Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Hoi Nick.

Ga eens kijken of ik ook zoiets toe kan passen.

Duikvakakantie naar Galapagos, zoek je nog iemand om je koffer te dragen:D .

mvgr
twan

Tijd voor een update,
Terug van vakantie, welke trouwens supergaaf was. Iedereen die twijfelt om daar eens te gaan duiken, het is absoluut een aanrader, niet twijfelen en gewoon doen. De koralen zijn niet erg divers, het zijn voornamelijk heel grote hoeveelheden zwart koraal, en wat waaierkoraal. Maar het overige leven is de reden van de reis. Zeeleeuwen, pinguins, veel soorten roggen, waaronder adelaarsroggen en koeneusroggen in grote scholen, maar ook kleinere roggen en zelfs manta's. Grote hoeveelheden Holacanthus passer bij watertemperaturen tussen 20 en 22 graden celsius. Maar daarnaast natuurlijk haaien, want daarvoor ga je naar Galapagos. En er zitten echt meer haaien dan vliegen daar. Ik ben onder andere tegen gekomen black tip, white tip, oceanic white tip, silky shark, Galapagos shark, verpleegsterhaai, en werkelijk honderden hamerhaaien. De filmpjes met deze enorme scholen zijn echt niet gefabriceerd, er zitten er echt de hele duik tientallen tegelijk om je heen. En natuurlijk walvishaaien. Voor mij was dit de eerste keer een ontmoeting met walvishaaien, en ze zijn echt GROOT!!! Ik krijg nog kippenvel als ik eraan denk. Tijdens deze week heb ik er zelf 21 gezien, waarbij in een duik zelfs 10 stuks. Als ik het niet op video en foto had, geloofden ze me hier in Nederland nooit. Alleen ben ik de driver kwijt om de foto's naar de pc over te zetten, maar in een ander topic zal ik er enkele plaatsen.

Maar na de vakantie weer lekker aan het werk thuis voor het aquarium. Op de filterkamer zijn alle muren toch maar opnieuw gestuct alvorens te gaan betegelen. Daarna alle muren betegeld, waarvan zojuist het laatste stuk is gevoegd. Het dak boven de filterkamer is nu geheel geisoleerd, en deze week wordt de extra kastruimte ook maar meteen geisoleerd. Daarna zijn de schrootjes in de hele kamer eindelijk afgewerkt. Met een beetje geluk kan ik dit weekeinde het keukenblokje nog aansluiten, en het zeil op de vloer nog leggen. Ik geloof in elk geval wel dat ik voldoende geduld heb voor deze hobby. :D

Bijlagen

• aquarium 004 [].JPG
    aquarium 004 [].JPG
    71,5 KB · Weergaven: 1.305
  • aquarium 007 [].JPG
    aquarium 007 [].JPG
    90 KB · Weergaven: 22
Hee quinten,

Wat een top project zeg super gewoon!
En dat duiken met walvishaaien is echt een wonder uit de hemel dat is inderdaad een mega ervaring.
Ook ik ben er 1 tegen gekomen tijdens het vissen in Brazilie.
Echt heel byzar.
Ik ga je in de gaten houden succes.

Dennis

Quentin zei:
Tijd voor een update,
Terug van vakantie, welke trouwens supergaaf was. Iedereen die twijfelt om daar eens te gaan duiken, het is absoluut een aanrader, niet twijfelen en gewoon doen. De koralen zijn niet erg divers, het zijn voornamelijk heel grote hoeveelheden zwart koraal, en wat waaierkoraal. Maar het overige leven is de reden van de reis. Zeeleeuwen, pinguins, veel soorten roggen, waaronder adelaarsroggen en koeneusroggen in grote scholen, maar ook kleinere roggen en zelfs manta's. Grote hoeveelheden Holacanthus passer bij watertemperaturen tussen 20 en 22 graden celsius. Maar daarnaast natuurlijk haaien, want daarvoor ga je naar Galapagos. En er zitten echt meer haaien dan vliegen daar. Ik ben onder andere tegen gekomen black tip, white tip, oceanic white tip, silky shark, Galapagos shark, verpleegsterhaai, en werkelijk honderden hamerhaaien. De filmpjes met deze enorme scholen zijn echt niet gefabriceerd, er zitten er echt de hele duik tientallen tegelijk om je heen. En natuurlijk walvishaaien. Voor mij was dit de eerste keer een ontmoeting met walvishaaien, en ze zijn echt GROOT!!! Ik krijg nog kippenvel als ik eraan denk. Tijdens deze week heb ik er zelf 21 gezien, waarbij in een duik zelfs 10 stuks. Als ik het niet op video en foto had, geloofden ze me hier in Nederland nooit. Alleen ben ik de driver kwijt om de foto's naar de pc over te zetten, maar in een ander topic zal ik er enkele plaatsen.

