Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Ga je de opvoerslang nog vervangen ?
Deze bevat weekmakers.
En silicone slang maakt het geheel ook stiller.

Ik gebruik ook de standaard slang (zie foto) van Aqualife. Maakt helemaal geen geluid. Hoop wel van harte dat je ongelijk hebt mbt de weekmakers. 😅
Zou Aqualife , die toch goed staan aangeschreven, een product zoals dat gebruiken?:unsure:

Ik gebruik ook de standaard slang (zie foto) van Aqualife. Maakt helemaal geen geluid. Hoop wel van harte dat je ongelijk hebt mbt de weekmakers. 😅
Zou Aqualife , die toch goed staan aangeschreven, een product zoals dat gebruiken?:unsure:
Ik heb siliconen slang besteld. Deze is zonder weekmakers, maar ook veel flexibeler dan de slang van AquaLife.

Het leidingwerk van het filter is klaar.
Alleen het stukje siliconen slang voor de opvoerpomp ontbreekt nog. Zo is ook het pvc van dit gedeelte nog niet verlijmd. De rest is wel allemaal geheel klaar.
Woensdag ga ik dit stukje slang plaatsen en het resterende gedeelte pvc nog verlijmen.
Als dit gebeurd is, wordt er proef gedraaid met gewoon leiding water in het systeem.
De volgende fase is de aanpassing van het elektrisch gedeelte en een nieuwe groep in de meterkast voor het aquarium.
Gelukkig heb ik voldoende tijd en geen haast.

PXL_20250714_132938416~2.jpg

Nog 2 kunststof slangklemmen en dan kan er water in de bak om proef te draaien.
De 2 klemmen komen morgen binnen.

PXL_20250715_100234730.MP~2.jpg

Wow!!!!! Dat ziet er goed uit.

Gisteren het water uit de bak en sump laten lopen. Alles goed droog gemaakt.
Vanavond wat steen in de bak gelegd om een begin van een rif te creëren.
Dit laat ik nu een aantal dagen liggen om alles rustig en goed te bestuderen en zo nodig aan te passen.
Nadat het zand en het systeem met "zeewater" is gevuld, bestel ik een aantal kilo' s levend steen.
Dan kan het aquarium rustig gaan rijpen.
PXL_20250722_191117033~2.jpgPXL_20250722_191123643~2.jpg
PXL_20250722_191137516~2.jpg

De komende dagen gaan de houders van de lampen anders bevestigd worden aan de bak.
En wel zo dat alle lampen stabieler en recht zullen staan.
Zo worden ook de verticale armen van de brackets 4 cm ingekort. Ik vind de lampen nu te hoog boven het wateroppervlak hangen.
PXL_20250722_225137830~2.jpg
De 2 rechter lampen hebben al de juiste hoogte, maar staan nog niet goed op de bak bevestigd, vandaar het kleine verschil in hoogte.

De lampen zijn nu ook naar tevredenheid gemonteerd.
PXL_20250723_123721582~2.jpg
Dan kan nu het zand erin en dan beginnen met vullen.

Hangen die 2 linker niet een halve centimeter te laag? 😂
Nee en ja, ik heb de Hydra's op de armen van Red Sea gemonteerd. Dit is middels boutjes en moertjes gebeurd. Deze hebben wat speling, vrij grote gaten, en daarom hangen de lampen nog een beetje ongelijk. Maar als ik weer zin heb om aan de lampen te hobbyen, ga ik dit aanpassen.
Nu eerst de bak aan het draaien en dan de finishing touch!

Inmiddels is bijna al het zand erin en heb ik 210 liter water in het systeem gedaan.
Vanavond komen de volgende 210 liter water erbij. Als alles naar plan verloopt draait het systeem in het weekeinde volledig.PXL_20250723_155053806.jpg
PXL_20250724_102459220~2.jpg

Gisteravond is het systeem echt opgestart. Ik heb een kleine 595 liter water nodig gehad om het te vullen.
Nu ga ik nog wat levend zand toevoegen en een kilo of 5 levend steen. Dit laatste heb ik inmiddels besteld.
Zo moet ik ook de ReefATO+ nog installeren. Dit is een klusje voor vanavond.

PXL_20250726_110925210~2.jpgPXL_20250726_110311749~2.jpg

Laatst bewerkt:
Gisteravond 6 kg "vers" levend steen aan de bak toegevoegd. Voor mij is de opstart nu echt volledig begonnen.
Nu nog veel geduld gaan hebben.

Succes met de opstart en vooral weer heel veel plezier toegewenst! Ga je met licht aan of uit opstarten?

Succes met de opstart en vooral weer heel veel plezier toegewenst! Ga je met licht aan of uit opstarten?
Gewoon met lichten aan op het normale schema.
Heb trouwens nog nooit anders gedaan.

Het nieuwe aquarium, de sump en bijpassende kast bevallen mij uitstekend. Heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze voor AquaLife. Het is een keurig, perfect afgewerkt geheel. Kan iedereen met een gerust hart het bedrijf aanraden.
Wat mij bijzonder verrast is de lichtlijst rondom de bak. Deze zorgt ervoor dat er nog maar weinig strooilicht de woonkamer in komt.

Het water in de bak wordt nu dagelijks mooi helderder. De Reefmat 1200 en de ATO+ doen alles goed wat ze moeten doen. Ze kunnen mooi gevolgd worden via de handige app van Red Sea.
Ik meet nu ook een klein verschil van pH tussen de ochtend 7,9 en 8,0 aan het eind van de dag.

PXL_20250730_085800106.MP~2.jpgPXL_20250730_085817495.MP~2.jpgPXL_20250730_085827296.MP~2.jpg

Laatst bewerkt:
Gisteren nogmaals 5 kg echt levend steen besteld. Zou het vandaag ontvangen. Maar het pakket was beschadigd aangekomen bij DHL en door DHL teruggestuurd naar de Ocean Store. Dus dat wordt volgende week.
Dit weekeinde maar eens een rondje gaan meten. Het enige wat ik tot nu heb gemeten is het zoutgehalte. En dit is prima. Zo staat ook de pH-meter weer op de bak en de pH is constant rond de 8,0.

Vandaag de eerste meting gedaan. Ik mag niet klagen met de resultaten.
Screenshot_20250804-161455.png

Er begint ook wat leven te verschijnen op de stenen.
PXL_20250804_125156574~2.jpg
PXL_20250804_125216593~2.jpg

Back
Bovenaan