Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Langzaam maar zeker; 130x70x70

Hoe gaat het ermee,John? Nog eens foto's zetten is niet verboden,hé;)

Hoop dat de koraaltjes terug in orde zijn.

We zitten nog steeds met wat rode pluisalg (beheersbaar) en cyano. Die laatste is wel erg vervelend omdat dit ook in de koralen gaat zitten. Ik zou echter niet weten wat ik hieraan moet doen. Middeltjes waaraan alle bacterien kapot gaan zie ik niet zo zitten.
Binnenkort gaat drie dagen het licht uit.

Gelukkig doen de vissen het heel goed:goed:.

Bijlagen

• hpim2689 (Large).JPG
    hpim2689 (Large).JPG
    134,8 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Sump naar de garage

Er is qua techniek het een en ander veranderd. Vanaf het begin kon ik mijn HQI maar een uur of vier per dag laten branden. Deze hangen 11 a 12 cm boven het water in een dichte kap.
De temperatuur ging al snel neer de 29 en het koelde in de nacht weer af tot +/- 27.

Bijlagen

• Licht11.JPG
    Licht11.JPG
    93,4 KB · Weergaven: 15
  • Licht12.JPG
    Licht12.JPG
    64,5 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Sump naar de garage

Er moest dus een structurele oplossing komen om de temperatuur onder controle te krijgen. De sump zit nu niet meer in de kast, maar staat in de garage.

Dit was een behoorlijke klus. Onder de bak moest de oude sump weggebroken worden, dan een gat en de bodem van de kast en vervolgens een gat in de betonvloer (zonder de vloerverwarmingslangen te beschadigen.

Aan de kant van de garage een gat van 110 door de fundering van 36 cm dik. Drie buizen van 50, twee keer electra en een kunststof waterleiding van 25 moesten erdoor.

De pijp tussen het aquarium en de sump is nu 16 meter lang:cool:; en ook weer terug natuurlijk. Dat is 32 meter kruipruimtekoeling:D.

Bijlagen

• Buis door fundering.JPG
    Buis door fundering.JPG
    122,9 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Sump naar de garage

De "nieuwe" sump moest voorzien worden van een gat voor een doorvoer in de bodem. Het water komt nu immers uit de grond:D.
Verder een gat in de zijkant voor de aanzuig van de pomp. Ik was nu toch bezig en vanwege de warmteafgifte wilde ik die ook uit het water hebben.

Bijlagen

• Gaten boren.JPG
    Gaten boren.JPG
    112,7 KB · Weergaven: 16
Ach............., als we koralen kopen ben je zo een paar honderd € kwijt en loop je er stralend mee weg:). Dan moet je niet op een paar tientjes:rolleyes: kijken als investering om de techniek te verbeteren.

Desert's Ocean zei:
Je moet er wat voor over hebben in deze hobby:eek:
Wat een werken John.
Het gaat toch weeral wat centen schelen op het einde.

Sump naar de garage

En zo staat de boel alweer een tijdje te draaien. HQI kan nu gewoon 12 uur per dag branden, ook met de (schaarse) warme perioden deze zomer:goed:.
In de sump liggen nu twee 300W verwarmingselementen. Die zijn bij koud weer nodig, want een trekt het dan niet. Deze worden aangestuurd door een temp. controller die de temperatuur in het aquarium (dus niet in de sump) meet.
Er ligt ook al een tweede draad van aquarium naar sump. Die is om eventueel een ventilator boven de sump aan te sturen.

Bijlagen

• HPIM2580 (Large).JPG
    HPIM2580 (Large).JPG
    108,3 KB · Weergaven: 16
  • HPIM2575 (Large).JPG
    HPIM2575 (Large).JPG
    112,7 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Sump naar de garage

Verder is nu ook voorzien in:
- een (zelfbouw) automatische bijvulling van verdampt water,
- een (zelfbouw) kalkreactor,
- een Ph controller / Redox controller.

