Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

115l zeewater

Mathijs,

Als je de maten even doorgeeft neemt Marcel wel een plaatje watervast Multiplex voor je mee.
Beter nu even oplossen voor je straks een bak vol dieren hebt.

Het tempex zal het ind wel opvangen als het krom trekt, dus het is niet iets om je nu direct zorgen om te maken, maar wel iets wat binnenkort even opgelost moet worden.

Groetjes, Nathalie.

is je water al wat minder groen?

ik heb bij mijn nano geen opstart meegemaakt en bij mijn grotere bak ook niet omdat ik met gerijpt water ben opgestart, ik heb hem wel dan nog 5 weken laten staan voor er iets anders inkwam.

mss een idee van de bak halfleeg te trekken en geeint water erin te gieten, dan zal het mss vlotter gaan
het is natuurlijk maar een sugestie

verder veel succes met de bak

mvg robby

Ik DENK dat het al een beetje minder groen is.

Verversen ga ik nu niet meer doen, ook niet met geent water. Eerst moet de boel zo arm worden dat de algen geen voedingsstoffen meer hebben.

Mathijs zei:

Verversen ga ik nu niet meer doen, ook niet met geent water. Eerst moet de boel zo arm worden dat de algen geen voedingsstoffen meer hebben.
Door verversen haal je juist de voeding stoffen eruit! 50 procent waterwissel kan een hoop doen!

Groetjes Michael

Mathijs zei:

Nitraat en fosfaat zal niet zomaar verdwijnen;)

Mathijs zei:
Ik veronderstel dat algen dit verbruiken....
Koralen gebruiken dit ook maar veel minder dan algen.

Nitraat is makelijk op te lossen door water te verversen en een goede afschuimer. Eventueel het toevoegen van wodka of jenever om de bacterie groei te stimuleren. Zoek maar een wodka methode op het forum.

Voor fosfaat kan je een fosfaat absorber inzetten door middel van bij een by pass of een wervelbed filter.

Verder zou het best vanzelf over kunnen gaan mits de afschuimer sterk genoeg is. Maar dat zou weken zelfs maanden kunnen duuren. We moeten de natuur soms een handje helpen.

Groetjes Michael

Ik ga er vanuit dat deze problemen begonnen zijn toen ik ben gestopt met wodka, daarmee ga ik dus niet meer beginnen doseren.

Afschuimer: AM turboflotor multi sl op 135l moet genoeg zijn.

Maar dat zou weken zelfs maanden kunnen duuren.
Hier ga ik ook vanuit. Gewoon het systeem 2 maanden rust gunnen. Kan nooit geen kwaad.

Mathijs zei:
Ik ga er vanuit dat deze problemen begonnen zijn toen ik ben gestopt met wodka, daarmee ga ik dus niet meer beginnen doseren.

.
Heb je de wokda methode afgebouwd?

Verder zo 50% water wissel en dan maandje laten draaien geen gek idee toch?

Groetjes Michael

Ik begrijp niet welke voedingstoffen voor de algen je toevoegt bij een waterverversing.Ik heb wel al gehoord van geen water te verversen in een bevolkte bak bij de bestrijding van rode pluisalg.Maar dat is een heel ander probleem.Bij een opstart hoort fosfaatkiller en waterverversing om nitraat en fosfaat zo laag mogelijk te houden.Jij hebt toch geen rode pluisalg of een teveel aan alg door verfdampen hé.Je zit gewoon in de opstartZeker opletten dat het fosfaat niet in je stenen gaat zitten,dan ben je nog een half jaar zoet voor dit er terug uit is.Zelf zou ik een 50% waterverversing doen en dan wekelijks 10% tot de waardes goed zijn ,en zeker fosfaatkiller gebruiken.

3 weken geleden heb ik fosfaat laten testen (heb zelf geen testsetje) en toen stond het op 0.

Ik zal dan toch maar eens gaan denken aan een grote waterwissel. Dan liefst met vers aangemaakt of al geent water?

Geent water alleen als nitraat en fosfaat 0 is.Ikzelf gebruik alleen vers water dat 2 dagen ingedraaid is.
Dat je fosfaat 0 was wil enkel zeggen dat er evenveel geproduceerd wordt als dat er verbruikt wordt;)

Met water verversen voeg je weldegelijk sporen toe die algjes wel kunnen gebruiken.

