Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Daar staat een leuk stukje rifwand.

Echt een mooi dagboek, blijf je volgen.
Loop ook met plannen rond voor groter, maar zo groot zal het niet worden.

En uiteindelijk op de rechterkant na alles vast in het aquarium. Om eerlijk te zijn is het wel lekker praktisch dat rifkeramiek en ik vind het in elk geval erg mooi. In de beschrijving van Korallenwelt staat een buffer van 3 cm achter de wand te houden om een anaerobe zone in te stellen. Het lijkt mij echter dat dit soort dode ruimtes meer nadelen te hebben dan voordelen, en aangezien Luc en Manuel dit ook niet hebben gedaan heb ik geen overtuigend argument gevonden om dit ook toch te doen. Bij mij dus ook gewoon tegen het glas.

Zo ziet het er nu uit, ikzelf ben er zeer tevreden over.

Bijlagen

• aq 076 [].JPG
    aq 076 [].JPG
    101,4 KB · Weergaven: 63
  • aq 075 [].JPG
    aq 075 [].JPG
    86,6 KB · Weergaven: 125
Zeer mooi Quinten.....ziet er super uit :eek: :goed: !! Waren de platen redelijk recht of zaten er ook gigantisch kromme tussen?!

Zou alleen de rifpeiler iets korter maken....kan je daar nog un mooi blikvanger op kwijt ;) maar dat kan altijd nog he :) !!

Hoeveel kilo levend steen ga je nog gebruiken?!

Ziet er mooi uit Quentin;)Ga je die ook spoelen met gebruikmaking van een ionenwisselaar om de schadelijke stoffen er zoveel mogelijk uit te halen?

Heb dit eens ergens gelezen.Doel was om een teveel aan silicaten eruit te krijgen.Denk dat Theo (Reefcorner) u hier meer kan over vertellen.Mss. eens een e-mailtje naar hem.

Hoi Manuel,

Ik mag niet klagen denk ik, bij de meest scheve zat misschien 1 a 1 1/2 cm verschil. Dat kan je vrij redelijk wegwerken met dit materiaal. Het lastigste was het uitslijpen van de overloopkammen. Eigenlijk had ik bewust 1 peiler tot boven water gedacht, en als dit achteraf niet bevalt breek ik er wel een stuk af. Kleiner maken kan altijd nog.

De planning was 400 kilo levend steen, maar ik heb moeite dit goed te kunnen inschatten. De rifkeramiek wanden zijn ook behoorlijk in dikte. Ook ben ik nog een beetje aan het orienteren welke steen. In elk geval zeer poreus maar Indonesie, Fiji, Tonga, het klinkt allemaal mooi....

ÁDVIES???????????? Op die Amerikaanse sites heb je van dat mooie spul :confused:

Groetjes Nick

fiji en tonga zijn mooier dan indonesisch steen... maarja hoe kom je daaraan hier in NL???

Quentin zei:
Hoi Manuel,

Ik mag niet klagen denk ik, bij de meest scheve zat misschien 1 a 1 1/2 cm verschil. Dat kan je vrij redelijk wegwerken met dit materiaal. Het lastigste was het uitslijpen van de overloopkammen. Eigenlijk had ik bewust 1 peiler tot boven water gedacht, en als dit achteraf niet bevalt breek ik er wel een stuk af. Kleiner maken kan altijd nog.

De planning was 400 kilo levend steen, maar ik heb moeite dit goed te kunnen inschatten. De rifkeramiek wanden zijn ook behoorlijk in dikte. Ook ben ik nog een beetje aan het orienteren welke steen. In elk geval zeer poreus maar Indonesie, Fiji, Tonga, het klinkt allemaal mooi....

ÁDVIES???????????? Op die Amerikaanse sites heb je van dat mooie spul :confused:

Groetjes Nick

Hoi Nick

Ik zie dat je er een super mooi geheel van maakt, echt mooie achterwand, nou ik volg je dagboek op de voet ,veel succes verder, vraagje wil je met echt zeewater starten of kunst, ik zit te denken om met echt zeewater de grooeste klap op te vangen ,maar jij begint helemaal opnieuw of niet?
gr danny

Gisteren de airco maar geinstalleerd die in de filterruimte komt te hangen. De afgelopen weken is mij wel opgevallen dat die ruimte behoorlijk warm wordt en daardoor toch maar een airco neergehangen. Mijn belangrijkste overweging was om te voorkomen dat de koelaggregaat nog meer water moet koelen. De schatting nu komt uit op ongeveer 4000 liter. De bestaande sump gaat een stekkenbak worden, en ik heb een nieuwe sump besteld met een extra doorvoer erbij. Ook het polyester bassin voor het verversen en bijvullen van zoetwater heb ik besteld. levertijd 5 weken :eek: !!! Maar goed, er is ook nog werk zat daar dus het kan eigenlijk geen kwaad.

