Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

h2otje

Senior Forumlid
Had al eerder wat gelezen over je avontuur om een bak van dit formaat te starten en wens je alle succes. Heb wel een paar tips/opmerkingen.
1> Ik zou zeker de bak een paar dagen gewoon gevuld met water laten draaien om te kijken of alles werkt eventueel gevuld met steen en osmosewater en dan gelijk flink wat ijzer (DSR of liever zelf een FE oplosssing maken, zie het topic van Timm) erin doen om de ergste fosfaat uit het doodsteen te verwijderen.
2> De Orphek lampen van Pieter hebben gegarandeerd een aantal led's die ingebrand zijn of echt kapot zijn en dus niet meer optimaal licht geven Ik heb er zelf ook 1 boven mn stekkenbak en heb een stuk of 10 leds vervangen die duidelijk schade hadden. Als je er 7 hebt zou ik een V4 ledboard bestellen en 1 van de 7 oude ledboards als donor gebruiken om de mindere leds uit de resterende 6 te vervangen. De uv leds uit de eerste en tweede generatie Atlantiks zijn gewoon niet zo best en zou daar gewoon blauwe of witte voor in de plaats zetten.

Succes en veel plezier in de zoute wereld.

Groet,
Cas

OP
OP
H

hensie44

ZeewaterForum lid
@h2otje
1. weer maar niet bang ik heb de tijd, ik zal het dood steen gedurende meerdere weken in aquarium plaatsen met stroming en alles. Vanwege 2 redenen. Het hele systeem testen voordat de kosten voor zout water worden gemaakt. En natuurlijk om eventuele problemen met het steen op te sporen en op te lossen:).
2. Je hebt natuurlijk gelijk dat deze Orphek armaturen al het nodige "geleden" hebben. En inderdaad menig UV ledje is dood of ver weg. Daar was de prijs dan ook naar :). Ik heb niet gedacht aan het vervangen van defecte leds. Ik heb wel enkele armaturen gedemonteerd, sommige lenzen waren vuil en ik wilde deze kuisen. Maar het plastic van de lenshouders is zo broos dat het bij het minste of geringste breekt. Dat heb ik dus maar gelaten voor wat was. Zelf heb ik niet nagedacht over het vervangen van individuele ledjes. En ben niet bang van een beetje solderen maar met SMD solderen heb ik geen ervaring.

OP
OP
H

hensie44

ZeewaterForum lid
Vraagje m.b.t. UV lampen. Dat deze nuttig zijn daar ben ik wel van overtuigd. Ik zit alleen een beetje rond te kijken en vraag mij af wat bepalend is voor de geschiktheid in zout water. Mij lijkt dat, als alle onderdelen die in contact staan met water van plastic zijn, het betreffende apparaat dan ook geschikt is voor zout water. Hierbij een redelijk willekeurig voorbeeld van de site van Aquareus.
1531412554955.png

Ik heb diverse keren gelezen dat je uit moet kijken met UV-lampen die van RVS gemaakt zijn. Hierdoor zou een model zoals deze geen goede optie zijn. Maar is dat ook inderdaad zo. Ik heb er geen ervaring mee dus hoor graag andere meningen.
1531412449487.png
Voor de goede orde, ik zal voor mijn bak altijd voor 2 lampen kiezen dus niet 1x 75 watt maar 2x 40 watt.
De 2 UV-lampen worden ieder direct aangesloten op de opvoer vanuit de showbak. De opvoerpomp heeft het water op dat moment al over het hoogste punt getild en de zwaartekracht zorgt er dan voor dat er voldoende water langs de UV-lampen gaat. De opvoerpomp zal op dat moment nog ruim 7.500 liter per uur door de leiding gooien en dat is te veel stroming om de UV-lampen hun werk te laten doen. Daarom een bypass en een kogel kraan om de doorvoer zodanig te regelen dat deze een optimale werking van de UV-lampen. Op deze manier bespaar ik de aanschaf van 2 pompen en bijbehorend elektriciteits verbruik.

Ik heb het even quick en dirty in paint gegooid. Ik heb maar één van de 2 opvoerleidingen getekend je moet het dus met 2 vermenigvuldigen.
1531413704013.png

Nikita

Senior Forumlid
Je zou eens naar een aqua medic helix kunnen kijken. Die is iig zeewater bestendig. Ik zou inderdaad geen rvs variant aandurven. En ik heb zelf geen goede ervaringen met jbl. Na 2 jaar begon de behuizing te vergaan.

