Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

115l zeewater

Je gaat me toch niet vertellen dat het nu winter is hé:D

Het is wel redelijk snel opgelost hier,ken gevallen tss. 3 en 6 maanden voor het weg was.Maar de ene aquarium is de andere niet .;)

VaVa zei:
Je gaat me toch niet vertellen dat het nu winter is hé:D

Toch heerlijk he, die klimaat verandering :D mss krijgen we sneeuw in de zomer en met kerst de palmboom optuigen :D :p

Het is wel redelijk snel opgelost hier,ken gevallen tss. 3 en 6 maanden voor het weg was.Maar de ene aquarium is de andere niet .;)

Klopt ook, één daarvan was mijn bakje denk :p
Maar wat je ervoor terug krijgt he, en dan alleen al door niet te klooien.
En wat zijn nou 6 Maanden in aqua taal??

Misschien ben ik eigenwijs maar wil toch graag achter de oorzaak komen.
Zeker nu ik hoor dat er meer gevallen waren.
Ik heb ooit eens een plaag van rode pluis gehad. Echt iedereen gaf advies, boeken aangeschaft etc. De oplossing heb ik zelf met boerenverstand gevonden, het biologisch evenwicht was er niet. De rode pluis had geen natuurlijke vijanden (let op meerdere). De zoektocht kun je vinden in mijn dagboek.
Volgens mij is er iets soortgelijks aan de hand. Ik lees dat je tijdens de optart wodka bent gaan gebruiken. Hiermee denk ik dat je de opstart hebt verstoord.
Ik zeg tegen iedereen altijd, opstarten kost tijd, neem deze tijd want dit is de basis om een goed evenwicht te krijgen (In het boek van Nick Dakin staat een mooie grafiek hierover). Ook met mijn nieuw bakje heb ik net zo lang gewacht tot dat de waarden 0 (nitriet en nitraat) waren.

Wachten blijkt ook te helpen, maar ja 3 maanden tegen een groen aquarium aankijken vereist grote discipline. Applaus daarvoor.
Als je het water straks helder is, zou ik beginnen met wat vers levend steen. Dit geeft een boost aan je systeem.
Mocht je weer problemen krijgen, dan zou ik echt helemaal opnieuw beginnen.

Veel succes,

en alsnog gefeliciteerd met je verjaring.

Wim.

Hiermee geef

Laatst bewerkt:
Nathalie en Wim, hartelijk bedankt!

Valentin, dan heb ik met 2 maanden nog geluk gehad. Hoewel ik denk dat als ik sneller begonnen was met slechts 1 u verlichting, het toch eerder voorbij zou zijn.

Wim, ik denk niet dat je Rode flap mag vergelijken met deze alg.
Flap is echt een cyanobacterie die ontstaat door een inderdaad on-evenwicht. Deze worden 'verwijderd' door het evenwicht te herstellen, met de methodes die je noemt.

Alg is eerder iets dat je moet uitroeien door de voedingsbronnen weg te nemen. Bij mij was dat dan voornamelijk licht. Vergelijk het met het plaatsen van een osmose apparaat om bruine algen weg te krijgen.

Die wodka kan er wat te maken mee hebben.
Maar ik ben hier dan ook enkel mee begonnen om de hoge nitraat (100) weg te krijgen.
Niet omdat ik de tijd niet had om te wachten maar echt uit angst van die hoge waarde.

Sorry als ik reageer in Mathijs z'n plaats ;)

@Wim,

Bij mij was het nog een iets ander gevalletje dan bij Mathijs.
Bij Mathijs vermoed ik dat het evenwicht te snel is veranderd door het toevoegen van wodka op een te jong systeem.

Bij mij was vergiftiging de oorzaak :eek: en wij hadden dan ook een heel andere alg, en zo zijn er vast nog 100 verschillende oorzaken te vinden.

Ik weet niet of je de vergelijking kan maken met andere bakken, maar ind, wachten helpt...is wel onwijs moeilijk.

Waterwissels na een wachttijd weer langzaam opbouwen, en een bacterie kuur erin (ook al betwijfel ik of mathijs z'n bak die kuur nodig heeft, zijn bacterie stammen zijn nog dronken denk :p )
Vers levend steen is altijd goed, ook al denk ik dat ook dat per bak verschillend is.
Het steen in dit bakje is nog "jong" net als de bak, en er is niet met medicatie geklooid (wel met wodka, maar wel netjes de dosering gevolgt dus niks geks gedaan)
Ik ben bang dat als Mathijs steen gaat vervangen, er weer een kleine opstart periode kan volgen, en de vraag is of we dit bakje in dat opzicht niet beter met rust kunnen laten :o

Ik zou zeggen:
Langzaam gaan water verversen, liefst met water uit een goed draaiend bestaand systeem.
Bacterie kuurtje.
Waterwaardes op peil brengen, en gaan met die banaan :D
Te lang blijven hangen is namelijk ook weer niet goed, maar dat laat ik aan Mathijs over :goed:

Even voor de duidelijk, het was rode pluisalg.

