Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Heer 425 G2

HeerSchadow

ZeewaterForum lid
Sinds 2-9-2024 gestart met mijn 1e zeeaquarium. Het is een doorstart van iemand die 2023 gestart is. Geen oude bak dus maar ook geen nieuwe.
Onderstaand hij hij erbij stond toen ik hem op marktplaats vond.
1738963297896.png
Een mooi set met de volgende techniek:

AquariumRed Sea Reefer 300XL
LampenRed Sea Reefled 90x2
OpvoerpompJecod DCP-6500
SkimmerDeltec 600i
WavemakerJecod SOW-4 & Maxspect Jump Gyre MJGF4K
ThermostaatAqua Medic T controller twin
VerwarmingTitanium
FilterRed Sea Reefmat 500
[td]Type[/td][td]Product[/td] [td]Dosering[/td][td]Aqua Medic Reefdoser Evo 4[/td]

In 1 dag alles oververhuist met al het steen en koraal in bakken. En zo'n 200 liter aan water in containers. Zand vervangen door caribsea live sand met ook grove stukken zoals schelpjes etc. Daar heb ik wel spijt van gehad. Fijn zand is toch mooier en beter schoon te houden.
1738964043296.png1738964209793.png
Nu dus 5 maanden onderweg met wat hobbels maar geen grote crashes of verlies van visbestand gehad.
Huidige situatie is nu dit.
1738964435105.png

De waterwaardes dan. Ik test fosfaat met Hannah in ppb, PH met een aliexpress digitale meter en de rest met salifert.
Sinds 4-11-2024 doseer ik all for reef. Daardoor is de KH flink omhoog gegaan. Rest is redelijk stabiel denk ik maar hoor graag of jullie dat ook vinden.
1738965021715.png
Het visbestand dan:
Gramma LoretoKonings Gramma
Amphiprion OcellarisDrieband Anemoonvis
Chrysiptera HemicyaneaAzuur Juffertje
Nemateleotris MagnificaChinese Pijlvis
Nemateleotris DecoraPaarse Vuurvis
Siganus UnimaculatusVossekop
Amphiprion PolymnusZadel Anemoonvis
Centropyge BispinosaGestreepte Dwergkeizer
Pholidichthys LeucotaeniaAalgrondel
[td]Naam[/td][td]NL[/td]
Daarnaast nog poetsgarnalen, heremietkreeften, zandzevende zeester en verschillende slakken.

Wat is er wel gebeurd:
1 nieuw clownsvisje is na ongeveer 1 maand spoorloos verdwenen. Had gewoon een eigen anemoon en at goed mee. Geen idee dus.
Wat heremietkreeftjes verdwenen. Er lopen er nog wel 3 rond maar grotere.
De eerste 4 maanden steeds wel cyano gehad. Nu weg. Redcyano rx geprobeerd maar na kuur kwam het terug. Nu voeg ik biodigest toe elke 2 weken.
Enkele koralen dood gegaan zoals een alveapora die er slecht aan toe was maar ook een nieuwe montipora en hystrix.
De 5 bubble tip anemonen heb ik verkleind naar 2 stuks omdat ze toch wel te veel schade soms toebrachten.
Glasanomen bestrijdt ik met aiptasia x. Goed onder controle te houden.
Bubble alg zit wel op wat plekken. Zuig ik af en er zit ook een krab ik maar die doet niet veel.
Een montipora was nagenoeg helemaal weg onder alg maar komt nu langzaam terug.

Waar ik nog wel last van heb:
Pompende xenia groeide eerst heel snel maar is nu gekrompen en groeit niet meer.
Kortharige alg op stenen en slijmachtig bruin laagje op sommige plekken die met een pipet wel te spuiten is maar dus niet wordt verwijderd door heremiet, slakken of vissen.
Heel veel ananas sponzen in zowel het aquarium als sump.
Witachtig slijm in de sump.
Stylopora heeft gebleekte delen.

Al met al gaat het redelijk goed maar als iemand me kan helpen met bovenstaande of alle andere hulp is ook welkom. Een keer komen komen mag natuurlijk ook zeker door iemand met ervaring.
Binnenkort wat meer foto's en filmpjes.

