Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Robert58

Senior Forumlid
Met dit stukje start ik mijn nieuwe dagboek met als titel: "Boekender Rifaquarium"

Ons nieuwe huis nadert zijn voltooiing. Zoals het er nu naar uitziet, krijgen we in oktober de sleutel en gaan we in december verhuizen.
Dat betekent dat ik ergens in januari 2020 mijn nieuwe bak ga opstarten. Mijn keuze is gevallen op een Red Sea S-Max 650, alhoewel ik nog een beetje twijfel over een Reefer 625 XXL de Luxe.

Afgelopen zaterdag heb ik een mooie portie stenen overgenomen van een liefhebber uit Beek, dus het begin is gemaakt.
Uiteraard zal dit nog worden aangevuld met vers Australisch levend steen.

DSC_0240.JPG

DSC_0244.JPG

Op onderstaande plek zal het aquarium komen te staan, namelijk rechts naast de deur aan de rechterkant van woonkamer.DSC_0232A.JPG

In de komende tijd zal ik verder gaan werken in dit dagboek en jullie op de hoogte houden.
Ik ben nu aan het kijken naar een echte goede doseerpomp. Wat raden jullie mij aan?

Ik heb sinds een maand de DD H20cean P4 Pro en ik ben er zeer over te spreken. Instellen was een eitje, calibreren ook, Wi-Fi signaal is sterk de de app werkt heel overzichtelijk. Voelt heel solide aan en door de geringe diepte ook makkelijk te plaatsen. Succes met de opstart.

Kamoer is een goede optie.

Vanmiddag nog op pad geweest. Ben nu zeker dat het Reefer 625 XXL de Luxe wordt.

Langzaam komt het nieuwe aquarium dichterbij.
Op 29 oktober wordt onze nieuwbouw woning opgeleverd.
Mijn planning is nu eind januari met het aquarium te beginnen.

Het steen is behandeld. Ik heb dit voor een leuk prijsje over kunnen nemen.
Uiteraard komt er nog een kilo of 15 echt levend steen bij.
Hiervoor neem ik dan Australisch steen, wel iets duurder. Maar Caraibisch steen is te massief en erg zwaar.
Eind november ga ik de nieuwe bak bestellen. Deze laat ik dan eind januari 2020 leveren.

Robert, al op de hoogte van de nieuwe AI lampen? Ziet er veel belovend uit!
Nee, hier was ik nog niet van op de hoogte. Bedankt voor de tip!
Ik ga nu weer twijfelen of ik een Reefer de Luxe of een gewone Reefer zonder verlichting zal kopen.
De Hydra's heb ik altijd perfecte lampen gevonden.

Ik kan het daar helemaal mee eens zijn. Zeker door de prima ervaringen die ik met de Hydra's heb gehad. Alhoewel ik er wel van uit ga dat de lampen van Red Sea ook zeker niet verkeerd zullen zijn, daar zal echt wel jaren aan ontwikkeling aan vooraf zijn gegaan. Red Sea zal zijn naam toch wel hoog willen houden.
Maar dat neemt mijn twijfel niet weg tussen de nieuwe Hydra's en de lampen van Red Sea.
Gelukkig heb ik nog een paar maanden tijd om me te oriënteren en te vergelijken.
Op 16 december verhuizen we naar onze nieuwe woning en dan zal in de laatste helft van december de knoop worden doorgehakt.

DSC_0294.JPG

Zonnepanelen zijn een prima investering, zeker als je een energieverbruikend zeeaquarium hebt staan.
Op het dak van mijn huidige woning heb ik al ruim 4 jaren zonnepanelen liggen.
Zijn trouwens ook een groot voordeel als je het huis verkoopt.

Eindelijk komt het moment van verhuizen dichterbij. Onze woning is zo goed als klaar, op het plaatsen van de keuken na.
Eind december ga ik het aquarium bestellen, zodat ik eind januari kan beginnen aan de opstart.

Ik vraag me eigenlijk wel af of de waterleidingen in een nieuwbouw huis geen kwaad kunnen voor een aquarium. Inmiddels laat ik elke dag de kranen in het huis overal een tijdje lopen. Voor mijn gevoel spoelt dan alles goed door.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

DSC_0437.JPG
De muur rechts van de deur naar de hal wordt de plek van het nieuwe aquarium. Dit muurtje is ca. 180 cm lang. Achter deze muur is een bergkast en deze ga ik ook gebruiken voor het aquarium. Hoef daarvoor alleen een paar gaten in de muur te maken.

Om van de zomer geen problemen te hebben met de hitte, laten we in maart de benedenverdieping voorzien van airco. Slaan we 2 vliegen in een klap. Het aquarium wordt niet te warm en wij hebben er ook profijt van.

Tegenwoordig worden er hoofdzakelijk kunstof leidingen gebruikt met messing en of rvs koppelingen hetgeen eigenlijk al drinkwaterveilig is bij oplevering. Spoelen is echt overbodig

De verhuizing naar de nieuwe woning heeft gisteren plaatsgevonden. Nu kunnen we beginnen met het leegmaken van de dozen en de spullen in te ruimen.
Gelukkig heb ik nog tot 6 januari vrij.
Aan het einde van de maand ga ik mijn nieuwe aquarium bestellen. Het wordt definitief een witte Reefer 625 XXL met de nieuwe Hydra's 32HD.
Op 15 december was het precies een jaar geleden dat ik mijn vorige bak had verkocht.

Vandaag heb ik mijn aquarium besteld. Het is de Reefer 625 XXL geworden. Als verlichting ga ik de AI Hydra 32HD gebruiken. Ik begin met 3 lampen boven de bak.
De eiwitafschuimer wordt een Deltec 1000i. Voor de stroming gaan een Maxspext Gyre 350 contoller met 2 pompen zorgen. Als opvoerpomp ga ik de Jecod DCP-10000 inzetten. Als de bak bezorgd wordt, gaat deze na plaatsing gevuld worden met natuurlijk zeewater.
Eind januari zal alles geleverd gaan worden.
De belangrijkste testsetjes heb ik vandaag mee naar huis genomen. Van Red Sea ga ik Foundation Pro en Algea Control pro gebruiken. Met deze testsetjes heb ik altijd goede ervaringen opgedaan. Uiteraard laat ik het water meerdere keren per jaar testen door ATI .
Voor de opstart heb ik een nitriet en ammonia testsetje van Salifert gekocht, deze testjes gebruik ik alleen voor de opstart in de eerste maanden van de bak.

Vandaag heb ik mijn aquarium besteld. Het is de Reefer 625 XXL geworden. Als verlichting ga ik de AI Hydra 32HD gebruiken. Ik begin met 3 lampen boven de bak.
De eiwitafschuimer wordt een Deltec 1000i. Voor de stroming gaan een Maxspext Gyre 350 contoller met 2 pompen zorgen. Als opvoerpomp ga ik de Jecod DCP-10000 inzetten. Als de bak bezorgd wordt, gaat deze na plaatsing gevuld worden met natuurlijk zeewater.
Eind januari zal alles geleverd gaan worden.
De belangrijkste testsetjes heb ik vandaag mee naar huis genomen. Van Red Sea ga ik Foundation Pro en Algea Control pro gebruiken. Met deze testsetjes heb ik altijd goede ervaringen opgedaan. Uiteraard laat ik het water meerdere keren per jaar testen door ATI .
Voor de opstart heb ik een nitriet en ammonia testsetje van Salifert gekocht, deze testjes gebruik ik alleen voor de opstart in de eerste maanden van de bak.

Back
Bovenaan