans waar ik toch wel moeite heb om die terug te vinden. Als je dan eenmaal de juiste balans vindt, sneuvelt er weer een koraal - dus neemt je verbruik af - dus heb je weer onbalans. Ben dus nog best onervaren, maar leer elke dag weer bij..

Bijlagen

• WhatsApp Image 2019-02-24 at 21.18.46 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2019-02-24 at 21.18.46 (1).jpeg
    100,2 KB · Weergaven: 85
Back
Bovenaan