Het beste advies is inderdaad om uv op te hangen en vanuit je bak weer terug de bak in te pompen, dus niet in de sump. Minimaal 1 watt per 12 liter aquariumwater om effectief te zijn met een doorstroom van 1-2x het volume van je aquarium per uur. Dus als je bak 400 liter is minimaal 25 watt uv en een doorstroom van 400-800 liter per uur. Beste is ook om het icm te doen met 36 uur geen licht in je bak. Dus bijvoorbeeld vanavond als je lichten uit gaan de stekkers eruit en morgen de hele dag geen lichten aan. En dan op dinsdagochtend de stekkers er weer in en dan je lampen op 50% van de intensiteit te laten draaien. En dan weer langzaam opbouwen in de dagen erna. Dan heb je het al grotendeels weg. Ostreopsis is goed te bestrijden met uv, mits je aan die voorwaarden voldoet. Het is overigens wel de meest toxische soort dus altijd actieve kool gebruiken, en elke 2/3 dagen wisselen. Hoeft niet veel te zijn, liever vaker wisselen. Je zal zien dat alleen doordat het kool die toxinen weg haalt je koralen alweer iets mooier open gaan staan. Goede bacteriën toevoegen kan ook helpen in de komende weken, maar dan dus wel een aantal uren je uv uitzetten als je die doseert, dus beste die overdag doseren. Ostreopsis gaat in de donker periode namelijk vooral de waterkolom in, dus dan wil je zeker je uv aanhebben, vandaar dat die initiële 1 dag geen licht vaak heel nuttig is, dat forceert ze de waterkolom in en ze stoppen met groeien. Je koralen hebben daar geen last van, wel even je kh in de gaten houden en eventueel je dosering daarvan die dag even lager zetten.
Met deze methode heb ik het zelf al meerdere keren binnen een week het grootste deel weg gekregen, en ook in vele andere bakken van mede hobbyisten. 99% is dan weg binnen een week, en in de weken die erna volgen de laatste restjes ook. Maar ik zou zeker de uv preventief minimaal een maand laten hangen nadat alles weg lijkt te zijn, icm de juiste fosfaat en nitraat waarden voordat je hem weghaalt. Als je het te vroeg doet kunnen ze ook zo weer terug komen is mijn ervaring. Na die maand kan je hem wel gewoon op je sump laten draaien.
Komt goed, deze soort is goed te bestrijden en met een maandje gaat je bak weer de goede kant op