Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Langzaam maar zeker; 130x70x70

John

Stop in 1992, nu opnieuw!
Welkom in ons dagboek!

Ik zal hier eerst beginnen met de bekende vragenlijst. Deze zal ik steeds actueel houden zodat hierin voor eens en vooral voorzien is:) .

1. Inhoud van het aquarium
130x70x63 waterhoogte in bedrijf. Bruto 565 liter. Bruto systeeminhoud is 720 liter. Netto totaal is 690 liter (incl. stekkenbakje).

2. Inhoud van de filterbak
Sump 100x50x40: met een schotje van 18 cm hoog voor constante waterhoogte voor de schuimer. 200 liter max. 95 liter in bedrijf.

3. Hoe houd je het calciumgehalte op peil?
Kalkreactor

4. Gebruik je een fosfaatfilter (wat voor een, wat voor media, hoe vaak/lang)?
Zelfbouw potfiltertje met Salifert fosfaatkiller.

5. Gebruik je ozon of UV?
Ozon op de afschuimer (28-11-2007)

6. Wat voor afschuimer gebruik je (merk, type)?
MTT I

7. Hoe vaak maak je de afschuimer schoon (niet zozeer beker legen, maar venturie reinigen etc)?
Elke week kopje heet osmosewater op laten zuigen om venturie schoon te houden. Grote schoonmaak als het zo uit komt (eens per 3 a 4 maanden).

8. Wat zijn de temperatuur, zoutgehalte, pH, KH, nitraat, fosfaat, nitriet, calcium en magnesiumwaarden?
07-10-2008 (23-10-2009)[16-12-2009]
Temperatuur 24,8 (24,9)
Zoutgehalte = 34 (35)
Redox = 420 - 460 (voor wat het waard is) (415)
PH = 8,1 (20:00) (8 21:00)
KH = 7,6 (tijdelijk i.v.m. rode pluisalg) (8,6)
Ca = 480 (425)
Mg = 1260 (1170)[1290]

NO2 = 0
NO3 = 0 (0)

PO4 = 0 (0)
Si = 0 (0)

9. Wat voor extra filters gebruik je? (koolfilter, refugium, potfilter, zandfilter...)
Soms een aantal dagen over kool filteren met een zelfbouw potfiltertje.

10. Wat voor verlichting gebruik je? (Watt, kleur, hoe oud etc?)
2 x 150 W HQI 14.000K; 2 x 54 W Aquablue spec. ervoor en 2 x 39 W erachter; 1 x Aquablue spec. en 1 x blue plus. Alles in een gesloten kap met ventilatoren. Alles nieuw (jan. 2007)

11. Hoe veel stroming heb je precies?
OR6500 opvoer. Geeft een beste straal water waarvan ik schat dat dit 4000 liter is. In de bak TS24.

12. Wat voor koralen houd je?
Doel wordt gemengd waarbij de soft en LPS soorten (netelen, veiligheid m.b.t. “vechttentakels”) ondergeschikt zijn aan de SPS.

13. Wat voor vissen houd je?
1 x Salarias fasciatus
1 x Zebrasoma flavescens
1 x Zebrasoma xanthurum
2 x Premnas epigramma
2 x Gramma loreto
2 x Pholidichthys leucotaenia
1 x Pseudocheilinus hexataenia
2 x Centropyge loricula
1 x Acreichthys tomentosus

Toekomst: Droomkeizers?

2 x Stenopus hispidus
6 x Lysmata amboinensis
8 x Calcinus tricolor
2 x Lysmata debelius

14. Hoe lang draait het systeem al?
Opstart eind januari 2007

15. Hoe veel levend steen heb je? En hoe oud is het?
62 kilo vers steen. “Luchtig” opgebouwd (ook met behulp van PVC). Touch down Schiphol op 26-01-2007:goed: .

16. Hoe onderhoud je het aquarium (wat en wanneer? Denk aan waterverversingen, vervangen bodemmateriaal etc)
Waterverversingen: drie keer per maand 16%

17. Wat voeg je toe (wat, waarom, hoe veel, hoe vaak)?
Voorlopig alleen zie 3.

18. Wat voer je (en hoeveel en hoe vaak)?
Omega One color flakes, Ocean Nutrition Formula Two, Salifert Energy Plus en soms wat artemia. Cyclop-eeze voor de Tubastrea, Duncanopsammia axifuga en Caulastrea (waar de vissen driftig van mee profiteren.

