Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Complimenten voor de mooie bak en gezonde koralen.

Top dat het fyto systeem werkt, nog veel moeten finetunen?
Geautomatiseerd copepoden kweken en doseren is nog een heel, heel stuk lastiger.
Kweek je al brachionus? Dit zou een stuk eenvoudiger zijn
Denk dat met wat kleine aanpassingen aan je huidige fyto reactor ontwerp het zou kunnen werken.
Brachionus kweken gaat bijna vanzelf, copepoden daar in tegen zijn best lastig tot ontzettend moeilijk, ligt aan de soort.

Brachie of pods?
Brachie is vooral geweldig voor de koralen, grote pods vooral voor de vissen, de meest eenvoudige zijn de befaamde tigrepods en deze zijn groot!

Mijn tip is, ga eerst voor de brachie en leer hier van en geniet van het effect op de bak.
Pods kan er dan later naast als alles goed gaat.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat een brachie kweek heel veel fyto verbruikt, dus de productie hiervan zal je moeten opvoeren:-)

Mooi!
Ben je over van V1 of V2's?
Ik ben benieuwd hoe (feller/minder fel, witbalans) je de instellingen hebt moeten bijsturen om de PAR waarden te evenaren.

Zodra beschikbaar komt er hier ook een Gen 2 boven de bak.
Dit is van de V1.1 naar de V2's.
Ik heb het vermogen ongeveer 10% naar beneden bij moeten stellen t.o.v. van de oude lampen.
De nieuwe lamp produceert iets minder licht dan de voorgaande lampen (het vermogen is ook 170W i.p.v. 190W) dus je zou eigenlijk verwachten dat ik de instellingen wat naar boven had moeten bijstellen.
Maar het nieuwe design laat doe dat je de lampen dichter op het oppervlak kunt plaatsen zonder nadelige invloed op de lichtverdeling.
Dit komt omdat het licht oppervlak groter is; ik heb de lampen op ongeveer 15cm (vanaf het water) kunnen hangen ipv de 25cm die ik eerder aanhield.
Effectief zorgt dit voor minder lichtverlies (meer licht penetreert de water kolom) waardoor ik het licht heb moeten terugschroeven.
Ook zorgt dit ervoor dat het subtiele dynamisch effect iets meer tot zijn recht komt.

Geweldig mooi hoe jou bak erbij staat Luc !
En die pectinia , wat een beest 😍
Bedankt! Ja die blijft maar hard groeien. De groei wordt nu gelimiteerd door de stromingspomp die erboven hangt.
Toch eens overwegen hem te verplaatsen :).

Dankje Wesley!
Mooi vind ik dat je phyto project toch wel geslaagd is, ik dacht
laats nog: hoe zou het gaan met de phyto bij Luc??
Goed uitgedacht en ook gerealiseerd, wel done...o_O

Wel zie ik op de foto's tussen de twee verschillende lampen niet veel verschil, of het licht aan mijn scherm, misschien eens een filmpje maken Luc,
Je bak is heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt in groei van koralen en ziet er al uit als een echt "rif".

Een keer moet ik toch bij je aankomen , met de nodige voorichtigheid natuurlijk, gr. Marcel
Dit is lastig met een camera vast te leggen. je bent meer dan welkom om eens langs te komen.
GEWELDIGE bak! :love:Niet normaal meer......... :LOL:
Bedankt!
Geweldig luc 👌👍

Verwacht je een bruikbaar systeem voor bwv particulier gebruik?
Frank ik ben bang dat het veel te duur is. Ik heb veel spullen uit de "rommelbak" gebruikt. De klepjes kosten nieuw meer dan 100 euro per stuk.
Ik heb ze tweedehands voor een prikkie kunnen overnemen. Ik probeer al weken een alternatief te vinden op internet maar nog geen vergelijkbare gevonden.
Prachtige bak!
Bedankt!

Complimenten voor de mooie bak en gezonde koralen.

Top dat het fyto systeem werkt, nog veel moeten finetunen?
Geautomatiseerd copepoden kweken en doseren is nog een heel, heel stuk lastiger.
Kweek je al brachionus? Dit zou een stuk eenvoudiger zijn
Denk dat met wat kleine aanpassingen aan je huidige fyto reactor ontwerp het zou kunnen werken.
Brachionus kweken gaat bijna vanzelf, copepoden daar in tegen zijn best lastig tot ontzettend moeilijk, ligt aan de soort.