Gisteravond nog eens goed zitten te kijken om de Tunze streamers weg te werken.............. Voor de 2 6301 had ik streamrocks gekocht, misschien voor de 6201's ook maar streamrocks? Na het plaatsen van de achterwand lijkt het aquarium ineens zo klein :confused: dus ik wil geen ruimte verliezen door 5 buizen te plaatsen waar de streamers in komen. Een andere goede oplossing behalve purschuim heb ik nog niet gevonden.

Vava; voor het spoelen van het rifkeramiek heb ik gewoon leidingwater gebruikt. Tijdens de opstart komt er wel een extra silikaatfilter bij. Ik weet dat met rifkeramiek de opstart toch al iets langer duurt, dus ik moet gewoon een beetje geduld hebben.

Danny; ik start op met kunstwater meteen. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik niet zou weten hoe ik 4000 liter natuurlijk water hier moet krijgen, en het aanmaken van water is weliswaar duurder, maar op het totale plaatje speelt het water zelf ook geen echte rol meer.

Taurus; vissen???? mijn lijstje lijkt wel oneindig te worden en het past natuurlijk allemaal niet bij elkaar, of slopen lagere dieren en zo. Uiteindelijk zal het neerkomen op een aantal keizers ( niet zo veel als bij Pieter, maar wel van de heeeeele mooie ), wat dokters ( niet te veel verklappen ), en een flinke school anthiassen. ( eigenlijk wil ik maar 1 soort, maar ik hoor veel dat je de squamipinnis nodig hebt om de andere aan het eten te krijgen / houden. Hoe ik dat ga combineren ben ik nog niet uit. Heeft er iemand ervaring met bijvoorbeels alleen ventralis of tuka?

Voldoende update voor nu, vanmiddag ga ik me verder verdiepen in een evt planktonreactor en of ik nu een teco of aquamedic koelaggregaat wil.

Groetjes Nick

Hoi

Ja je hebt gelijk voor het geld hoef je het niet echt te doen, maar natuurlijk zeewater geeft je wel gelijk een voorsprong in de opstart, ze brengen het ook bij je thuis als je wilt,ik wil ook 2000 ltr laten komen ,
gr danny

Quentin zei:
Gisteren de airco maar geinstalleerd die in de filterruimte komt te hangen. De afgelopen weken is mij wel opgevallen dat die ruimte behoorlijk warm wordt en daardoor toch maar een airco neergehangen. Mijn belangrijkste overweging was om te voorkomen dat de koelaggregaat nog meer water moet koelen. De schatting nu komt uit op ongeveer 4000 liter. De bestaande sump gaat een stekkenbak worden, en ik heb een nieuwe sump besteld met een extra doorvoer erbij. Ook het polyester bassin voor het verversen en bijvullen van zoetwater heb ik besteld. levertijd 5 weken :eek: !!! Maar goed, er is ook nog werk zat daar dus het kan eigenlijk geen kwaad.

Gisteravond nog eens goed zitten te kijken om de Tunze streamers weg te werken.............. Voor de 2 6301 had ik streamrocks gekocht, misschien voor de 6201's ook maar streamrocks? Na het plaatsen van de achterwand lijkt het aquarium ineens zo klein :confused: dus ik wil geen ruimte verliezen door 5 buizen te plaatsen waar de streamers in komen. Een andere goede oplossing behalve purschuim heb ik nog niet gevonden.

Vava; voor het spoelen van het rifkeramiek heb ik gewoon leidingwater gebruikt. Tijdens de opstart komt er wel een extra silikaatfilter bij. Ik weet dat met rifkeramiek de opstart toch al iets langer duurt, dus ik moet gewoon een beetje geduld hebben.

Danny; ik start op met kunstwater meteen. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik niet zou weten hoe ik 4000 liter natuurlijk water hier moet krijgen, en het aanmaken van water is weliswaar duurder, maar op het totale plaatje speelt het water zelf ook geen echte rol meer.

Taurus; vissen???? mijn lijstje lijkt wel oneindig te worden en het past natuurlijk allemaal niet bij elkaar, of slopen lagere dieren en zo. Uiteindelijk zal het neerkomen op een aantal keizers ( niet zo veel als bij Pieter, maar wel van de heeeeele mooie ), wat dokters ( niet te veel verklappen ), en een flinke school anthiassen. ( eigenlijk wil ik maar 1 soort, maar ik hoor veel dat je de squamipinnis nodig hebt om de andere aan het eten te krijgen / houden. Hoe ik dat ga combineren ben ik nog niet uit. Heeft er iemand ervaring met bijvoorbeels alleen ventralis of tuka?

