Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Vandaag is de polyester bypassbak binnen gekomen. Deze maakt het mogelijk om 500 liter op een eenvoudige manier te verversen, en het water voor te bereiden. Het kleinere vakje is om water bij te vullen via de nivoschakelaar, hierdoor kan er nooit meer als dit volume aan zoetwater bijgevuld worden bij een storing. 100 liter op 4000 liter totaal kan niet schadelijk zijn op korte termijn. De vreemde vorm is omdat deze op maat gemaakt is om precies in een hoek te kunnen plaatsen van de filterruimte. Vorige week is ook al het alluminium geleverd waarvan het geraamte van de ombouw gemaakt wordt. 72 meter balken van 40x40 mm. Volgende week gaan we proberen hier de stellage van te lassen. De binnenkant wil ik met trespa afwerken, dit dichtkitten om zoveel mogelijk condens te kunnen afzuigen. Bovenin worden 2 gaten geboord met daarin een Itho luchtafzuiging gestuurd op temperatuur van de lucht om tevens warmte van de verlichting af te voeren. Bij een te hoge temperatuur zuigt deze tot 325 M3 lucht aan, en zodra het iets koeler wordt daalt dit tot 100 M3. Dit alles met een gemiddeld stroomverbuik van 15W! Toch nog iets waarvan het stroomverbruik meevalt :D .

Bijlagen

• aquarium 002 [].JPG
    aquarium 002 [].JPG
    133,1 KB · Weergaven: 26
  • aquarium 003 [].JPG
    aquarium 003 [].JPG
    119 KB · Weergaven: 27
ziet er goed uit mooi bak ook ga zo door :D :goed:

hoi nick.

Ziet er veelbelovend uit, maar of je werkelijk 325m3 lucht weg gaat zuigen betwijfel ik.

Bedenk dat er dan ook 325m3 lucht in je lichtkap moet komen.
Hoe ga je dat doen?

Ik neem aan dat je een buis gaat maken door het dak.
Let er dan wel op dat de lucht zal gaan condenseren in de afvoer buis.

Hoe ga je die condens dan afvoeren?
Wij hebben een afzuigbuis van nog geen meter en heb al condensvorming.

mvgr
twan

Hoi Nick.

Nog even een vraag.

Heb je al eens water van het aquarium naar de sump laten lopen?

mvgr
twan

Hee Twan,

Die 325 kuub zijn de maximale waarden van de luchtafzuiging, in werkelijkheid zal je die nooit kunnen realiseren, maar dat lijkt me ook erg veel. Net wat je zegt, die moet je ook aanvoeren, maar hiervoor komen wel extra roosters. Het zal straks experimenteren worden met de capaciteit t.o.v. luchtvochtigheid, aanvoer en natuurlijk het geluid dat de luchtverplaatsing gaat maken. Er zijn echter veel instelmogelijkheden om de afzuiging te schakelen dus zodra het werkt ga ik maar wat met de knopjes spelen :) .
Wat betreft condens in de buis, ...............ehmmmm, .......... niet aan gedacht:o . Nou ja weer wat om over na te denken, maar je hebt zeker gelijk! Dank voor de tip. Ik ga echter niet door het dak, maar door de muur naar achter echter de buis loopt omhoog, en dat kan een probleem worden. Misschien eerst een stuk omlaag, en dat kunnen aftappen????

Sump heeft nog niet gelopen. Om alles aan te sluiten had ik deze laatste bak ook nog nodig. Zal nog wel een weekje of twee duren voor ik dit compleet kan testen. Maar ik vind het wel erg spannend het water naar de slaapkamer te pompen. Mocht de buffer in de overlopen onvoldoende zijn, heb ik een alternatief mogelijk door extra buffer naast het aquarium te maken. Maar dan moet de elektra ook weer verplaatst worden naar een andere plek dan gepland, dus hopelijk is het niet nodig. Beide ATK's hebben wel gedraaid, en de overlopen kunnen zelfs zonder opvoerhoogte het water verwerken. Weliswaar maar net, maar straks blijft er van de 12.500 liter maar maximaal 8.000 liter over dus daar maak ik me geen zorgen om.