19. Welke problemen heb je afgezien van het probleem in de vraag?
Wat rode pluisalg.
Kleine donkerbruine poliepjes (lijkt op mini Anthelia sp. ?)
Veel twijfel en weinig tijd:D .

Laatst bewerkt:
En dan wat foto's:

Een van het meubel,
dan de sump vlak voor de start
en de inhoud zoals die er nu bij staat.

Bijlagen

• Meubel6.JPG
    Meubel6.JPG
    105,4 KB · Weergaven: 108
  • Sump4.JPG
    Sump4.JPG
    93,6 KB · Weergaven: 30
  • Opbouw15.JPG
    Opbouw15.JPG
    180,4 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Welkom in ons dagboek!

Even voorstellen:

Mijn naam is John en ik ben getrouwd met *San*. Wij hebben vijf kinderen waarvan er al drie “de deur uit” zijn. Wij komen van oorsprong uit West-Friesland en wonen nu in Stadskanaal.

Vroeger hebben wij ook al aquaria gehad. Je kent dat wel; zoet van alles en nog wat. Dan speciaal aquaria met onder andere west Afrika en midden Amerika. Uiteindelijk dan zout. Zeebak gehad met hangen en wurgen. Droog / nat filter en de “volle stroming” van de Eheim 1250. Dit was eind 1992. We zijn toen met de hobby gestopt door een verhuizing. Destijds was ik ook lid van een aquarium vereniging. Ook had ik toen een abonnement op diverse publicaties, waaronder "Gids en handboek" (NBZ) en deze zijn al die tijd bewaart gebleven.

Nu opnieuw:
Op het moment ben ik bezig met een herstart. Vanaf januari 2006 zijn we aan het inkopen en opbouwen onder het genot van alle info op dit forum. De bak is 130 x 70 x 70 (63 wh) en is inmiddels klaar voor de opstart.
Aanleiding was eigenlijk een kerstcadeau in 2005. Wij hebben toen voor onze dochter een 60 cm bakje gekocht met wat kardinaaltjes. Dan ga je op internet kijken en kom je het zeewaterforum tegen, dat gaat dan dus een boel geld kosten. Oude passies komen dan snel weer terug en we hadden ons een herstart altijd al voorgenomen. Groot winstpunt was ook de enorme hoeveelheid informatie op internet. Vroeger was je bij de aquariumvereniging als zeeaquariaan een eenling en moest je eigenlijk alles zelf maar een beetje uitvinden. Nu ligt de informatie op straat (met de juiste interpretatie dan). Dit forum was dus eigenlijk een van de doorslaggevende factoren om nu weer opnieuw te starten .

Onze bak hebben we vorig jaar januari gekocht en in April opgehaald. Deze moest bij de vorige eigenaar met een mobiele kraan via het zolderraam van zolder gehaald worden. Afgelopen jaar zijn de spulletjes verzameld (ook moest er nog heel wat aan huis en tuin geknutseld worden). De laatste drie maanden werd de ombouw gemaakt en de techniek geïnstalleerd. Nu staat de bak vol zeewater en sinds 26 januari met 62 kg levend steen. Uiteraard is er nog steeds veel te wensen maar de hoofdzaken zijn er.

Laatst bewerkt:
Net voor de kerst was al het bouwwerk (meubel) klaar. Alles is zelf gemaakt / samengebouwd en ik heb daar het een en ander aan foto's van. Het lijkt mij leuk om afwisselend een en ander te vertellen over het opbouwen en dan weer over het verloop van de opstartfase van de bak.

Hier een foto van vanmorgen heeeel vroeg. Zie de maan schijnt, of eigenlijk drie manen:confused:. Zou ik dan toch op een andere planeet zitten:D.

Bijlagen

• Opbouw13.JPG
    Opbouw13.JPG
    117,5 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de komplimenten:). Bij jullie staat ook niet bepaald een kale bak he:goed:.