Bypass op de opvoer is prima, wel verstandig om ze samen te schakelen met de opvoer. Mocht deze dan uitvallen dan staan ze niet droog. En dan kan het snel heet worden...

OP
OP
H

hensie44

ZeewaterForum lid
Filmpje!!

Ik ben vandaag bezig geweest met een camera en premiere hierbij het resultaat. Ik zal er geen televizier ring mee winnen :). Maar het geeft een iets levendiger beeld dan de statische foto's die tot nu toe gepubliceerd zijn.

En ja, het maakt op dit moment nog veel te veel kabaal, mijn telefoon geeft 55 db. aan :-(

OP
OP
H

hensie44

ZeewaterForum lid
Ik ben bezig geweest om Photosynthetic Active Radiation (PAR) metingen uit te voeren in delen van mijn aquarium. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van een Seneye Reef. Ik heb de sensor vast gemaakt aan een stok die ik makkelijk door de bak kon verplaatsen. Daarnaast heb ik enkele afstandhouders in elkaar geknutseld waardoor ik de sensor op de juiste waterhoogte kon houden. De Seneye reef heb ik vervolgens met een USB verlengkabel op mijn notebook aangesloten en meten maar :).

Over de metingen (disclaimer):
Het klinkt zo makkelijk en in principe is het dat ook. Je plaatst de sensor op de gewenste plek in het aquarium en leest de par-waarde af die in de Seneye applicatie wordt weergegeven. Een kind kan de was doen. Echter dan blijkt dat de sensor erg gevoelig is voor de hellingshoek tijdens het meten. Ook heeft de richting waarin je de sensor houdt gevolgen voor de gemeten waarde. Nu ik mijn sensor met de hand vasthield en zowel de hellingshoek als de richting van de sensor niet bij elke meting gelijk was wijken de metingen erg veel van elkaar af. Het ene moment zag ik 80 PAR om een halve seconde later 200 PAR te zien en omgekeerd. De metingen hieronder zijn dan ook niet wetenschappelijk verantwoord en dienen enkel om een indruk te geven van de in mijn bak onder de huidige omstandigheden te bereiken PAR waarden.

Ook zijn deze metingen op geen enkele manier representatief voor Orphek Atlantik V1 armaturen. Ik heb 2de hands armaturen welke zeker 5 jaar intensief zijn gebruikt boven de 6 meter bak van Pieter.

Instellingen van de Orphek Atlantik V1:

Ik heb boven de grote bak van mijn Aquarium 4x Orphek Atlantik V1 hangen op 30 cm boven het water oppervlak (zie afbeelding 1). Voor deze PAR meting heb ik alle 4 de kanalen op 100% gezet. Dit gaf volgens Seneye over de hele bak en op de verschillende hoogte een Photosynthetic Useable Radiation (PUR) waarde die tussen de 68% en de 72% schommelde. Ik moet nog spelen met het terugdraaien van het witte kanaal om de PUR omhoog te krijgen. Dat zal natuurlijk wel ten koste van de PAR metingen gaan, maar kan belangrijk zijn bij het onder controle houden van algen etc.

Ik heb in mijn Aqaurium een waterhoogte van 69 centimeter. Ik heb metingen verricht op:
  1. Bodem (69 cm waterdiepte)
  2. 49 cm waterdiepte
  3. 24 cm waterdiepte
  4. 13 cm waterdiepte
Conclusies ?
Voor mij is duidelijk dat bij deze plaatsing van de lamp de spreiding van het licht niet optimaal is. Aan de zijkanten en in het midden is het verval naar mijn mening te groot. Dit zijn de oranje banden in afbeelding 1.
Ik ga nog eens kijken wat de metingen zijn als ik de armaturen ophang conform afbeelding 5. Als ook dat niet het gewenste effect heeft dan zal er een 5de armatuur bij moeten komen zoals op afbeelding 6 te zien is.

Wat is jullie mening ?

Maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Wat denken ervan ??
…….

