Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

In 1985 had je de hobby dus ook al onder de knie. Respect daarvoor!
Deze hobby heeft me nooit losgelaten. Hebben tussendoor Discusvissen gekweekt en een aantal jaren geen aquarium gehad.
Maar zeewater blijft mij altijd triggeren.

Nu had ik ook een ticket bij hun aangemaakt omtrent het probleem. Ik wist niet of er nog garantie was en of dit onderdeel onder garantie viel.
Tot mijn verbazing kreeg ik vanmorgen een mailtje met een bestelling die onderweg naar mij was. Zojuist nog een rotor ontvangen en wel geheel gratis!
Super service hebben ze daar!
Mocht de rotor van de andere stromingspomp het ook begeven, heb ik een reserve klaarliggen.
Klinkt als erg goede service inderdaad!

Hieronder de foto's van mijn toentertijd derde zeeaquarium.
Het maakt het voor mij bijzonder om te zien hoe anders een zoutwater aquarium er toen uit zag. Ook dat sommige koralen tot op heden nog populair zijn maar deze hoeveelheid wieren en andere algen zie je zelden meer.
PS: Had je er toen ook een doktersvis in of andere algeneter in? :p

Het maakt het voor mij bijzonder om te zien hoe anders een zoutwater aquarium er toen uit zag. Ook dat sommige koralen tot op heden nog populair zijn maar deze hoeveelheid wieren en andere algen zie je zelden meer.
[/QUOTE

Ik heb een tijdje een Zebrasoma flavescens in mijn bak gehad.
Ook een "Henkie" om de algen kort te houden.
Doktersvissen waren toen erg lastig houdbaar. Deze vissen kwamen meestal al ziek binnen bij de winkelier of ze werden binnen een paar dagen ziek.
De Zebrasoma's waren daarentegen wel redelijk houdbaar en niet duur. Een flavescens kostte toendertijd amper 50 gulden!
Ook het gebrek aan kennis over het juiste voer voor deze vissen maakte doktersvissen lastig houdbaar.

Laatst bewerkt:
[/QUOTE
Ik heb een tijdje een Zebrasoma flavescens in mijn bak gehad.
Ook een "Henkie" om de algen kort te houden.
Doktersvissen waren toen erg lastig houdbaar. Deze vissen kwamen meestal al ziek binnen bij de winkelier of ze werden binnen een paar dagen ziek.
De Zebrasoma's waren daarentegen wel redelijk houdbaar en niet duur. Een flavescens kostte toendertijd amper 50 gulden!
Ook het gebrek aan kennis over het juiste voer voor deze vissen maakte doktersvissen lastig houdbaar.
En een mega bioloog onder de bak met keramische staafjes , bioballen , stenen en zand 😊.
Testjes bestonden niet en ik wisselde om de week 20% met water uit de noordzee hier aan de kust van katwijk met vloed.
Zomers alleen niet want zat er teveel zonnebrand i 't water en ging ik met een vriend mee de zee op een mijl of 5 uit de kust.
En dan leuk 200 liter sjouwen in jerrycans van strand af... 😂.
Word er nog moe van als ik er aan denk.

En een mega bioloog onder de bak met keramische staafjes , bioballen , stenen en zand 😊.
Testjes bestonden niet en ik wisselde om de week 20% met water uit de noordzee hier aan de kust van katwijk met vloed.
Zomers alleen niet want zat er teveel zonnebrand i 't water en ging ik met een vriend mee de zee op een mijl of 5 uit de kust.
En dan leuk 200 liter sjouwen in jerrycans van strand af... 😂.
Word er nog moe van als ik er aan denk.

Is allemaal leuke nostalgie.

Ik woonde niet aan zee en maakte gewoon zeewater aan met zout van HW en gewoon met leidingwater.
Rond 1987 kwam er zout van een toen nieuw bedrijf Red Sea beschikbaar. Dit was zout op een natuurlijke basis en zeker niet verkeerd.
Voor energiebesparing was toen nog niet veel aandacht. Mijn aquarium had een opvoerpomp van Eheim 1000 l/h, een verbruik van 120 Watt en de pomp was olie gekoeld. De pakking van de pomp moest jaarlijks even gecontroleerd worden door Eheim. Stel dat de pakking begon te lekken!!!
Als verlichting gebruikte ik 4 TL-buizen, 3x Osram kleur 21 en 1 TL Philips kleur 18 (blauw licht). Buizen van 40 Watt.
Daarnaast gebruikte ik ook nog 2 zgn, kwikdamplampen à 90 Watt per lamp. Deze heb ik toen ik op mezelf ging wonen vervangen door 2 HQI-lampen van 125 Watt elk.
Uiteraard gebruikte ik ook nog 2 stromingspompen à 40 Watt naar ik me kan herinneren (Tunze Turbelle 1000) en een verwarming van 350 Watt.
Mijn aquarium was ca. 115 bij 55 bij 50 cm (netto ca. 300 liter) met een bioloog van 90 bij 40 bij 40 cm ( netto ca. 80 liter) Dit aquarium verbruikte ca. 10 à 12 Kwh per dag. Gelukkig was de elektriciteit toen nog niet duur.
Nadat ik het huis uitging en ging samenwonen, kregen mijn ouders een controle van de toenmalige provinciale energieleverancier De PLEM. Ze vertrouwden het niet, omdat het stroomverbruik in een jaar tijd behoorlijk was gedaald.

