De bak is technisch bijna af en daar ben ik best trots op!
Afgelopen tijd diverse zaken aangesloten, toegevoegd, gemaakt. Hieronder een klein lijstje van wat er allemaal gebeurt is:
- GHL Autofeeder opgehangen i.c.m. 3D geprinte houder
- Onderkasten gemaakt
- Alle powerbars geplaatst (3x 5.1)
- Alle dosers een plekje gegeven en in werking gesteld (2x 2.2)
- De KHD een plek gegeven en in werking gesteld
- Ecoflow battery back-up juist aangesloten
- GHL Control pad ingebouwd
- Lampenframe afstandsbediening een plekje gegeven en eindstanden ingesteld
Achteraf is altijd makkelijk lullen maar ik heb best wat domme fouten gemaakt in het systeem. Zo is het frame echt veel te zwaar uitgevoerd waardoor de staanders altijd maar in de weg zitten. Daarom was een kast onder de bak nog niet zo makkelijk. Je wilt iets wat praktisch is (en blijft) maar zo efficiënt mogelijk gebruik maakt van de ruimte. Na lang zitten ontwerpen hierop uitgekomen:
Rechts de controllers van de 2 stromingspomen en skimmer, links de 2 dosers voor toevoegingen en de P4.
Uitreklade voor de toevoegingen. Er passen 4, 5 liter jerrycans op de lade
De KHD verstopt achter de 2 dosers. Achter de profilux is plek voor 5, 2,5 liter jerrycans. 1 voor het KHD reagens en 4 voor mogelijke sporentoevoegingen o.i.d.
Controller van de opvoerpomp en 3 powerbars zitten in de meest rechtse kast. Hier hoef ik niet of nauwelijks bij daarom zitten ze zo ver weggestopt
Ecoflow battery back-up. Deze staat op een powerbar. Hierop staan de 2 stromingspompen en de profilux. Bij stroomuitval blijft dit zeker 8 uur draaien. Elektra aansluitingen, koud water kraan en afvoer. Dit kastje behoeft nog werk. Ik ga hier waarschijnlijk een ladeblokje inzetten. De afvoer verleggen en de koud water kraan blijft dat makkelijk bereikbaar. Leuk detail, een LAN aansluiting is weer verbonden met de LAN aansluiting in de kelder. Daar staan de 2 Maxi dosers voor de AWC en ATO incl. de 200 liter vaten voor elk.
GHL Autofeeder en houder
En het totale systeem:
De kabels liggen allemaal los en dat blijft ook zo. Ik heb er tot nu toe iedere keer gigantische spijt van gehad dat alles vast zat. Het ziet er fantastisch uit maar zodra er iets is, is het schelden tot en met. Het zit uit het zicht en het is prima zo. Als ik wil trek ik er zo iets tussenuit en dat is veel waard.
Zoals gezegd, veel domme fouten gemaakt maar al met al heel erg trots op het systeem. Vooral de AWC en de automatisering van de P4 geeft rust. De makkelijk bereikbare sump en grote AWC en ATO vaten in de kelder zijn een genot. Zou ik het de volgende keer anders doen? Jazeker! Maar dit systeem is al zo'n gigantisch grote vooruitgang op de bak die er hiervoor stond. Hier ga ik nog heel lang plezier van hebben

.