Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Heel fijn dat je verder gaat met de hobby! Je keuze voor de aquariumbouwer lijkt me ook een hele goede.
Succes met de nieuwe opstart.

Goed om te horen dat je doorgaat. Maak er wat moois van maar dat zal vast goed komen.

Welk type gebruik jij de 3000 of 5000?
de 3000

Ik heb de sk5000. Sinds al een tijd hebben ze de rollen aangepast waardoor ze er niet meer helemaal van af lopen. Je hoeft het apparaat er dus nooit meer uit te halen om de rol te vervangen. Ik weet niet of dat alleen zo is bij de rollen van de sk5000 of ook voor de sk3000 versie.
In het begin was het een paar keer gebeurd dus nu durf ik de rol niet helemaal leeg te laten lopen, maar het zou kunnen dat het ook zo is met de rollen van de 3000.

Inmiddels heb ik voor de Reef Mat 1200 gekozen. Deze schijnt gemakkelijk in onderhoud te zijn. Voor mij is dit erg belangrijk.
Zo heb ik ook al een paar zakken zand van Fauna Marin binnen. Het is "The Sand - Bahama Nature"
PXL_20250429_082125711.MP~2.jpg

Veel plezier met de nieuwe start! Als je zand de naam "Bahama nature" draagt, zal het vast goed komen ;)

Dat is inderdaad een snel antwoord, maar of het een goede service is, daar zet ik toch mijn vraagtekens bij. Als je een aquarium koopt, mag je er vanuit gaan dat die heel lang meegaat en niet na een paar jaar al lek is. Dat heeft met de garantie niets te maken; je hebt een bak gekocht die niet voldoet aan wat je van een bak in deze prijsklasse mag verwachten. Dat betekent dat ReSea ook na de garantieperiode je niet kan afschepen met een simpele korting voor een nieuwe bak. Zeker gezien het feit dat er heel veel verhalen zijn van RedSea bakken die uit elkaar klappen.

De vraag is alleen hoe je je recht moet halen. Dat zal alleen kunnen via de rechter en dat is natuurlijk veel te kostbaar (en dat weten ze bij RedSea ook heel goed). Dat betekent dat je met een kapotte bak blijft zitten met ook nog eens flinke schade en je kunt er niets van op RedSea verhalen. Dat ze dan 1/3 korting geven op een nieuwe bak, is een leuke verkooptruc. In plaats van dat ze je een nieuwe bak voor niks geven omdat de vorige niet voldeed aan de eisen die je er aan mag stellen, willen ze je gewoon een nieuwe bak verkopen met wat korting. Tjing, in plaats van schade voor Redsea zou de kassa voor hen weer rinkelen als je op dat aanbod zou ingaan.

Dat is zoals ik er over denk.
Het zijn mijn zaken niet, natuurlijk, maar ik denk hier krek hetzelfde over. Eigenlijk lachen ze je in je gezicht uit.

De kast, sump en aquarium zijn zojuist opgehaald.
De plek van het aquarium is wel erg leeg.
PXL_20250502_112919751.MP~2.jpg

Gistermiddag heb ik het aquarium besteld bij AquaLife in België.
De levertijd zal een kleine 7 á 8 weken zijn.
Zo heb ik dus nog rustig de tijd om alles goed voor te bereiden.
Gelukkig heb ik een heel handige en deskundige buurman op het vlak van elektriciteit. De bedoeling is om alles qua elektrische aansluitingen in de inloop- muurkast achter het aquarium te gaan reorganiseren.
Het aquarium wordt 130 bij 70 bij 70 cm. De waterhoogte zal ruim 60 cm worden.
De sump krijgt de afmetingen van 80 bij 60 bij 40 cm met een gemiddeld waterniveau van 21 cm.

Inmiddels ben ik het oude levend steen aan het behandelen en wel als volgt:
- De stenen eerst een week in waterstof peroxide 3 %.
- Dan 3 maal 2 dagen in osmose water.
- Na de 6e dag meet ik nitraat en fosfaat.
- Is een van deze waardes niet goed, dan wederom
nogmaals 2 dagen in osmose water.

