Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Joos z'n 500 liter in-wall bak

Bizar, ik ben de 25e positief getest, vriendin gisteren ook. Ik kan iig bijna weer de deur uit... Zelf wel wat last van gehad, vriendin niet gelukkig. Wens jullie veel sterkte!
Wij hebben er beide gelukkig weinig last van! Ik was maandag al weer aan het sporten. Hier was het niet veel meer als een flinke verkoudheid.

Jij/jullie veel beterschap!

Ook toeval ik ben de 28 ste positief getest mijn vrouw heeft gelukkig niets ( ik zit in eenzame opsluiting in de Slaapkamer) .
Wel wat klachten maar tot nu toe was ik zieker van een fikse verkoudheid.

Ook toeval ik ben de 28 ste positief getest mijn vrouw heeft gelukkig niets ( ik zit in eenzame opsluiting in de Slaapkamer) .
Wel wat klachten maar tot nu toe was ik zieker van een fikse verkoudheid.

Ja wij hebben er hier voor gekozen om maar gewoon door te leven (in quarantaine) met het risico dat mijn vriendin het ook zou krijgen. Dat is dus ook gebeurd. Gelukkig beide weinig klachten.

Erg interessant dagboek! heb het in 1x allemaal gelezen haha

Erg mooie foto's ook! ik hoop dat je blijft doorgaan met dit dagboek erg leuk om te lezen en ik leer er echt veel van.

:D

Laatst bewerkt:
Er interessant dagboek! heb het in 1x allemaal gelezen haha

Erg mooie foto's ook! ik hoop dat je blijft doorgaan met dit dagboek erg leuk om te lezen en ik leer er echt veel van.

:D

Bedankt voor het compliment! Word weer tijd voor een update 😬

Even je hele dagboek door gelezen de blue marine 60 zag er super uit !
En de nieuwe ziet er ook super uit !
Heb zelf nu ook een 60 liter bakje en wil ook de techniek allemaal gaan veranderen.
Heb je een rede dat je met de oude bak dsr doseerde en met de nieuwe ati ?
Ben van plan om strakjes naast de waterwissels ati te gaan doseren via de doseerpomp.

Gr wesley

Even je hele dagboek door gelezen de blue marine 60 zag er super uit !
En de nieuwe ziet er ook super uit !
Heb zelf nu ook een 60 liter bakje en wil ook de techniek allemaal gaan veranderen.
Heb je een rede dat je met de oude bak dsr doseerde en met de nieuwe ati ?
Ben van plan om strakjes naast de waterwissels ati te gaan doseren via de doseerpomp.

Gr wesley

Dankjewel! Leuk dat je ook een BM reef 60 bent opgestart 😬.

Ik ben nu overgegaan op ATI omdat ik middels wieren mijn fosfaat en nitraat onder controle wil houden. Het carbon dosing vond ik toch maar niks en het kost me minder doseerkoppen.

Dankjewel! Leuk dat je ook een BM reef 60 bent opgestart 😬.

Ik ben nu overgegaan op ATI omdat ik middels wieren mijn fosfaat en nitraat onder controle wil houden. Het carbon dosing vond ik toch maar niks en het kost me minder doseerkoppen.
Oke ja snap het als het zo lukt is het toch ook prima haha
merkte je veel verschil met de tunze 9001 en 9004 ? Lees bij iedereen dat ze de 9001 hebben alleen lijkt mij voor sps de 9004 wat beter (wil later toch wat sps erin hebben )

Oke ja snap het als het zo lukt is het toch ook prima haha
merkte je veel verschil met de tunze 9001 en 9004 ? Lees bij iedereen dat ze de 9001 hebben alleen lijkt mij voor sps de 9004 wat beter (wil later toch wat sps erin hebben )

De 9004 is vooral stiller en heeft een grotere cup. Beide zijn perfect werkende skimmers. Het is niet dat de een meer geschikt is voor sps dan de ander.

Update #33

Zo, privé en zakelijk was het allemaal even totaal gekkenhuis de laatste 2 maanden. Daardoor al meer dan 6 weken niet meer handmatig gemeten.....

Gelukkig heb ik via het forum een Reef Factory KH Keeper pro weten te bemachtigen en die draait sinds 30 december mee. Geeft toch net ff wat meer rust. Het is er in de bak in ieder geval niet aan af te zien dat ik er zo weinig mee bezig ben.

Ik heb de afgelopen 2 maanden alleen het noodzakelijke gedaan;
- Voeren
- Doseren
- Waterwissel
- Skimmercup legen
- ATO bijvullen

Hierdoor overgroeien sommige monti's elkaar, is er wat bubbelalg de kop op gestoken en zijn er wat vermitted snails bijgekomen. Geen hele grote rampen dus :).

Om maar weer een frisse start in te leiden heb ik afgelopen zondag een uitgebreide meetronde gedaan en 2 ICP's in Duitsland weggestuurd (Fauna Marin en ATI). Waarom 2? Omdat ik heel benieuwd ben naar de verschillen. Met bij BM Reef 60 heb ik in het begin een FM ICP weggestuurd waarop bleek dat ik gevaarlijk hoog tin in de bak had en de ATI gaf 0 aan. Heel bijzonder :).

