Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Joos z'n 500 liter in-wall bak

Ik kom aan 8, maar volgens mij mis ik dan nog een pijlvisje...

Ik kom aan 8, maar volgens mij mis ik dan nog een pijlvisje...
Dingdingding!

Klopt, pijlsvisje is helaas niet meer.

Heb toen de domme keus gemaakt dat een cover esthetisch niet aantrekkelijk was… Hele domme fout en diezelfde dag nog een net aangeschaft.

Prachtige bak Joos chapeau!
Pijlvis bij mij ook uit de bak gesprongen ik hoorde ineens een hoop gespartel op de vloer. Heb hem met een eetlepel snel opgepakt en terug gedaan en overleefd. Ik heb de dag daarna gelijk maar een rand gekocht7A5FEBFB-CEAE-4F63-8774-7225167FE9FA.jpeg

Update #36

Nou, dat hele updaten met foto's komt maar weinig van terecht. Dan maar een stukje tekst met een fotootje, haha!

17-09 samen met @He-Mans naar Aquaasan geweest. Wat een toffe winkel zeg! Echt een hoop leuke stukken. Jammer dat de bak zo vol zit, haha! Toch nog een mooie rood/roze Millepora met witte/roze poliepen gekocht. Daarna door naar @Erbe2307 (nogmaals bedankt!). Wat een bak zeg, echt niet meer normaal. Zo veel prachtige vissen en toptechniek om alles draaiende te houden. Heeft me weer een hele andere kijk op vissen gegeven en toch doen besluiten dat ik wat ga wijzigen in mijn vissenbestand. Ik denk er over na om mijn Halichoeres Melanurus en Ctenochaetus Tominiensis eruit te doen. Beide al best flinke jongens geworden en ze bepalen de sfeer in de bak behoorlijk.... Mijn clowns zijn wat rustiger nu ze hebben besloten de achterwand rechtsonder als hun paleis te bekronen.

@Erbe2307 heeft ook nog wat mooie stekken meegegeven. Heel erg blij mee :). Een mooi oranje groene Leptastrea, 2 mooie acro's en een gorgoon. De eerste heeft al een plekje de andere 3 nog niet, maar dat komt snel genoeg want ik ga het rif wat verder uitbreiden. Nu gewoon te weinig plek... :ROFLMAO:.

Begin volgende week gaat er weer een ICP uit, benieuwd wat daar uit komt. Heb ook mijn verlichting wat teruggeschroefd omdat die eigenlijk belachelijk lang aanstond (07.30 tot 23.00). Nu teruggebracht naar 08.00 tot 22.00, koralen reageren de erg positief op. Zie wat meer poliepexpansie en het lijkt dat de kleuren iets feller zijn maar dat zit misschien deels tussen de oren. Ook heb ik de acropower dosering aangepast na advies van René. Maar even zien wat het doet. Zand lijkt witter te blijven nu, geen idee of dat hiermee te maken heeft of met de verlichtingsduur. Hoe dan ook, overal een stijgende lijn, nu vasthouden :).

En zoals beloofd die ene foto, ik ga echt proberen binnenkort wat meer foto's te schieten met de camera.
APC_0389.jpg

Tot de volgende!

Ha! Toch een klein momentje gevonden en de camera er bij gepakt. Het is niet veel maar beter iets dan niets :ROFLMAO: .
DSC01750.jpg

DSC01766.jpg

DSC01767.jpg

DSC01753.jpg

DSC01752.jpg

DSC01757.jpg

DSC01762.jpg

DSC01759.jpg

Prachtige bak en sump Joost goed bezig 👍
Thanks Marcel! Heb er nu eerlijk gezegd nauwelijks werk aan. Op het reguliere onderhoud na dan. Fingers crossed dat het zo blijft.

Update #37

Zo, na lang beraad en met veel hulp van @Erbe2307 heb ik een definitief plan voor de visbezetting. Ik ben al een kleine week bezig om de Melanurus en Tominiensis uit te vangen met een Nyos val, dat wil helaas nog niet zo vlotten. Gister bij O&L van Tim de tip gekregen om een klein spiegeltje in de val te hangen. Dat ga ik dit weekend is proberen.

En waarom was ik dan bij O&L? Voor een 2e Ataenia :). Hij zit nog in het wenbakje, de huidige Ataenia komt al regelmatig kijken bij het bakje, ik zie weinig agressie of iets dus hoop dat het straks vlot verloopt. Hieronder een shot van de nieuwe bewoner in zijn bakkie (van vrij ver af geschoten dus niet heel scherp):
DSC01793.jpg

Ook heb ik een ozonizer overgenomen van @basonder14. Die draait sinds 3 dagen 2 uurtjes per dag in de ochtend op 20% ongeveer. En jeetje wat een verschil! Niet normaal hoeveel dit scheelt en dat terwijl ik al 24/7 kool en UV draai (al doet dat laatste niet zo veel met de helderheid/verkleuring van het water). Heel erg blij mee :).