Laatst bewerkt:
Wat gaat de tijd snel , in 1982 Zeewater aqua met droog/nat filter vol oesterschelpen en de bak vol met Caulerpa , iedere week waterwissel met water van Krabbendijke nl. Nostalgie.....

Als ik mijn aquarium nu bekijk, zakt me de moed in de schoenen. Binnen een week zit de hele bak vol dino's?

Nog even onder een microscoop bekijken en dan definitief vaststellen dat het dino's zijn.
Heb zo net even op ChatGPT het probleem voorgelegd. Heb al een bruikbaar lichtschema voor mijn Hydra's gekregen.
Vanavond nog even op ChatGPT verder zoeken.

Sinds een dag of 10 stagneert ook de groei van alle koralen. Deze stagnatie begon al voordat ik de dino's zag verschijnen.

Als ik mijn aquarium nu bekijk, zakt me de moed in de schoenen. Binnen een week zit de hele bak vol dino's?

Nog even onder een microscoop bekijken en dan definitief vaststellen dat het dino's zijn.
Heb zo net even op ChatGPT het probleem voorgelegd. Heb al een bruikbaar lichtschema voor mijn Hydra's gekregen.
Vanavond nog even op ChatGPT verder zoeken.

Sinds een dag of 10 stagneert ook de groei van alle koralen. Deze stagnatie begon al voordat ik de dino's zag verschijnen.
Ziet er inderdaad uit als Dino’s. Op Facebook heb je de club mack’s reef dinoflagellates. Daar zijn ze zeer behulpzaam. Het hoort een beetje bij de opstart perikelen bij een nieuw aquarium. On belans flap Dino’s enzv. Hopelijk gaat het snel weer de betere kant op :)

Heel irritant, mijn bak is iets ouder dan de jouwe, maar ik heb ook in een wat mindere mate last van dino's, alleen op m'n zand. Laatst een ICP test gedaan, alles 'perfect'. Het zal dan toch een stukje jongheid van de bak zijn denk ik. Ik wil ook nog eens door een microscoop laten kijken welke soort ik heb. Hopelijk trekt het in de loop van de tijd wat bij je weg.

Doe je elke dag de dinos afhevelen? Dat heeft bij mij goed geholpen.

Doe je elke dag de dinos afhevelen? Dat heeft bij mij goed geholpen.
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Ben even aan het denken hoe ik dit het handigst ga doen.
Heb wel de verlichting geheel aangepast qua tijd, kleuren en duur. Zo heb ik ook nitraat, fosfaat en bacteriën besteld. Dit zijn Microbe-Lift Special Blend, Micro-Lift Basic N en Tropic Marin Components Phosphate 500.
Over een eventuele UV-lamp denk ik nog over na. Hoe ga ik deze plaatsen in mijn kast?

Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Ben even aan het denken hoe ik dit het handigst ga doen.
Heb wel de verlichting geheel aangepast qua tijd, kleuren en duur. Zo heb ik ook nitraat, fosfaat en bacteriën besteld. Dit is
Opvoer pomp aanlaten.

Gafzak in je sump hangen en dan afhevelen met slangetje in je gafzak laten uitkomen na afzuigen gafzak uitspoelen en klaar is keesje

Door je stroming aan te laten zie je ook goed waar alle dinos zitten en blijft het water ook helder terwijl je het weg zuigt.

Kost je 10min max

Opvoer pomp aanlaten.

Gafzak in je sump hangen en dan afhevelen met slangetje in je gafzak laten uitkomen na afzuigen gafzak uitspoelen en klaar is keesje

Door je stroming aan te laten zie je ook goed waar alle dinos zitten en blijft het water ook helder terwijl je het weg zuigt.

Kost je 10min max
Dat is een prima idee, maar hoe hang ik een gafzak in mijn sump? Daar moet ik juist even over nadenken. Gebruik in dit aquarium een Reefmat 1200.
Heb ook geen gafzakken meer, die zijn opgeruimd, maar uiteraard zo besteld.

