Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Langzaam maar zeker; 130x70x70

Weer even de vinger aan de pols: Zout 35 (refractocheck), Ph 8, NO2/3 0, PO4 0, KH 7,4, Ca 460, Mg 1260.

De lange algen beginnen het onderspit te delven. De vissen doen het goed. Henk is ook al minder verlegen (de gele dokter heeft hier helemaal geen last van gehad:goed:).
Ik heb ook al een aantal verschalingen van de heremietjes gevonden. De lege huisjes zijn niet voor niets gekocht. Er hebben al wat verhuizingen plaats gevonden:D.

Laatst bewerkt:
Vandavond zag ik plots een grijze vlek op de zijwand, net achter het steen. We hadden ons eerder al verbaasd over de grondige en systematische manier waarop deze zijwand van alg ontdaan wordt. De grijze vlek bleek te bewegen:confused:. "Het" kwam steeds wat verder naar voren, stap voor stap meer van zijn geheimen prijsgevend:eek: .

Het blijkt te gaan om een zeehaas van 4 a 5 cm lang. Zeer waarschijnlijk Dolabella auricularia:) (Meerwasser-lexikon, SeaSlugForum). Foto's maken viel niet mee zo op de zijwand, maar toch. Ook de deels brandschone wand achter zijn teritorium:D.

Verder nog een klein slangsterretje betrapt:cool: . Ik heb deze nog niet kunnen vinden. Armen zijn wit met rood-bruine bandjes. Iemand een hint?

Bijlagen

• zeehaas.jpg
    zeehaas.jpg
    24,6 KB · Weergaven: 729
  • Zeehaas1.jpg
    Zeehaas1.jpg
    38,7 KB · Weergaven: 9
  • zeehaas2.JPG
    zeehaas2.JPG
    81,7 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Heb zojuist je dagboek eens doorgelezen John en je opbouw vindt ik heel mooi,als deze volgroeid zijn met koralen heb je een hele aparte bak,we gaan het blijven volgen:goed:

He he, we beginnen weer een beetje bij te komen. Gisteren op aquareis geweest. Ik heb de nano van Paul (Canvas) overgenomen en ben die op gaan halen. Leuk bakje met sump en pomp en licht en schuimer. Ik heb nu dus de mogelijkheid om dieren in quarantaine te zetten en eventueel later als stekkenbak:).
Gezellig gebabbeld en natuurlijk ook de mooie bak van Paul bewonderd. Ziet er allemaal erg mooi en gezond uit. Opvallend is de bijzonder originele levende achterwand:cool:.
Verder van paul veel cadeautjes gekregen: een flinke leder met een tepelanemoom, een rose montiplaat stek, een mooie Gorgoon die al flink groot is. Ook nog een stek van iets wat bij Paul op de achterwand groeit. San vond dit erg mooi, dus heb ik het stekje bij ons ook op de achterwand geprikt zodat het vast kan groeien.

Bijlagen

• Leder.JPG
    Leder.JPG
    148,9 KB · Weergaven: 19
  • Monti rose.JPG
    Monti rose.JPG
    105,8 KB · Weergaven: 14
  • Gorgoon Paul.JPG
    Gorgoon Paul.JPG
    178,2 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Ook nog een stekje steenkoraal waarvan ik eigenlijk niet meer weet wat het is:

Bijlagen

• Steen Paul.JPG
    Steen Paul.JPG
    84,4 KB · Weergaven: 18
Daarna zijn we doorgereden naar Luc en Anja. Als je wilt weten hoe je vrouw klinkt als ze sprakeloos is, dan moet je haar voor de bak van Luc zetten. Of de nano van Anja natuurlijk (San is gek op de kleine levende wezentjes).

Uiteraard zijn we ook in de "darkroom" geweest; de kelder van Luc dus (wel met het licht aan hoor:D). Steeds als San zei "hou je je wel een beetje in" was mijn antwoord "doe die ook maar Luc":). Resultaat was dus een aantal zeer mooie stekjes zodat mijn bakje gelijk een ander uiterlijk heeft.

Ik kan het trouwens nog steeds nauwelijks over mijn hart verkrijgen om van die lelijke stekstenen op mijn wonderschone levendsteen te plakken; zonde zonde zonde. Maar we zullen maar vooruit denken he:D.

Bijlagen

• Gele Monti.JPG
    Gele Monti.JPG
    137,4 KB · Weergaven: 9
  • HPIM1935 (Large).JPG
    HPIM1935 (Large).JPG
    81,5 KB · Weergaven: 9
  • HPIM1936 (Large).JPG
    HPIM1936 (Large).JPG
    75,8 KB · Weergaven: 6
Hey John, had je een winkelwagentje bij je toen je naar Luc(jawsee) & Anja was:p

Zitten mooie stekken bij. Vooral de Paarse monti is er een om jaloers van te worden.

Ja, die paarse is erg mooi.

Hoe is deze?

Bijlagen

• HPIM1964 (Large).JPG
    HPIM1964 (Large).JPG
    159,4 KB · Weergaven: 21
  • HPIM1980 (Large).JPG
    HPIM1980 (Large).JPG
    169,2 KB · Weergaven: 12
Zeker:). En die stukjes die al in de poliepen zitten zijn de lekkerste. Er zweeft toch genoeg door de bak zou je denken:rolleyes:.

Toch even een grote PET fles op maat snijden, dan is het :p naar de garnalen:D.

Hey John,

Draait alles nog lekker?

Alles gaat steeds beter. We hadden allemaal bruine alg in de bak en rode pluisalg en het zat even niet mee. De Monti's werden geplaagd door slakjes, een acro werd steeds witter en daar zat waarschijnlijk iets op.. Die acro hebben we geknipt en gestekt om hem te redden. 1 van de monti's hebben we ook nog een stekje van maar de rest is weggegooid. De paarse montipora komt er weer bovenop en misschien mag het allemaal niet maar we hebben die een paar keer in het zoete water gehad. Zowel de kokerworm als de slangster die erin huist, leven nog! Gelukkig maar want dat is toch net dat beetje 'extra' leven wat het nog leuker maakt om er naar te kijken...

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi John/San, Mooie maat bak! Waar ik vooral geintresseerd in ben is de overloop. Je hebt hier ook een kleiner kraantje op zitten. Heb je dit gedaan om de overloop geruisloos af te regelen?

Back
Bovenaan