Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Joos z'n 500 liter in-wall bak

De wildvang Gramistes had ik eigenlijk moeten laten zitten. Die was al niet in topconditie en heb ik dus ook niet zien eten.

De TB Gramistes was groter en gezonder en nam ook goed voer aan. Ergens heb ik nog hoop dat die er nog is maar heb m nu al echt een tijdje niet meer gezien.

Mocht ik weer een poging wagen dan zal dat in de nieuwe bak zijn en zeer zeker weer TB, geen wildvang.

Hopelijk dan meer geluk.

Inderdaad! Ga jij nog een poging wagen?

Het zijn wel hele leuke visjes maar mijn ervaring met visjes vanuit Fiji is dat ze moeilijk aan het eten raken. De eerstvolgende is een visje uit Mauritius.

Eerste stapjes zijn gezet. Plannen zijn iets gewijzigd. Oorspronkelijke plan was om op de begane grond (waar de bak staat) ook het osmosevat en de Arka te hangen. Allemaal onder de bak dus werd best krap. Door een tip van René het zwikje omgegooid. Nu staat straks het osmosevat en de Arka in de kelder onder de trap. Ruimte zat daar. Osmose word straks bijgevuld met een GHL Maxi. Met de tijd is het ook de bedoeling om hier een AWC vat neer te zetten en dagelijkse kleine wissels te doen. Maar dat is voor later.

Straks lopen er 3 osmose leidingen naar boven:
1. Osmose bijvullen
2. AWC
3. Direct aangesloten op de Arka voor een grotere waterwissel, die vul ik dan direct naast de bak.

IMG_4919(1).JPEG

Oja! De bak is besteld :cool:

Kleine update, zonder enig fotomateriaal.

Het frame is besteld, word een RVS316 frame van 40x40 kokers. Deze word vervolgens gepoedercoat. Daarnaast al het PVC en een gedeelte van het steen besteld. Wanneer het glas binnen komt is nog een beetje onduidelijk, waarschijnlijk eind september. Ik hoop voor die tijd de leidingen vanuit de kelder klaar te hebben.

Ook langzaamaan bezig met het lampenframe voor de 3 CC's. Dit word waarschijnlijk uit alu profielen gemaakt. Wij hebben helaas lage plafonds dus het frame zal op de een of andere manier omhoog en omlaag moeten kunnen bewegen om aan de bak te kunnen werken.

Verder weinig te melden :).

Reef Corner vorige week gesproken, de bak komt als alles goed is, 13 oktober binnen :D.

Het frame zeer waarschijnlijk eind deze week.

Bak en frame hebben beide, zeer waarschijnlijk, vertraging....

Lampframe daarentegen begint mooi vorm te krijgen! De CC controller krijgt nog een plekje op het frame en zeer waarschijnlijk monteer ik nog een 4-voudige stekkerdoos op het frame (dank aan René voor het idee). Vanuit daar een krulsnoer naar het stopcontact in het plafond i.v.m. het hoog-laag systeem. In het plafond zijn nu 3 stopcontacten voorzien, dan blijven er 2 stuks ongebruikt (voor nu). Spulletjes voor de laatste aanpassingen zijn besteld en komen dit weekend binnen. Ik hoop ergens van de week de lampen te kunnen monteren.
IMG_5652(1).JPEG
IMG_5651(1).JPEG

Inmiddels ook besloten hoe het frame hoog-laag gaat bewegen. Dit word middels buismotoren, deze worden gemonteerd boven het plafond (op de vliering). Als alles gaat zoals bedoeld zie je straks alleen 4 staalkabeltjes door het plafond gaan en blijft het hele hoog-laag mechanisme uit het zicht. Na lang zoeken uitgekomen op 3T components in DL, daar ben ik nu voor ongeveer €200,= klaar. Dan heb ik twee 20Nm buismotoren met mechanische afschakeling en handbediening. Niet gek vond ik zelf. Dit zwikje komt vanavond aan.

Onder de trappenkast komen straks een 210 liter AWC vat en een 140 liter ATO vat samen met 2 GHL maxi dosers. Wellicht later nog met een expansion box zodat het hele aanmaken en afslaan van de Arka ook geautomatiseerd word maar dat is allemaal voor later. Nu aan mij de taak de osmose leidingen netjes te leggen :).

Dankjewel! Snap wat je bedoelt maar het zit aan de bovenzijde van de lampen welke ook weer een flink stukje boven de bak hangen. Dat moet allemaal meevallen.

Weer wat verder met het lampenframe. Controller gemonteerd alsook een 6-voudig stekkerblok. Hiervan zijn er 4 in gebruik door de CC's en CC controller en blijven er 2 over voor mogelijk toekomstige uitbreidingen (led balkjes o.i.d.). Moet nu alleen de 230V snoeren op lengte knippen en voorzien van een nieuwe stekker.
2.jpg

Daarnaast een kleine 2 weken terug naar O&L geweest, kon er helaas met de opening niet bijzijn dus dan erna even langs :). Het idee was eigenlijk om een Paraluteres prionurus op te halen maar die was de quarantaine niet doorgekomen. Eenmaal daar me laten overtuigen om een koppeltje macropharyngodon negrosensis mee te nemen :ROFLMAO:. Ze zijn nog heeeeel klein maar knallen lekker de bak door en iedereen laat ze met rust. Ze zaten ook al eventjes bij O&L dus heb er alle vertrouwen in. Daarnaast nog steen meegenomen voor de nieuwe scape (18Kg Marcorock foundation).