Brachie of pods?
Brachie is vooral geweldig voor de koralen, grote pods vooral voor de vissen, de meest eenvoudige zijn de befaamde tigrepods en deze zijn groot!

Mijn tip is, ga eerst voor de brachie en leer hier van en geniet van het effect op de bak.
Pods kan er dan later naast als alles goed gaat.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat een brachie kweek heel veel fyto verbruikt, dus de productie hiervan zal je moeten opvoeren:)
Ik heb toch wel veel moeten veranderen t.o.v. de eerste gedachte.
Ik heb op de ingang en uitgang van elke reactor een filtertje moeten toevoegen om te voorkomen dat het transport kanaal verstopt raakte.
Ik heb de doseerpomp moeten vervangen voor een zwaarder type (de kleppen geven meer kanaal weerstand dan verwacht).

De verdeling van de lucht met een enkele luchtpomp blijft een drama... Als het water niveau van een reactor lager is; dan is de lucht weerstand lager en gaat er meer lucht naar deze reactor. Dan kan een andere reactor stilvallen. Ik denk er over na toch maar een enkele luchtpomp per reactor toe te passen. Iemand nog een tip voor een betrouwbaar stil exemplaar?!

Ik doseer nu ongeveer 80ml per soort per dag aan het aquarium (verdeeld over 3 doseringen). Dit kunnen de reactoren makkelijk bijbenen.

Goed voorstel om te starten met Brachionus.
Je geeft aan dat er een kleine aanpassing nodig zou zijn? Waar doel je dan op?
Zou het van belang zijn om ook licht toe te passen in deze reactor?
Zou het mogelijk zijn elke milliliter Brachionus cultuur die ik vanuit de reactor doseer aan te vullen met een evenredige hoeveelheid Phyto kweek?
Of zou er dan teveel Phyto in de reactor komen. Alternatief is het water deels aan te vullen met vers zeewater.

Oja, wat komt er precies in het dumpwater emmertje terecht?
Water, fyto, nog iets anders?

Hier komt eigenlijk alles in terecht wat ook in het doseerkanaal terecht kan komen.
Dit is dus phyto en voedings/bijvul water voor de reactoren.
Na elke dosering spoel ik het kanaal met het voedingswater. (dit is gewoon zeewater + voeding voor de phyto).

Ik heb het vermogen ongeveer 10% naar beneden bij moeten stellen t.o.v. van de oude lampen.
De nieuwe lamp produceert iets minder licht dan de voorgaande lampen (het vermogen is ook 170W i.p.v. 190W) dus je zou eigenlijk verwachten dat ik de instellingen wat naar boven had moeten bijstellen.
Maar het nieuwe design laat doe dat je de lampen dichter op het oppervlak kunt plaatsen zonder nadelige invloed op de lichtverdeling.
Dit komt omdat het licht oppervlak groter is; ik heb de lampen op ongeveer 15cm (vanaf het water) kunnen hangen ipv de 25cm die ik eerder aanhield.

Effectief zorgt dit voor minder lichtverlies (meer licht penetreert de water kolom) waardoor ik het licht heb moeten terugschroeven.
Ook zorgt dit ervoor dat het subtiele dynamisch effect iets meer tot zijn recht komt.

Oke duidelijk. Dank voor de toelichting.
Bij gelijkblijvende ophanghoogte (mijn V1.1 hangt al op ~15cm) zal je dus hooguit een kleinbeetje op moeten schroeven, maar aangezien de spreiding beter is hoef je dat voor de koralen aan de zijkanten waarschijnlijk niet te doen...

Ik ben reuze benieuwd. Heb er een in bestelling staan bij mijn lokale winkel. Zodra ze beschikbaar zijn racen zij naar de groothandel... ;-)

staat er fantastisch bij Luc.

Ik heb toch wel veel moeten veranderen t.o.v. de eerste gedachte.
Ik heb op de ingang en uitgang van elke reactor een filtertje moeten toevoegen om te voorkomen dat het transport kanaal verstopt raakte.
Ik heb de doseerpomp moeten vervangen voor een zwaarder type (de kleppen geven meer kanaal weerstand dan verwacht).