Van het weekend nog wat koralen ruilen en heb besloten de scape/indeling van de bak wat te gaan wijzigen maar hierover later meer. Er staan alweer een aantal flessen secondelijm en activator klaar :ROFLMAO:.

En omdat ik toch met de camera in de handen stond even snel wat vissen geprobeerd te fotograferen (niet de beste shots maar ach). Waaronder ook mijn ongewone koppel clowns die weer voor de zoveelste keer hun leg beschermd.
DSC01788.jpg

DSC01811.jpg

DSC01806.jpg

DSC01803.jpg

Tot de volgende!

Update #38

Succes! Vorige week donderdag en vrijdag was ik voor werk in Italië. Toen belde mijn vriendin, of ik het wenbakje open had laten staan. Nu was er wat alg ontstaan in het wenbakje en door de zuurstofbelletjes was het klepje open gegaan. Ik gelijk gevraagd of de vis er nog in zat en dan het wenbakje te sluiten. Bleek de ramosus het PVC wel erg cool te vinden, die zat er nu dus in en de Ataenia zwommen gelukkig (zonder kleerscheuren dacht ze) al samen.

Vrijdag weer thuis aangekomen gelijk naar de bak en ja hoor. Niks aan het handje :). Super blij mee! Vooral 's avonds gaan ze samen op ontdekking, beetje tussen de acro's doorzwemmen. Echt heel tof om te zien.

Daarnaast nog wat stukjes geruild met een forumlid. Nu eindelijk een strawberry shortcake in de bak :D. Sinds het begin toch wel eentje die erin moest komen. Ook nog een miyagi tort en een lichtblauw gekleurde formosa meegenomen. Heel blij mee!

Hier wat fotootjes.
DSC01828.jpg

DSC01832.jpg

Tot de volgende!

Update #39

Goed en slecht nieuws....

René tipte mij vorige week vrijdag dat er een Lubbocki zat bij Aquaasan. Die moest ik hebben! Alleen een probleempje, de Melanurus en Tominiensis zaten er beide nog in. Niet te vangen met een val of zelfs vishaakje. Toen na een beetje aanmoediging van René maar bij de LFS een paar vaten opgehaald en vorige week zaterdag de hoofdbak leeggepompt, helaas zonder succes. Zand was toch best smerig en door het gewoel waren de Melanurus en Tominiensis onvindbaar. Echt flink balen... Positieve was wel dat na het vollopen alle koralen als een gek begonnen te slijmen en er mooier bijstonden dan ooit tevoren. Toen zondag poging twee. Dat verliep super soepel, de Melanurus was er met 15 min uit, de Tominiensis helaas nog steeds niet.... Nu komt het slechte nieuws, na het volgooien erachter gekomen dat er een Ataenia ontbreekt :(. Die is ook nooit meer teruggekomen. Echt een flinke domper want het koppeltje begon net zo leuk samen te zwemmen.
IMG_9692.JPEG

Daarna Aquaasan gebeld of die m kon reserveren tot volgende week samen met een nieuwe Ataenia. Toen nog de Tominiensis. Afgelopen vrijdag maar weer vaten geritseld om alles voor de 3e keer leeg te pompen. Toen vrijdagavond, toen alle lichten uit waren toch is een poging gedaan met licht ineens op 100%. Kon m zo in het netje scheppen :ROFLMAO:. Ik heb dit nooit eerder geprobeerd omdat ik er eigenlijk altijd vroeg in lig. Had ik dat maar eerder geweten.......
IMG_9745.JPEG

Beide vissen zijn naar de LFS gegaan. Wel leuk om ze dan in een grotere bak te zien zwemmen, dieren waren iig mooi rond. De Tominiensis zit in de displaytank dus die zie ik nog wel is voorbij komen :).

Hier een snelle foto van de Lubbocki, van de Ataenia geen foto gemaakt. Die zit in het wenbakje maar is zo klein dat ik niet denk dat er ook maar iets van strijd komt dus die gaat vandaag de bak in. De huidige Ataenia kijkt er ook niet naar om.APC_0415.jpg

Super blij mee! De volgende toevoegingen staan bij O&L alweer in bestelling dus ik hoop dat die snel binnen komen :).

Tot de volgende!

Update #40

Zo, dat is ff geleden.... Alweer een hoop gebeurt tussentijds.

De Lubbocki doet het super! Heel blij mee. Echt een mooie toevoeging. Eind vorig jaar een setje Trimma Rubromaculatus gekocht bij Antwan. Een daarvan helaas kort na het toevoegen niet meer gezien. Toen begin Januari nog een setje toegevoegd en dit drietal doet het tot op heden heel goed. Echt een super leuk visje.

Toen begin februari weer naar Antwan voor een Tomiyamichthys nudus en 2 stuks Alpheus randalli, de Nudus heb ik de eerste paar dagen veel gezien maar tot op de dag van vandaag niet meer mogen waarnemen. Ik hoop dat die nog is tevoorschijn komt want het is echt een heel erg leuk visje! In ieder geval 1 randalli weet ik te zitten, vooraan in de bak en het klikt er goed op los. Vind het toch altijd een leuk geluidje.