Afgelopen weekend met René naar Coral & Frags in Wassenaar geweest om een aantal prachtstukken van Jack over te nemen. Wat een fantastische winkel is dat! Echt hele mooie stukken voor leuke prijzen en niet geheel onbelangrijk, mega gezellig! Kom er zeker terug. Daar nog een koppeltje Kauderni's meegenomen. Niks bijzonders maar er zat een koppel dat al lang bij elkaar zat dus na een beetje wikken en wegen maar meegenomen.

Deze week weer wat mooie leveringen binnen gekregen. 15Kg Marco Rock, een 220 liter vat voor osmose (nummer 2 is besteld voor de AWC). Ook de leidingen vanuit de kelder naar de bak voor osmose, AWC en UTP zijn gelegd. Nu alleen nog even boven in de wand doorboren.
3.jpg

Zo, een flinke update. Het lampenframe hangt, het aquarium frame en sump staan, zo goed als alle leidingen liggen en de vaten staan. Flink wat vorderingen.

Misschien handig om meteen wat te vertellen over de nieuwe bak. Wij hebben flink verbouwd thuis en toen ook gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een grotere bak naadloos te integreren in de woning. De bak zit in de wand verwerkt tussen de woonkamer/keuken en bijkeuken. De bijkeuken is van alle gemakken voorzien; airco voor wanneer het te warm word. Verse lucht aanvoer en een afzuigpunt in de buurt van de bak. Daarnaast zit er een gootsteen en flink wat opbergruimte voor aquariumspulletjes in de kast achter de bak en onder de bak zelf. Onder de bak zit een wasmachinekraantje en afvoer. De bak heeft een eigen groep en aardlek. Onder het frame zitten 5 stopcontacten en 2 UTP aansluitingen. Boven de bak in het plafond nog 3 stopcontacten. 1 UTP word gebruikt voor de aansturing van de dosers in de kelder, de ander om de Profilux van internet te voorzien.

De bak word 120 x 75 x 65 (L x B x H in cm) met een waterhoogte van 58cm. 3 zijdes Optic white en zwart glas aan de overloopzijde. Overloopbox aan de buitenzijde van de bak. De uitsparing in de wand zijn 114 x 50 en 37 x 50 (B x H in cm). Daarmee is de waterlijn en een deel zand afgedekt alsook de kitnaad bij de overloopzijde. De rede dat de korte kant zover is afgedekt is omdat op die muur onze TV is gemonteerd en anders word het aquarium wel erg dominant in de woning. Hieronder een aantal foto's vanuit de woonkamer. Maar volgends mij word dit alleen maar mooi met scapen :).
IMG_5748(1).JPEG

IMG_5749(1).JPEG

IMG_5750(1).JPEG

En dan nu de andere kant, zeer tevreden over hoe het allemaal samen komt. Vooraf alles uitgetekend maar toch altijd mooi als het uiteindelijk staat.
IMG_5728(1).JPEG
Bovenop het frame komt straks nog een Corian plaat met foam, Corian is een composiet materiaal en dus volledig waterbestendig. Bij de uitsparing in de wand heb ik eerst alles afgekit, daarna flink in de lak gezet. Dat moet als het goed is geen vochtproblemen opleveren. De brace rondom is ook breed genoeg dat deze buiten de uitsparing uitkomt, daar water tussen krijgen is een echte uitdaging.

Zie hieronder het idee:
1760977142140.png

Het in hoogte verstelbare lampenframe frame werkt echt fantastisch! Moet de staalkabels nog een keer vervangen voor geplastificeerde kabels dan is het nare geluid ook weg. Vind het een erg strakke uitstraling hebben.

Er komen boven de sump 3 leidingen uit de wand:
1. Osmose voor ATO en noodwissel (wit)
2. AWC aanvoer (blauw)
3. AWC afvoer (rood)

Beneden in de kelder staan 2 GHL Maxi dosers, één maxi 2 en één maxi 3. DIe zijn straks verantwoordelijk voor de ATO en AWC. Daarnaast hangt een Arka 3800 met een Arka 4 liter multifilter. Voor zowel osmose als de AWC staan 210 liter vaten. Het AWC vat komt nog op wieltjes zodat ik ook nog onder de trap kan komen en indien nodig kan wegrollen om schoon te maken. Voor het AWC vat een 300 watt verwarming en een DMP-10 besteld. Ben er erg blij mee hoe deze ruimte is geworden!
IMG_5740.JPEG

IMG_5741.JPEG

Het glas staat volgende week dinsdag in België. Maar even kijken wanneer het hier is. Dan kan het echte opbouwwerk beginnen!

Ziet er strak uit baas , ben benieuwd naar 't eindproduct 👌

Daar issie dan! Bak was gister aangekomen bij Reef Corner, vandaag de auto ingesprongen en opgehaald. Echt een hele mooie bak, super afgewerkt!

IMG_5807(1).JPEG

IMG_5809(1).JPEG

IMG_5810(1).JPEG

IMG_5811(1).JPEG

IMG_5812(1).JPEG

IMG_5813(1).JPEG

Tevens een kleine techniek wijziging. Ik ga zeer waarschijnlijk wisselen van een Deltec E-flow R3 naar een Abyzz A100.

Zeer mooi en doordacht.
Dit kan heel mooi worden Joost.
Ben benieuwd naar het vervolg
Grt. Mark

Kleine technische update, de Deltec E-flow RD3 heeft plaatsgemaakt voor een Abyzz A100.

IMG_5917(1).JPEG

Voor wie dus opzoek is, ik heb een Deltec E-flow RD3 die straks in de bingo gaat.

Back
Bovenaan