Wat is de maaswijdte van de filtertjes?

De verdeling van de lucht met een enkele luchtpomp blijft een drama... Als het water niveau van een reactor lager is; dan is de lucht weerstand lager en gaat er meer lucht naar deze reactor. Dan kan een andere reactor stilvallen. Ik denk er over na toch maar een enkele luchtpomp per reactor toe te passen. Iemand nog een tip voor een betrouwbaar stil exemplaar?!

Gebruik 1 grote luchtpomp om alles te laten bubbelen, plaats een afsluitertje voor de reactor om de luchtflow te regelen, vanwege de overcapaciteit heb je dan geen last van de niveau’s en stilvallen. Zelf gebruik ik dit soort pompen https://www.nikoi.nl/aquaforte-luchtpomp-hi-flow-v-20 redelijk stil maar als ze toch buiten staan geen probleem.

Ik doseer nu ongeveer 80ml per soort per dag aan het aquarium (verdeeld over 3 doseringen). Dit kunnen de reactoren makkelijk bijbenen.

Goed voorstel om te starten met Brachionus.
Je geeft aan dat er een kleine aanpassing nodig zou zijn? Waar doel je dan op?
Zou het van belang zijn om ook licht toe te passen in deze reactor?
Zou het mogelijk zijn elke milliliter Brachionus cultuur die ik vanuit de reactor doseer aan te vullen met een evenredige hoeveelheid Phyto kweek?
Of zou er dan teveel Phyto in de reactor komen. Alternatief is het water deels aan te vullen met vers zeewater.

Ik weet niet precies hoe je reactoren nu in elkaar zitten maar volgens mij gaat alles er via de bovenkant in en uit, een brachie kweek zorgt in de loop van de tijd wel voor wat bezinksel dus een goede bodemdrain is we handig, probeer ook de bodem een trechtervorm te geven. Bijvul zal een deel fyto zijn er de rest zou dan eventueel uit aquariumwater kunnen bestaan. Vers zeewater kan natuurlijk ook, verhouding is een kwestie van uitproberen. Het beste is om de brachie kweek zoveel fyto te voeden dat er een lichte verkleuring ontstaat, bij overvoeren gaat de kweek langzamer. Ik zou ook deze kweekreactor belichten zodat de aanwezige fyto nog kan vermenigvuldigen en zodoende de waterkwaliteit blijft verbeteren.
Hou er rekening mee dat Brachionus niet bij de fyto kweek kan komen, op geen enkele manier, anders ben je fyto kweken kwijt, Brachionus gaat ook door de lucht! Beluchten kan met een rustig belletje zodat alles netjes egaal in suspensie blijft en er geen zuurstof arme zones ontstaan.
Je aquarium kan je niet overvoeren met brachie dus de doseer hoeveelheid hangt af van hoe hard je kweek gaat.

Welke fyto soorten zitten er momenteel is de reactoren?

Hier komt eigenlijk alles in terecht wat ook in het doseerkanaal terecht kan komen.
Dit is dus phyto en voedings/bijvul water voor de reactoren.
Na elke dosering spoel ik het kanaal met het voedingswater. (dit is gewoon zeewater + voeding voor de phyto).

Gooi eens wat copepoden in deze emmer, je hebt grote kans dat het aanslaat mits er niet te veel voeding in zit, verder niets aan doen:-)
Welke voeding gebruik je voor de fyto’s?
Start cultuurtjes Brachionus en copepoden kan je gewoon bij je LFS kopen, de zakjes uit de koelkast zijn prima om mee te starten.

Succes met dit buitengewoon interessante project, ik blijf je volgen.

Ruby

Bedankt! Ja die blijft maar hard groeien. De groei wordt nu gelimiteerd door de stromingspomp die erboven hangt.
Toch eens overwegen hem te verplaatsen :).

Dankje Wesley!
Dit is lastig met een camera vast te leggen. je bent meer dan welkom om eens langs te komen.
Bedankt!
Frank ik ben bang dat het veel te duur is. Ik heb veel spullen uit de "rommelbak" gebruikt. De klepjes kosten nieuw meer dan 100 euro per stuk.
Ik heb ze tweedehands voor een prikkie kunnen overnemen. Ik probeer al weken een alternatief te vinden op internet maar nog geen vergelijkbare gevonden.
Bedankt!

