Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Prachtige tank, hoop dat de verhuizing een beetje goed uitpakt voor al die mooie koralen.

Veel succes met de verhuizing 😬👍

Prachtige plaatjes weer.
Succes met de aankomende verhuizing, blijft inderdaad altijd een hele hoop stress.
Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning, heel veel succes met het verhuizen van je prachtige aquarium. Met jouw kennis en doorzettingsvermogen wordt het ongetwijfeld weer een juweel.
Geweldig mooi aquarium. Jammer dat de bak binnenkort verhuisd moet worden.
Veel succes hierbij.

Bedankt!!

Wat is dat voor een koraal in foto nummer 3, met al die gekleurde kokerwormen er op.
Is dat een heel moeilijk koraal .
Prachtig stuk

Dit is inderdaad een prachtig stuk. Heb al ongeveer 10 jaar een zelfde soort stuk in de bak staan.

Prachtige tank, hoop dat de verhuizing een beetje goed uitpakt voor al die mooie koralen.
Mooie bak

Succes met de verhuizing de voorbereiding lijkt erg goed
Veel succes met de verhuizing 😬👍
Bedankt allemaal.

Een paar jaar terug heb ik een zelfde soort verhuizing gedaan (ditmaal de bak verhuizen van de woonkamer naar de garage en weer terug).
Destijds heb ik toen 50% van mijn acro's verloren aan cyano en AEFW.
Ik merk dat bij het plaatsen van grote stukken in een stekkenbak de stroming niet ideaal is en de koralen het wat minder beginnen te doen.
Dat geeft de mogelijkheid voor pestdiertjes om zich te vermenigvuldigen.

Ditmaal ga ik proberen de sps en lps koralen in verschillende bakken te splitsen en zo beter de eventuele pestdieren te kunnen bestrijden.
Maar toch ga ik er wel vanuit dat ik weer een deel van de koralen ga verliezen... Probeer er voor te zorgen dat er altijd bij iemand een stekje van het koraal overblijft zodat het koraal niet volledig verloren gaat...

Ook moet ik de grote rode lobophyllia gaan verhuizen. De vorige keer woog hij al zeker 15 kilo... nu zal het richting de 20 gaan...

Luc,

ik heb zonet je hele verhaal in een snel tempo gelezen. Ongelofelijk zulke projecten zijn echte drijfveren ook voor nieuwelingen als ik om te zien wat er mogelijk is. Wat je doet is meer dan hobby er zijn professionelen die nog veel van u zouden kunnen leren. Je zou perfect in bijberoep met u vaardigheden kunnen beginnen of zelfs een kweek opstarten. Heel veel succes nog en ik ga u zeker volgen. :) Inspiratie verzekerd. Ookal weet ik dat ik dit niveau nooit zal halen....

Laatst bewerkt:
In mijn vorige update (4 maanden geleden) was de voorbereiding van mijn aquariumverhuizing in volle gang.
Ondertussen zitten we in het nieuwe huis en is de verhuizing goed verlopen. Hierbij het verhaal.

De laatste foto's van de bak (5 februari):

Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-24-56.jpg

Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-24-56-1.jpg

Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-24-58.jpg

Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-24-59-1.jpg

Ik heb die avond zeer slecht geslapen wetende wat me de volgende dagen te wachten stond...

Ziet er goed uit! Nog iets verloren?

Ik denk dat Luc druk aan het typen en foto's ordenen is...

Het plan was het aquarium en alle dieren tijdelijk (tot de zomer) in de garage te plaatsen zodat ik eerst het huis op orde kon maken.
Ik realiseerde al vroegtijdig dat je bijna 2x zoveel aquarium ruimte nodig hebt om alle dieren uit een draaiend aquarium fatsoenlijk te kunnen verhuizen.
Je kunt welliswaar op de nieuwe locatie de dieren niet op dezelfde manier terugzetten (zo is het namelijk door de jaren heen gegroeid).

