Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Jeetje wat erg voor je... sterkte de komende tijd en heel veel succes!!! Ik herinner mij dat ik ooit een groene leder van je heb gekregen (denk lobophytum). Als je later weer meer koraal wil, ben je altijd welkom! Dan kan ik jou ook koraal geven☺️. heb zelfs de lobophytum nog.

Jeetje wat erg voor je... sterkte de komende tijd en heel veel succes!!! Ik herinner mij dat ik ooit een groene leder van je heb gekregen (denk lobophytum). Als je later weer meer koraal wil, ben je altijd welkom! Dan kan ik jou ook koraal geven☺️. heb zelfs de lobophytum nog.
Hoi, leuk dat je nog bezig bent met deze mooie hobby.
Ik weet nog dat je op een zondag hier het genoemde koraal hebt opgehaald.

Laatst bewerkt:
Heb je dit ook aan Red Sea doorgegeven, ook al sta je niet op een nieuw aquarium te wachten?
Heb van de week toch een mailtje naar Red Sea verstuurd. Binnen een paar uurtjes had ik een reactie met het verzoek foto's van de beschadigde strip, een foto van het serienummer en een kopie van de aankoopnota te sturen.
Uiteraard heb ik dit gedaan. Volgende ochtend weer meteen een reactie met de aanbieding van een korting van 33% op de aanschaf van een nieuw Reefer systeem naar keuze.
Kan dus over de service van Red Sea niet klagen. Mijn bak was buiten de garantie en dan toch een reëel bod.

Heb van de week toch een mailtje naar Red Sea verstuurd. Binnen een paar uurtjes had ik een reactie met het verzoek foto's van de beschadigde strip, een foto van het serienummer en een kopie van de aankoopnota te sturen.
Uiteraard heb ik dit gedaan. Volgende ochtend weer meteen een reactie met de aanbieding van een korting van 33% op de aanschaf van een nieuw Reefer systeem naar keuze.
Kan dus over de service van Red Sea niet klagen. Mijn bak was buiten de garantie en dan toch een reëel bod.
Dat is inderdaad een snel antwoord, maar of het een goede service is, daar zet ik toch mijn vraagtekens bij. Als je een aquarium koopt, mag je er vanuit gaan dat die heel lang meegaat en niet na een paar jaar al lek is. Dat heeft met de garantie niets te maken; je hebt een bak gekocht die niet voldoet aan wat je van een bak in deze prijsklasse mag verwachten. Dat betekent dat ReSea ook na de garantieperiode je niet kan afschepen met een simpele korting voor een nieuwe bak. Zeker gezien het feit dat er heel veel verhalen zijn van RedSea bakken die uit elkaar klappen.

De vraag is alleen hoe je je recht moet halen. Dat zal alleen kunnen via de rechter en dat is natuurlijk veel te kostbaar (en dat weten ze bij RedSea ook heel goed). Dat betekent dat je met een kapotte bak blijft zitten met ook nog eens flinke schade en je kunt er niets van op RedSea verhalen. Dat ze dan 1/3 korting geven op een nieuwe bak, is een leuke verkooptruc. In plaats van dat ze je een nieuwe bak voor niks geven omdat de vorige niet voldeed aan de eisen die je er aan mag stellen, willen ze je gewoon een nieuwe bak verkopen met wat korting. Tjing, in plaats van schade voor Redsea zou de kassa voor hen weer rinkelen als je op dat aanbod zou ingaan.

Dat is zoals ik er over denk.

Schade en ellende veroorzaakt door een ondeugdelijk product staan niet in verhouding vind ik.
Je hebt weet niet hoeveel duizend ellende en dan bieden ze je een bak aan voor inkoop .
Naar mijn idee een schrale troost , ik zou iig met deze producent niks meer te maken willen hebben ...

Inmiddels zijn we hier thuis 3 weken verder. Alle troep is opgeruimd. De techniek is zo nodig schoon gemaakt en opgeborgen.