Dit weekeinde weer behoorlijk verder geklust, de vloer ligt er geheel in, ik heb besloten toch maar een opstaande rand of plint te maken om eventueel geknoei met water binnen de ruimte te houden. Dat zal komende week tussendoor gebeuren. De verlichting is haast af, op wat kleine afwerkingen, ook dat kan deze week tussendoor afgemaakt worden. De laatse bak van de filter, de op maat gemaakte polyester bak is ook geplaatst, nu kan ik me druk gaan maken hoe ik de afvoer definitief ga aansluiten, om zeker te weten dat de afvoer ongeveer 15.000 l/h aankan. Voor de 90 mm afvoer mag dit geen probleem zijn, echter bij de 75 mm inclusief wat bochten hiernaartoe heb ik mijn twijfels.

Weet iemand hoe ik de exacte maximum doorvoer door leidingen kan berekenen? Ik kan achteraf wat extra hoogte creeeren om het op te lossen, maar het zou mooier uitzien als dit meteen de juiste hoogte heeft.

Het keukenblokje staat ook op zijn plaats, en daar worden de leidingen deze week van aangesloten. ( tenminste als mijn broertje tijd heeft ) Hieronder weer de stand van zaken na dit weekeinde.

Bijlagen

• aquarium 004 [].JPG
    aquarium 004 [].JPG
    68,4 KB · Weergaven: 1.203
  • aquarium 006 [].JPG
    aquarium 006 [].JPG
    70 KB · Weergaven: 1.202
Vandaag alle verlichting in de filterruimte aangesloten.

Binnenkort komt er een hele groepenkast in deze ruimte bij om alles optimaal af te zekeren. Ik heb gekozen voor een kast met allemaal aardlekautomaten. En zoveel mogelijk spreiding over verschillende groepen. Zo krijgen bijvoorbeeld beide ATK's een aparte aardlek. Dit om te voorkomen dat als er 1 uitvalt, de andere ook stil staat. Het nadeel hiervan is dat de standaard 16A schakelaars wat zwaar zijn. Is het beter om deze dan te vervangen door bijvoorbeeld een 6A schakelaar, of kan het geen kwaad hier een 16A in te laten zitten?

Hoe werkt een noodaggregaat hierop? Het is de bedoeling een noodaggregaat te installeren die de meest essentiele onderdelen opvangt bij stroomuitval. Er zit weliswaar een SMS alarm op de aquatronica, maar dit hoor je 'snachts natuurlijk ook niet altijd afgaan. Ik dacht een aggregaat te installeren die bij stroomonderbreking automatisch aanslaat, maar als de aardlek uitspringt moet dat natuurlijk niet, en kan ik deze voor een aantal groepen gebruiken?

Weer een weekeinde verder. Dit keer zijn de beugels opgehangen waar de sump op komt. De onderkant is met draadstangen van de beste kwalitiet RVS met chemisch anker in de muur gezet. Ongelooflijk hoe snel dat spul keihard wordt. Ik ben er in elk geval van overtuigd dat het muurvast, na een half uurtje kon ik zelf op elke beugel springen! En dan is het nog niet volledig uitgehard. De betonplex ligt er op, en door de week hoop ik nog even de tempex en beide sumps te plaatsen. Dan begint er echt schot in te komen!

Bijlagen

• 002 [].JPG
    002 [].JPG
    91,6 KB · Weergaven: 30
  • 004 [].JPG
    004 [].JPG
    68,5 KB · Weergaven: 853
Als ik het goed begrijp staat de sump boven het aquarium, Dus je pompt water uit het aquarium naar de sump op de kamer boven? Ik ben erg benieuwd hoe je de teruggang van sump naar aquarium geregeld hebt, verwacht je niet veel problemen van de luchtbellen die meekomen?

Hoi Rob,
Aan de inloopzijde zit een T-stuk met ontsnapping voor luchtbellen naar boven toe, en onder het aquarium gaat te terugloop door de bodem waardoor in de aanvoer behoorlijk wat water blijft staan. Uit voorzorg zit er ook een kijkglas met kogelkraan zodat dit zeker geen probleem mag zijn. Door iets te knijpen kan ik dan een grote waterkolom in de muur creeeren. In de vijverbranche heb ik al meer ervaring om zo de luchtbellen tegen te houden. Maar het zal nog een paar weken wachten zijn alvoor ik het hier kan gaan uitproberen, alhoewel ik daar zelf geen probleem meer in zie.
Groetjes Nick

Jaja, er zit eindelijk weer schot in de zaak..............

Bijlagen

• 007 [].JPG
    007 [].JPG
    72,4 KB · Weergaven: 1.990
Wanneer is de geplande opening van dit stukje onderwater paradijs:)

Zelfs de uitgestelde opening met kerst ga ik niet halen.........................