Afbeelding 1 (bovenaanzicht en plaatsing van de lampen op 30 centimeter boven wateroppervlak)
1532128321262.png

Afbeelding 2 Meting op de bodem 69 cm waterdiepte
1532127656470.png

Afbeelding 3 Meting op 49 cm waterdiepte
1532128071799.png

Afbeelding 4 Meting op 24 cm waterdiepte
1532125685230.png

Afbeelding 4 Meting op 13 cm waterdiepte (beperkte metingen direct onder de lampen)
1532125710803.png

Afbeelding 5 andere plaatsing van de 4 armaturen
1532127105774.png

Afbeelding 6 plaatsing lampen met 5de armatuur

1532127037137.png

Bijlagen

zeefanaat

Senior Forumlid
Ik heb geen ervaring met de orphek, kan je er dus ook niet echt mee helpen.
Waar je rekening mee moet houden is of de donkere plekken in je bak, over de overlapping van de verlichting. Wat juist weer zorgt voor plekken waar je koralen makkelijk kunnen verbranden.

OP
OP
H

hensie44

ZeewaterForum lid
Ieder die mijn topic op Aquaforum volgt weet dat ik inmiddels ook de sump gereed heb. Ben nu bezig met het aansluiten van afschuimer en kalk reactor elektra etc. Daarna proefdraaien met de opvoerpompen en alle scenario's doortesten. Vervolgens kan ik dan beginnen met de opbouw van het rif. Tegen die tijd is het al november. Ergens in november zullen we dan enkele kuubs zout goud bij Neeltje Jans oppompen. Voor wie kan rekenen is dan duidelijk dat er in 2018 nog geen levende have in de showbak zal komen. Wel zal ik zorgen dat de quarantaine bakken goed gevuld gaan worden zodat begin 2019 het eerste leven in de bak gebracht kan worden.

OP
OP
H

hensie44

ZeewaterForum lid
Nee dat het niet eenvoudig is realiseer ik mij maar al te goed.

Neem bijv. het feit dat ik 2x Maxspect Turbine Duo pompen heb die ik als closed loop stromingspompen ga gebruiken. Deze hebben echter maar 2 meter kabel. Maxspect heeft nog geen verlengkabels voor de Turbine Duo pompen. En de connectoren zijn afwijkend van de Maxspect Gyre connectoren, dus die verlengkabels zijn niet te gebruiken. Natuurlijk kan ik de bestaande kabel wel doorknippen en er een verlengstuk tussen solderen. Echter dan gaat Maxspect moeilijk doen bij eventuele garantie perikelen. Maar ik wil de Pomp controllers toch echt allen bij elkaar op een controle paneel en daar heb ik 6 meter kabel tussen pomp en controller voor nodig.

Dit zijn nog maar de kleine uitdagingen. De echte uitdagingen komen pas zodra er levende have in de bak komt :).

Nee dat het niet eenvoudig is realiseer ik mij maar al te goed.

Neem bijv. het feit dat ik 2x Maxspect Turbine Duo pompen heb die ik als closed loop stromingspompen ga gebruiken. Deze hebben echter maar 2 meter kabel. Maxspect heeft nog geen verlengkabels voor de Turbine Duo pompen. En de connectoren zijn afwijkend van de Maxspect Gyre connectoren, dus die verlengkabels zijn niet te gebruiken. Natuurlijk kan ik de bestaande kabel wel doorknippen en er een verlengstuk tussen solderen. Echter dan gaat Maxspect moeilijk doen bij eventuele garantie perikelen. Maar ik wil de Pomp controllers toch echt allen bij elkaar op een controle paneel en daar heb ik 6 meter kabel tussen pomp en controller voor nodig.

Dit zijn nog maar de kleine uitdagingen. De echte uitdagingen komen pas zodra er levende have in de bak komt :).
Hou er rekening mee dat verschillende stromingspompen maar miximaal 2m verlengt mogen worden (ergens gelezen) geen idee waarom. Dit is bij aqua-medic in ieder geval zo. Ik weet niet wat er gaat gebeuren met weerstanden ed. als je de kabel verlengt.

OP
OP
H

hensie44

ZeewaterForum lid
Hou er rekening mee dat verschillende stromingspompen maar maximaal 2m verlengt mogen worden
Ja dat klopt en dat het alles te maken met de grotere weerstand die langere kabels met zich mee kunnen brengen. De elektronica in de controller is berekend op een bepaalde elektrische weerstand. Als deze te hoog wordt loop je het risico dat er oververhitting optreedt.
De kunst is dus om kabels van de juiste AWG waarde te gebruiken zodat de weerstand zo min verhoogd wordt. Ook met het soldeerwerk dien daarmee rekening te houden.