Binnenkort zullen het meubel, sump en aquarium worden opgehaald.
Gistermiddag het levend steen, dat inmiddels ruim 2 weken buiten in een cement kuip met water heeft gelegen, met een hogedrukreiniger schoon gespoten.
Vanmiddag daar de rotzooi van opruimen.
PXL_20250425_172536685~2.jpg

Volgende week leg ik het steen in water met waterstof peroxide. Vervolgens uitspoelen met gewoon leidingwater. Ik zie de meerwaarde om hiervoor osmosewater te gebruiken nog niet in.
Dan laat ik het steen mooi buiten op een droge plek liggen tot ik het ga gebruiken in een nieuw aquarium.
PXL_20250425_150624305.jpg

Mijn vrouw en ik hebben besloten dat er een nieuw aquarium komt te staan.
Afgelopen woensdag zijn we bij AquaLife in België geweest. Daar hebben we tevens een leuke rondleiding door de de fabriek gemaakt. Dit maakte een hele positieve indruk op ons. Het nieuwe complete aquarium zal ik daar gaan bestellen.

Mijn belangrijkste redenen hiervoor zijn:
- ik heb gezien hoe men werkt
- zij komen alles bezorgen, op zijn plaats zetten en
goed het meubel afstellen
- de service lijkt me prima
- zij maken ook goede en degelijke meubels
- de geringe afstand van Venlo naar Pelt, ca. 75 km

Ik heb wel even moeten afwegen of ik wel of geen nieuwe Red Sea S-550 G2 zou nemen, want een korting van €1088,- is niet niks.
Hier komen gegarandeerd wel opmerkingen op.
Maar ik denk dat elk merk aquarium kan gaan lekken. De service van Red Sea is niet slecht. Mijn aquarium was ruim 5 jaren oud, buiten welke garantie dan ook, doen ze toch een goed aanbod. Ze hadden ook een sorry- mailtje kunnen sturen.
Ik vind de meubels van Red Sea hartstikke mooi, doordacht en degelijk.
De Lotto win je als je mazzel hebt een keer en geen 2e keer.
De eerder door mij genoemde punten hebben mij voor de keuze van AquaLife laten gaan. Vooral het bezorgen en plaatsen van het aquarium vind ik heel belangrijk in deze.

De bak krijgt de volgende afmetingen 130 bij 70 bij 70 cm. De werkelijke waterhoogte zal ca. 60 cm zijn.
De bak zal er zo komen uit te zien, maar dan met 3 deuren.
Screenshot_20250426-080010.png
De bak zal gewoon open zijn. De witte rand noemt men licht boord en zal de verspreiding van strooilicht moeten voorkomen.

De sump wordt naar alle waarschijnlijkheid 90 bij 50 bij 45 cm groot. Maar de sump wil ik nog even gaan bespreken. Als dit rond is, wordt er besteld.
In juni zal het geheel door AquaLife bezorgd en geplaatst gaan worden. Ik hoef dan alleen maar de apparatuur aan te sluiten en de bak in te richten en te vullen met water.
Ik wil nu gaan werken met een fleecefilter. Heb verschillende merken bekeken, maar ben er nog niet uit.
Iemand hier nog goede tips qua merk fleecefilter dan houd ik me aanbevolen.
De naam van mijn dagboek heb ik inmiddels aangepast.

Laatst bewerkt:
Inmiddels zijn we hier thuis 3 weken verder. Alle troep is opgeruimd. De techniek is zo nodig schoon gemaakt en opgeborgen. Binnenkort zullen het meubel, sump en aquarium worden opgehaald.
Gistermiddag het levend steen, dat inmiddels ruim 2 weken buiten in een cement kuip met water heeft gelegen, met een hogedrukreiniger schoon gespoten.
Bekijk bijlage 652310

Volgende week leg ik het steen in water met waterstof peroxide. Vervolgens uitspoelen met gewoon leidingwater. Ik zie de meerwaarde om hiervoor osmosewater te gebruiken nog niet in.
Dan laat ik het steen mooi buiten op een droge plek liggen tot ik het ga gebruiken in een nieuw aquarium.
Bekijk bijlage 652311

Afgelopen woensdag zijn we bij AquaLife in België geweest. Daar hebben we tevens een leuke rondleiding door de de fabriek gemaakt. Dit maakte een hele positieve indruk op ons. Het nieuwe complete aquarium zal ik daar gaan bestellen.

