Mijn laatste update heb ik in Mei geplaatst.. sinds die tijd is er al heel erg veel gebeurd!
Sinds de verhuizing naar het nieuwe huis staan mijn aquaria tijdelijk in de garage..
De situatie blijkt achteraf niet ideaal en ik heb veel vochtproblemen ondervonden.
Daarnaast hebben de koralen ook niet alle aandacht gekregen die ze verdienen en ben ik een aantal moeilijke SPS koralen verloren aan AEFW.
Maar nu is het dan bijna zo ver!
Binnen een aantal weken wordt de nieuwe bak geleverd en heb ook veel voortgang geboekt met de techniek kamer.
Tussen de zijkant van ons huis en de erfafscheiding naar de buren ligt een stukje ongebruikte ruimte (er stond alleen een composthoop).
Ik ben besloten hier een "aanbouw" te plaatsen om alle techniek, spullen en stekkenbakken in kwijt te kunnen.
In eerste instantie stond in de planning een gemetselde aanbouw te maken maar later heb ik een eenvoudigere en economische oplossing bedacht.
De constructie van de aanbouw bestaat uit een oude modulair opgebouwde industriële diepvriescel.
Dit geeft als voordeel dat de constructie vrij snel te bouwen is; en alle wanden (en vloer!) perfect geïsoleerd zijn.
Het gaat om een cel met binnenmaten 6meter x 3meter x 2.8 meter; totaal 21m^2!
Dit moet meer dan voldoende ruimte geven voor de toekomst.
We zijn in eerste instantie begonnen met het afbreken van de cel op locatie.
Dit verliep vrij goed en dit hebben we met 3 man in twee middagen kunnen uitvoeren.
De cel was vrij vies en had wat gebruikerssporen maar dit is niet zo relevant aangezien de buitenkant (en een deel van de binnenkant) opnieuw bekleed worden.
De cel was 3x10 meter en heb een deel van de cel niet gebruikt:
De cel op lokatie
Binnenkant cel (hier is het modulair systeem goed te zien). De diepvries cel bevat een haken systeem die de panelen naar elkaar toe trekken om zo een stevige constructie te creëren.
halverwege!
En vrijwel helemaal klaar!
Na demontage van de cel werd het tijd om er plek voor te maken naast het huis.
Helaas heb ik het balkon (en airco) moeten verwijderen omdat de cel hier niet onder zou passen.
Dus.. boorhamer gehuurd en slopen maar!
3 uurtjes later:
Hierna zijn we begonnen met het maken van een fundering.
Dit hebben we uitbesteed want er moest ~15 kuub zand afgegraven worden!!
Voor het leggen van de fundering heb ik een plan gemaakt voor de hemelwaterafvoer, riolering, water toevoer en elektra.
Gelukkig kwam dit allemaal vrij gunstig uit en heb ik via de kruipruimte en voorzijde van het huis alle leidingen kunnen aanvoeren.
het afgraven van de grond (~15 kuub)
Het resultaat van afgraven... er nog echt niks meer bij
Plaatsen van riool en hemelwater afvoer (met een schrob puntje in het midden van de aanbouw mocht ik met water knoeien)
Afwerking met korrelmix (mix van cement en puin). Dit is aan getrild en vormt na bewatering een stevige en dichte fundering
Afwerking fundering met betegeling. Ik heb besloten te cel op betonbandjes te plaatsen zodat hij iets wat vrij van de bodem blijft.
Verdere updates volgen snel (De cel staat ondertussen al maar nog geen tijd gehad alles te documenteren

).