Voldoende update voor nu, vanmiddag ga ik me verder verdiepen in een evt planktonreactor en of ik nu een teco of aquamedic koelaggregaat wil.

Groetjes Nick

Ik begin toch wat ongeduldig te worden, het begint langzaam aan een beetje te kriebelen om toch te willen gaan starten. Maar ja, die filterruimte he......... De huidige stand van zaken heb ik er even bij gevoegd. Morgen naar het zeewatersymposium van reefcorner, kan ik me weer verlekkeren aan allemaal dieren die ik nog niet kan gebruiken. Maar mijn tijd komt nog wel. Na wat rondgezocht te hebben ben ik er vrij zeker van om levend steen van Tonga te willen hebben en wat meer specifiek van Kaelini. Wie heeft hier nog meer ervaring mee?????

Bijlagen

• aq 005 [320x200].JPG
    aq 005 [320x200].JPG
    49,4 KB · Weergaven: 1.646
  • aq 008 [320x200].JPG
    aq 008 [320x200].JPG
    52,8 KB · Weergaven: 1.636
:eek:

kan het nog groter:D
wel leuk om te volgen zo`n project
ben echt benieuwd wanneer het steen er in zit.

:goed:

Stand van zaken:

Afgelopen donderdag was de bedoeling de gaten voor luchtafzuiging door de muur te boren. Op het laatste moment bedacht dat het het beste zou zijn de afzuiging vanaf boven af te zuigen, door er een soort dubbel plafond in te maken van trespa en daarboven de afzuiging via 2 gaten door de trespa. Dit lijkt me veel beter, alleen moet nu de doorvoer op een haast onmogelijke plek. Maar wordt aan gewerkt. Tweede nadeel; de hele constructie boven het aquarium moet aangepast worden. Ophanging van verlichting moet anders, geleiding van de openslaande kap ook, de zijwanden dus eigenlijk alles :mad: sommige dingetjes weet ik nog niet hoe ik dat ga oplossen, maar dat komt ook wel weer.........

Om de vloer qua gewicht te sparen komt alleen het voorraadreservoir op de vloer in de filterruimte, de 2 aquaria worden aan de muur opgehangen. Ik laat 3 hoekige alluminium dragers maken op maat die aan de muur komen om beide bakken op te plaatsen. Sommige dingen lijken zo eenvoudig totdat je het gaat doen!

Het streven is nog steeds in oktober levend steen te plaatsen!

Groetjes Nick

Als je aan zo mega project begint kom je soms kleine problemen tegen, ik heb groot respect voor de opzet van deze megabak.
En ik weet 100% zeker dat dit een topper gaat worden.

Nick,

heb je eraan gedacht dat een dubbel plafond boven het aqua tijdens de wintermaanden erg vochtig kan zijn....
Wordt de afwerking boven het aqua een open of gesloten kast?

Hoi Jan,

Dank je voor het compliment, maar alleen de ( hopelijk ) goede techniek is nog geen garantie voor een mooie bak, maar ik ga daar zeker mijn best voor doen. Aquascapen gaat een uitdaging worden waar ik nu al naar uit kijk!

Bart,

Boven het aquarium gaat een gesloten kap worden. In de ruimte helemaal bovenin waar de afzuiging gaat komen, laat ik ook een gedeelte van die ruimte zelf afzuigen.

Iemand een ideetje wat de capaciteit van de luchtverplaatsing zou moeten zijn? Ik kan er nergens goede informatie over vinden.

Nick

Hallo Quentin,
Wat een mooi groot exemplaar zeg,ik dacht dat wij al best een grote maat hadden(200x60x60):o
Heb je dagboek aandachtig zitten lezen en ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat:)

Succes:goed: ik blijf dit wel volgen

Groetjes San

De ombouw wordt gemaakt om een alluminium stellage waaraan de verlichting wordt opgehangen en dan verschuifbaar is naar voor en achter alsmede natuurlijk naar boven en beneden. Van voor wil ik de hele kant in zijn geheel naar voren kunnen schuiven zodat ik over de hele lengte goed kan werken. Deze voorkant moet dus over geleiders naar voren schuiven, echter deze kan ik nergens vinden van alluminium. Zijn deze er wel in alluminium of heeft iemand een andere goede suggestie?

Back
Bovenaan