Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Ik heb vandaag contact opgenomen met de jongens van Reef Corner.
Zij reageren mooi snel op mijn mailtjes en geven bruikbare adviezen. De foto's heb ik ook gemaild en zij stellen vast dat het de dino Ostreopsis.
Deze soort is perfect te bestrijden met een uv-lamp en uiteraard door nitraat en fosfaat te verhogen.
Ik hoop maandag alle bestelde spullen binnen te krijgen.
Zou mooi zijn , wegwezen met die rommel 👊

Heb gisteren met ChatGTP een behandelplan opgesteld. Misschien leuk om eens te bekijken en jullie licht erover te laten schijnen.

Bijlagen

Zou mooi zijn , wegwezen met die rommel 👊
Het zal wel bij de opstart van een zeeaquarium horen. Voor mij is dit eerste keer in al die jaren dat ik problemen met dino's heb. Vroeg me gisteren nog af waarom ik eigenlijk toch weer met een zeeaquarium was begonnen. :cry::p
Hoop dat het jou bespaard blijft met de opstart van jouw aquarium.

Het zal wel bij de opstart van een zeeaquarium horen. Voor mij is dit eerste keer in al die jaren dat ik problemen met dino's heb. Vroeg me gisteren nog af waarom ik eigenlijk toch weer met een zeeaquarium was begonnen. :cry::p
Hoop dat het jou bespaard blijft met de opstart van jouw aquarium.
Dino's are a ****, was niet gemakkelijk als beginnend reefer, eerste keer heeft mij een dikke maand gekost om vanaf te geraken, tweede keer veel vlotter weg gekregen, opnieuw omdat ik nitraat ipv fosfaat aan het doseren was en fosfaat weer tot 0 ppm was geraakt, nu wel geen invloed geweest op koralen, it's a struggle, hoop voor jou dat je er vanaf geraakt!

Hier ook altijd heel veel last gehad van Dino’s flap hoe ze het ook noemen .
Ik was het zo zat dat ik 60uur mijn hele bak afgeplakt heb en verlichting uit , na die tijd alles weer eraf en verlichting rustig opbouwen .
Ik wis niet wat ik zag zo mooi helder water en alle rotzooi verdwenen . Anderhalf jaar nog steeds geen dino’s flap etc etc .
Geen nadelige gevolgen meegemaakt door deze ingreep .

Hier ook altijd heel veel last gehad van Dino’s flap hoe ze het ook noemen .
Ik was het zo zat dat ik 60uur mijn hele bak afgeplakt heb en verlichting uit , na die tijd alles weer eraf en verlichting rustig opbouwen .
Ik wis niet wat ik zag zo mooi helder water en alle rotzooi verdwenen . Anderhalf jaar nog steeds geen dino’s flap etc etc .
Geen nadelige gevolgen meegemaakt door deze ingreep .
Dank voor de tip. Maar dino's en flap zijn 2 totaal verschillende organismen.
Met dino's worden bedoeld dinoflaggellaten. Hierin bestaan verschillende soorten. Bij mij is het de soort ostreopsis. Deze is helaas vrij ongevoelig voor verduistering. Dus de bak afplakken zal in mijn geval geen succes opleveren. De lichtintensiteit verlagen is wel belangrijk. Bovendien ga ik een UV-lamp inzetten, dat vindt deze dino niet fijn.
In mijn geval is het bovendien belangrijk om het fosfaat en nitraat omhoog te brengen, aangezien beide waarden bij mij bijna 0 zijn. Dat is precies de trigger geweest voor de dinosoort in mijn aquarium.
Flap wordt veroorzaakt door de cyanobacterie.
Ook deze bacterie is altijd in een aquarium aanwezig, bij onstabiele waarden zal ze gaan woekeren en de flap veroorzaken.
Onder een microscoop kun je exact zien of je met dino's of cyano te maken hebt.

1000025548.jpg
Dit is cyano

1000025541.jpg
Dit zijn dino's

Is dit een idee?
Ben bang dat je hem zelf inelkaar moet knutselen 🤣
Kan hier geen leverancier vinden.

Bekijk bijlage 662083
Hartelijk dank voor het meedenken.
Maar ik maak de UV-lamp vast met tyreps aan 2 mounting-armen van de Hydra's.
1000025636.jpg
Ik gebruik hiervoor de middelste 2 armen. Kan de lamp dan ook nog wat in de hoogte plaatsen.
Het Eheim pompje leg ik in de bak zelf. Op deze manier wordt het water van de bak rechtstreeks aangepakt.
Als de dino's verdwenen zijn gaat de lamp er weer vanaf.
Door Reef Corner is mij een doorstroming van ca. 690 liter per uur geadviseerd.
Het is nu alleen nog wachten op de bezorger van DHL.