Ok. Jammer.

Easybooster heb je in verleden ook gebruikt toch? Net zo goed als zelf kweken?

Groet frank

Prachtige foto's van een zeer schoene bak!

Je fytokweek opstelling is de moeite waard denk ik om te beoordelen op haalbaarheid voor anderen ( in wat voor vorm dan ook, misschien in diverse opvolgende prijzen) want volgens mij is er wel degelijk belangstelling.

staat er fantastisch bij Luc.
Dankje Twan!

Ok. Jammer.

Easybooster heb je in verleden ook gebruikt toch? Net zo goed als zelf kweken?

Groet frank
Easybooster ben ik altijd tevreden over geweest! Enige nadeel zijnde kosten (met name met dit formaat bak).
Prachtige foto's van een zeer schone bak!

Je fytokweek opstelling is de moeite waard denk ik om te beoordelen op haalbaarheid voor anderen ( in wat voor vorm dan ook, misschien in diverse opvolgende prijzen) want volgens mij is er wel degelijk belangstelling.
Bedankt voor de complimenten. Ik wil inderdaad wel eens bekijken of er alternatieve mogelijkheden zijn voor de kleppen.
Momenteel kan ik alleen fatsoenlijke 2-weg kleppen vinden. Dit werkt minder fijn maar zou eventueel een optie kunnen zijn.

Wat is de maaswijdte van de filtertjes?
100u als ik me niet vergis.
Merk toch dat in de loop van de tijd er wat aanslag ontstaat in de bovenste gedeelte van de reactor.
Dit als gevolg van de beluchting waardoor er lokaal een ophoping van eiwitten ontstaan (afschuimer principe).
Ik zet de luchtpomp stil als ik de reactoren automatisch bijvul (dan kan ik nauwkeuriger een niveau bepaling doen in de reactor) wat als nadeel heeft dat er wat van deze grotere deeltjes in de waterkolom komen. Opzicht lijkt dit geen nadelig effect te hebben (de deeltjes lossen snel op) maar wil ik dus niet in het doseer kanaal krijgen. Vandaar de filters.

Gebruik 1 grote luchtpomp om alles te laten bubbelen, plaats een afsluitertje voor de reactor om de luchtflow te regelen, vanwege de overcapaciteit heb je dan geen last van de niveau’s en stilvallen. Zelf gebruik ik dit soort pompen https://www.nikoi.nl/aquaforte-luchtpomp-hi-flow-v-20 redelijk stil maar als ze toch buiten staan geen probleem.
In eerste instantie heb ik een enkele zware pomp met regelkranen gebruikt. Helaas gaf dit teveel herrie.
Het hok staat buiten maar toevallig NET naast de nieuw aangelegde tuinkamer van de buren.
Ze hebben meerdere malen geklaagd over het resonerende geluid dus ben naar een andere oplossing gaan zoeken.
Begin deze week hebben ik luchtpompen van Schego besteld (WS2). Deze moeten stil zijn en geen problemen hebben met de waterkolom van 1 meter hoog. Iedere reactor krijgt dan zijn eigen pomp. Hopelijk geeft dit minder herrie.

Ik weet niet precies hoe je reactoren nu in elkaar zitten maar volgens mij gaat alles er via de bovenkant in en uit, een brachie kweek zorgt in de loop van de tijd wel voor wat bezinksel dus een goede bodemdrain is we handig, probeer ook de bodem een trechtervorm te geven. Bijvul zal een deel fyto zijn er de rest zou dan eventueel uit aquariumwater kunnen bestaan. Vers zeewater kan natuurlijk ook, verhouding is een kwestie van uitproberen. Het beste is om de brachie kweek zoveel fyto te voeden dat er een lichte verkleuring ontstaat, bij overvoeren gaat de kweek langzamer. Ik zou ook deze kweekreactor belichten zodat de aanwezige fyto nog kan vermenigvuldigen en zodoende de waterkwaliteit blijft verbeteren.
Hou er rekening mee dat Brachionus niet bij de fyto kweek kan komen, op geen enkele manier, anders ben je fyto kweken kwijt, Brachionus gaat ook door de lucht! Beluchten kan met een rustig belletje zodat alles netjes egaal in suspensie blijft en er geen zuurstof arme zones ontstaan.
Je aquarium kan je niet overvoeren met brachie dus de doseer hoeveelheid hangt af van hoe hard je kweek gaa
Goede tip betreffende de verlichting. Denk dat ik het ontwerp dan gelijk ga houden. De reactoren lopen aan de onderkant al in een trechtervorm.

