Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Langzaam maar zeker; 130x70x70

Montipora etende naaktslakken

Voor het geval het je niet is opgevallen: de kokerworm en zijn buurman, een brokkelster die tussen het koraal en de steen in woont, hebben alle martelingen van betadine en zoet waterbadjes wonderwel doorstaan en zijn tot heden nog kerngezond:confused: :goed: :).

Ook bijzonder:
Ik heb aan de andere kant van de bak een rood/oranje montiplaat staan. Hiervan heb ik een keer een halfwas slak afgevangen. Daarna nooit meer en ook geen eipakketten:confused:.

Een groen/bruine monti werd wel slachtoffer. Hiervan heb ik alleen nog het bovenste puntje, +/- 1 cm. Dit groeit inmiddels weer. Overigens is deze niet zo zeer door de slakken om zeep gegaan, maar veeleer door te lang dompelen in zoet water. Doe dit nooit langer dan enkele seconden. Meer dan een minuut kan fataal zijn.
Op de foto's hieronder dit slachtoffer en de slakjes. Bij de eerste de typische schade (poliepen en al worden opgevreten):

Bijlagen

• HPIM2167 (Large).JPG
    HPIM2167 (Large).JPG
    107,7 KB · Weergaven: 17
  • slak2 (Large).jpg
    slak2 (Large).jpg
    83,5 KB · Weergaven: 30
  • slak3 (Large).jpg
    slak3 (Large).jpg
    88,8 KB · Weergaven: 89
Montipora etende naaktslakken

Ja, dat is het zeker. Lijkt wel steeds meer voor te komen. Ik was er inmiddels vrij van maar heb weer nieuwe binnengehaald met een stek:(. Gelukkig weten we er nu mee om te gaan. Het blijft echter een risico.

Desert's Ocean zei:
Dat is zwaar klote met die naaktslakjes de laatste tijd.:mad:

Veel suc6 met de bestrijding en dat de schade beperkt mag blijven tot wat nu al aangetast is.

De aardbeien krijgen iedere avond Cyclop Eeze. Dit gaat een spuit in met daaraan een stukje luchtslang. Een stukje pijp eromheen om wat te kunnen sturen en smullen maar. De hele vispopulatie geniet daar ook van. De Royal gramma's hangen rond die tijd zelfs al bij het koraal en koppelen direct aan het slangetje als dat de bak in gaat:D :D. De foto's zijn al eerder genomen. Nu sluiten ook de zesstreepjes aan in de rij.
Ook de poetsgarnalen zijn bijzonder begaan met het lot van deze koraaltjes.

arjen_D zei:
enne wat voer jij je aardbei?

Bijlagen

• HPIM2289 (Large).JPG
    HPIM2289 (Large).JPG
    117,6 KB · Weergaven: 20
  • HPIM2292 (Large).JPG
    HPIM2292 (Large).JPG
    116,7 KB · Weergaven: 8
  • HPIM2293 (Large).JPG
    HPIM2293 (Large).JPG
    142,8 KB · Weergaven: 10
  • hpim2705 (Large).JPG
    hpim2705 (Large).JPG
    132,1 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Eey John Hoe gaat het met de Bak? lange tijd niet gesproken, misschien wat foto`s?

groetjes Arjen

Arjen,

Nog steeds modderen met rode pluisalg en grijs-zwarte cyano. Verder beginnen ook lagere en hogere algen te groeien of ik in de opstartfase ben:mad:. Laatst een kilo Caulerpa geoogst en nu groeit er alweer genoeg van.

NO3 en PO4 blijven echter niet meetbaar (Salifert). Kan dus niet anders dan dat de hele productie direct geconsumeerd wordt door de algen.

Ik heb nu al elke vier dagen de schuimerbeker vol rommel (MTT I). Toch heb ik net ozon op de schuimer bij gezet in een poging deze nog meer uit het water te latan halen.

De bak draait ook pas 10 maanden. Vanavond dus weer een nieuw dier ontdekt. Het is een tweekleppige. Ik had er al twee waarvan ik dacht dat deze nog in leven waren. Nu heb ik er een gevonden die spontaan dicht slaat als ik de zaklamp erop zet:). Zit ook nog eens op een plek vanwaar hij al die tijd de kamer in heeft kunnen kijken en ik zie deze vanavond pas:eek:.

Bijlagen

• schelp.jpg
    schelp.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 24
Hé, ik zie het, ik zal John eens aansporen om weer wat aan het dagboek te doen! Op zich gaat het trouwens goed met het aquarium..wel weer wat alg wat we moeten zien te bedwingen. Sinds afgelopen weekend draait er nu ook een stekkenbakje in de garage...alles groeit tegen de klippen op en alles ligt nu op de bodem van de bak, dat moet er uit, dat werkt ook prettiger. Ook zit er al enkele maanden een 6streeplipvisje in de overloop (schaam) die moet er ook uit en kan dan in de stekkenbak! Het mannetje en 1 vrouwtje hebben vakkundig de rest er uit gewerkt en de laatste is dus de overloop ingevlucht...zielig hè?? Wat techniek betreft, daar heb ik geen kaas van gegeten, dat zal John dan wel doorgeven! Groetjes San

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie maat bak John,ook de techniek ziet er goed uit. Ik ga me gauw verdiepen in het artikel over weerstand dat u mij heeft toegezonden. Succes met de koralen,ik zie de foto's wel verschijnen.

Gr.Gerard

Back
Bovenaan