Maar we hebben toch nu wel wat beet. En daar gaat het om.
In ieder geval de standaard dingen moeten er zijn:
Licht,
Stroming,
Waterwissels,
Levend steen van goede kwaliteit.

Het gaat tenslotte om de stikstofkringloop in orde te krijgen en dat doe je met bovenstaande standaard spulletjes zeg maar.
Een bacterie-cultuur inbrengen kan natuurlijk ook geen kwaad.
In ieder geval geen additieven, daar ben ik persoonlijk altijd op tegen.
Die wodka-techniek heb ik nooit zo begrepen want een bak moet gewoon zonder additieven goede waarden hebben. Ook ik heb ooit last van nitraat gehad. Ik heb de bak leeggehaald en ja hoor, schrik niet, een emmer vol ditrites. Dat was de oorzaak. Ik zoek dus altijd graag een oorzaak op.
Met rust laten is een optie maar duurt lang en de oorzaak vind je dan misschien niet. Maar goed het is aan Matthijs.
Het komt in ieder wel goed let maar op.

Wim.

Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijk, het was rode pluisalg.
Oei, dom van me!!

oh Nathalie, geen probleem als je antwoord hoor. We zullen van jou meer kunnen leren dan van mij.

Een bacteriekuur inbrengen: lijkt me volledig onnodig. Er zit vers levend steen in. Na een dikke 3 maanden blijft het naar mijn inzien nog vers.
/edit: een bodem natuurlijk ook een bacteriekuur. Dat zal er binnenkort dus wel inkomen.
Ook ik heb ooit last van nitraat gehad. Ik heb de bak leeggehaald en ja hoor, schrik niet, een emmer vol ditrites.
Bij mij was de oorzaak zeker geen deritus ophoping: de bodem was volledig leeg. (ik kan overal onderkijken)

Maar voor alle duidelijkheid: het is nu echt aan de beterende hand. Het water is zogoed als volledig helder dus uiteindelijk is het probleem opgelost.

Het gaat tenslotte om de stikstofkringloop in orde te krijgen en dat doe je met bovenstaande standaard spulletjes zeg maar.
Deze is dus verstoort door de Wodka? Naast dat deze verstoort is zal er dus wel een overvloed zijn geweest aan voeding voor de algen.(wodka/koolstof)
Ik heb dus geredeneert als we de verdere voedingsbronnen van de algen afnemen (licht en verversingen) dat de alg afsterft.

Je moet het maar kunnen.Je aquarium opstarten zoals het moet:goed: .Geduld oefenen:goed: .Groen laten worden zoover dat je geen hand voor de ogen kan zien:mad: .Langzaam,met paardengeduld hem helder laten worden tot op de dag dat je verjaard hem kristalhelder te hebben:p .
Zou hier niet meer achter zitten?:rolleyes:

Gelukkige verjaardag.
Gr,Eddy

Hallo Mathijs,

2x Gefeliciteerd , 1x voor je verjaardag en 1x voor je geduld met je erwtensoep, ben blij voor je dat de soep helder aan het worden is. Kun je straks weer verder met je bak.

Succes.

Hey dankje!

Grmbl,
ik kom net na twee dagen thuis, wat zie ik...
...het water is terug groener aan het worden!
Ik heb de verlichting van 10u al verkort naar 9 uur.

Nu was ik van plan vissen te gaan kopen, hier kan ik dan maar beter wat mee wachten zeker?!

Matthijs,

Ik zou serieus overwegen om opnieuw te beginnen :(

Want zo beleef je toch ook geen plezier.

Veel succes, Wim.

Mathijs,

Heb je je verlichting zo snel weer naar 10 uur gezet dan?

Ik zou hem terug brengen naar 3 uur, en verversen.

Na een aantal waterwissels pas weer de verlichting op gaan bouwen, de sporen moeten er nu eerst uit.

Heb veel respect voor je geduld.

MAAAAR, op dit punt zou ik toch overwegen om volledig opnieuw op te starten.
Dit lijkt op een straatje zonder einde.

Heb je je verlichting zo snel weer naar 10 uur gezet dan?

Ik zou hem terug brengen naar 3 uur, en verversen.
Ik dacht dat vissen 12 u licht nodig hadden, juist met Thomas gesproken, hij vertelde dat het helemaal niet nodig is dus de verlichting staat nu op 1 u.

En goed nieuws! De vissen zijn in aantocht, vanavond ga ik ze afhalen.

Back
Bovenaan