Hieronder de waardes:
KH: 7,97
PH: 7,94
Po4: 0,083
No3: 12
Ca: 450
Mg: 1310
Potassium: 410

Kh gemeten met KH keeper en geverifieerd met de Hanna KH checker, PO4 hanna, No3 Nyos, Ca Red Sea Pro, Mg Aquaforrest, Potassium Salifert. Ben benieuwd wat er uit de ICP's komt.

Ik hoop dat ik komende tijd wat meer tijd vrij kan maken om met de bak bezig te zijn. Blijft een mooie hobby!

Vanavond zal ik weer wat plaatjes schieten, is allemaal flink gegroeid :).

Tot de volgende!

Update #33

Zo, privé en zakelijk was het allemaal even totaal gekkenhuis de laatste 2 maanden. Daardoor al meer dan 6 weken niet meer handmatig gemeten.....

Gelukkig heb ik via het forum een Reef Factory KH Keeper pro weten te bemachtigen en die draait sinds 30 december mee. Geeft toch net ff wat meer rust. Het is er in de bak in ieder geval niet aan af te zien dat ik er zo weinig mee bezig ben.

Ik heb de afgelopen 2 maanden alleen het noodzakelijke gedaan;
- Voeren
- Doseren
- Waterwissel
- Skimmercup legen
- ATO bijvullen

Hierdoor overgroeien sommige monti's elkaar, is er wat bubbelalg de kop op gestoken en zijn er wat vermitted snails bijgekomen. Geen hele grote rampen dus :).

Om maar weer een frisse start in te leiden heb ik afgelopen zondag een uitgebreide meetronde gedaan en 2 ICP's in Duitsland weggestuurd (Fauna Marin en ATI). Waarom 2? Omdat ik heel benieuwd ben naar de verschillen. Met bij BM Reef 60 heb ik in het begin een FM ICP weggestuurd waarop bleek dat ik gevaarlijk hoog tin in de bak had en de ATI gaf 0 aan. Heel bijzonder :).

Hieronder de waardes:
KH: 7,97
PH: 7,94
Po4: 0,083
No3: 12
Ca: 450
Mg: 1310
Potassium: 410

Kh gemeten met KH keeper en geverifieerd met de Hanna KH checker, PO4 hanna, No3 Nyos, Ca Red Sea Pro, Mg Aquaforrest, Potassium Salifert. Ben benieuwd wat er uit de ICP's komt.

Ik hoop dat ik komende tijd wat meer tijd vrij kan maken om met de bak bezig te zijn. Blijft een mooie hobby!

Vanavond zal ik weer wat plaatjes schieten, is allemaal flink gegroeid :).

Tot de volgende!
Mooi Joos ik ben benieuwd naar je foto’s hoe de bak er nu bij staat

Zoals beloofd een paar fototjes. Ik moest nog een waterwissel doen dus heb er maar een paar kunnen schieten. Ik zal proberen donderdag nog is wat beter mijn best te doen.

DSC01541.jpgDSC01539.jpgDSC01535.jpg

Update #34

Zo, mijn ICP's zijn terug. Zie hieronder en oordeel zelf. Ik ben best tevreden! Mag wel wat minder iodine worden toegevoegd (nu dagelijks 5 druppels uit een druppelaar, maar is kijken wat 2 doet over een maand tijd) maar verder ziet het er allemaal top uit :). Ik ga dit weekend nog wat carbon toevoegen. Misschien ook nog de andere zaken die ze voorstellen als ik het heb staan. Anders niet.

Bakkie tokkelt verder rustig door. Heb alleen mijn titanium heater 300W (!!!) vervangen voor 2x 75W Eheim TS-RH. De titanium heater zorgde ervoor dat de stop eruit knalde. Ik heb gemeten of er ergens een aardlek zit, niet dus. Enkel de titanium heater zorgde voor problemen. Misschien dat ik hem dit weekend ff opensloop.

Wel leuk om de verschillen tussen de ICP's te zien :) ook leuk dat mijn testsetjes best wel accuraat zijn!

Tot de volgende!

Bijlagen

Ziet er goed uit Joost ..... beide icp testen zijn ook bijna identiek ..... persoonlijk zou ik naast het verlagen van iodine ook meteen je molybdeen eenmalig corrigeren naar de gewenste waarde

Ziet er goed uit Joost ..... beide icp testen zijn ook bijna identiek ..... persoonlijk zou ik naast het verlagen van iodine ook meteen je molybdeen eenmalig corrigeren naar de gewenste waarde
Dank voor je reactie :). Ik meen dat ik nog een flesje ATI molybdeen heb staan. Heb jij enig idee hoeveel ik hiervan moet toevoegen om tot het gewenste resultaat te komen? Anders neem ik even contact op met ATI.

Back
Bovenaan