Jointman en Aissa, Dank voor de complimenten! Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk meteen goed te doen, ook al zullen er zeker nog kleinigheidjes insluipen. En zoals Twan al aangeeft zijn er altijd weer andere dingen waar ik nog niet aan gedacht heb. Maar daar komt het voordeel van dit forum kijken! Het is voor mij niet het eerste foutje wat voortijdig verholpen kan worden. Dank jullie daarvoor!:goed:

Wat een project zeg.... Ik kan niet wachten om hem gevuld te zien.
Zoveel opties om te benutten lijkt me te gek gewoon.
Ik ben jaloers........... ;)

gr: Bob

Hoi Quintin,

Je neemt het goed, degelijk en doordacht aan.
Ik zie dat je nu bezig bent met de afzuiging. Mss is het een goed idee om een plek met afzuiging te voorzien voor een stroomaggrgaat. Want met zo een bak is dat geen overbodige luxe.

Veel succes verder met de opbouw. Ik blijf je project vol interesse volgen.
Groetjes
Dominique

Echt een project om jaloers op te zijn en de planning en uitvoering zien er top uit. het grote feest begint straks bij het vullen en inrichten.

Dominique; er komt inderdaad een aggregaat bij maar deze komt niet bij het aquarium maar boven naast de filterruimte komt een aparte stoppenkast. Daar wil ik ook ergens de aggregaat achter een apart schot plaatsen bij de koeler of zo. Daar heb ik waarschijnlijk ook een extra afzuiging nodig, maar dat weet ik nog niet zeker. Ik wil eerst gaan draaien en dan zie ik wel of het nodig is. Reden hiervoor is dat het daar eenvoudig achteraf te plaatsen is.
Jan en Bob; dank jullie, het wordt inderdaad erg leuk zodra ik kan gaan inrichten maar ik wil uiterlijk oktober pas levend steen dan kan ik eerst nog even lekker op vakantie.

Vandaag zijn de zijkanten van de ombouw in alluminium afgelast. Nu kan ik van de week de dragers voor de verlichting zagen en op maat maken zodat dit volgende week vrijdag gelast kan worden. Misschien tegelijk de trespa binnenzijde bekleden en de luchtafzuiging installeren. Als de trespa op tijd geleverd wordt........... De rest is allemaal binnen. De beugels om de sump op te plaatsen zijn ook klaar :) dus kan de retourleiding gelijmd worden. Hmmm, past niet. Op maat laten maken, maar niet bij stil gestaan dat de leidingen zoveel ruimte nodig hebben. Alles is in 75mm uitgevoerd en zelfs een beveiliging tegen lucht trekken op 110mm. Netjes opgetekend alleen die 75mm kogelkranen zijn erg groot! Nou ja, weer iets om over na te denken van het weekeinde. De foto's geven de stand van zaken aan. Het aquarium draait op zoetwater met kool, silikaat en fosfaatfilter om rifkeramiek zoveel mogelijk te onttrekken van vervelende bijwerkingen. De foto's geven de stand van zaken aan.

Bijlagen

• aquarium 021 [].JPG
    aquarium 021 [].JPG
    83,1 KB · Weergaven: 1.980
  • aquarium 028 [].JPG
    aquarium 028 [].JPG
    100,3 KB · Weergaven: 131
  • aquarium 032 [].JPG
    aquarium 032 [].JPG
    77,2 KB · Weergaven: 1.981
Gaat nu spannend worden.....:)

Ziet er zeer goed uit Quinten :goed: ook ik wacht net spanning af :) !!

tijd voor een update

Hoi Twan,

Helaas is er weinig te updaten. Diegene die het alluminium kan lassen is nog steeds ziek, dus de hele ombouw kan niet afgemaakt worden. Ook het gat in de muur is nog niet gebeurt. :mad:

Streefdatum is nu verplaatst, ik denk dat levend steen pas een optie wordt voor de kerstvakantie, dan heb ik ook lekker alle tijd.

Groetjes Nick

der zijn nog bakkers die brood bakken zou ik zo zeggen grtjs en succes

Hoi Nick

Kan je me eens het type nummer van de Itho luchtafzuiging geven die jij gebruikt.

Heb je er al eens aan gedacht om al water in je aquarium te doen en rond te pompen zodat je alle vervelende stoffen uit je rifkeramiek kan halen.?

mvgr
twan

Hoi Twan,

De Itho is van het type CVE Eco 2E. Deze is aangesloten op een temperatuursensor zodat de capaciteit gestuurd kan worden als dat nodig is. Er zit al denk ik een maand of 2 water in, om inderdaad zoveel mogelijk uit het rifkeramiek te halen, samen met een fosfaat en silikaatfilter. Er zit weer een beetje schot in, de filterkamer heb ik toch maar laten betegelen, en de beugels zijn ook klaar.

Nu ga ik over 1 1/2 week op duikvakakantie naar Galapagos, maar daarna probeer ik het snel aan het draaien te krijgen.

Groetjes Nick

Back
Bovenaan