Dat is een prima idee, maar hoe hang ik een gafzak in mijn sump? Daar moet ik juist even over nadenken. Gebruik in dit aquarium een Reefmat 1200.
Heb ook geen gafzakken meer, die zijn opgeruimd, maar uiteraard zo besteld.
Ik heb zelf ook een reefmat.

gafzakje kost je paar euries bij de LFS. Ik heb zon hang mechanisme gekocht(blue marine filter bracket) maar wellicht kan je het ook vast zetten met een knijper of klem ala Macgyver 😅

Anderhalf jaar terug staken bij mij de dino’s ineens rap op. Toen teruggeslagen zoals hier omschreven:

P.S. pas heel erg op met ChatGTP, het is een tekstgenerator geen vraagbaak. Informatie in gegenereerde tekst is heel vaak onjuist. Zeker wanneer je doorvraagt.

Anderhalf jaar terug staken bij mij de dino’s ineens rap op. Toen teruggeslagen zoals hier omschreven:

P.S. pas heel erg op met ChatGTP, het is een tekstgenerator geen vraagbaak. Informatie in gegenereerde tekst is heel vaak onjuist. Zeker wanneer je doorvraagt.
Chat GPT is vooral een people pleaser, als je maar een beetje je zin doorduwt geeft hij je wel gelijk, daarentegen gebruik ik het wel om zaken zoals waterwaarden en dergelijke bij te houden en te analyseren.
Bij mij dinos tweede keer terug gekomen verlede maand omdat ik nitraat aan het doseren was ipv fosfaat en daarmee fosfaat 0.01ppm en dinos back, bij mij helpt het om fosfaat tussen 0.1ppm en 0.15ppm te houden, daarvoor niet bij jou, maar typisch dino is geen fosfaat.

Heb wel de verlichting geheel aangepast qua tijd, kleuren en duur. Zo heb ik ook nitraat, fosfaat en bacteriën besteld. Dit zijn Microbe-Lift Special Blend, Micro-Lift Basic N en Tropic Marin Components Phosphate 500.
Over een eventuele UV-lamp denk ik nog over na. Hoe ga ik deze plaatsen in mijn kast?
Over de UVC: deze kun je ook op je aquarium leggen en rechtstreeks vanuit de display voeden, en ook weer daar retourneert. Dat is even lelijk, maar voor een goed en tijdelijk doel. In de kast kan ook, maar met gewoon een pompje rechtstreeks in je bak maakt het een mobiele noodoplossing en het werkt ook beter dan dat je het via de sump regelt.

Inmiddels is Twan hier geweest met zijn microscoop. We hebben daar 2 monstertjes onder gelegd en wel een met de dino's en een met cyano.
Zie hieronder de resultaten.
Cyano:

Cyano 1.jpg

Cyano 2.jpg

Dino's:

Dino 1.jpg

Dino 5.jpg

Voor de volledigheid nu ook een filmpje van de dino's:

De lichtintensiteit heb ik duidelijk gereduceerd. Zo staan de witte leds op 20%, royal blue op 45%, blue op 40%, violet op 20%, uv op 15% en de rest op 0
Ook de belichtingsduur teruggebracht naar maximaal 6 uren per dag.
Deze lichtinstellingen heb ik via ChatGTP ontvangen nadat ik mijn lampen had vernoemd.
De stenen en koralen blaas ik elke avond af met een pipet.
Morgenavond ga ik afhevelen.
Vanaf morgen ga ik het nitraat en fosfaat in kleine stapjes verhogen. Tenminste als de bestelde spullen worden bezorgd.
De vissen hebben mazzel, die krijgen extra te eten.
Vanmiddag ook een uv-lamp besteld, een Aqua Medic Helix Max 2.0 - 36 W. Heb geen ervaring met uv-lampen, maar deze lijkt mij praktisch om bij mij in de kast in te bouwen.
Wat ChatGTP betreft ben ik uiteraard heel voorzichtig met de gegeven adviezen. Alle bovenstaande punten worden geadviseerd.
Eens afwachten wat de komende dagen gaan brengen.

Ik heb vandaag contact opgenomen met de jongens van Reef Corner.
Zij reageren mooi snel op mijn mailtjes en geven bruikbare adviezen. De foto's heb ik ook gemaild en zij stellen vast dat het de dino Ostreopsis.
Deze soort is perfect te bestrijden met een uv-lamp en uiteraard door nitraat en fosfaat te verhogen.
Ik hoop maandag alle bestelde spullen binnen te krijgen.

Back
Bovenaan