Mooi aquarium! Ziet eruit als een geslaagde doorstart, op deze manier is mijn aquarium ook opgestart, ondanks goede waterwaardes duurde het wel eventjes voordat SPS wilde aanslaan, duurt vaak toch eventjes voordat dat wil aanslaan.
Het enige wat ik op kan merken aan de waardes is te zorgen dat het fosfaat niet richting de 0 gaat, hou het meetbaar. Ik zou mikken op ongeveer 33 ppb phosphorus (0,10 ppm fosfaat), dat geeft je wat speelruimte zodat het niet te snel op 0 uitkomt. Voor de rest gewoon geduld, als de waardes goed blijven komt de groei vanzelf.
Succes ermee!

Dankjewel. Moet ik daarvoor echt fosfaat gaan toevoegen of als het gewoon meetbaar blijft is het dan goed? Fluctueert nog best veel maar misschien is dat wel normaal.

Doorstart zelf is inderdaad heel goed gegaan. Had toch wel wat sterfte van vissen of koralen verwacht na een verhuizing. Denk dat lucht, stroming en zoveel mogelijk water meenemen wel hiervoor heeft gezorgd.

Dankjewel. Moet ik daarvoor echt fosfaat gaan toevoegen of als het gewoon meetbaar blijft is het dan goed? Fluctueert nog best veel maar misschien is dat wel normaal.

Doorstart zelf is inderdaad heel goed gegaan. Had toch wel wat sterfte van vissen of koralen verwacht na een verhuizing. Denk dat lucht, stroming en zoveel mogelijk water meenemen wel hiervoor heeft gezorgd.
Toevoegen kan, maar niet per se nodig zolang het fosfaat meetbaar is. Nog een vraagje: meet je altijd rond dezelfde tijd? Het kan namelijk nogal verschil maken of dat bijvoorbeeld voor of na een voeding van de vissen is.
Op het filmpje zie ik een gezond aquarium, zou ik niet teveel aan doen. Voor SPS denk ik een beetje geduld hebben. Persoonlijk vind ik de Vossekop wel te groot voor dit aquarium, die heeft niet veel zwemruimte. En die kan nog wel een stuk groter worden.

Ik meet niet altijd op dezelfde tijd. Meestal wel wat later op de dag. Wel zorg ik er altijd voor dat het niet net na een voeren of schoonmaak is.

De vossekop vind ik ook te groot maar ja mee overgenomen van de vorige eigenaar. Toch zou hij nog geen 1,5 jaar zijn.
Wat is een goed alternatief wat in deze bak kan blijven op volwassen leeftijd?

Alles draait best wel goed. Eerste acro erin gezet en die lijken het te overleven en zelfs te groeien. Wel is er 1 van kleur verschoten. Enkele monti's die ik had opgegeven zijn nu helemaal aan het terugkomen.
All for reef al een paar keer opgehoogd en uiteindelijk ook Balling A toegevoegd om de KH niet nog verder te laten stijgen.
Fosfaat schiet nog wel alle kanten op terwijl ik geen wijzigingen heb aangebracht verder.

Wat wel vreemd is dat de GSP en pompende Xenia het niet goed doen. GSP staat stil qua groei wat op zich niet erg is maar de pompende xenia is gekrompen.
De blauwe Xenia (Cespitularia) is dan weer een van mijn snelst groeiende koralen. Enkele maanden geleden begonnen met 1 en dat zijn er nu 5 boompjes.
De anemoonvis zonder staart die ik mee had overgenomen is wel dood gegaan. Terwijl hij tot het laatst goed at. Kan ook niet goed achterhalen hoe oud sommige vissen kunnen worden.

Onder de meetwaardes en mijn enorm wordende anemoon....zonder bubbels maar met slierten van 30cm.
1744901536924.png

1744902321409.png

Omdat ik mij toch wat zorgen dat de "simpele" koralen niet wilde groeien maar andere juist wel een ICP test uitgevoerd.

Eerste keer een ICP test dus weet nog niet waar ik meteen op moet aanslaan maar vooral op de dynamische elementen lijkt het niet goed te zijn en te hoog aluminium gehalte.
Ik draai op All for reef waar in principe alles moet inzitten en stuur bij met Balling A & B.
De basiselementen zijn wel goed maar de dynamisch element zijn allemaal te laag. Zitten deze dan veel te weinig in AFR?
Aluminium is te hoog. Kan ik dit met waterwissel gewoon eruithalen of moet ik toch kijken of er iets aluminium afgeeft.

