U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Ik ben me nog aan het bedenken hoe het overloop systeem eruit moet gaan zien.
Op het moment denken we aan een overflow box systeem aan de linker en de rechterkant waar we ook de stromingspompen in kunnen wegwerken.
Dit heeft het voordeel dat de techniek niet zichtbaar is; maar limiteert natuurlijk ook de richtmogelijkheden. Daarnaast komen er dan gaten in de zijruiten te zitten die lager bij het nulniveau van de bak zitten ( bijvoorbeeld op 20cm afstand van de bodem (zie tekening voor een indicatie)). Als de overflow box zou lekken (doorvoeren aan de onderkant van de box) dan loopt de bak dus bijna volledig leeg. Dit is vrij standaard voor een closed loop aquarium; maar natuurlijk niet voor een traditionele overloop systeem... keuzes keuzes...
Mocht iemand nog een leuk idee hebben hoor ik het graag.
Zoals je het vertelt, lijkt het dat er meer overloop dan zwem ruimte zal zijnWat gaaf!!!
Op een groter systeem zou ik ook zo veel mogelijke alle voorzieningen voor stroming hierin willen verstoppen.
Ben ik al een tijdje over aan t verzinnen.
Ik zou sowieso de overlopen half hoog maken. 40cm x 40cm x volle breedte. Veel makkelijker met onderhoud. Met 80cm diep is 40 cm breed alsnog smal. ;-)
Zo kan je eronder ook nog wat MP60's kwijt als je wilt en verder "over"loop pompen in deze mega overloop plaatsten welke stroming hoog van de zijkant kunnen verzorgen en vanaf de achterkant via een lange buis van 160 achterlangs met zoveel uitstromen als je wilt. Beide overlopen met hetzelfde systeem uitvoeren, maar dan gespiegeld en je hebt 270 graden stroming.
Die 40cm overloop biedt zelfst genoeg ruimte om eventueel een overloop in een overloop te maken. Dan tekkel je het "mijn bak loopt halfleeg als er een doorvoer lekt"-issue.
Dus gehele overloop van 40 x 40 cm met een "kam" van ook 40 cm hoog en een wand in het midden die em in 2 keer 20 x 40 x bak breedte splitst. Die tussenwand voorzie je dan van een normale overloopkam. De "over"loop of openloop pompen (hoe je ze ook noemen wilt) plaats je dan in het eerste deel met de 40cm hoge kam zodat deze genoeg water kunnen aanvoeren. In de volgende overloop komen dan de doorvoeren naar de sump.
Dit is denk ik het mooiste stuk koraal wat ik tot nu toe heb gezien. Die groteMijn rode lobophyllia... ondertussen al meer dan 12 jaar oud.
Ik herinner me nog goed dat ik deze op de eerste editie van het vivarium heb gekocht.
Destijds had hij het formaat van een vuist en door de jaren heen is hij alleen maar groter en groter geworden.
Een paar jaar geleden heb ik hem al eens verplaatst; mijn schatting was dat hij toen al meer dan 15 kilo woog.
Ondertussen bleek hij nog behoorlijk wat pondjes te zijn aangekomen..
Maar waar kon ik hem in verplaatsen?
Uiteindelijk heb ik een Ikea bak van de verhuizing gebruikt (60x40x40) en daar paste hij maar NET in.
Ik probeerde met twee handen zo ver als mogelijk onder het koraal te reiken en hem langzaam op te tillen.
Hij lag gelukkig los en het ging goed... totdat ik het wateroppervlak bereikte.. het begon zwaarder te worden...
Helaas geen weg meer terug... het koraal was loodzwaar.. minimaal 25 kilo en het skelet prikte door mijn handen/armen.
Uiteindelijk moeten doorzetten en het koraal in de bak gekregen.. doos dicht en direct richting het nieuwe huis.
Hier samen met mijn pa terug in de bak gezet... pak van mijn hart toen hij weer terug in het water lag.
![]()
![]()
![]()
Het lijk of je over veel ruimte kan beschikken. Mooi!Een impressie hoe het tijdelijke systeem er nu uit ziet (ondertussen is het kabelwerk al wat beter weggewerkt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.