Naast mijn hoofdbak (2.00x70x80) en stekkenbak (220x70x40) heb ik nog een extra stekkenbak (200x50x40) in de garage geplaatst.
Ik had ook al enkele maanden een grote plastic bak meedraaien waar ongeveer 250 kilo steen in zat. Ik wist namelijk niet zeker of ik het voor elkaar kreeg de bak in een week tijd te verplaatsen; en dan is een gedeelde bacteriecultuur (tussen de twee locaties) geen overbodige luxe... achteraf is dit mijn redding geweest.

Ik ben begonnen met het verplaatsen van de kunststof bak met stenen; de stekkenbak en filtertechniek... We zijn 's ochtends om 8 uur begonnen met de intentie om op het einde van de dag alle spullen in de nieuwe garage te hebben staan. Dit viel echter extreem tegen. Rond de middag stond alleen de kunststof bak pas op transport...Daarnaast was dit zo ongeveer de koudste week van het jaar en koelde het water veel te snel af. stress stress en nog eens stress... de planning liep in de soep en het was niet realistisch te denken dat ik alle spullen in een weekend over verhuist kreeg.

Het verwijderen van de eerste techniek.... kalkreactor.. doseerunit....automatisch water bijvullen.. alle kabels fotograferen en labelen en hopen dat we op de nieuwe locatie nog wisten hoe het allemaal in elkaar zat :).

Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-40-33-3.jpg

Verwijderen van bijvul aquarium (hier zat het osmose water in en gebruikte deze ook om water wissels mee uit te voeren).
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-40-33-4.jpg

Het verhuizen van de stekkenbak.. dit ging uiteindelijk vrij soepel door alle hulp.
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-40-33-2.jpg

De eerste koralen (van de stekkenbak) stonden terug in het water.. Zowel de garage als het water was koud (21 graden) aangezien het buiten -10 was en de garage poort lang open stond. De verwarmingselementen draaienden op volle toeren... spannend of de koralen er last van zouden krijgen.
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-40-33-1.jpg

Einde dag 1...12 uur in de nacht... alles techniek hing provisorisch aan elkaar.. ik had geen rust en heb besloten naast het aquarium te slapen (mijn vrouw verklaarde me voor idioot... misschien wel terecht :).
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-40-33.jpg

Laatst bewerkt:
Het plan was het aquarium en alle dieren tijdelijk (tot de zomer) in de garage te plaatsen zodat ik eerst het huis op orde kon maken.
Ik realiseerde al vroegtijdig dat je bijna 2x zoveel aquarium ruimte nodig hebt om alle dieren uit een draaiend aquarium fatsoenlijk te kunnen verhuizen.
Je kunt welliswaar op de nieuwe lokatie de dieren niet op dezelfde manier terugzetten (zo is het namelijk door de jaren heen gegroeid).

Naast mijn hoofdbak (2.00x70x80) en stekkenbak (220x70x40) heb ik nog een extra stekkenbak (200x50x40) in de garage geplaatst.
Ik had ook al enkele maanden een grote plastic bak meedraaien waar ongeveer 250 kilo steen in zat. Ik wist namelijk niet zeker of ik het voor elkaar kreeg de bak in een week tijd te verplaatsen; en dan is een gedeelde bacterie cultuur (tussen de twee locaties) geen overbodige luxe... achteraf is dit mijn redding geweest.

Ik ben begonnen met het verplaatsen van de kunststof bak met stenen; de stekkenbak en filtertechniek... We zijn s'ochtends om 8 uur begonnen met de intentie om op het einde van de dag alle spullen in de nieuwe garage te hebben staan. Dit viel extreem tegen. Rond de middag stond alleen de kunststof bak pas op transport...Daarnaast was dit zo ongeveer de koudste week van het jaar en koelde het water veel te snel af. stress stress en nog eens stress... de planning liep in de soep en het was niet realistisch te denken dat ik alle spullen in een weekend over verhuist kreeg.

Het verwijderen van de eerste techniek.... kalkreactor.. doseerunit....automatisch water bijvullen.. alle kabels fotograferen en labelen en hopen dat we op de nieuwe locatie nog wisten hoe het allemaal in elkaar zat :).

Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-40-33-3.jpg

Verwijderen van bijvulaquarium (hier zat het osmose water in en gebruikte dit ook om water wissels mee uit te voeren).
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-40-33-4.jpg

Het verhuizen van de stekkenbak.. dit ging uiteindelijk vrij soepel door alle hulp.
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-40-33-2.jpg

De eerste koralen (van de stekkenbak) stonden terug in het water.. Zowel de garage als het water was koud (21 graden) aangezien het buiten -10 was en de garage poort lang open stond. De verwarmings elementen draaiende op volle toeren... spannend of de koralen er last van zouden krijgen.
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-40-33-1.jpg

Einde dag 1...12 uur in de nacht... alles techniek hing provisorisch aan elkaar.. ik had geen rust en heb besloten naast het aquarium te slapen (mijn vrouw verklaarde me voor idioot... misschien wel terecht :).
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-40-33.jpg
Tjeee, ik de voel de stress gewoonweg. Top aangepakt, complimenten!
Voordeel van naast de spullenboel slapen: geen lekkage detectors nodig...dat voel je wel aan de slaapzak (LOL)

De volgende ochtend (wat heb ik daar slecht geslapen op die koude vloer met dat geklots van al dat water naast me :eek:)...
Vluchtig wat PVC werk gemaakt om ervoor te zorgen dat alle bakken (stekken bak 1+2, filterbakken en plastic bak met stenen) samen in een system liepen...
Dit ging gelukkig goed... 9 uur in de ochtend... de telefoon ging... mijn pa vroeg of ik al buiten was geweest..
Uitgerekend de dag dat mijn hoofdbak (met alle dieren) nog in het oude huis stond (zonder techniek en filters) lag er een gigantisch pak sneeuw op de weg...
Ik kreeg een telefoontje van mijn kameraad die me zou helpen met het verplaatsen van de hoofdbak... hij durfde niet met een aanhanger (waar de bak op moest) te rijden... Daar stond ik dan voor een gigantisch dilemma.. Ik kon de hoofdbak niet voor langere tijd laten staan (aangezien filters kalkreactor en afschuimer afgekoppeld waren), maar het was ook veel te gevaarlijk de hoofdbak te verhuizen. Uiteindelijk heb ik besloten alle dieren apart te gaan verpakken en deze voorzichtig tussen de twee systemen te verplaatsen... dat klinkt makkelijk maar dat waren zeer spannende ritjes tussen de twee huizen (normaal ongeveer 10 minuten rijden; met de sneeuw duurde elk ritje een half uur).. wat een stress...

WAT?! SNEEUW?!
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-51-25-1.jpg

Uitgerekend vandaag... het zag er prachtig uit.. maar dit kon ik (naast de extreme koud) echt niet gebruiken.
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-51-25-3.jpg

13.00 uur.. de bak was half leeg; al 3x op en neer gereden.. glibberen over de weg
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-51-25.jpg

Rond een uur of 4 was de bak leeg (althans de dieren); ook het leeghalen had ik onderschat.. het inpakken van koralen bleek veel meer tijd in beslag te nemen dan gedacht.
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-51-24-1.jpg

Verlichting snel monteren en zorgen dat de koralen niet tegen elkaar stonden.
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-51-24-5.jpg

einde dag... vrijwel alle dieren stonden weer in het water...
Whats-App-Image-2021-04-14-at-21-51-24.jpg

wordt vervolgd :)

Laatst bewerkt:

🤣 Prachtig!

Pfff, moet er ook niet aan denken om aan zo'n operatie te moeten beginnen.
Van de winter m'n sump vervangen, dat was al een dag van 9:00 tot 3:00 in de nacht... en dan hoefde ik niet eens door een sneeuwstorm heen...

Tjeee, ik de voel de stress gewoonweg. Top aangepakt, complimenten!
Voordeel van naast de spullenboel slapen: geen lekkage detectors nodig...dat voel je wel aan de slaapzak (LOL)
haha dat was dus exact ook mijn gedachte :p

Brrr krijg gewoon kriebels als ik je verhaal lees.
Zn operatie kost je 20 jaar van je leven door de stres.

Back
Bovenaan