Ik heb wel even moeten afwegen of ik wel of geen nieuwe Red Sea S-550 G2 zou nemen, want een korting van €1088,- is niet niks.
Maar ik denk dat elk merk aquarium kan gaan lekken. De service van Red Sea is niet slecht. Mijn aquarium was ruim 5 jaren oud, buiten welke garantie dan ook, doen ze toch een goed aanbod. Ze hadden
ook een sorry- mailtje kunnen sturen.
De eerder door mij genoemde punten hebben mij voor de keuze van AquaLife laten gaan. Vooral het bezorgen en plaatsen van het aquarium vind ik heel belangrijk in deze.

De bak krijgt de volgende afmetingen 130 bij 70 bij 70 cm. De werkelijke waterhoogte zal ca. 60 cm zijn.
Bekijk bijlage 652312
De bak zal gewoon open zijn. De witte rand noemt men licht boord en zal de verspreiding van strooilicht moeten voorkomen.

De sump wordt naar alle waarschijnlijkheid 90 bij 50 bij 45 cm groot. Maar de sump wil ik nog even gaan bespreken. Als dit rond is, wordt er besteld.
In juni zal het geheel door Aqualife bezorgd en geplaatst gaan worden. Ik hoef dan alleen maar de apparatuur aan te sluiten en de bak in te richten en te vullen met water.
Ik wil nu gaan werken met een fleecefilter. Heb verschillende merken bekeken, maar ben er nog niet uit.
De naam van mijn dagboek zal ik nog gaan aanpassen.

​

Hallo Robert,
Ik maak al 4 jaren gebruik van de Clarisea SK 5000. makkelijk op de rand te plaatsen kan ook makkelijk 5000 ltr/uur aan.
Belangrijk is ook dat hij erg betrouwbaar is. Een maal de motor moeten wisselen doordat ik zelf de kabel per ongeluk uit de motor had losgetrokken.
De onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen.. Met een rol van 40 mtr doe ik gemiddeld 2,5 maand. soms wat langer ligt ook een beetje aan de afstelling. 1 x per jaar haal ik hem geheel uit elkaar en maak hem schoon...

​

Inmiddels zijn we hier thuis 3 weken verder. Alle troep is opgeruimd. De techniek is zo nodig schoon gemaakt en opgeborgen. Binnenkort zullen het meubel, sump en aquarium worden opgehaald.
Bekijk bijlage 652310

Bekijk bijlage 652311

Maar ik denk dat elk merk aquarium kan gaan lekken. De service van Red Sea is niet slecht. Mijn aquarium was ruim 5 jaren oud, buiten welke garantie dan ook, doen ze toch een goed aanbod. Ze hadden

Bekijk bijlage 652312

In juni zal het geheel door Aqualife bezorgd en geplaatst gaan worden. Ik hoef dan alleen maar de apparatuur aan te sluiten en de bak in te richten en te vullen met water.
succes met je nieuwe bak

​

Hallo Robert,
Ik maak al 4 jaren gebruik van de Clarisea SK 5000. makkelijk op de rand te plaatsen kan ook makkelijk 5000 ltr/uur aan.
Belangrijk is ook dat hij erg betrouwbaar is. Een maal de motor moeten wisselen doordat ik zelf de kabel per ongeluk uit de motor had losgetrokken.
De onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen.. Met een rol van 40 mtr doe ik gemiddeld 2,5 maand. soms wat langer ligt ook een beetje aan de afstelling. 1 x per jaar haal ik hem geheel uit elkaar en maak hem schoon...

​

Dank voor de info. Is het vervangen van de rol handig?