Het beste advies is inderdaad om uv op te hangen en vanuit je bak weer terug de bak in te pompen, dus niet in de sump. Minimaal 1 watt per 12 liter aquariumwater om effectief te zijn met een doorstroom van 1-2x het volume van je aquarium per uur. Dus als je bak 400 liter is minimaal 25 watt uv en een doorstroom van 400-800 liter per uur. Beste is ook om het icm te doen met 36 uur geen licht in je bak. Dus bijvoorbeeld vanavond als je lichten uit gaan de stekkers eruit en morgen de hele dag geen lichten aan. En dan op dinsdagochtend de stekkers er weer in en dan je lampen op 50% van de intensiteit te laten draaien. En dan weer langzaam opbouwen in de dagen erna. Dan heb je het al grotendeels weg. Ostreopsis is goed te bestrijden met uv, mits je aan die voorwaarden voldoet. Het is overigens wel de meest toxische soort dus altijd actieve kool gebruiken, en elke 2/3 dagen wisselen. Hoeft niet veel te zijn, liever vaker wisselen. Je zal zien dat alleen doordat het kool die toxinen weg haalt je koralen alweer iets mooier open gaan staan. Goede bacteriën toevoegen kan ook helpen in de komende weken, maar dan dus wel een aantal uren je uv uitzetten als je die doseert, dus beste die overdag doseren. Ostreopsis gaat in de donker periode namelijk vooral de waterkolom in, dus dan wil je zeker je uv aanhebben, vandaar dat die initiële 1 dag geen licht vaak heel nuttig is, dat forceert ze de waterkolom in en ze stoppen met groeien. Je koralen hebben daar geen last van, wel even je kh in de gaten houden en eventueel je dosering daarvan die dag even lager zetten.

Met deze methode heb ik het zelf al meerdere keren binnen een week het grootste deel weg gekregen, en ook in vele andere bakken van mede hobbyisten. 99% is dan weg binnen een week, en in de weken die erna volgen de laatste restjes ook. Maar ik zou zeker de uv preventief minimaal een maand laten hangen nadat alles weg lijkt te zijn, icm de juiste fosfaat en nitraat waarden voordat je hem weghaalt. Als je het te vroeg doet kunnen ze ook zo weer terug komen is mijn ervaring. Na die maand kan je hem wel gewoon op je sump laten draaien.

Komt goed, deze soort is goed te bestrijden en met een maandje gaat je bak weer de goede kant op 😁

Laatst bewerkt:
Meet op zondag altijd de waterwaarden van mijn zeeaquarium. Hieronder de resultaten:
1000025637.png

Heb de afgelopen week bij hoorlijk gevoerd.
Zo werk ik met ATI Essential + in combinatie met ATI Nutrition.
Vorige week heb ik de dosering van N en P een stuk verhoogd. Zo te zien werkt dit.
Van de week ga ik beide waarden in een dag of 4 verhogen naar nitraat 10 en fosfaat 0.1.
Ik ga hier geen weken over doen, omdat ik de schade door de dino's aan de koralen wil beperken.
Verder gaat uv ingezet worden.

Het beste advies is inderdaad om uv op te hangen en vanuit je bak weer terug de bak in te pompen, dus niet in de sump. Minimaal 1 watt per 12 liter aquariumwater om effectief te zijn met een doorstroom van 1-2x het volume van je aquarium per uur. Dus als je bak 400 liter is minimaal 25 watt uv en een doorstroom van 400-800 liter per uur. Beste is ook om het icm te doen met 36 uur geen licht in je bak. Dus bijvoorbeeld vanavond als je lichten uit gaan de stekkers eruit en morgen de hele dag geen lichten aan. En dan op dinsdagochtend de stekkers er weer in en dan je lampen op 50% van de intensiteit te laten draaien. En dan weer langzaam opbouwen in de dagen erna. Dan heb je het al grotendeels weg. Ostreopsis is goed te bestrijden met uv, mits je aan die voorwaarden voldoet. Het is overigens wel de meest toxische soort dus altijd actieve kool gebruiken, en elke 2/3 dagen wisselen. Hoeft niet veel te zijn, liever vaker wisselen. Je zal zien dat alleen doordat het kool die toxinen weg haalt je koralen alweer iets mooier open gaan staan. Goede bacteriën toevoegen kan ook helpen in de komende weken, maar dan dus wel een aantal uren je uv uitzetten als je die doseert, dus beste die overdag doseren. Ostreopsis gaat in de donker periode namelijk vooral de waterkolom in, dus dan wil je zeker je uv aanhebben, vandaar dat die initiële 1 dag geen licht vaak heel nuttig is, dat forceert ze de waterkolom in en ze stoppen met groeien. Je koralen hebben daar geen last van, wel even je kh in de gaten houden en eventueel je dosering daarvan die dag even lager zetten.

Met deze methode heb ik het zelf al meerdere keren binnen een week het grootste deel weg gekregen, en ook in vele andere bakken van mede hobbyisten. 99% is dan weg binnen een week, en in de weken die erna volgen de laatste restjes ook. Maar ik zou zeker de uv preventief minimaal een maand laten hangen nadat alles weg lijkt te zijn, icm de juiste fosfaat en nitraat waarden voordat je hem weghaalt. Als je het te vroeg doet kunnen ze ook zo weer terug komen is mijn ervaring. Na die maand kan je hem wel gewoon op je sump laten draaien.

