Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Vrijdag een mailtje van AquaLife gehad met de mededeling dat men volop bezig was met mijn aquarium. Ik schat dat de bak begin juli geleverd gaat worden.

Vrijdag een mailtje van AquaLife gehad met de mededeling dat men volop bezig was met mijn aquarium. Ik schat dat de bak begin juli geleverd gaat worden.
Check je opvoer uitlaat in je aquarium. Deze zit standaard denk ik niet vast gelijmd. Daar kwam ik achter toen ik de opvoerpomp op 100% had gezet en de koppelstukjes losschoten.... Niet aan te raden :ROFLMAO: verder zijn het schitterende bakken.

Check je opvoer uitlaat in je aquarium. Deze zit standaard denk ik niet vast gelijmd. Daar kwam ik achter toen ik de opvoerpomp op 100% had gezet en de koppelstukjes losschoten.... Niet aan te raden :ROFLMAO: verder zijn het schitterende bakken.
Bij Red Sea zitten alle buizen niet gelijmd, maar geschroefd. Ben benieuwd hoe dit bij de nieuwe bak van AquaLife is.
In ieder geval bedankt voor de tip.

Bij mij was alles verlijmd incl een opvoerslang. De uitlaat zijn echter losse koppelstukjes, handig voor stroming te kunnen aanpassen, maar bij een pomp op max moet je wel maatregelen treffen. Mijn eerste godver... was toen officieel een feit.

Vanavond een mailtje ontvangen van AquaLife met de mededeling dat de bak op 9 juli zal worden bezorgd en geplaatst.
Dus nog 4 weken aftellen.

Inmiddels is het oude levend steen nu helaas dood steen.
Al het steen ligt nu klaar in de tuin om na 9 juli gebruikt te gaan worden in mijn nieuwe aquarium.
PXL_20250622_120254719~2.jpg

Nog een weekje en dan......
Alles staat mooi ingepakt klaar bij AquaLife.pro-kV1dnOzz.jpegpro-z7nrEanA.jpegpro-Dpqk156r.jpeg

Je was precies op tijd met bestellen , aqualife is voorlopig effe druk met 150 bakken voor artis te maken😊
Dat klopt helemaal. Mijn bak was het laatste project voor de zomer. Bovendien hebben ze dadelijk ook vakantie.

Gisteren is de bak gearriveerd en op zijn plaats gezet.
Nu kan ik weer beginnen.
- Eerst het leidingwerk in orde brengen.
- Dan vullen met water en proefdraaien. Hiervoor gebruik ik gewoon kraanwater.
- Vervolgens een nieuwe groep maken in de meterkast, speciaal voor het aquarium. Alle aansluitingen komen dan ook in muurkast achter het aquarium.
- Het "rif" bouwen en de bodem aanbrengen.
- De bak vullen met kunstmatig zeewater.
- Een paar kilo levend steen toevoegen.
- Met behulp van ammonium chloride de ontwikkeling van de stikstof kringloop bevorderen.
- Slakken etc. in de bak zetten.
- Veel geduld hebben!!!
Al met al het gaat nog wel wat duren voordat de bak echt draait, maar dat is geen probleem.
Pas als we, eind september, terug zijn uit Griekenland komen er vissen en koralen in de bak.

Eerlijk gezegd bevielen mij de afgelopen maanden prima zonder aquarium. Hoop dat het nu niet gaat tegenvallen met een nieuw aquarium.

PXL_20250709_101130050.MP~3.jpgPXL_20250709_154937525.MP~2.jpgPXL_20250709_154953164~2.jpg

Gisteren volop bezig met het leidingwerk te monteren. Zo ook de lampen een definitieve plek gegeven. Hiervoor zijn uitsparingen gemaakt moeten worden in de achterzijde van de aluminium lijst aan de bovenkant van het aquarium.
Om de kabels etc. goed achterlangs de bak te laten lopen en ook eventueel handig te kunnen verwijderen is de bak een cm of 2 verder van de muur af geplaatst. Zo blijft deze nu ook staan.
Dit alles doe ik gezellig samen met mijn buurman. Deze laatste is ook stuk handiger dan ik.
Gisteravond de verlichting eens laten branden. Moet eerlijk bekennen de lichtlijst boven rondom de bak, voortkomt toch wel het nodige strooilicht in de woonkamer. Had ik eerlijk niet echt verwacht.
Maandag gaan we gezellig verder aan de installatie van het aquarium, nu eerst weekend. Dat is het voordeel van pensionado te zijn.

Vrijdagavond besloten de sump andersom in de kast gaan plaatsen. Ik kan dan overal veel beter bij als deze in de kast staat.
PXL_20250711_162042452.MP~2.jpg
Dit was de eerste gedachte, opvoerpomp linksachter.PXL_20250709_154953164~2.jpg

Ga je de opvoerslang nog vervangen ?
Deze bevat weekmakers.
En silicone slang maakt het geheel ook stiller.
Siliconen slang is besteld. Zal dinsdag wel bezorgd worden.

Back
Bovenaan