Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Dagboek Fipiliwip

Mja... Dan zouden het de monti's zijn die uitbleken india... En bij mij zijn het twee acro's en een aardbei. Ik heb maar 1 van de acro's op de foto gekregen en het aarbei, verder ook nog een drietal fotokes van koraaltjes die het wel goed doen.

Bijlagen

• IMG_5192.JPG
    IMG_5192.JPG
    79,3 KB · Weergaven: 13
  • IMG_5195.JPG
    IMG_5195.JPG
    78,9 KB · Weergaven: 11
  • IMG_5209.JPG
    IMG_5209.JPG
    97,3 KB · Weergaven: 11
  • IMG_5215.JPG
    IMG_5215.JPG
    121,1 KB · Weergaven: 12
  • IMG_5216.JPG
    IMG_5216.JPG
    95,8 KB · Weergaven: 13
Volgens mij haal je te snel te veel fosfaat uit je water, fosfaatbinder er uit halen en enkele dagen afwachten. Dan weer langzaam er mee beginnen, maar niet meer zoveel gebruiken, misschien met 100 gram beginnen de eerste 14 dagen.
Veel succes.
Gr. Erik

Erik, ik filter niet over fosfaat-killer :). Waarom denkt iedereen dit toch? En dan nog, acro's zijn niet de koraaltjes om arm fosfaat op af te meten toch?

Wij kunnen ook niet weten hoe jij je systeem onderhoud, en wat je er allemaal in kipt. Wodka breekt ook po4 af als je het langdurig gebruikt!. fosfaatbinder is bijna een musst in dit hobby, daarom mijn eerste vermoeden naar een po4 te kort. Geef eerst eens uitleg wat er verandert is de laatste maand dat opeens je korallen beginnen uit te bleken?
Groetjes Erik

Erik, ik filter niet over fosfaat-killer :). Waarom denkt iedereen dit toch? En dan nog, acro's zijn niet de koraaltjes om arm fosfaat op af te meten toch?

Hey Erik,

Sorry ik wilde niet fout overkomen... ik heb met nitraat gesukkeld, de dood van de papegaaivis en het verkopen van de naso alsook het uitvoeren van een grote waterwissel hebben hier mee gekapt.

Sinds ik de witborst heb durf ik niets meer te doen aan het aquarium. Ik had twee koraaltjes die volgens mij door het hoge nitraat een uitgebleekte plek hadden, die zijn er ook aan ten onder gegaan. Ik heb heel eventjes po4-absorber van rowa draaien gehad, maar door de goede waardes heb ik deze eruit gehaald.

Ik geef buiten 1 keer de week altijd droogvoer, wat ook al fosfaat is, 1 keer de week geef ik diepvries.

Ik voeg wel nog altijd 14 ml wodka toe, ik ben eventjes afgezwakt naar 10 ml maar toen was het nitraat terug naar 10 gestegen. Nu zit ik terug aan 2.5-5 nitraat en ga ik weer afbouwen omdat ik wat cyano zie opkomen.

Ik voeg 3 maal per week zeobak toe en 1 maal per week een ampule prodebio.

F.

Ow, ik geef wel iedere dag een druppel iodine, dus iedere dag de wodka en de iodine, verder geen sporenelementen of andere toevoegingen.

Het nitraat staat nog altijd mooi op 5, de vissen doen het goed, ook de witborst. Maar de afgelopen twee dagen heb ik al drie koralen die volledig wit zien aan hun voet, ik weet hier absoluut geen oorzaak voor. Misschien ben ik toch niet gemaakt voor deze hobby, zelf met het lezen van alle boeken, van alle fora en het luisteren naar een gekende winkelier en het niet kijken naar geld schijnt het toch niet te lukken. Ochja.
Filip,je moet jezelf zo niet altijd in vraag stellen,je doet er genoeg voor en mettertijd zal je echt een mooie bak krijgen,iedere zeeaquariaan krijgt met dit soort uitblekingen te maken vroeg of laat,jij meld dit in je dagboek en dat is gewoon eerlijk,oorzaken echt aanwijzen zal altijd moeilijk blijven,ook in de natuur bleken soms koralen nu eenmaal uit.

Filip,je moet jezelf zo niet altijd in vraag stellen,je doet er genoeg voor en mettertijd zal je echt een mooie bak krijgen,iedere zeeaquariaan krijgt met dit soort uitblekingen te maken vroeg of laat,jij meld dit in je dagboek en dat is gewoon eerlijk,oorzaken echt aanwijzen zal altijd moeilijk blijven,ook in de natuur bleken soms koralen nu eenmaal uit.

Ok Luc, maar als ik kijk hoe snel jij je kleurtjes op peil krijgt, en dat met al die toestanden die je hebt meegemaakt, dan is het vaak slikken voor iemand als ik :). Ik kom trouwens die Duncan volgend weekend ophalen als dat goed is voor je. Ik ben net terug van een tripje engeland voor werk en kan binnen twee weken terug. Zo thuiskomen is niet aangenaam :(.

Mss. stekjes maken van de acro's zodat je nog iets overhoud (de aardbei zal moeilijker zijn) en u niet spiegelen aan iemand anders.Die ervaring ga jij ook na een aantal jaren krijgen.:)Je bent goed bezig,die dipjes leer je van.Bezig zijn met levende dieren houd ook in dat je er soms verliest,spijtig genoeg:(

Wat is je KH Filip ? Ik had door mijn overbezetting koralen en de mega-groei een daling van 7 naar 5 in één week tijd. Een paat mooie koralen begonnen te bleken. In twee dagen opgekrikt naar 8 en opgelost. Stefano had vorige week een uitbleken, KH op 5. Wanneer de bak goed draait moet je allert blijven. Hoog verbruik aan Ca en carbonaat.

Hey Hans,

Was ook direct mjin reactie om het KH te gaan meten. Bleek dat dit zelfs wat te hoog stond. Ik heb mijn reactor wat minder gedraaid. Ik zit met 14.000 kelvin lampen nog in de HQI waardoor er wel groeipunten zijn, maar niet overdreven veel groei. Worden zo snel mogelijk veranderd...

Ik denk dat de piste van po4 misschien niet zo slecht was. Ik had mijn po4 absorber er een week af toen ik dit zag. Heb er dus nieuwe, traag absorberende, ingezet.

Mercie voor het meedenken in alle geval, als je nieuwe kelder-show-bak is ingedraaid had ik wel graag eens een kijkje komen nemen als ik mag :), ziet er onvoorstelbaar uit!

Filip

De stekkenbakken zijn overvol maar er moet nog 't een en 't ander in de showbakken. de kleuren zijn alvast super. Vijdag en zaterdag nemen we de bak boven nog even onder handen. Geef maar een seintje als je in de buurt bent.

Het nieuwe speelgoed hangt in de bak. 2 x 12000 extra stroming, pulserend :cool:.

De dode hoeken heb ik nog niet helemaal weg, maar ik heb ondertussen ook de belimo lm24 motor aangekocht in duitsland. Dus hopelijk binnenkort een roterende pomp erbij :).

Filip

De lampenwissel is achter de rug, volgende armaturen zullen er toch zijn met draai ipv steekcontacten :).

De nieuwe lampen zijn Aquamedic aqualine 10000 13k lampen. Na de 14000 kelvin lampen maanden zitten hebben gehad is het fantastisch om iets blauw te zien ipv paars. Ook is wit zand ipv blauw echt mooi. Vele koralen moeten nu pas echt op kleur komen. Ik kan al niet wachten tot het een maand verder is.

Verder heb ik hier in de buurt een waalse zeewaterwinkel gevonden waar ze ook wel wat moois hebben. Goed voor mij, moet ik niet meer een uur en meer in de auto zitten om ook is een koraaltje te kopen. Ik heb er vandaag samen met de lampen een rode haarster gekocht een een roze dendronephtya, acro's hadden ze er ook wel, maar ze deden momenteel uitverkoop op de bruine exemplaren :biggrin::biggrin:.

Foto's binnenkort.

Filip

Eindelijk eens echt licht boven die bak Filip:)die bruine koralen had je moeten kopen als ze aan een goede prijs weg konden,bruine koralen worden meestal zelden geimporteerd,de meeste winkels kunnen ze alleen n iet op kleur houden:)
De lampenwissel is achter de rug, volgende armaturen zullen er toch zijn met draai ipv steekcontacten :).

De nieuwe lampen zijn Aquamedic aqualine 10000 13k lampen. Na de 14000 kelvin lampen maanden zitten hebben gehad is het fantastisch om iets blauw te zien ipv paars. Ook is wit zand ipv blauw echt mooi. Vele koralen moeten nu pas echt op kleur komen. Ik kan al niet wachten tot het een maand verder is.

Verder heb ik hier in de buurt een waalse zeewaterwinkel gevonden waar ze ook wel wat moois hebben. Goed voor mij, moet ik niet meer een uur en meer in de auto zitten om ook is een koraaltje te kopen. Ik heb er vandaag samen met de lampen een rode haarster gekocht een een roze dendronephtya, acro's hadden ze er ook wel, maar ze deden momenteel uitverkoop op de bruine exemplaren :biggrin::biggrin:.

Foto's binnenkort.

Filip

Hey Luc, ik zit weer in 'The UK' momenteel dus ik kan er zelf nog niet van genieten. Ik ga volgende week nog eens kijken en ga er dan effectief een paar koopjes doen, wel spannend om te zien wat er van gaat komen ;)

Even een update op de waterwaardes:

Nitraat 1
phosphaat 0.08
KH 7

Ziet er behoorlijk goed uit!!! :). Kleurtjes beginnen te komen. De lampenwissel heeft wel echt aan het licht gebracht hoe bruin alles eigenlijk zag.

Filip

Moesten er mensen zijn die ooit nog een afschuimer zouden willen laten opsturen met de post.... Hieronder de reden waarom je dit best niet doet :rolleyes:

Wel zie je op de achtergrond de beter wordende kleurtjes van de koralen :)

Bijlagen

• IMG_5516.JPG
    IMG_5516.JPG
    105,2 KB · Weergaven: 5
  • IMG_5520.JPG
    IMG_5520.JPG
    123,3 KB · Weergaven: 7
  • IMG_5521.JPG
    IMG_5521.JPG
    134 KB · Weergaven: 6
  • IMG_5522.JPG
    IMG_5522.JPG