Ik kijk ook nog eens op het forum en wat lees ik nu: wat een ellende Robert, dat is toch wel een nachtmerrie die uitkomt.
Ik heb ooit ook eens bij iemand zoiets gezeten en de bak ging spontaan lekken, je weet je geen raad op dat moment.

Je hebt altijd zeer mooie bakken gehad en ook deze had je zorgvuldig en met liefde opgebouwd, wat jammer zeg.
En wat Marcpardon betreft: ik denk niet dat ik nog met zeewater terug ga beginnen, het was goed en mooi , maar ik ben tevreden zo.

Vooral veel sterkte nog en succes met een nieuwe bak als die er nog komt, velel gr. Marcel

Ik kijk ook nog eens op het forum en wat lees ik nu: wat een ellende Robert, dat is toch wel een nachtmerrie die uitkomt.
Ik heb ooit ook eens bij iemand zoiets gezeten en de bak ging spontaan lekken, je weet je geen raad op dat moment.

Je hebt altijd zeer mooie bakken gehad en ook deze had je zorgvuldig en met liefde opgebouwd, wat jammer zeg.
En wat Marcpardon betreft: ik denk niet dat ik nog met zeewater terug ga beginnen, het was goed en mooi , maar ik ben tevreden zo.

Vooral veel sterkte nog en succes met een nieuwe bak als die er nog komt, velel gr. Marcel
Hoi Marcel, hier ging de bak ook zo spontaan lekken. We waren net thuis gekomen. Gelukkig was ik ook gewoon thuis, want normaal ben ik op vrijdagavond badmintonnen.
Mijn vrouw en ik stonden even perplex.
Gelukkig heb ik alle vissen kunnen redden, doordat mijn buurmans schoonzoon de bak aan de buitenkant heeft kunnen dicht kitten. Zo bleef er een laagje van 15 cm water in de bak en heb ik de vissen kunnen redden.
Alle vissen zwemmen nu rond in de bak van Twan in Helden. Vissen verkeren daar allemaal in goede gezondheid. Het wel en wee van mijn vissen stond tijdens de lekkage voor mij op nummer een.
De koralen die in die onderste laag met water stonden, hebben het allemaal overleefd.
Van de rest, voornamelijk sps, is zo goed als niets gered kunnen worden.

Hoi Marcel, hier ging de bak ook zo spontaan lekken. We waren net thuis gekomen. Gelukkig was ik ook gewoon thuis, want normaal ben ik op vrijdagavond badmintonnen.
Mijn vrouw en ik stonden even perplex.
Gelukkig heb ik alle vissen kunnen redden, doordat mijn buurmans schoonzoon de bak aan de buitenkant heeft kunnen dicht kitten. Zo bleef er een laagje van 15 cm water in de bak en heb ik de vissen kunnen redden.
Alle vissen zwemmen nu rond in de bak van Twan in Helden. Vissen verkeren daar allemaal in goede gezondheid. Het wel en wee van mijn vissen stond tijdens de lekkage voor mij op nummer een.
De koralen die in die onderste laag met water stonden, hebben het allemaal overleefd.
Van de rest, voornamelijk sps, is zo goed als niets gered kunnen worden.

Inmiddels zijn we hier thuis 3 weken verder. Alle troep is opgeruimd. De techniek is zo nodig schoon gemaakt en opgeborgen.

Bekijk bijlage 652310

Bekijk bijlage 652311

Top dat je toch weer gaat starten. Snel vergeten en weer verder met een mooie nieuwe bak 👍. Zelf ook aan het kijken naar een fleece filter dus lees hier even mee. Al veel goed gelezen over Clarisea, Deltec en Red Sea wat dit betreft. Succes met weer opbouwen.