Welke fyto soorten zitten er momenteel is de reactoren?
Nannochloropsis salina
Tetraselmis seucida
Seynechococcus

Goeie keuze met Schego (WS2) , ik heb zelf een WS3 al vele jaren draaien op mijn plankton .
Met wisselende waterstanden heb ik nooit geen last dat er een fles niet meer wordt belucht . werken volgens mij ook met flink meer druk .
Hoofdleiding maken en dan aftakken , zo blijft er altijd een hoofddruk in de hoofdleiding .
pompen zijn vrij stil idd .

100u is een mooie maaswijdte, deze zullen niet dichtlopen met goede fyto. Ik vroeg dit omdat grotere fytosoorten al rond de 50u zitten en de kleine 2u.

Qua herrie van de luchtpomp, wat ook goed helpt is nog een stuk rubber of schuim onder de pomp en iets erover heen. Dit dempt het geluid heel behoorlijk en bij mij maakt dat ze compleet stil, vooral de grote luchtpompen. Probeer het eens, kost je waarschijnlijk niets, emmer erover met een hapje eruit voor de slang werkt al.

Zoals ik al dacht voldoet je fytoreactor ontwerp ook voor brachionuskweek, keep it simple. Voor copepoden zal je waarschijnlijk terug naar de tekentafel moeten:-) De fytosoorten voldoen voorlopig ook prima.

hou ons op hoogte van je gedachtes en vorderingen, vele vinden dit interessant.

idd , de copepoden zijn een vak apart , wil je ze laten "boomen" .
Hierbij komen dan ook nog eens de verschillende levensstadia bij kijken .
Kiezelalgen en bacterien , daar zou ik op focussen bij copepoden . Groene fyto niet , kan wel als bijvoer . ook geen voer uit een potje , dan is de pret snel over .

Hierbij weer wat recente foto's van het aquarium.

DSC-0002-00001.jpg

DSC-0010-00001.jpg

DSC-0028-00001.jpg

DSC-0031-00001.jpg

DSC-0037-00001.jpg

DSC-0080-00001.jpg

DSC-0777-00001.jpg

DSC-1054-00001.jpg

De bak draait super; heb weinig te klagen.
Ditmaal heb ik wat foto's gemaakt in de avonduren (vandaar dat het wat blauwer is dan normaal).

In januari gaan we verhuizen... dat betekent dat de bak binnenkort leeg moet.
We verplaatsen het aquarium in eerste instantie naar de garage van het nieuwe huis, vanaf dan ga ik rustig de tijd nemen om het nieuwe systeem te plannen.
Een hoop werk en stress maar we moeten door de zure appel heen bijten. Het nieuwe huis biedt fantastische mogelijkheden voor een nieuwe bak!
Het huis en gezin komen voorop; dus eerst focussen we erop dat we gesettled zijn en dan gaan de nieuwe plannen van start.

Ondertussen draait er al een biologisch filter mee op het huidige systeem (ongeveer 200 kilo steen).
Dit dient als biologisch buffer op het moment dat de verhuizing plaatsvindt (dit "filter" zal als eerste naar het nieuwe huis verplaatst worden); daarna volgen in twee weken tijd alle koralen en vissen. wordt vervolgd!

IMG-20201030-172044.jpg

Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning, heel veel succes met het verhuizen van je prachtige aquarium. Met jouw kennis en doorzettingsvermogen wordt het ongetwijfeld weer een juweel.

Geweldig mooi aquarium. Jammer dat de bak binnenkort verhuisd moet worden.
Veel succes hierbij.

Wat is dat voor een koraal in foto nummer 3, met al die gekleurde kokerwormen er op.
Is dat een heel moeilijk koraal .
Prachtig stuk

Back
Bovenaan