Ik heb de Trace-colors A B C D van Red Sea. Hier zitten volgens mij alle elementen in die ik tekort kom. Is het verstandig om deze toe te voegen of alle losse elementen te kopen.

Graag hulp met hoe ik de test moet lezen en benodigde acties.

Bijlagen

Omdat ik mij toch wat zorgen dat de "simpele" koralen niet wilde groeien maar andere juist wel een ICP test uitgevoerd.

Eerste keer een ICP test dus weet nog niet waar ik meteen op moet aanslaan maar vooral op de dynamische elementen lijkt het niet goed te zijn en te hoog aluminium gehalte.
Ik draai op All for reef waar in principe alles moet inzitten en stuur bij met Balling A & B.
De basiselementen zijn wel goed maar de dynamisch element zijn allemaal te laag. Zitten deze dan veel te weinig in AFR?
Aluminium is te hoog. Kan ik dit met waterwissel gewoon eruithalen of moet ik toch kijken of er iets aluminium afgeeft.

Ik heb de Trace-colors A B C D van Red Sea. Hier zitten volgens mij alle elementen in die ik tekort kom. Is het verstandig om deze toe te voegen of alle losse elementen te kopen.

Graag hulp met hoe ik de test moet lezen en benodigde acties.
Allereerst "dynamische elementen" is door Fauna Marin verzonnen jargon dat nergens op staat.
Fauna Marin houd er zeer hoge streefwaarden op na voor sporen elementen. Dat is vooral leuk voor hun portemonnee, want je hebt eerder meer flesjes toevoegingen nodig.

Ik zie juist vooral eigenaardigheden in de basis. De grote 6:
- Chloor wordt helaas niet gemeten door FM.
- Natrium aan de hoge kant van "normaal", dit suggereert een saliniteit van ~35 promille of iets hoger.
- Magnesium prima (passend bij natrium).
- Zwavel/sulfaat laag.
- Calcium prima (passend bij natrium)
- Kalium weer hoog.

Kortom de balans zit hier niet helemaal lekker.
Wat ik vooral zou doen, zijn een paar degelijke waterwissels met een goed zout. TM pro reef of Red Sea blauwe emmer.
Jodium eventueel eenmalig bijdoseren.

Anders dan AFR, wat voeg je nog meer toe?
Er zit geen kalium in AFR.

Aluminiumconcentratie is niet zorgelijk en een vaak geziene verontreiniging.
Kan van vele dingen komen waaronder voer.

Wat mij verder opvalt als ik door je dagboek scroll:
- Fosfaat is laag, KH is hoog. Dat is gas geven en remmen tegelijk. Vinden koralen niet leuk.
- Twee Reefled 90 op een bak van 90cm en ~250 Liter is aan de krappe kant als je de kleurbalans aanpast en/of ze dimt.
- Zoutgehalte meet je zelf onrealistisch consistent 1025. Als dat S.G. is, dan is dat aan de lage kant. Terwijl je op basis van de natriumwaarde van je ICP een hoger zoutgehalte verwacht. Meet je dichtheid, dan is het omgekeerde het geval. Hoe dan ook daar klopt iets niet. Hoe meet je je zoutgehalte? Wat meet je (S.G., dichtheid, ...), werkt de meter naar behoren, gebruik je de meter naar behoren? Etc.

Samenvattend, juist de basis heeft nog wel even wat aandacht nodig zou ik zeggen.

@Erbe2307 dankjewel voor je reactie!
Zout meet ik met de Hanna Salinity Tester. Ik meet toch altijd echt 1025 (SG) maar maak dan ook mijn zeewater aan totdat ik precies 1025 heb. Laatst de meter ook nog gecalibreerd waarbij hij geen afwijking had.

Als zout heb ik Aquaforest. Toch wisselen naar een ander merk?

