Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Hier zit wellicht een deel van het probleem. Voeren in de avond. Dat betekent dat de vissen een groot deel van de dag trek hebben... Hier voer ik juist het grootste deel aan het begin van de dag.
Scheelt dat zoveel? Het probleem is dus dat ik met het werk altijd tussen 5/6uur begin. D lampen gaan om 10 uur pas aan.

Scheelt dat zoveel? Het probleem is dus dat ik met het werk altijd tussen 5/6uur begin. D lampen gaan om 10 uur pas aan.
Lampen eerder aan, vissen eerder voeren? Grote kans dat ze dan gedurende de dag een stuk minder honger hebben. En daardoor dus minder 'verkeerde' (volgens ons dan) gewoonten aanleren. 5-6 uur is wel heel vroeg, ik moet er niet aan denken :D

Lampen eerder aan, vissen eerder voeren? Grote kans dat ze dan gedurende de dag een stuk minder honger hebben. En daardoor dus minder 'verkeerde' (volgens ons dan) gewoonten aanleren. 5-6 uur is wel heel vroeg, ik moet er niet aan denken :D
Dan moeten de lampen wel heel vroeg aan. Het nadeel is dan dat de lampen savonds ook heel vroeg uit zijn.

Haha ja je raakt eraan gewend. Ik heb er nu wel een voermachine op die droogvoer geeft om half 12 en diepvries geef ik dan ‘s avonds na het eten.

De pygos hebben nu wel een grote bak van 2600L fish only dus ze hebben een goed thuis.

Maar toch blijven alle verbeteringen die mogelijk zijn interessant

Dan moeten de lampen wel heel vroeg aan. Het nadeel is dan dat de lampen savonds ook heel vroeg uit zijn.

Haha ja je raakt eraan gewend. Ik heb er nu wel een voermachine op die droogvoer geeft om half 12 en diepvries geef ik dan ‘s avonds na het eten.

De pygos hebben nu wel een grote bak van 2600L fish only dus ze hebben een goed thuis.

Maar toch blijven alle verbeteringen die mogelijk zijn interessant
Voerautomaat is inderdaad een heel goed idee. Heb je niet een partner die later op de dag kan voeren? 2600 l is zeker veel ruimte, maar een iets kleinere bak met wél koralen zou misschien nog beter zijn... :)

Voerautomaat is inderdaad een heel goed idee. Heb je niet een partner die later op de dag kan voeren? 2600 l is zeker veel ruimte, maar een iets kleinere bak met wél koralen zou misschien nog beter zijn... :)
Daar gaat ze het niet zo mee eens zijn als ik dat van haar ga verwachten. Ik hoef verder als niks te doen thuis.

Ja hij wou leders erbij maar die aten de pygos ook op bij hem

Ik had hier hetzelfde probleem. Ik rij ‘s morgens om kwart over 6 aan naar mijn werk. Toen ik op zoek ging naar een licht schema voor mijn pcc lampen kwam ik bij wesley uit. En dat schema was perfect voor mijn. Om 6 uur gaat het blauw heel licht aan tot 9 en dan start het echte programma.
Ik vond dat een beetje raar toen ik dat zag en ben gaan zoeken in zijn dagboek. De reden daar van was dus dat hij ‘s morgens voor het werk al kon voeren. Dus dat is mischien ook een idee voor jouw.

Het schoolbakje staat er netjes bij als je bedenkt dat het nog maar net een maand staat.

IMG_8893.jpegIMG_8863.jpeg

Ik had hier hetzelfde probleem. Ik rij ‘s morgens om kwart over 6 aan naar mijn werk. Toen ik op zoek ging naar een licht schema voor mijn pcc lampen kwam ik bij wesley uit. En dat schema was perfect voor mijn. Om 6 uur gaat het blauw heel licht aan tot 9 en dan start het echte programma.
Ik vond dat een beetje raar toen ik dat zag en ben gaan zoeken in zijn dagboek. De reden daar van was dus dat hij ‘s morgens voor het werk al kon voeren. Dus dat is mischien ook een idee voor jouw.
Die heb ik ook ooit gezien vond het licht wel heel lang. Heb me altijd afgevraagd of het geen kwaad kon.