Komt goed, deze soort is goed te bestrijden en met een maandje gaat je bak weer de goede kant op 😁
Dank voor de waardevolle informatie. Heb inmiddels de licht periode verkort en draai nu alleen op de blauwe leds.
De lichten geheel uit is een discussiepunt.
De heren van Reef Corner zien er bij deze dinosoort geen echt voordeel van
Maar ik denk dat ik de verlichting toch minimaal 24 uren uit laat op het moment dat ik de UV-lamp inzet. Ik hoop op morgen.

Dank voor de waardevolle informatie. Heb inmiddels de licht periode verkort en draai nu alleen op de blauwe leds.
De lichten geheel uit is een discussiepunt.
De heren van Reef Corner zien er bij deze dinosoort geen echt voordeel van
Maar ik denk dat ik de verlichting toch minimaal 24 uren uit laat op het moment dat ik de UV-lamp inzet. Ik hoop op morgen.
Zullen vast meerdere wegen naar Rome zijn ook, vooral doen waar jij je goed bij voelt zou ik zeggen. Advies is maar advies, en jij bepaald uiteindelijk 😉

Ik ben zelf ook geen voorstander van black outs van meerdere dagen met afgeplakte bakken. Zeker als dat dan het enige is wat ingezet wordt, dan is dat niet zinvol want zodra je lampen weer aan gaan dan komt het net zo snel weer terug. Het gaat er in dit geval vooral om dat de snelheid van de groei er even uit gehaald wordt en de Dino’s even een dreun geven en in korte tijd zoveel mogelijk door je uv laten gaan. Ik was ook sceptisch wat betreft een black out, maar tot nu toe zelf nog nooit koraal verloren met die ene licht cyclus van een dag overslaan (en andere die het ook gedaan hebben met op mijn advies ook niet). Maar wel een veel sneller resultaat qua hoeveel Dino’s er op korte tijd weg gaan tov alleen lichten zachter zetten.

Succes 💪

Als je goede bacteriën toe gaat voegen in combinatie met uv gebruik dan een product zoals coralsnow van koralenzucht om de bacteriën goed te verdelen en te voorkomen dat ze in de waterkolom blijven hangen en dan door de uv lamp gaan.

Zullen vast meerdere wegen naar Rome zijn ook, vooral doen waar jij je goed bij voelt zou ik zeggen. Advies is maar advies, en jij bepaald uiteindelijk 😉

Ik ben zelf ook geen voorstander van black outs van meerdere dagen met afgeplakte bakken. Zeker als dat dan het enige is wat ingezet wordt, dan is dat niet zinvol want zodra je lampen weer aan gaan dan komt het net zo snel weer terug. Het gaat er in dit geval vooral om dat de snelheid van de groei er even uit gehaald wordt en de Dino’s even een dreun geven en in korte tijd zoveel mogelijk door je uv laten gaan. Ik was ook sceptisch wat betreft een black out, maar tot nu toe zelf nog nooit koraal verloren met die ene licht cyclus van een dag overslaan (en andere die het ook gedaan hebben met op mijn advies ook niet). Maar wel een veel sneller resultaat qua hoeveel Dino’s er op korte tijd weg gaan tov alleen lichten zachter zetten.

Succes 💪
Een andere manier om dino's te bestrijden is siliccaat gaan verhogen, maar dat is weer afhankelijk van de soort. De soort die ik heb schijnt uitstekend met uv te bestrijden.
Maar ik start dadelijk met een etmaal geen verlichting tijdens de start met uv.
Gelukkig beginnen nu de donkere dagen voor Kerstmis.

Als je goede bacteriën toe gaat voegen in combinatie met uv gebruik dan een product zoals coralsnow van koralenzucht om de bacteriën goed te verdelen en te voorkomen dat ze in de waterkolom blijven hangen en dan door de uv lamp gaan.
Goede tip!
Ik gebruik inmiddels al een paar weken Coral Snow in combinatie met Cyanocleaner van KZ.
Dat laatste zijn ook bacteriën.

Ik heb helaas ook weer wat dinos gezien. Ga morgen beginnen met af hevelen

Inmiddels hangt de UV-lamp boven de bak.
Alleen het bestelde pompje van Eheim is er nog niet.
Ik heb nu een kleiner broertje van deze pomp op de lamp gezet. Dit pompje is maximaal 650 l/h.
Zodra het andere pompje, 1000 l/h, binnen is komt dit erop te staan.

1000025684.jpg
De verlichting heb ik nu ook uitgeschakeld en gaat woensdagochtend weer aan.
Afwachten op het resultaat.

moet de uitlaat van de uv lamp niet aan de boven kant liggen, anders ontstaat er een luchtkamer aan de bovenkant van de lamp

Ik heb de lamp zo ontvangen. De in- en uitlaat zitten zo gemonteerd. Volgens de afbeeldingen kan de lamp zo gebruikt worden.
Maar ik zal de gebruiksaanwijzing vanavond eens doornemen.
Bedankt voor de tip!

Back
Bovenaan