Het is best veel werk geweest, maar nu is het een plaatje (al zeg ik het zelf:D).
Ik heb de bak nu al weer een jaar geleden gekocht en in april opgehaald. Een kale bak met een stalen frame. Is door de vorige eigenaar ongeveer 5 maanden gebruikt geweest. Eerst heb ik het frame uit de roest gehaald en in de zwarte Hamerite gezet. Was niet te erg hoor, maar ik wilde het toch netjes hebben.
Onder de bak zaten smalle latjes gelijmt en hiermee stond deze op het frame. Dit zag er wel een beetje eng uit, je kon dus zo door de bodem op de garagevloer kijken. Dus latjes afsteken, multiplex op het frame en 2 cm tempex eronder.

Dan de kast bouwen zodat de techniek nat en droog (electra) gescheiden is.

Bijlagen

• Verhuis4.JPG
    Verhuis4.JPG
    101,1 KB · Weergaven: 28
  • Kast achter1.JPG
    Kast achter1.JPG
    69,8 KB · Weergaven: 23
  • Kast sump leeg.JPG
    Kast sump leeg.JPG
    46,6 KB · Weergaven: 19
Mooi dat je een dagboek bent begonnen! Ziet er perfect uit:goed:

Laat maar komen die foto's:D .

Grtn Mark

Op 2 januari ben ik de grote geduld oefening begonnen. Ruim 600 liter osmosewater aanmaken duurt 4,5 dag. Krijgt het forum ook nog kuren:eek:. Is dat even afzien:rolleyes:.

Daarna zout in de zee:) en achter levend steen aan. Laat dat nu net even schaars zijn op dat moment:confused:. Uiteindelijk werd het 26 januari:goed:. Even 500 km rijden en 62 kg nagelvers steen gekocht.

Bijlagen

• Inrichten7.JPG
    Inrichten7.JPG
    128 KB · Weergaven: 32
  • Inrichten9.JPG
    Inrichten9.JPG
    119,8 KB · Weergaven: 37
  • Inrichten.JPG
    Inrichten.JPG
    100,7 KB · Weergaven: 28
He Mark,

Voorlopig nog niet te onderscheiden van een pan erwtensoep:rolleyes:, maar we zijn op weg.

Mark.... zei:
Mooi dat je een dagboek bent begonnen! Ziet er perfect uit:goed:

Laat maar komen die foto's:D .

Grtn Mark

Laatst bewerkt:
Dan kan het "stapelen" beginnen. Eigenlijk bestaat de opbouw uit drie delen. Een deel tegen de overloop, een deel in de andere hoek en een pilaar(tje) op de voorgrond.

De afschuimer begon bijna gelijk enthousiast rommel in de beker te dumpen:D.

De tweede dag was de NO2 0,2

Bijlagen

• Opbouw.JPG
    Opbouw.JPG
    157,1 KB · Weergaven: 24
  • Opbouw2.JPG
    Opbouw2.JPG
    140,4 KB · Weergaven: 19
  • Sump6.JPG
    Sump6.JPG
    95,1 KB · Weergaven: 24
Top !!!

En als je praat van vooruitgaan dit gaat snoeihard.
Waar is mijn icoontje naartoe???

Natuurlijk moest er na de eerste "stapeling" weer verbouwd worden. Met wat helderder water gaat dat toch beter:). Nu ligt het naar mijn zin. Ik weet alleen nog niet wat ik nu met al die horizontale vlakken in de opbouw moet doen:rolleyes:. Op de foto's is dat niet zo goed zichtbaar trouwens. Wellicht dient zich hier in de toekomst een oplossing voor aan:) :D.

NO2 is al 0,5 geweest en daalt al weer. Of dit zo blijft is weer wat anders natuurlijk. NO3 zit ook al op 5 (was niet meetbaar in het maagdelijke water). Er vindt dus duidelijk al omzetting naar het eindproduct plaats.

De MTT1 heeft het na een vliegende start een aantal dagen af laten weten. Nu begint zich weer wat schuim te vormen:)

Bijlagen

• Opbouw15.JPG
    Opbouw15.JPG
    180,4 KB · Weergaven: 16
  • Opbouw16.JPG
    Opbouw16.JPG
    168,4 KB · Weergaven: 13
  • Opbouw14.JPG
    Opbouw14.JPG
    181 KB · Weergaven: 21
mooie luchtige opbouw:goed: enne dat meubel mag ook gezien worden!:D

succes met de start

Mooie bak met een zeer mooie opbouw, het begin is al goed...

succes

Back
Bovenaan