Dat ziet er goed uit! Ik heb je boeken inmiddels gelezen. Ik ben wel benieuwd wat het voordeel van een Powerfilter is tov een interne skimmer van bijv. Tunze. Haalt dat sneller afval uit het water, waardoor het geen kans heeft af te breken in nitraat/fosfaat?
Het heeft beide voor- en nadelen. Groot voordeel van de PF is dat hij, behalve het vervangen van de watten, minder afstelling behoeft en dus zeker voor starters makkelijker te gebruiken is. Voor een klein simpel aquarium met alle techniek in de bak zou ik de PF verkiezen boven een schuimer. Schuimer heb je wel nodig als je zonder PF werkt of als je bijvoorbeeld én felgekleurde koralen én een forse visbezetting wil.

Techniek van het schoolbakje:

Aquarium: 160 x 40 x 45 (waterhoogte). Met lichtkap en dekruiten, alleen al qua veiligheid (ik wil niet dat er per ongeluk of expres iets in het water kan worden gegooid).

Juwel filterbox met daar in:
- powerfilter (Jecod 3500)
- verwarming (Visitherm 300 W)
- bruissteentje

Stroming: Tunze Nanostream 6055 met Safety connector en flinke accu als noodstroom

Eénkanaals doseerpomp met DSR TotalReefCare

AI Blade grow (145 cm, 120 W)
DSR color balkje (100 cm, 27 W)

Onderhoud:

Dagelijks
- voer via Eheim voerautomaat

Wekelijks
- ruiten schoonmaken
- powerfilter vervangen
- zand doorroeren
- verdampt water aanvullen
- reservoir DSR vloeistof bijvullen

Een paar keer per jaar
- verversen

Zo mooie bak.
Met zo weinig(dure )techniek.

Mvg Ronald
Dank je. Het is nog te vroeg om te juichen, maar het enige stuk dure techniek (de AI Blade) is verrassend goed. Erg makkelijk in te stellen via de app en enorm veel licht. Ik had verwacht twee Blades nodig te hebben, maar met deze ene kom ik al heel ver. Het DSR-balkje er naast geeft een mooi effect, ik vind het licht van de Blade wat te kil en zo oogt het wat warmer.

Ik hoef onderin de schoolbak geen felblauwe Acro te houden. 'Gewone' soorten doen het in het midden ook al goed en onderin groeit Montipora vast aan de stenen. Voor een bak met een gesloten kap is dit zeker een lamp die het overwegen waard is. Het is me alleen niet duidelijk hoe waterdicht de Blade is. De dekruiten drukken de hoeveelheid condens in de kap natuurlijk enorm.

Ik had vandaag even tijd dus heb wat inkopen gedaan...

Voor op school wat nieuwe visjes:
- twee Pomacentrus coelestis
- een Pseudocheilinops ataenia
- een nakweek Centropyge multifasciata

De laatste is een gok met de Zoanthus en de LPS. Ik kan hem altijd nog vangen en naar de bak thuis overzetten. Voor thuis liep ik een heel mooie Alveopora tegen het lijf.

Verder heeft de technische dienst gistermiddag een mooi kastje onder het aquarium geplaatst. Helemaal zoals ik met hen besproken had. Ik heb alle techniek in het kastje geïnstalleerd dus om de bak heen oogt het nu ook meteen een stuk strakker. Foto moet ik nog maken, ik was te enthousiast over de visjes ;)

tempImage9GXewL.pngIMG_9091.JPGIMG_9092.JPGIMG_9095.JPG

Geen koppeltje Ataenia? Die vind ik hier altijd zo fantastisch samen zwemmen.

Back
Bovenaan