Naast AFR en Balling A & B voeg ik om de dag Red Sea Reef Energy AB+ en 2x in de week Polylab Reef Roids.
Voer; pellets, diepvries, vlokken, nori

De 2 Reefled 90 zou toch echt voldoende moeten zijn voor deze bak. Dit is wat ze adviseren vanuit Red Sea en de standaard configuratie. Draai ze nu op 90% blauw.
Heb een meting met Photone een keer uitgevoerd waarbij ik zelf wat aan de hoge kant uitkwam qua par.

Fosfaat is wel iets stabiel hoger de laatste tijd.
1747058076319.png
Ik snap dat Fauna Marin wat extra nadruk legt op het verkopen van elementen. Maar niet detecteerbaar bij meerdere baart me wat zorgen maar misschien niet terecht.

Wat ik zal doen is een paar grotere waterwissels en Jodium toevoegen. En toch naar een andere zout switchen?

Ja, wisselen van zout! Aquaforest is laag in sulfaat en dat trekt de boel scheef. In hun toevoegingen systeem zit relatief veel sulfaat vandaar dat hun zout afwijkt.

Sulfaat wordt niet gebruikt/verbruikt, maar als het vierde hoogst geconcentreerde ion heeft het relatief veel invloed op de ionen balans en dat is weer de basis van de vochthuishouding van de dieren die in je water leven.

Ik zie geen duidelijke kalium bron. Wellicht komt dit door het zout.

AB+ doseren is nergens voor nodig.

Als alle adviezen van fabrikanten correct onderbouwd zouden zijn, dan hadden we een forum als dit veel minder nodig. Het verlichtingsadvies van Red Sea is gewoon erg krap. 6 uur alle kanalen op 100%, dan kan
je net aan Acro’s redelijk houden. Maar iedereen gaat natuurlijk met de kleur lopen spelen en de meesten draaien ook de intensiteit nog terug. Dan blijft heel erg snel veel te weinig over.

Bovendien zijn die lampen puntbronnen. Dus tenzij je ze heel hoog hangt krijg je ook grote verschillen in lichtintensiteit door de bak heen.

Dat een ICP OES sommige dingen niet detecteert dat klopt. Dat is niet omdat het er niet is, maar omdat de normale concentraties zo laag zijn dat het met OES niet te meten is.

Stel je autoband vraagt een normale bandenspanning van 2 bar. Je gaat naar de garage om dit te controleren. De garage zegt, geen druk detecteerbaar en dat je moet oppompen naar 3 bar. Want de meter doet het pas vanaf 3 bar… Dan zeg jij, ja maar de ideale bandenspanning voor deze banden is 2 bar. En de garage antwoord: ja maar Michelin weet niks van banden… 🤷🏻‍♂️

Red Sea heeft er belang bij om weinig verlichting te adviseren. Lampen zijn duur. Minder lampen, lagere instap kosten, meer aquariumverkoop. Mensen komen er later wel achter of niet want het gros heeft LPS bakken of stopt er binnen 1-2 jaar toch weer mee. Zo is de markt nu.

Dat het gros van de nieuwe hobbyisten faalt zal voor een deel door komen door de enorme berg onzin die fabrikanten verkondigen. Dus men heeft de markt zelf zo gecreëerd en men houdt dit in stand.

Bottom line, vindt je deze hobby leuk en wil je hier nog jaren van genieten. Stop met alles geloven wat fabrikanten zeggen en neem iedere claim met een korrel zout.

Laatst bewerkt:
Wat betreft saliniteit:
- S.G. is altijd een komma getal. Het is 1,025.
- de Hanna salinity tester in notoir onbetrouwbaar. Een enkele doet het goed. Veel hebben een dikke meetafwijking. Heb ik zelf ook ondervonden.
- een natriumgehalte van 11444 mg/L hoort bij een saliniteit van ~36,4‰ (= S.G. 1,0275, bij jouw watertemperatuur). Gemiddelde oceaan saliniteit is 35‰ (= S.G. 1,0264).
- de afwijkingen in sulfaat en andere macro elementen kunnen deze discrepantie niet verklaren.

Mijn conclusie, de salinity tester wijkt waarschijnlijk flink af. De 1,025 die jij meet zal in werkelijkheid ongeveer 1,0275 zijn. Controleer de werking naast een goede dobber zoals die van Tropic Marin.

Ik neem morgen eens wat water mee naar het lab op het werk maar vertrouw de tester. Ook nooit gelezen dat deze onbetrouwbaar zou zijn als je hem regelmatig calibreert.
De Sera dobber die ik heb geeft 1024 aan.

Snap overigens niet helemaal je manier van reageren. Ik ben een serieuze hobbiest die alles goed probeert te doen voor mijn levende have. Als ik sommige topics en aquariums hier voorbij zie komen of koralen ga ophalen ben ik zelfs trots op hoe het eruit ziet.
Het systeem met alles eromheen is echt geen low budget allemaal. En ja het kan altijd nog beter en meer. De reefled komen altijd redelijk goed uit de verschillende vergelijkende testen. Geen radion of coral care maar goed genoeg voor de basis koraal die ik heb.
Misschien ook verkeerd begrepen maar het draait allemaal best goed. Van de overkoop leeft nagenoeg alle koraal en vissen nog. Zal morgen eens een video posten met hoe het erbij staat.

Op advies vandaag de Red Sea blauwe emmer gekocht. Dus de volgende waterwissel ga ik hiermee uitvoeren.

Op het lab het water getest met professionele dobber die ook 1,025 aangeeft.
Daarna thuis nog eens het aquarium en 35 ppt salinity calibration solution getest. 1,025 voor het aquarium en 1,026 voor de calibratievloeistof.
Ik ga er dus vanuit dat de salinity en de hanna meter wel klopt. Begreep van de laborant dat je met alleen natrium weinig over salinity kunt zeggen.

Snap overigens niet helemaal je manier van reageren. Ik ben een serieuze hobbiest die alles goed probeert te doen voor mijn levende have. Als ik sommige topics en aquariums hier voorbij zie komen of koralen ga ophalen ben ik zelfs trots op hoe het eruit ziet.
Het systeem met alles eromheen is echt geen low budget allemaal. En ja het kan altijd nog beter en meer. De reefled komen altijd redelijk goed uit de verschillende vergelijkende testen. Geen radion of coral care maar goed genoeg voor de basis koraal die ik heb.
Misschien ook verkeerd begrepen maar het draait allemaal best goed. Van de overkoop leeft nagenoeg alle koraal en vissen nog. Zal morgen eens een video posten met hoe het erbij staat.
Tsja, jij post een ICP en hangt van alles op aan "dynamische elementen" terwijl op de basis een hoop aan te merken is.
Ja ik ben direct. Als je er niet van gediend bent, zeg het en ik houd mijn mond. Scheelt mij een hoop typen.

Ik meende ook te zien dat je dingen serieus neemt. Daarom neem ik de tijd om hier te reageren.
Als je echt zo'n serieuze hobbyist bent, dan zou ik juist denken dat je ervoor openstaat om de dingen in een breder perspectief te zien…

Ik zeg nergens iets over dat dingen duur moeten zijn of dat Red Sea lampen slechte kwaliteit zijn. Dat is jouw interpretatie.
Ik heb geen kritiek op jou of hoe jij je bak hebt opgezet ik laat je zien waar je verwachtingen onrealistisch zijn en hoe je metingen verkeerd interpreteert. Daarbij leg ik ook nog uit waarom en wat er nodig is voor de juiste interpretatie. Fauna Marin leest dit dagboek niet, die knallen enkel wat getalletjes in een pdf.

Kortom ik denk met je mee, niet tegen je.

Wat ik wel wil zeggen over kwalitatieve apparatuur. Zo'n Sera dobber (of welke andere dobber van 15 euro) is niet te vertrouwen en dus absoluut geen geschikte referentie meting.

Zoutgehalte is misschien wel de slechts begrepen en meest verkeerd gemeten waarde van allen. Terwijl het is juist de meting die ten grondslag licht aan de hele samenstelling van zeewater.
Een tijdje terug zag ik een live stream met iets van 10 deelnemers, allemaal met jaaaren ervaring en/of eigen zeewater winkels. Ze hadden het even over zoutgehalte en refractometers. Geen van hen wist hoe zo'n ding werkt en hoe er correct mee om te gaan...

Begreep van de laborant dat je met alleen natrium weinig over salinity kunt zeggen.
Dan weet die laborant weinig van zeewater.
De macro elementen in zeewater hebben juist een zéér voorspelbare samenstelling.
Enige onbekende bij jou is chloor. Als je ervan overtuigd bent dat jouw 1,025 klopt dan moet je chloor heel erg laag zijn.

Daarbij, een professionele meter die een S.G. van 1,025 meet is niet bepaald gevoelig.
Een goede dobber meet een decimaal meer.

Hier de rekensom waar ik mij op baseer:
Om te beginnen, een saliniteit van bijvoorbeeld 35 promille (oceaan gemiddelde) betekend dat er 35 gram aan opgeloste stoffen in 1000 gram water zit. Jouw natriumwaarde van 11.444 mg/L draagt dus 11444/1000=11,444 promille bij aan de saliniteit.

Zeewater met een saliniteit van 35 promille heeft een natrium gehalte van ~11000 mg/L en een chloor gehalte van ~19750 mg/L.

Bij een natrium van 11444 mg/L hoort dan een chloor van ongeveer 20545 mg/L.
Als je alle macro elementen (mg/L) in jouw ICP uitslag optelt (SO4 meetellen niet S) dan kom je op 16206. Waarbij je sulfaat ~300 te laag is (=0,3 promille saliniteit).
16206 + 20545 aan chloor = 36751 of te wel een saliniteit van 36,75 promille (S.G. 1,0277 bij 25 graden C). Als je het sulfaat verhoogd naar de normaalwaarde passend bij je natrium dan kom je zelfs op een saliniteit van ruim 37 promille (S.G. 1,0279 bij 25 graden C).

Als we ervan uitgaan dat de door jou en je laborant gemeten S.G. van 1,025 klopt en het 1,0250 is, dan betekend dit een saliniteit van 33,2 promille.
Dan zou je chloorgehalte nu 33200 - 16206 = ~16994 moeten zijn. Ruim 17% te laag. Zo'n onbalans zou echt extreem zijn!
Gaan we uit van een S.G. van 1,0259 met een saliniteit van 34,3 promille, dan zou je chloor ~18094 mg/L zijn. Nog steeds 12% te laag en ook dat is veel en onwaarschijnlijk.

Zijn deze berekeningen schattingen? Ja.
Is de foutmarge daarop groter dan de geschatte afwijkingen? Nee.

Zou het kunnen dat je chloor zoveel te laag is? Ja.
Het is echter erg onwaarschijnlijk.

Dan nog: al je verhoogde macro elementen zijn positief geladen en een laag chloor zou betekenen dat er veel te weinig negatief geladen elementen tegenover staan. Dat is ook heel erg onwaarschijnlijk.

Andere verklaringen:
Meetfouten bij Fauna Marin. Maar zo groot is ook weer onwaarschijnlijk.

Wil je hier uitsluitsel over, dan kan je de volgende keer een ICP test doen die wel chloor en saliniteit meet (bijvoorbeeld ATI).
Enkele checks die je zelf nog kan doen:
- Als je normaal de Hanna tester in je bak steekt, neem dan eens een water monster uit de bak en meet dat. Een lekstroom o.i.d. kan de meting verstoren.
- Straks met het Red Sea zout precies 40 gram per Liter oplossen. Dat geeft een saliniteit van dichtbij de 35 promille (S.G. 1,0264 bij 25 graden C). Als je Hanna tester dan een S.G. van 1,024 meet, dan weet je zo goed als zeker hoe laat het is.

Laatst bewerkt:
We beginnen even overnieuw. Ik ben heel blij met je reacties maar heb wel het gevoel dat je aangeeft dat mijn bak in enorme disbalans is en dat de basis niet goed is.
Dit probeer ik nog steeds te begrijpen. Vooral omdat je aanslaat op het Natrium gehalte en Salinity. Waarbij het natriumgehalte binnen het referentiegebied valt.
Daarnaast het zoutgehalte waarbij verschillende reefers allemaal op andere waarde draaien als hij maar stabiel is. Wat op zich dus gewoon lijkt te zijn. De dobber van Sera zal inderdaad niet top zijn maar heb ik toevallig liggen als controle.
Van de ICP wil ik gewoon het gevoel hebben wat de waardes nu eigenlijk zeggen. Daarvan heb ik enkel gezegd dat Fauna Marin ze allemaal als te laag vermeld. Als ze namelijk weinig zeggen dan ik dan kan ik deze testen en waarden namelijk beter negeren en achterwege laten. Dat is ook een antwoord.

