Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Haaralgen

Wim12

ZeewaterForum lid
Hallo, iemand een idee hoe het komt en wat ik er kan aan doen. Ik heb al maanden lang last van haaralgen alsook rode flap. Dat laatste ben ik eindelijk vanaf geraakt met een middel wel. De algen heb ik nog steeds, waarschijnlijk dezelfde oorzaak( onbalans in nitraat en fosfaat) . Waarden zijn wel ok denk ik, kh 8, ca 450,mg 1390, no 3 11, po 4 o. Alles gemeten met salifert. Voor po 4 ga ik is red sea bestellen, maar zal voor het moment hetzelfde zijn denk ik aangezien de algen met alles gaan lopen. BK is 420l netto en draait sinds oktober vorig jaar.

Bijlagen

• IMG_20200902_190203.jpg
    IMG_20200902_190203.jpg
    176,3 KB · Weergaven: 70
  • IMG_20200902_190223.jpg
    IMG_20200902_190223.jpg
    173 KB · Weergaven: 73
  • IMG_20200902_190240.jpg
    IMG_20200902_190240.jpg
    180,3 KB · Weergaven: 71
Weet echter niet zeker of het baardalg is, welke algen zijn er zoal. Als ik het lostrek is het niet stug en harig maar pluisig en wat vettig.

Heb er ook lange tijd last van gehad. Als het te lang wordt, laat de opruimploeg het links liggen (slakken, egels, e.d.). Ben ervan af gekomen door het kort houden van de alg en het verlagen van de NO3.

Toevallig tussendoor ook een korte black out periode gedaan i.v.m. dino's, vond de alg ook niet grappig.

Zou dat ook kunnen doen,maar gebruik momenteel aqualife pro bio. Mag daarbij geen gebruik maken van andere koolstoffen of azijnen. Zou niet weten waarom, het zijn volgens mij gewoon bacteriën en koolstof is toch gewoon een voedingsbron voor die bacteriën. Pro bio maakt trouwens ook geen gebruik van koolstoffen. Heb jij een idee?

Misschien omdat er dan kans is op extreme bacterie groei. Of de samenstelling werkt niet goed met elkaar.

Ik gebruik zelf de Aquaforest Nitraphos Minus en voeg daarnaast elke dag een beetje bacteriepreparaat Aquaforest Pro Bio S toe. Pro Bio S is speciaal preparaat voor bacteriën die nitraat en fosfaat omzetten.

Er zijn dus wel producten die je bij elkaar kunt gebruiken.

Kan Aquaforest koolstof sowieso aanbevelen. Niet voor de ATI C component gaan. Heb daar zelf nooit resultaten mee behaald en hoor dit vaker. Verder wel lof voor ATI producten, essentials pro doseringen zijn bijvoorbeeld top.

Zou dat ook kunnen doen,maar gebruik momenteel aqualife pro bio. Mag daarbij geen gebruik maken van andere koolstoffen of azijnen. Zou niet weten waarom, het zijn volgens mij gewoon bacteriën en koolstof is toch gewoon een voedingsbron voor die bacteriën. Pro bio maakt trouwens ook geen gebruik van koolstoffen. Heb jij een idee?
Aqualife pro bio zou nu wel gecombineerd mogen worden volgens aqualife zelf. Overlaatst had ik dit gemeld en ze vertelde mij dat het nog aangepast moest worden. Snap ook niet waarom het kwaad zou kunnen voor de bacteriën. Heb trouwens nog een bus van 5 liter staan als je interesse moest hebben. 😅👍🏼

Hoi Wim je bent niet de enige met dit probleem. Ik ben een half jaar geleden gestart en sinds 4 weken heb ik ook een explosie van deze haaralgen. Het zit niet heel vast aan het substraat je kunt het met de hand verwijderen maar er blijft altijd een basis achter die binnen een week weer is aangegroeid. Mijn cleanup crew (Trochus histro, Turbo Bruneus, Mespila grobulus, Salarias, dokters) eten het niet of kunnen het niet bijhouden.

Heb het gisteren met mijn LFS (Coenen Best) besproken en bij wijze van test heb ik een Trochus Maculatus slak meegenomen. Deze slakken zijn behoorlijk groot (5 cm doorsnee) en één slak is natuurlijk veel te weinig voor mijn bak. Ze zijn echter aardig aan de prijs (€ 20,00 per stuk) dus eerst maar eens kijken of deze iets doet met de haaralgen. De slak zit nu 24 uur in de bak en de eerste voortekenen zijn goed ik zie een spoor tussen de algendeken waar de slak is geweest. Ik kijk het een weekje aan en neem dan een besluit of ik meerdere van deze slakken inzet.

Maar verder zijn er natuurlijk de standaard bestrijdings methoden, minder voeren, vuil afhevelen, minder wit licht aanbieden, algen zoveel mogelijk handmatig verwijderen etc. etc.

Back
Bovenaan