Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

115l zeewater

Hallo ,Mathijs,hoe staat het ermee?Is de soep nog niet opgetrokken?

Joepieeeeee;)Ben benieuwd,maar bewonder wel je geduld.

Nu kan je eindelijk gaan beginnen.

Stand van zaken na ongeveer 2 maanden groen water.

Het water wordt nu met de dag helderder. De verlichting (2 * 24watt) brandt nu 1 u per dag en daar kunnen de algen duidelijk niet tegen.
De koralen die er nu instaan blijven nog steeds (over)leven, de randen van de pavona worden stillentjes aan wit maar ik hoop zo snel mogelijk de verlichting terug op te kunnen bouwen.

Bijlagen

• IMG_3947.jpg
    IMG_3947.jpg
    257 KB · Weergaven: 36
Hoi Mathijs,

Onze complimenten voor je geduld, dit is echt heeeel erg knap wat je doet :goed:
Het belangrijkste heb je al onder de knie (op je kont zitten en wachten is erg moelijk)

Nu, ik zou langzaaaaaam beginnen met kleine waterwisseltjes, heel langzaam op gaan bouwen om zo min mogelijk schommeling te krijgen.
Je verlichting, ja, das een moelijke......die zou ik nog een tijd zo laten.
Kan je echt geen oppas vinden voor je Pavona?

Groetjes, Marcel en Nathalie.

Mathijs zei:
de randen van de pavona worden stillentjes aan wit
Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij is daar niets mis mee. De randen van mijn pavona zijn ook wit :D.
En ook ik heb respect voor je geduld :goed: .

Geduld is een mooie zaak.:D :goed:

Edwin, de randen zijn net als bij jou! Laten we hopen dat het dan geen afstervende stukjes zijn.

Nathalie, met de verlichting opbouwen ga ik inderdaad nog even wachten. De waterwissels mogen nog even wachten, pas als het groene helemaal weg is wil ik daarmee beginnen. (lekker eigenwijs:rolleyes: )

Mathijs zei:
Nathalie, met de verlichting opbouwen ga ik inderdaad nog even wachten. De waterwissels mogen nog even wachten, pas als het groene helemaal weg is wil ik daarmee beginnen. (lekker eigenwijs:rolleyes: )
Dat is niet eigenwijs, maar alleen maar goed :goed:
Je hebt de boodschap goed begrepen Mathijs :D

Ik bedoelde als je het echt niet meer volhoud, zou een klein beetje water wisselen geen kwaad kunnen, maar je hebt de smaak goed te pakken he ;)

Ik zit het aandachtig te volgen, ik heb namelijk het zelfde probleem en de zelfde oorzaak.
Een zaktje kool 2,5 laten liggen tesamen met een zakje fosfaat filterspul.
heb de kool ververst, ligt er nu 1 dag in, haal het er morgen denk weer uit.

verlichting ga ik terug gooien naar een aantal uurtjes per dag, en ook maar 2 van de 6 39watt buizen laten branden.

dan maar hopen dat het optrekt.

Ik hoop dat je veel blijft posten, dan kan ik met jou ervaringen meeliften ;)

Ik zit dit nu te lezen maar vraag mij af wat nu precies de oorzaak is.
Ik denk aan vervuild levend steen of zo want dit is toch wel uitzonderlijk.
2 maanden groen water, pffff.
Ik ben zelf net opgestart en bij mij gaat het (gelukkig) goed. Heb toevallig wat dagen last gehad van troebel water maar is nu weer weg. Heb geen fosfaatkillers of wat dan ook gebruikt. Filter wel over gafzakken heen maar voor de rest puur natuur.
Inmiddels al veel koralen en vissen in de bak en de deze draait nu ongeveer 1,5 maand of zo.

Dus Matthijs, wat is nu de oorzaak van je soep denk je?

Gr, Wim.

Wim, de juiste oorzaak weet ik niet.

Wat ik gedaan heb toen het groen water begon:
  • klein stukje vulsteen ingebracht;
  • van eiwitafschuimer veranderd (nano cone -> turboflotor 1000);
  • wodka afgebouwd met 0.5 per dag;
  • koralen ingebracht die snel nadien gestorven zijn.
Dus, het zal een raadsel blijven.:(

Edwin, hartelijk bedankt!;) :goed:
Ik aprecieer het echt dat je af een toe een berichtje plaatst en mijn dagboek leest.

Ook van mij een gelukkige verjaardag toegewenst .

Hoi Mathijs,

Van ons ook nog van harte met je verjaardag :D

Je bak gaat nu met sprongen vooruit he, wat een verschil in 5 dagen :goed:
Wat zijn nu de waardes van je water, en hoe lang heb je al niet ververst? (maand of 2??)

@ Vava: zie je, het is nog geen lente, en bijna helemaal schoon, dus het valt toch best mee met wachten toch ;)

Groetjesss Nathalie.

Back
Bovenaan