Update #33
Zo, privé en zakelijk was het allemaal even totaal gekkenhuis de laatste 2 maanden. Daardoor al meer dan 6 weken niet meer handmatig gemeten.....
Gelukkig heb ik via het forum een Reef Factory KH Keeper pro weten te bemachtigen en die draait sinds 30 december mee. Geeft toch net ff wat meer rust. Het is er in de bak in ieder geval niet aan af te zien dat ik er zo weinig mee bezig ben.
Ik heb de afgelopen 2 maanden alleen het noodzakelijke gedaan;
- Voeren
- Doseren
- Waterwissel
- Skimmercup legen
- ATO bijvullen
Hierdoor overgroeien sommige monti's elkaar, is er wat bubbelalg de kop op gestoken en zijn er wat vermitted snails bijgekomen. Geen hele grote rampen dus

.
Om maar weer een frisse start in te leiden heb ik afgelopen zondag een uitgebreide meetronde gedaan en 2 ICP's in Duitsland weggestuurd (Fauna Marin en ATI). Waarom 2? Omdat ik heel benieuwd ben naar de verschillen. Met bij BM Reef 60 heb ik in het begin een FM ICP weggestuurd waarop bleek dat ik gevaarlijk hoog tin in de bak had en de ATI gaf 0 aan. Heel bijzonder

.
Hieronder de waardes:
KH: 7,97
PH: 7,94
Po4: 0,083
No3: 12
Ca: 450
Mg: 1310
Potassium: 410
Kh gemeten met KH keeper en geverifieerd met de Hanna KH checker, PO4 hanna, No3 Nyos, Ca Red Sea Pro, Mg Aquaforrest, Potassium Salifert. Ben benieuwd wat er uit de ICP's komt.
Ik hoop dat ik komende tijd wat meer tijd vrij kan maken om met de bak bezig te zijn. Blijft een mooie hobby!
Vanavond zal ik weer wat plaatjes schieten, is allemaal flink gegroeid

.
Tot de volgende!