Waarom duurt nou alles zo lang? Misschien omdat ik alles zelf wil doen, en zelf niet zo handig ben, en weer moet wachten op anderen. Maar ik maak nu wel alles zelf mee. De doorvoeren tussen de sump en stekkenbak waren verkeerd besteld, of mijn bestelling verkeerd begrepen........... Dan zelf maar gaten maken, opzoeken op internet DIY sump, en ja hoor bij Youtube demo glas boren en lijmen. Lijkt niet zo moeilijk dus maar een glasboor 60 mm besteld en kijk eens, het gaat ook nog eens erg goed ook. Weer iets geleerd!

Bijlagen

• aqua 005 [].JPG
    aqua 005 [].JPG
    52,3 KB · Weergaven: 1.828
  • aqua 004 [].JPG
    aqua 004 [].JPG
    52,4 KB · Weergaven: 1.828
  • aqua 003 [].JPG
    aqua 003 [].JPG
    51,6 KB · Weergaven: 1.832
  • aqua 001 [].JPG
    aqua 001 [].JPG
    54,7 KB · Weergaven: 1.831
En dan passen de sump en stekkenbak weer netjes op 1 lijn. De verkeerde gaten wilde ik niet dichtlijmen, want je weet maar nooit. Dus doorvoeren erin, afdichten, maar daar was geen standaard koppelstuk wat over de schroefdraad past. Wel erin, maar dan verklein ik de leiding. Gelukkig werkt mijn vader op een bedrijf waar ze dit zelf kunnen maken, dus hem gevraagd dit hiervoor op maat te maken, en weer iets opgelost.

Natuurlijk is het handig om een keukenblokje met spoelbak in de ruimte te hebben, maar dan moet er natuurlijk ook aanvoer van ( koud en warm ) water zijn, en een afvoer. Oh ja, eenmaal bezig, aan de ander kant ook nog maar een kraan, zodat er straks bij de ionenwisselaar gemakkelijk gewerkt kan worden. Hmm en weer een afvoer. Het lijkt allemaal zo makkelijk en vanzelfsprekend maar je wordt er een echte loodgieter van, en met het fiasco van de pvc buizen onder het aquarium zag ik wel op tegen deze koperen waterleidingen solderen, maar gelukkig nu in een keer goed.

Bijlagen

• aqua 021 [].JPG
    aqua 021 [].JPG
    69,5 KB · Weergaven: 1.815
  • aqua 020 [].JPG
    aqua 020 [].JPG
    64,6 KB · Weergaven: 1.831
En nu zijn we bezig met de afvoer van het water vanuit de filterruimte weer naar het aquarium toe. Toch wel even spannend, een eerste keer water een verdieping hoger pompen, en via de slaapkamer door de extra geisoleerde buitenmuur weer naar beneden laten lopen. Met kerst gaat de afvoer gelijmd worden, de flowmeter laat me weten hoeveel water er nog exact naar boven gaat ( uiteraard allemaal zeewaterbestendig en zonder afgifte van weekmakers of andere vervelende stoffen ), maar uiteraard weer wat weinig ruimte voor de mischien wat overgedimmensioneerde afvoer. Enkele koppelstukken moeten weer op maat gemaakt worden, maar dat komt goed. Komend weekeinde gaat er eindelijk de test komen, dan heeft alles 2 dagen gedroogd, en kunnen we de gok wagen. Afvoerslangen liggen klaar als het fout gaat.........................:p

Bijlagen

• aqua 023 [].JPG
    aqua 023 [].JPG
    99,4 KB · Weergaven: 27
  • aqua 018 [].JPG
    aqua 018 [].JPG
    90,3 KB · Weergaven: 31
Ben benieuwd of je alles nu goed hebt zitten, als je hulp modig hebt hoor ik het wel.

Ben je niet bang dat je door de buis van de sump maar het aquarium geen micro bubbeltjes in het water gaat krijgen?

Ik heb er hier al wat last van.
We hebben hier 2 sumps staan, zoals je weet, en in de eerste sump staat de schuimer, dan gaat het water met een 63 mm buis naar de tweede sump en daar trekt de opvoerpomp het water weg en pompt het naar het aquarium.
Duidelijk te zien zitten er hier hele kleine luchtbelletjes in het opvoer water.
Ben dit nu aan het proberen te verhelpen door een panty over de uitstroom buis van de schuimer te trekken.
Zie nu dat het een stuk minder is.

mvgtr
twan

Hoi Twan en Filip,

Hartelijk dank voor jullie aanbod. Het lijmen zal echter niet veel tijd in beslag nemen, en op tweede kerstdag gebeuren. Zelf heb ik namelijk geen vrij de dagen voor en na kerst, en de test zondag is als het goed gaat ook maar van korte duur. De oplossing verzinnen voor als het fout gaat is een ander verhaal......... Ik heb nog een ideetje, maar hoe dat in de praktijk te brengen weet ik nog niet.

Groetjes Nick

Back
Bovenaan