PXL_20250508_074554361.MP.jpg

PXL_20250508_074547725.jpg

Het uitwateren van de stenen stopt als nitraat en fosfaat naar wens zijn. Dan kunnen de stenen opdrogen en gereed voor gebruik in mijn nieuwe aquarium.
De eerste bak met stenen is bijna klaar. Het nitraat was niet meetbaar, maar het fosfaat was 0,23. Vandaar dat deze portie stenen nogmaals in het osmose water staat

Inmiddels is het grootste gedeelte van het "levend steen" schoon. Het laatste wisselwater van de beide porties was 0,00 en 0,04. Nu ligt het steen mooi te drogen.
Daar wij een aantal dagen naar Athene zijn geweest, is een portie "levend steen" een klein beetje groen verkleurd. Het water in de bak was wat groen verkleurd door wat alg.
PXL_20250530_093827976~2.jpg
PXL_20250530_093846436~2.jpg

Inmiddels heb ik alles zo goed als bij elkaar om met de nieuwe bak te starten.
Zo heb ik 3 zakken zand klaar liggen.
De Reefmat 1200 en een ReefAto+ zijn ook binnen en staan klaar.
Om de bak te vullen met water heb ik besloten om ATI Absolute Ocean te gaan gebruiken i.p.v. gewoon zout.
De 4 pakken, voor 680 liter water, staan ook klaar hier in de hal.
PXL_20250530_105917556.MP~2.jpg
De laatste portie "levend steen" ligt nu al 2 dagen in de waterstof peroxide oplossing. Aanstaande maandag kan het steen in RO-water gespoeld gaan worden.
De tip om staalwol hierbij te gebruiken werkt perfect.
PXL_20250530_110412004.MP~2.jpg
Nu nog een nieuw net en een Red Sea ReefCan 40 Liter aanschaffen. Dan denk ik alles compleet te hebben.
Vervolgens wachten op de bezorging en plaatsing van het nieuwe systeem.
Uiteraard schaf ik ook nog 5 kg vers levend steen aan om de bak mee op te starten. Hier kunnen potjes met allerlei bacteriën volgens mij niet aan tippen.
En dan weer veel geduld hebben!!! :p:confused::sneaky:

Inmiddels heb ik alles zo goed als bij elkaar om met de nieuwe bak te starten.
Zo heb ik 3 zakken zand klaar liggen.
De Reefmat 1200 en een ReefAto+ zijn ook binnen en staan klaar.
Om de bak te vullen met water heb ik besloten om ATI Absolute Ocean te gaan gebruiken i.p.v. gewoon zout.
De 4 pakken, voor 680 liter water, staan ook klaar hier in de hal.
Bekijk bijlage 653676
De laatste portie "levend steen" ligt nu al 2 dagen in de waterstof peroxide oplossing. Aanstaande maandag kan het steen in RO-water gespoeld gaan worden.
De tip om staalwol hierbij te gebruiken werkt perfect.
Bekijk bijlage 653677
Nu nog een nieuw net en een Red Sea ReefCan 40 Liter aanschaffen. Dan denk ik alles compleet te hebben.
Vervolgens wachten op de bezorging en plaatsing van het nieuwe systeem.
Uiteraard schaf ik ook nog 5 kg vers levend steen aan om de bak mee op te starten. Hier kunnen potjes met allerlei bacteriën volgens mij niet aan tippen.
En dan weer veel geduld hebben!!! :p:confused::sneaky:
doe je die 5 kg in de sump of in de bak

Gaaf hoor , en een nieuwe uitdaging weer met een hele verse bak.
Wanneer verwacht ongeveer je bak binnen?

Gaaf hoor , en een nieuwe uitdaging weer met een hele verse bak.
Wanneer verwacht ongeveer je bak binnen?
Verwacht de bak eind juni begin juli te ontvangen.

Back
Bovenaan