Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Langzaam maar zeker; 130x70x70

Vandaag is de boel weer groener! Ik heb net even wat testjes gedaan:

pH = 8
NO2 = ? je kan, als je dwars door de buis kijkt, zien dat het niet echt kleurloos is. Is dus weer gezakt ten opzichte van laatste meting. Hoogste waarde tot nu was 0,5.
NO3 = 4
KH = 8

De temperatuur is 28 en lijkt daarmee een structureel hoge waarde te geven. De stekker van de verwarming is er uit, dus daar ligt het niet aan.

Vandaag maar even niets gemeten. Er komen nu zo langzamerhand krankzinnig veel soorten wiertjes uit de stenen. Ook kokerwormpjes, dingetjes die zich bij licht oppompen en s'morgens weer leeg zijn, platte dingen met "mondjes" die soms dicht en soms open zijn en zelfs groepjes zeer dunne sprietjes die paars/groen en een andere rood/goud glanzen in het licht (kerstboomversiering). Geen idee wat het allemaal is natuurlijk. Helaas praten we over milimeters of fracties daarvan. Onze camera kan hier dus niets mee:(.

De afschuimer produceert nu licht groen schuim.
Foto's na 12 dagen:

Bijlagen

• hpim1430 (Large).JPG
    hpim1430 (Large).JPG
    163,3 KB · Weergaven: 22
  • HPIM1432 (Large).JPG
    HPIM1432 (Large).JPG
    100,5 KB · Weergaven: 16
  • HPIM1433 (Large).JPG
    HPIM1433 (Large).JPG
    146,6 KB · Weergaven: 17
Nog maar een paar dan:

Bijlagen

• HPIM1434 (Large).JPG
    HPIM1434 (Large).JPG
    136,6 KB · Weergaven: 16
  • HPIM1436 (Large).JPG
    HPIM1436 (Large).JPG
    150,3 KB · Weergaven: 14
  • HPIM1437 (Large).JPG
    HPIM1437 (Large).JPG
    85,7 KB · Weergaven: 15
Mooie bak John en meubel :goed: !! Opbouw van steen is ook lekker luchtig!! suc6 met de start ;) !! mvg Manuel!!

Het is zeker mooi om dat allemaal zo te zien groeien. We raken niet uitgekeken:D. Je ziet ook steeds weer nieuwe dingen waarvan er een aantal toch wel heel bijzonder zijn. Nu moet je er het mooie afkijken want als er eenmaal vis in zit, dan zal er wel het een en ander verdwijnen:( :rolleyes: :D.
Het ziet er bij jou ook weelderig uit Stefan:goed:.

Vanavond weer NO2 gemeten, althans dat probeerde ik. Was kleurloos dus niet meetbaar dus nitriet meten is mislukt:D.

Hoe gaat dat nu verder met de algen? Moet ik die er nu uitplukken of zal ik het gewoon op z'n beloop laten?

NEE.........Kheb 10.000.000 op de bank,3 lekkere wijven en un redelijk aquarium meer niet :D !!
geenjongkies zei:
Prachtig!

@manuel, heb je een luchtig-fetisj :-)?

groeten

Nie overdrijven he...hij is mooier maar veeeeeeeel mooier :confused: ;) !!
John27 zei:
Ik vind mijn bak veeeeel mooier:p :p :D

Vanavond maar weer eens "alles" getest:

Zout 35, pH 8,1, NO2 0, NO3 0, PO4 0, KH 7, Ca 440, Mg 1260.

Merkwaardig: NO3 = 0. Eerder was dit 4. Zouden de algen alles opgenomen hebben? Ze worden wel lichter van kleur en ook langer maar minder dicht.

De afschuimer doet nu bijna niets meer.

Weer getest:

NO2 0, NO3 0

Dus NO3 nog steeds 0. Het lijkt er inderdaad op dat de algen zichzelf zonder voedsel gezet hebben? Ze worden steeds lichter van kleur. Vanavond heb ik weer een hoeveelheid geoogst. Alles eruit halen is natuurlijk onbegonnen werk maar weg is weg.

De afschuimer doet nog steeds bijna niets.

Er gaan hier stemmen op om zaterdag krabben/slakken/vissen te gaan halen.

Zit zelf te denken aan 5 heremietjes en een aantal turbo slakken.
Eten deze ook de lange algen weg of laten ze dat mooi staan en gaan ze voor de Caulerpa?

Ik twijfel zelf nog over vissen. Is het te vroeg?
Gele dokter, Salarias en geeloogborsteltand lijkt mij wel wat. Een vossekop is nu natuurlijk ook een nuttige werknemer, maar wat als hij te groot wordt?

ben blij voor je dat er schot in de zaak zit met de algen

maar als ik jou was zou ik nog heel even wachten met vissen inzetten de kans dat het fout gaat is nog aanwezig en dat wil je die arme diertjes niet aandoen en he zou zonde van het geld zijn dat je er aan uit hebt gegeven... je bent pas net 3 a 4wkn bezig met een nieuwe bak... geduld is een schone zaak;) je hebt straks geen zin dat je vissen straks stip of nog ergere ziektes krijgen met de dood als gevolg omdat je per se vis te vroeg hebt ingezet... wacht eerst totdat de algen minder groeien en denk dan pas na om vissen in te brengen, ik weet het jeukt om ze in te brengen maar wacht nog minimaal 2 a 3 wkn!

persoonlijk vind ik 2 gele dokters en een salarias leuker dan een vossekop maar smaken verschillen

heremietjes en slakken zullen je algen gedeeltelijk weg grazen het zijn goede beestjes en ook al heel leuk om te zien hoe ze hun werk doen

voorderest is het een top bak!

succes

Tja, ik heb ook al redelijk vaste plannen voor de uiteindelijke bezetting. Twee van die gele druktemakers passen daar niet in:D. Ook zie je vaak dat het fout loopt als beide volwassen zijn:(.
Zazu zei:
persoonlijk vind ik 2 gele dokters en een salarias leuker dan een vossekop maar smaken verschillen

Hoi John,

Heel mooi meubel en een leuke luchtige opbouw.

Succes met de opstart.

Mvg, Peter

Weer even een update. Alweer een week zijn er 4 slakken en 9 heremietjes aan het werk.

Bijlagen

• HPIM1512 (Large).JPG
    HPIM1512 (Large).JPG
    105 KB · Weergaven: 11
  • HPIM1498 (Large).JPG
    HPIM1498 (Large).JPG
    81,3 KB · Weergaven: 15
  • hpim1431 (Large).JPG
    hpim1431 (Large).JPG
    165,3 KB · Weergaven: 16
Gisteren ook een salarias en een gele dokter geplaatst. Henk wil nog niet op de foto.

Bijlagen

• HPIM1573 (Large).JPG
    HPIM1573 (Large).JPG
    80,3 KB · Weergaven: 14
  • HPIM1586 (Large).JPG
    HPIM1586 (Large).JPG
    78,2 KB · Weergaven: 10
  • HPIM1587 (Large).JPG
    HPIM1587 (Large).JPG
    86,4 KB · Weergaven: 10
Back
Bovenaan