Begin maart wederom naar Antwan, hij had een partner voor mijn Lubbocki binnen gekregen. Toen ik hem in het wenbakje wilde zetten sprong die er gelijk uit en kreeg flink op haar lazer. Dat ging even tekeer totdat ik haar kon pakken en terugdoen in de wenbak. Daar heeft ze een paar dagen gebivakkeerd totdat meneer zijn interesse weer wat was verloren. Toen terug ingezet, dat verliep redelijk soepel op wat gekibbel na, het leek allemaal goed te gaan totdat mijn poetsgarnaal enkele dagen later met de dode Lubbocki zag.... Heel erg jammer want het leek net zo goed te gaan :(.

Een paar weken later na een tip van René een Cirrhilabrus Brunneus gereserveerd bij O&L, wel even spannend na wat er allemaal was gebeurd. De Brunneus heeft 3 dagen in de wenbak gezeten en toen losgelaten en wat een vis! Heel gaaf om te zien dat de Lubbocki ook veel meer kleur vertoond. Win, win dus :). Eenmaal bij O&L ook een Callogobius Hasseltii meegenomen die zich vooral 's nachts laat zien.

Koraal gaat steady, weinig over te klagen. Heb tegenwoordig wat meer lol in vis :).

Ik draai sinds kort ook veel witter. Dat bevalt me echt prima , veel natuurlijker.

Genoeg gelult, tijd voor foto's :).

DSC01898.jpgDSC01905.jpgDSC01909.jpgDSC01914.jpgDSC01918.jpg

Tot de volgende!

Update #41

Tijd voor een beetje verandering 😬
IMG_0810.jpeg

IMG_0812.jpeg

Weer even wennen! Ziet er boven de tank iig een stuk beter uit.

Tot de volgende!

Update #42

Kuch, kuch.... Even het stof eraf blazen. Dat bijhouden wil nog niet altijd even lekker...

Bak draait nog steeds erg goed! Enige tijd geleden heeft René (@Erbe2307) geholpen met een kleine rescape/her organisatie, nogmaals bedankt! Super blijf met de uitkomst. Soms staar je jezelf ook een beetje dood op de bak en weet je niet zo goed waar je moet beginnen.

Op vis gebied nog een stellatus man toegevoegd zodat de vrouw niet meer zo alleen is.

Tegenwoordig draait alles trouwens met grote tevredenheid op GHL. Heb een Profilux, 2 dosers en een KH director. Zeker nu ons dochtertje afgelopen februari is geboren is het erg fijn dat iig KH op peil word gehouden. Ik test dan ook nog maar weinig en dat bevalt heel goed :).

Stroming blijft een dingetje, zeker met alle SPS maar daar proberen we zo nu en dan wat aan te tweaken.

Hieronder een tweetal foto's van de bak (overdags en avondverlichting)

APC_0545.jpg

APC_0538.jpg

Tot de volgende!

Naast natuurlijk de prachtige koralen is de a-symmetrie en de luchtige scape heel prettig/interessant voor het oog! Een mooi geheel zo :cool:

Naast natuurlijk de prachtige koralen is de a-symmetrie en de luchtige scape heel prettig/interessant voor het oog! Een mooi geheel zo :cool:
Thanks, dat is een mooi compliment 😬!

Update #43

Soms zit het mee, soms zit het afschuwelijk tegen.....

Na lang wachten en veel heen en weer mailen waren dan eindelijk mijn Amblygobius Linki's binnen bij O&L. Afgelopen zaterdag opgehaald en in de bak geïntroduceerd. Zo op het eerste gezicht leek er weinig agressie te zijn. Later die dag na toch wat gekibbel tussen mijn Ramosus en de kleinste Linki. De verzwakte linki uitgevangen en in een wenbakje gedaan maar het was helaas al te laat. De andere Linki is de nacht goed doorgekomen en leek het goed te doen. Toen een uurtje van huis weg en bij terugkomst zat die tegen de stromingspomp waarschijnlijk ook door toedoen van de Ramosus. Ook deze Linki heeft het helaas niet overleefd.

Echt een hele dikke domper, zeker na dik 11 maanden wachten... :(. Er was gelukkig (naast de gereserveerde Linki's) nog eentje extra. Deze heb ik gereserveerd en die word eerst een week in het wenbakje gehouden om te zien dat die echt goed eet alvorens die in de bak gaat. Dit exemplaar is ook duidelijk groter (en hopelijk sterker).

Tegelijkertijd nog een Elacatinus Puncticulatus toegevoegd. Die doet het erg goed, toch nog een klein positief puntje.

Helemaal mijn fout en dat is gewoon heel erg zuur wanneer je met levende dieren te doen hebt. Hopelijk volgende keer een beter update.

Tot de volgende!

Hoi Joos,

Soms vormt deze hobby een harde leerschool voor ons allemaal. Heel erg jammer van de visjes èn je lange wachten daarop om het vervolgens meteen mis te zien gaan.

Laat deze maar goed lang wennen als dat lukt. Succes ermee!

Grz,
Martijn

Back
Bovenaan