OP
OP
H

hensie44

ZeewaterForum lid
Dit is een projekt van de lange adem. Maar ik ben nu op het punt dat ik over de Aquascape kan gaan nadenken.

Ik heb daarom alles wat ik heb aan steen en keramiek uitgestald zodat ik kan uitdenken welke formaties ik waar wil gaan plaatsen en hoe ik dat veilig aan elkaar kan bevestigen.

De bodem van de bak is 4,5 m2 wat je hieronder ziet is een groot biljart (net geen 6 M2) vol gelegd.

Nu ik al het steen heb uitgestald zie ik wel veel verschil. Het komt van meerdere particulieren en ik heb niet alles even goed bekeken. Een deel van het steen is groen van de algen die er op hebben gezeten. Ook kan ik van sommige stenen de resten van leders zo afkrabben. Een groot deel ziet er gelukkig ook fris uit (hetgeen niets zegt over wat er in zit). Alles wordt nog goed afgespoeld. De rifpilaren die je ziet zijn tussen de 40 en 65 cm hoog. De zwaarste steen weegt meer dan 10 kilo en er zitten enkele resten van Monti plaat bij die 40x30 cm groot zijn. Kortom daar moet wel iets van te maken zijn.

• Wat het gewicht is ??
Dat is een mooie kwis. Wie het weet mag het zeggen

Daarnaast zal er in de sump nog een kleine kruiwagen levend steen komen, maar dat is voor later
1541452150089.png

1541452198578.png

OP
OP
H

hensie44

ZeewaterForum lid
Ik heb vanochtend een beetje geprobeerd om te aquascapen. Een van de redenen dat ik met dood steen werk is zodat ik rustig de tijd kan nemen voor het opbouwen van het rif.

Daarbij vind ik vooral belangrijk dat constructies die ik bouw niet zo maar in elkaar kunnen zakken. Ik wil daarom niet alleen op cement vertrouwen maar heb wat tubes Tec7 in verschillende kleuren in huis gehaald. Daarnaast heb ik een 25 mm gatenzaag voor glas/steen gescoord en dat blijkt de min of meer perfecte match te zijn voor druk PVC pijp diameter 25 mm.

De gatenzaag vermaalt het steen waardoor het in combinatie met water een mooie slurrie wordt.

Stap 1 je boort een gat in de voet van het bovenste deel van de te creëren "tafel".
Dit is een oud stuk koraal en in dit geval een massief stuk kalk. Duidelijk is te zien dat het binnenste deel niet verbrokkeld.

Stap 2 Je steekt een stukje PVC pijp in het gat (3 cm diep in dit geval)

Stap 3 boor een gat in het onderste deel van de creatie. Deze steen is van een ander materiaal, minder massief en het verbrokkeld.

Stap 4 plaats e.e.a. op elkaar.

Stap 5
Nu moet er nog op diverse plaatsen een dot Tec7 geplaats worden. Daarbij moet niet vergeten worden om de plaatsen waarop de constructie op het glas rust te voorzien van een flinke dot Tec7 zodat er geen puntlast op het glas ontstaat waardoor mogelijk glasbreuk optreed.

Nu moet ik dit proces in verschillende variatie nog een groot aantal keren herhalen :).
Tot de volgende keer.

OP
OP
H

hensie44

ZeewaterForum lid
Heb een dagje vrij en ben aan het aquascapen

3 stenen op "creatieve" manier aan elkaar "gefixt".

Deze constructies wegen natuurlijk een aantal kilo's en dat wil je niet rechtstreeks op de glasbodem plaatsen. In de zeewaterwereld leg je geen piepschuim op de bodem en dus moet er een alternatief gevonden worden.
Tijdens Vivarium hoorde ik een standhouder vertellen dat hij gezien heeft dat men gewoon een aantal kitspuiten leegspuit en dat gelijkmatig over de bodem de bak verspreid. Daarmee creëer je een soort silicone mat over de bodem. Zover wil ik niet gaan maar heb een paar stevig dotten silicone op de plaatsen waar de steen op de bodem komt aangebracht.

En deze formatie ziet er dan zo uit als deze staat

Dat was het weer voor nu. Ik ga mij nu wagen aan het maken van een "arch". Het begin is er....

Bovenaan