Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het nieuwe aquarium van HPL

Han Peter

Senior Forumlid
Na circa een jaar een percula 90 zeeaquarium te hebben, ga ik ga starten met een nieuw aquarium. De huidige plek van mijn aquarium is niet ideaal. Hij staat onder de trap en is daardoor slecht schoon te houden. We (mijn vriendin en ik) hebben besloten om een nieuw aquarium op een meer centrale plek in de woonkamer te zetten.

Het nieuwe aquarium heeft de volgende afmetingen 125x60x70cm wh 65cm. Links zit de overloop met droogkamer. De overloop 21x15cm lxd Hierkomt een dubbele doorvoer voor 32mm buizen in en een opvoer met de zelfde diameter.
De Sump heeft een afmeting van 100x40x40 op de afbeelding is de indeling te zien.

De achterwand van het aquarium ga ik maken van pur en oud levendsteen. De bedoeling is dat er een beperkte hoeveelheid levendsteen in komt. circa 20 kilo om een luchtige opbouw te maken en een grote zandvlakte te kunnen creeren.

Te gebruiken apparatuur:
Afschuimer: MTT1
Opvoer: emheim 1262 3400l/h
Stroming: 2x tunze 6100 (2500:12000l/h) met 7095 controller
Verlichting: doehetzelf armatuur met 8x54watt T5
Filter: eheim 2211 met Fosfaatverwijderaar en kool
Toevoegingen: Balling met Grotech III doseerder.

Bijlagen

• Sumpindeling.jpg
    Sumpindeling.jpg
    14,3 KB · Weergaven: 21
  • opties_breed.jpg
    opties_breed.jpg
    7,4 KB · Weergaven: 14
  • Afbeelding 027.jpg
    Afbeelding 027.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 29
De eerste foto van het aquarium.
Momenteel ben ik bezig met de lichtkap. Het regelwerk is gemaakt van PLato vlonderbalken en kan dus tegen water. De ombouw wordt net als de onderkast gemaakt van multiplex hardhout en geverfd met verf op waterbasis.

Bijlagen

• Afbeelding 057.jpg
    Afbeelding 057.jpg
    121,2 KB · Weergaven: 30
Tjonge jonge Han Peter, dat ziet er gelikt uit, mijn complimenten:goed: Ik wist niet dat je zo handig was:p .
Volgende week ga ik met vakantie, en daarna moet ik maar weer eens komen kletsen, en dan ben je vast alweer een heel eind op weg met je bouw.

Succes ermee Han Peter en ga zo door.

gr,Johannes

Ps: Toch mooi dat in je nieuwe bak al 1 en ander te zien is aan koralen, je oude bak schijnt er mooi in. Wel je ruitjes even propper maken;) .

Ach ja met vallen en opstaan.....;)

Tjonge jonge, jou ontgaat ook niets:p

Je komt maar gauw een keer kijken, gezellig! Fijne vakantie

rode dwergkeizer zei:
Tjonge jonge Han Peter, dat ziet er gelikt uit, mijn complimenten:goed: Ik wist niet dat je zo handig was:p .
Volgende week ga ik met vakantie, en daarna moet ik maar weer eens komen kletsen, en dan ben je vast alweer een heel eind op weg met je bouw.

Succes ermee Han Peter en ga zo door.

gr,Johannes

Ps: Toch mooi dat in je nieuwe bak al 1 en ander te zien is aan koralen, je oude bak schijnt er mooi in. Wel je ruitjes even propper maken;) .

In de afgelopen weken ben ik erg druk geweest met het afbouwen van de ombouw, het maken van de achterwand en de pilaar en het aansluiten van de leidingen en de electra.
Dit weekend was de vuurdoop, de bak is gevuld met water en zeezout om te spoelen. Alles werkt gelukkig naar behoren.

Bijgaand wat foto's van het resultaat.

Bijlagen

• Afbeelding 002.jpg
    Afbeelding 002.jpg
    36,8 KB · Weergaven: 31
  • Afbeelding 007.jpg
    Afbeelding 007.jpg
    44,7 KB · Weergaven: 27
  • Afbeelding 006.jpg
    Afbeelding 006.jpg
    47,9 KB · Weergaven: 38
  • Afbeelding 004.jpg
    Afbeelding 004.jpg
    39,8 KB · Weergaven: 52
  • Afbeelding 003.jpg
    Afbeelding 003.jpg
    38 KB · Weergaven: 36
Han Peter,

Ziet er mooi uit.
Nu rustig laten spoelen en daarna beginnen met opbouwen van de koralen.

