Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

115l zeewater

Mathijs

Senior Forumlid
Na lang lezen op dit forum, eens een aquarium te gaan bekijken ga ik ook eens beginnen, eindelijk.

Techniek :
  • Bakje 80 40 40 met overloop
  • Sump 60 30 30 met schot en gat om opvoerpomp extern te plaatsen
  • 4* 24watt t5 verlichting
  • AM ump 21
  • Marea 3200
  • Turboflotor 1000 multi sl
Het onderstel ga ik maken van vurenhout en de ombouw/lichtkap van ook van hout. Waarschijnlijk geschilderd betonplex dat met mageneten aan het frame wordt bevestigd. Qua bezetting zou ik graag steenkoralen houden. Ik heb met koralen nog geen enkele ervaring dus ik weet niet of dit gaat lukken.
Ik ga een lijst met de prijzen van de aankopen bijhouden en af en toe hier opzetten, zo krijgen beginners ook een idee wat een zeebakje ongeveer kost.

Bijlagen

• IMG_2900.JPG
    IMG_2900.JPG
    135,1 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
Mathijs zei:
Ik ga een lijst met de prijzen van de aankopen bijhouden en af en toe hier opzetten, zo krijgen beginners ook een idee wat een zeebakje ongeveer kost.
Zorg er dan wel voor dat een eventuele partner niet meeleest op dit forum:D , zelfs met deze maat loopt het al snel uit de klauwen....... (Mijn partner is ook mijn boekhoudster en ik geef haar met angst en beven de bonnen.......)

Als ik het zo bekijk zit het met je techniek wel snor, ook denk ik dat je voldoende licht hebt voor steenkoralen. Enige mogelijke probleem is koeling; ik zou zeker een koelertje of op z'n minst ventilators overwegen.

Succes,

Marc.

Wat je opvoerpomp betreft, ik zou zeker kijken of je de OR buiten de sump kunt monteren, want naast pompen is het ook een behoorlijke warmtebron.

Het is ook de bedoeling dat de pomp extern wordt geïnstalleerd, en voor de koeling zullen er zeker 2 fannetjes worden geinstalleerd.

Binnenkort ga ik met forumlid Eddy een achterwand maken met een mooi zwart gat à la Manuel om wat diepte te crëeren.

hehe manuel zijn zwart gat is inmiddels al bekend :p
succes met je opstart he en ik denk dat je met eddy wel een goede leermeester hebt :D aangezien zijn bak er toch ook zeer goed uitziet :)

succes

Vandaag wat inkopen gedaan voor het onderstel, 3 balken van 3m voor de onderbouw, tempex en wat dunne betonplex om de onderkast te verstevigen en als bodem in de onderkast.
Ik het eigenlijk echt noodzakelijk om RVS schroeven te gebruiken? Ik ga er sowieso over met lak en eventueel doe ik er nog wat vet over.

Bijlagen

• Picture 007.jpg
    Picture 007.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 28
  • Picture 001.jpg
    Picture 001.jpg
    256,1 KB · Weergaven: 40
Nog iemand uit de buurt zie ik, altijd handig;).
Als je graag eens een kijkje komt nemen, geen probleem hoor!

Groetjes,
Kristof

De laatste 2 dagen niet stilgezeten. Ik heb het hout gezaagd en geboord. Voor elke vijs wordt er een gat geboord en de 1ste cm wordt nog vergroot tot de diameter van de kop en het ringetje. Dit om te voorkomen dat het hout niet splijt.

Bijlagen

• IMG_3003.JPG
    IMG_3003.JPG
    118,7 KB · Weergaven: 24
  • IMG_3004.JPG
    IMG_3004.JPG
    118,4 KB · Weergaven: 24
  • IMG_3006.JPG
    IMG_3006.JPG
    94,7 KB · Weergaven: 24
Ja hoor, vanavond wat foto'tjes. Het houten onderstel maken heb ik toch wat onderschat. Niet echt makkelijk om overal mooie rechte hoeken te maken.:(

Beste Mathijs,

als je hulp nodig hebt voor het maken van uw onderstel , dan wil ik je hierbij gerust helpen ;)
heb bij mij zoals je gezien hebt ook alles zelf gemaakt en ben nogal ( zonder stoefen :D ) een handige harry .

ik heb u een pb gestuurd

ik hoor het wel

groetjes Ivan

De foto's :)

Het probleem is dat de hoeken niet echt mooi recht zijn en dat de uiteinden(foto 3) niet mooi op een rij staan. Dit zal ik wel kunnen oplossen, moest het niet lukken kan ik op de hulp rekenen van Ivan.

Bijlagen

• Picture 008.jpg
    Picture 008.jpg
    214,6 KB · Weergaven: 23
  • Picture 009.jpg
    Picture 009.jpg
    194,3 KB · Weergaven: 20
  • Picture 010.jpg
    Picture 010.jpg
    229,9 KB · Weergaven: 24
Hallo je kan ook hoekspanvijzen kopen! Te koop in de betere doe hetzelf zaak. Hiermee kan je dan mooie haakse hoeken mee maken!!

Mathijs zei:
De foto's :)

Het probleem is dat de hoeken niet echt mooi recht zijn en dat de uiteinden(foto 3) niet mooi op een rij staan. Dit zal ik wel kunnen oplossen, moest het niet lukken kan ik op de hulp rekenen van Ivan.

Ik heb er ook even over nagedacht. Volgens mij zijn deze gemaakt van staal, zover ik weet geen goede combinatie met water. En verder had ik al in men hoofd om met vijzen te werken... dan gebeurt dat dan meestal ook. :o

Foto: het afgemaakte onderste deel.

Bijlagen

• Picture.jpg
    Picture.jpg
    228,5 KB · Weergaven: 32
Dit zijn hoekspanvijzen althans zo noem ik ze toch. Ik leen ze even van mijn vader. Hij heeft deze gekocht en ik heb ze voor het ogenblik hier in gebruik om een ombouw te maken voor mijn zoetwaterbak en valse plafond.

Mathijs zei:
Ik heb er ook even over nagedacht. Volgens mij zijn deze gemaakt van staal, zover ik weet geen goede combinatie met water. En verder had ik al in men hoofd om met vijzen te werken... dan gebeurt dat dan meestal ook. :o

Foto: het afgemaakte onderste deel.

Bijlagen

• PICT0055 (Medium).JPG
    PICT0055 (Medium).JPG
    41 KB · Weergaven: 46
Back
Bovenaan