Dank voor de info. Is het vervangen van de rol handig?
Ik heb zelf de kleinere clarisea. Als je op tijd bent met de rol vervangen is het heel makkelijk, ben je net te laat en is de rol op, dan moet je het apparaat (deels) uit mekaar halen en dan is het wel onhandig... Mijn tweede minpunt de outlet tube (de laatste deel buis met gaten), die van mij raakt eens in het half jaar verstopt met viezigheid, en om dat los te maken om schoon te maken is nogal een gedoe. Red Sea Reefmat heeft dat wel makkelijker ontworpen. Maar op die twee lange termijn dingen na vind ik het een heel fijn apparaat

Ik heb zelf de kleinere clarisea. Als je op tijd bent met de rol vervangen is het heel makkelijk, ben je net te laat en is de rol op, dan moet je het apparaat (deels) uit mekaar halen en dan is het wel onhandig... Mijn tweede minpunt de outlet tube (de laatste deel buis met gaten), die van mij raakt eens in het half jaar verstopt met viezigheid, en om dat los te maken om schoon te maken is nogal een gedoe. Red Sea Reefmat heeft dat wel makkelijker ontworpen. Maar op die twee lange termijn dingen na vind ik het een heel fijn apparaat
Welk type gebruik jij de 3000 of 5000?

Wat tof dat er toch een doorstart komt! Ik kan me goed voorstellen dat de moed je in de schoenen was gezakt dus vind ik het knap dat je daar overheen kunt stappen.
Dat red sea je een korting aanbiedt is mooi maar ik zou er met een grote boog omheen lopen. Iets met een ezel en een steen. Toen ik mijn bak ging aanschaffen hoorde ik al veel verhalen over losspringende kitnaden van red sea bakken en heb daarom besloten voor een waterbox te gaan. Met jouw oude bak erbij stonden er de afgelopen tijd op dit forum ook de nodige red sea bakken met lekkage. En allemaal zo rond de 5 jaar oud. Precies wanneer de bakken lekker vol staan en goed draaien. Ik zou er niet aan moeten denken.
In mijn 450L bak heb ik een red sea reefmat 500. Een super apparaat. Werkt altijd naar behoren en ik verbruik zo'n 8cm per dag op een rol van 28M a €15,-. Ook handig om verbruik via de app te kunnen monitoren en aanpassen. Voor een grotere bak zou je de 1200 versie kunnen nemen. Dit is nou een red sea product wat ik wel zou aanraden.
Succes met je nieuwe bak. Je gaat er vast weer wat moois van maken.

Laatst bewerkt:
8cm per dag op de reefmat 500? Dan zou je met 1 rol een heel jaar kunnen doen. Ik doe er iets meer dan 2 maanden mee.
Verder wel tevreden met het apparaat. Rollen vervangen is makkelijk.

Laatst bewerkt:
;)Inmiddels zijn we hier thuis 3 weken verder. Alle troep is opgeruimd. De techniek is zo nodig schoon gemaakt en opgeborgen.

Bekijk bijlage 652310

Bekijk bijlage 652311

Maar ik denk dat elk merk aquarium kan gaan lekken. De service van Red Sea is niet slecht. Mijn aquarium was ruim 5 jaren oud, buiten welke garantie dan ook, doen ze toch een goed aanbod. Ze hadden ook een sorry- mailtje kunnen sturen.

Bekijk bijlage 652321

In juni zal het geheel door AquaLife bezorgd en geplaatst gaan worden. Ik hoef dan alleen maar de apparatuur aan te sluiten en de bak in te richten en te vullen met water.
Mooi nieuws Robert!
Mocht je nog niet gecommitteerd hebben aan AquaLife, dan zou je ook nog even bij Reef-Corner langs kunnen gaan.
Hun bakkenbouwer is een Duits bedrijf, ik meen ergens uit de buurt van Aken.

Mijn nieuwe bak komt daar vandaan. Niet alleen super mooi geplakt, ook alle kitnaden die zich onderwater bevinden versterkt met glaslatten. De verticale naden met schuine latten die wegvallen in de kit. Kortom een tank gebouwd als een tank... ;)

Ik heb de sk5000. Sinds al een tijd hebben ze de rollen aangepast waardoor ze er niet meer helemaal van af lopen. Je hoeft het apparaat er dus nooit meer uit te halen om de rol te vervangen. Ik weet niet of dat alleen zo is bij de rollen van de sk5000 of ook voor de sk3000 versie.

Back
Bovenaan