Je water zo arm mogelijk maken lukt alleen door niet te verversen en niks toe te voegen.
Ook minder belichten kan helpen.

Iets wat je niet wilt ga je niet voeren he ;)

zebra zei:
Met water verversen voeg je weldegelijk sporen toe die algjes wel kunnen gebruiken.

Je water zo arm mogelijk maken lukt alleen door niet te verversen en niks toe te voegen.

Oke vertel eens?

Als ik waterververs zorgt het om alle spoorelementen in evenwicht te brengen niet te overdoseren of heb jij speciaal zout?

Je krijgt je water alleen arm door niet te verversen? :)

Groetjes Michael

Laatst bewerkt:
zebra zei:

Inderdaad zullen de algen o.a het ijzer wel lusten dat je inbrengt bij verversen,maar dit is slechts het toetje:DDe hoofdmenu zijn de nitraten en fosfaten.;)Het niet meten van deze waardes wil enkel zeggen dat er een balans is tussen vervuiling en gebruik.Meningen kunnen verschillen,maar ik denk dat je beter het water kunt verversen dan te wachten tot in de lente;)In een "lege" aquarium kun je niet rap genoeg van nitraat en fosfaat af zijn.Draadalgen worden toch ook verwijderd,waarom zweefalgen dan niet.Bij afsterven geven die evenzeer hetgeen opgenomen is terug af aan het water

VaVa zei:
Inderdaad zullen de algen o.a het ijzer wel lusten dat je inbrengt bij verversen,maar dit is slechts het toetje:DDe hoofdmenu zijn de nitraten en fosfaten.;)Het niet meten van deze waardes wil enkel zeggen dat er een balans is tussen vervuiling en gebruik.Meningen kunnen verschillen,maar ik denk dat je beter het water kunt verversen dan te wachten tot in de lente;)In een "lege" aquarium kun je niet rap genoeg van nitraat en fosfaat af zijn.Draadalgen worden toch ook verwijderd,waarom zweefalgen dan niet.Bij afsterven geven die evenzeer hetgeen opgenomen is terug af aan het water
Meningen mogen zeker verschillen, anders zouden we niet gezond zijn hier op dit forum he :p

Aangezien water verversen niet helpt bij dit bakje (het was ook het eerste waar ik aan dacht om de boel flink te verdunnen) maar de algen komen in no time weer terug na een waterwissel.
Fosfaat en Nitraat zijn onmeetbaar, dus moet er iets in het verversingswater zitten (sporen) waar de algen hun voordeel mee doen.
Waarom zou je dan verversen???

Het kan zeker zijn dat algen hetgeen ze opgenomen hebben bij afsterven terug af geven aan het water.
Dus hoe minder je ze voert, hoe minder ze afgeven.
Bovendien heb je daar ook altijd de afschuimer nog voor.

Als het slecht zou zijn om geen water te verversen bij algen, dan zou ik hier nu nog een grasveld in mijn bak hebben :eek:
Zoals je zelf zegt is dit een lege bak, dus geen vervuilers, wat bereik je dan met water wisselen als er niks is (behalve alg) om de sporen te verbruiken.
De algen gaan hier zeker hun voordeel mee doen, want ze leven van zoveel meer dan alleen Nitraat en Fosfaat.

michael zei:
Oke vertel eens?

Als ik waterververs zorgt het om alle spoorelementen in evenwicht te brengen niet te overdoseren of heb jij speciaal zout?

Je krijgt je water alleen arm door niet te verversen? :)

Groetjes Michael
Nee Michael :p niet verversen, en helemaal niks toevoegen.
Er staan geen dieren in dit bakje, dus het enige wat dit verbruikt zijn de algjes.
Zal moeten wachten tot je een ons weegt, maar als je geen water ververst, niks toevoegt, en weinig belicht kom je van die algjes af.

Tenminste......als ik zo naar mijn eigen rampgebied kijk......nadat we waren gestopt met verversen waren ze zo vertrokken.

Nee, ik heb geen speciaal zout, maar waarom moet Mathijs zijn sporen elementen in evenwicht brengen als er alleen maar algen zijn die dit verbruiken?
Lijkt mij beter om dit te doen als je zeker weet dat ze zijn vertrokken en niet meer terug komen.

Back
Bovenaan