Bijlagen

• HPIM2567 (Large).JPG
    HPIM2567 (Large).JPG
    115,1 KB · Weergaven: 15
  • HPIM2573 (Large).JPG
    HPIM2573 (Large).JPG
    121,1 KB · Weergaven: 9
  • HPIM2571 (Large).JPG
    HPIM2571 (Large).JPG
    120 KB · Weergaven: 10
Sump naar de garage

Hoezo "een Oceanrunner 6500 maakt een hoop herrie". Ik hoor hem niet hoor:D :D :D.

Dan nog even wat foto's

Bijlagen

• HPIM2660 (Large).JPG
    HPIM2660 (Large).JPG
    150,4 KB · Weergaven: 10
  • HPIM2693 (Large).JPG
    HPIM2693 (Large).JPG
    131,9 KB · Weergaven: 8
  • HPIM2659 (Large).JPG
    HPIM2659 (Large).JPG
    116,8 KB · Weergaven: 12
  • HPIM2649 (Large).JPG
    HPIM2649 (Large).JPG
    202,1 KB · Weergaven: 14
  • HPIM2646 (Large).JPG
    HPIM2646 (Large).JPG
    159,1 KB · Weergaven: 40
Had je anders nog wat VaVa:D :D :D.

Nee, je hebt gelijk. Ik was mijn dagboek een beetje aan het verwaarlozen:o.

VaVa zei:
Hoe gaat het ermee,John? Nog eens foto's zetten is niet verboden,hé;)

Hoop dat de koraaltjes terug in orde zijn.

Veel werk ,maar daar ga je ook veel plezier van hebben!!!Mooi gedaan!!

Ziet er allemaal goed uit John:goed:

hoe doen de stekken het?

enne wat voer jij je aardbei?

groetjes Arjen

Arjen,

De stekken doen het over het algemeen goed. In die acropora gomezi groeit helaas van die bende die je ook in re 63 op de pomp ziet zitten. Kennelijk zijn alleen "zwakkere/kwetsbaarder" soorten hier vatbaar voor.
Verder zitten er op de monti platen (de bruine en de groene) nog montipeuzelendenaaktslakken. Inmiddels weten we daar wel weg mee:D.

Montipora etende naaktslakken

Naast het probleem met de pluisalg, de cyano en de temperatuur:eek:, kregen we ook nog te maken met plaatmonti's die plots witte vlekken kregen. Bij nader onderzoek bleek dit veroorzaakt te zijn door kleine witte naaktslakjes. Even zoeken op het forum gaf de bevestiging.
Datum van de foto's:
24-3
10-5
27-5
4-7
23-7

Bijlagen

• Image3 (Large).jpg
    Image3 (Large).jpg
    102,2 KB · Weergaven: 11
  • Image5 (Large).jpg
    Image5 (Large).jpg
    96,5 KB · Weergaven: 7
  • Image6 (Large).jpg
    Image6 (Large).jpg
    125,6 KB · Weergaven: 11
  • Image7 (Large).jpg
    Image7 (Large).jpg
    118,6 KB · Weergaven: 14
  • Image8 (Large).jpg
    Image8 (Large).jpg
    96,8 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Montipora etende naaktslakken

De foto's zijn niet allemaal even goed, maar laten wel de schade zien. Op foto 2 is goed te zien hoeveel er kaal gevreten is voordat je als leek in de gaten hebt wat er aan de hand is:mad:.
Na van alles gelezen te hebben, ben ik begonnen met betadinebadjes met zee water. Dat is niet erg effectief.
Dan maar baden in osmosewater. iedere drie dagen dompelen en eieren wegborstelen. Het effect daarvan is te zien op foto drie. De monti vindt dit duidelijk geen succes. Overal waar nog paarse poliepjes te zien zijn is de schade ontstaan door het zoete water en niet meer door slakjes. Het vlees is of lijkt volledig verdwenen. Ook het bekende slijmen bij het hanteren is gestopt.
Op zeker moment besluit je dan te stoppen met de badjes. Wel goed blijven kijken en eventuele overlevende slakjes met een pincet verwijderen. Op plaatsen weer ik er niet bij kon heb ik ze weggepoetst met een tandenborstel met zoet water (maar niet meer dompelen).

Op foto vier en vijf is dan het herstel te zien. Het koraaltje groeit nu weer gestaag:).

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan