Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

De stroming wil ik als volgt sturen:

In beide zijwanden komt een tunze 6301, waarvan er steeds slechts 1 draaid, voor 12 uur en daarna de ander 12 uur. Mijn bedoeling is daarmee een soort eb en vloed te imiteren.

In de achterwand komen 3 tunze 6201 welke opbouwend en doorlopend aan en uit gaan om een soort golfslag toe te voegen.

De stroming van de 2 ATK's loopt achter het rif uit, om daar wat vuilophoping te beperken.

2 vraagjes: 1) klopt mijn idee een beetje?
2) hoe bouw ik mijn tunze zo in dat het gemakkelijk is voor onderhoud maar toch netjes weggewerkt is? Ik heb streamrock's, maar deze vind ik bij nader inzien toch niet zo praktisch!!!!

Blijkbaar is dit niet altijd het geval geweest, maar bij mij hebben beide modellen een rooster ook voor de uitgang!

Daarnaast worden ze allemaal via de multicontrollers gestuurd dus helemaal uit gaan ze niet. Voor het gehaktmolen idee ben ik dus niet zo bang, alhoewel je nooit kleine ongelukken kunt uitsluiten.......

Maar hoe werk ik deze ondingen weg waarbij ze voor onderhoud nog goed bereikbaar blijven?

12 uur aan en uit vindt ik te lang,zou naar max een uurtje of drie gaan,het wegwerken heb ik ééns gezien als volgt,de streamers zaten in de keramiek wand schuin geplaats zodat je ervoor een stukje keramiek kon zetten,heb ook al grotere plastic buizen gezien(bv 15 cm)die je inwerkt in je levend steen,boven in de buis hangt de streamer zodat je hem makkelijk kan kuisen,wel een gat in maken natuurlijk van doormeter 50 op de hoogte die je wilt dat hij uitblaast,onder in deze buis worden dan gleuven of meerdere kleine gaten gemaakt waardoor hij kan aanzuigen

Wat je ook kan doen is:

Purren

ik heb dat ook gedaan heb mijn achterwand gepurd en daarin gaten gemaakt en de streamers passen er precies in, alleen de roosters zijn nog zichtbaar.

Geloof dat de nieuwste modellen van tunze tegenwoordig geen roosteryje meer hebben voor de uitgang..

Groeten,

Roscoe

De afgelopen 4 weken is er niets meer gebeurt aan mijn opstart omdat ik vakantie gehad heb, en daarna de opleiding tot padi duikinstucteur succesvol heb gevolgd. Naast het bewonderen van de riffen in een aquarium ga ik dit ook graag in het echt bekijken, en mag hier vanaf nu dus ook zelfstandig les in geven en de officiele padi brevetten uitreiken. Erg gaaf om te doen zeg! Als iemand eens interesse heeft stuur maar een pb. Komend weekeinde ga ik eindelijk al het pvc eens afmaken zodat we weer verder kunnen. Als het goed is, is alles wat vernieuwd moet worden weer binnen.

Hoi Quentin.

Alvast gefeliciteerd met het behalen van de papieren. Ik vind het een geweldig projekt waar jij mee bezig bent.Als over een tijdje alles klaar is,ben ik benieuwt hoe deze bak er uit komt te zien.Ik blijf je volgen,kijken hoe je de opbouw gaat maken.Gr Martin.

Hieronder de huidige tekening met betrekking tot de filterruimte.
Ik was van plan een bassin met ongeveer 500 liter inhoud als bypass op het aquariumsysteem te laten meedraaien. Om water te verversen kan ik deze ruimte separaat aflaten, vullen met vers zeewater, en zodra klaar weer mee laten draaien op het systeem. Daarnaast een voorraad met 150 liter zoetwater ( te maken met ionenwisselaar reefcorner ) deze vult via een doseerpomp bij aangesloten op een nivoschakelaar. Bij een storing kan 150 liter zoet op ruim 4000 liter zoutwater echt geen kwaad. De sump krijgt zijn water aangevoerd uit 1 van de ATK's onder het aquarium ( via een 110W UV lamp ). De andere ATK gooit zijn water in een stekkenbak, die eventueel dienst kan doen om vissen tijdelijk apart te zetten. Hier zit een tweede UV achter, zodat ook deze ingang met een 110W UV lamp kan worden behandeld. Er is dus geen secundaire loop zonder UV, dit is tenminste mijn intentie.

Nog tips voor eventuele aanpassingen of verbeteringen?

Hoe zouden jullie de koelaggregaat plaatsen? Hier ben ik zelf ook nog niet uit!

Dank voor de reacties..............................

Bijlagen

Het converteren van word naar pdf is niet geheel zonder foutjes, maar volgens mij is het vrij duidelijk wat de intentie is...........
Iemand anders misschien nog een programma hoe word naar jpeg te converteren?

Deze bijlage is wel correct als schema van de opzet

Bijlagen

Dat ziet er heel strak uit....:goed:

Quentin zei:
Hoe zouden jullie de koelaggregaat plaatsen? Hier ben ik zelf ook nog niet uit!
Indien mogelijk de unit buiten in de schaduw plaatsen en beschermen tegen weersinvloeden, maar wel dat er voldoende lucht langs kan stromen.

Verder zou ik het water uit de sump (invoerzijde) halen en retourneren in de sump bij de opvoerpomp.

Hier staat de opstelling buiten waarbij alles vast op maat gezaagd kan worden........

Bijlagen

• aq 008 [].JPG
    aq 008 [].JPG
    117,9 KB · Weergaven: 120
Back
Bovenaan