Verder test ik consequent de belangrijkste waarden thuis. Allemaal met de Salifert testen behalve fosfaat met Hanna ULR, pH met digitale meter die ik regelmatig calibreer en zout ook met de Hanna. Hieronder zie je hoe serieus ik dit neem. Vaak zie ik in posts slecht een enkele testwaarde van 1 dag. Terwijl alles in deze hobby draait om stabiliteit en niet om de losse waarden heb ik begrepen.
Maar basiswaarden: temp, zout, nitraat, calcium, magnesium, nitriet, ammoniak, pH lijken mij redelijk in balans de laatste maanden.
1747222565891.png

Wat nog veel erger is dat ik de Red Sea blauwe emmer heb overgenomen van iemand die 30 jaar zeeaquariums heeft gehad....en nog nooit iets gemeten heeft. Soms lijkt het wel beter om niet alle waarden te meten zodat je ook minder problemen gaat zoeken die er niet zijn.

Ik meet overigens de salinity zowel tussendoor in de bak als in een los bakje tijdens de wekelijkse metingen. De meter kan ik ook nog op PPT zetten zag ik in de instellingen maar de S.G. zou precieser zijn. Maar ik kan de test met het zout nog doen hoewel dit onnauwkeuriger zou moeten zijn dan de test met calibratievloeistof.

We beginnen even overnieuw. Ik ben heel blij met je reacties maar heb wel het gevoel dat je aangeeft dat mijn bak in enorme disbalans is en dat de basis niet goed is.
Dat klopt, dat zeg ik ja.
Er is iets basaal flink scheef in je metingen of je waterwaarden (chloorgehalte). Dit uitzoeken en ondervangen heeft hoogste prioriteit. Eerst de basis op orde, dan komen details zoals een jodiumgehalte.

Nogmaals, ik zeg niet dat het jouw schuld is, ik zeg niet dat je onkundig bent, ik verwijt je niks. Iedereen maakt fouten ik ook (ook na 16 jaar nog), een serieuze hobbyist betekend dat dit leermomenten zijn en je hiervan een betere hobbyist wordt.
Ik laat je zien waar het scheef loopt, waar je verkeerd gaat in interpretatie en gebruik van techniek om je ervan bewust te maken en zodat je e.e.a. recht kan trekken en in de toekomst kan voorkomen.

> Wat betreft opnieuw beginnen met onze discussie:
Nee, daar doe ik niet aan mee. Ik heb een paar uur werk zitten in mijn reacties. Dat ga ik niet over doen. Bovendien, zal er aan mijn boodschap en uitleg helemaal niks veranderen.

> Wat betreft je oorspronkelijke vraag over de lage waarden van "dynamic elements":
Die heb ik in mijn eerste reactie direct beantwoord en ook daar is niks aan veranderd.

> Wat betreft meten, stabiliteit en consistentie:
Nogmaals, je zoutgehalte ligt aan de basis van alle elementen (behalve nutriënten) en de verhoudingen tussen macro elementen in zeewater zijn extreem voorspelbaar.
Dat jouw zoutmeting sinds 1 september exact hetzelfde is, is hoe dan ook een illusie. Door allerlei invloeden (zoals KH/Ga/Mg toevoegingen, verwijdering van water door je afschuimer etc etc) zal je zoutgehalte nooit zo perfect consistent zijn. Dat is gewoon per definitie onmogelijk.
Daarbij, alle meters (behalve dobbers) verliezen hun ijking met de tijd. Dus al zijn je metingen zo consistent, dan nog verhullen die een verloop in zoutgehalte.

Laatst bewerkt:
Ik heb de test gedaan. Red sea blauwe zout 40 gram op 1000 gram osmose water. Meet 1,027. Daarna direct ook weer in het aquarium en meet 1,025. Ik weet nu dus echt 100% zeker dat mijn metingen wel kloppen.
Zoutgehalte constant houden lijkt mij ook het meest simpele van alle waardes. Als ik nieuw zoutwater mix gebruik ik namelijk ook de meter.
Laten we er dus maar even van uitgaan dat dit goed is. Welke waarde is dan uit balans?
1000029785.jpg1000029786.jpg

Back
Bovenaan