Freddy

Dat is idd voor de fijn afstelling van de overloop heb dit gezien bij een ander forumlid en ik moet zeggen dat het goed werkt de overloop is nagenoeg stil.

Remco van Lune zei:
Hoi,

Wat is de reden van die 2de kraan in de afvoer?

Groetjes,

Remco

@ lafox

Hartelijk dank voor de complimenten. wij hebben ons best gedaan

@ FNT
ben idd aan het spoelen echter heb ik vandaag het water met 'normaal' zeezout er weer uitgehaald omdat het één dikke dichte mist was geworden. Ik heb nu de bak weer gevuld met alleen water. Ik voeg morgen weer drie kilo zeezout toe om te spoelen.

Groeten Han Peter

He Han Peter.

Tjonge wat een plaatje die bak, ik wist niet dat je zo`n handige harry was:p .
Het wordt nu echt eens tijd om te komen koekeloeren.
We houden contact en veel plezier met de opstart.

gr,Johannes

Ps: Je spoelt toch met keukenzout??? ipv zeezout (is duur spoelen anders:) )

Hoi,

Hoeveel mm doorvoer heb je en hoeveel mm kranen zijn het?

Groetjes,

Remco

HPL zei:
Dat is idd voor de fijn afstelling van de overloop heb dit gezien bij een ander forumlid en ik moet zeggen dat het goed werkt de overloop is nagenoeg stil.

Remco,

Het zijn 32mm kranen voor de opvoeren en voor de doorvoeren. Voor de kabels heb ik een 40mm doorvoer gebruikt. tbv de fijn afstelling van de doorvoer heb ik 25mm gebruikt incl kraan. echter zou 20mm ook kunnen.

Groeten Han Peter

Remco van Lune zei:
Hoi,

Hoeveel mm doorvoer heb je en hoeveel mm kranen zijn het?

Groetjes,

Remco

Johannes,

Bedankt voor je compliment. Ik spoel met zeezout wat te consumeren is anders wordt het idd wel duur.

Groeten Han Peter

rode dwergkeizer zei:
He Han Peter.

Tjonge wat een plaatje die bak, ik wist niet dat je zo`n handige harry was:p .
Het wordt nu echt eens tijd om te komen koekeloeren.
We houden contact en veel plezier met de opstart.

gr,Johannes

Ps: Je spoelt toch met keukenzout??? ipv zeezout (is duur spoelen anders:) )

Afgelopen vrijdag was het zover!! Eindelijk kon het levende steen in het aquarium. In totaal heb ik 15 kilo plus wat oud levend steen uit mijn huidige aquarium toegevoegd. Tevens maak ik gebruik van Biogro.
In de aankomende weken zal ik regelmatig water uit mijn bestaande aquarium toevoegen om de opstart iets te versnellen en de waterwaardes optimaal te krijgen. Als het mee zit verhuizen we eind april de koralen en vissen naar het nieuwe aquarium.

Bijlagen

• Afbeelding 067.jpg
    Afbeelding 067.jpg
    26,2 KB · Weergaven: 8
  • Afbeelding 066.jpg
    Afbeelding 066.jpg
    17,9 KB · Weergaven: 8
  • Afbeelding 069.jpg
    Afbeelding 069.jpg
    12,7 KB · Weergaven: 19
Ik ben inmiddels een week opgestart en de eerste groene algen zijn sinds een paar dagen waarneembaar. Ik heb daarom vandaag de waardes maar eens gemeten:
No2=0
No3=0
Po4=0
De waardes zijn nog niet waarneembaar terwijl ik toch anders had verwacht tijdens de opstart, maar goed we blijven meten.

Ik moet wel zeggen dat de afschuimer zeer goed zijn best doet. na twee dagen een volle beker met troep.

Bijlagen

• Afbeelding 002.jpg
    Afbeelding 002.jpg
    20,9 KB · Weergaven: 4
  • Afbeelding 001.jpg
    Afbeelding 001.jpg
    30,9 KB · Weergaven: 4
Back
Bovenaan