Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Techniek van het schoolbakje:

Aquarium: 160 x 40 x 45 (waterhoogte). Met lichtkap en dekruiten, alleen al qua veiligheid (ik wil niet dat er per ongeluk of expres iets in het water kan worden gegooid).

Juwel filterbox met daar in:
- powerfilter (Jecod 3500)
- verwarming (Visitherm 300 W)
- bruissteentje

Stroming: Tunze Nanostream 6055 met Safety connector en flinke accu als noodstroom

Eénkanaals doseerpomp met DSR TotalReefCare

AI Blade grow (145 cm, 120 W)
DSR color balkje (100 cm, 27 W)

Onderhoud:

Dagelijks
- voer via Eheim voerautomaat

Wekelijks
- ruiten schoonmaken
- powerfilter vervangen
- zand doorroeren
- verdampt water aanvullen
- reservoir DSR vloeistof bijvullen

Een paar keer per jaar
- verversen
Hoe gaat het met de dekruiten er op? Merk je veel zout aanslag/licht verlies?
Hoe zit het met de gas uitwisseling?

Ik twijfel bij mijn bak ook om afdek ruiten te plaatsen, dit vanwege inbouw in een gesloten ruimte en het daar aan vast hangende vocht verdamping probleem.
Uiteraard kan ik afzuiging aanbrengen, maar als afdek ruiten ook goed gaan dan doe ik beide.

Geen koppeltje Ataenia? Die vind ik hier altijd zo fantastisch samen zwemmen.
Zwemmen die wel echt in een groepje samen? Ik had vroeger een “schooltje” antiassen maar die zwommen overal en nergens maar vooral niet ik een schooltje.

Geen koppeltje Ataenia? Die vind ik hier altijd zo fantastisch samen zwemmen.
Waarom? Geen moment over gedacht. Misschien moet ik hem over een tijdje een vriendje geven.

Hoe gaat het met de dekruiten er op? Merk je veel zout aanslag/licht verlies?
Hoe zit het met de gas uitwisseling?

Ik twijfel bij mijn bak ook om afdek ruiten te plaatsen, dit vanwege inbouw in een gesloten ruimte en het daar aan vast hangende vocht verdamping probleem.
Uiteraard kan ik afzuiging aanbrengen, maar als afdek ruiten ook goed gaan dan doe ik beide.
Op de vorige schoolbak lagen ook al dekruiten. Aanslag is een kwestie van schoonhouden: bij het wekelijks onderhoud maak ik ook de ruiten schoon. Er zal vast wat lichtverlies zijn, maar de dekruiten waren een heel bewuste keuze:
- minder vocht in de lichtkap, beter voor de AI Blade waarvan me niet duidelijk is in hoeverre deze op lange termijn tegen vocht kan op deze manier.
- minder risico dat er (per ongeluk) iets in de bak belandt.

Er is wel een bruissteen (ik draai deze bak zonder schuimer) en de ruiten zijn -op verzoek van mij- iets te klein gemaakt. Daardoor is er aan beide zijkanten van de bak een kier van 2 cm.

Afzuiging zou ik sowieso doen.

Zwemmen die wel echt in een groepje samen? Ik had vroeger een “schooltje” antiassen maar die zwommen overal en nergens maar vooral niet ik een schooltje.

Als je een koppeltje hebt zwemmen ze veelal bij elkaar in de buurt. Doen hier ‘s avonds vaak een paringsdansje. Super leuk om te zien!

Ik had vandaag even tijd dus heb wat inkopen gedaan...

Voor op school wat nieuwe visjes:
- twee Pomacentrus coelestis
- een Pseudocheilinops ataenia
- een nakweek Centropyge multifasciata

De laatste is een gok met de Zoanthus en de LPS. Ik kan hem altijd nog vangen en naar de bak thuis overzetten. Voor thuis liep ik een heel mooie Alveopora tegen het lijf.

Verder heeft de technische dienst gistermiddag een mooi kastje onder het aquarium geplaatst. Helemaal zoals ik met hen besproken had. Ik heb alle techniek in het kastje geïnstalleerd dus om de bak heen oogt het nu ook meteen een stuk strakker. Foto moet ik nog maken, ik was te enthousiast over de visjes ;)

Bekijk bijlage 647273Bekijk bijlage 647274Bekijk bijlage 647275Bekijk bijlage 647276
Mooi hoor. Benieuwd hoe het gaat met de nakweek Multifasciata. Heb er ook eentje besteld, waarschijnlijk zijn ze familie 😀.

De technische dienst heeft eind vorige week een kastje gemonteerd. Ik heb de techniek er in geplaatst. Oogt meteen weer een stuk strakker!

IMG_9110.jpegIMG_9111.jpeg

De rode koraalklimmer, Neocirrhites armatus, is beslist één van de favorieten bij de leerlingen.

Ik vind hem zelf eigenlijk ook een stuk leuker dan ik verwacht had.

IMG_9124.jpegIMG_9125.jpeg

Een paar koralen. De Acropora op de tweede
foto heb ik van @michael. Het schijnt een of andere onzinnaam te hebben. Ik moet zeggen: hij is wel heel mooi.

IMG_9134.jpegIMG_9140.jpegIMG_9136.jpegIMG_9137.jpegIMG_9138.jpeg

Geen koralen zonder vissen en andersom. Hier mijn oranjevlek-vijlvisje uit de Rode Zee, Oxymonacanthus halli. Ik heb hem nu sinds 2021.

Vooral de tekening bij het oog vind ik heel mooi.

IMG_9156.jpeg

Winkelen voor wat visjes voor de zoetwaterbak van mijn zoon. En dan kom je dit tegen. Best wel trots op 😎

IMG_9166.jpeg

Lees online dat deze knapperd niet reefsave kan wezen, hoe doet ie het bij jou?
Hier probleemloos. Het is nog een vrij klein exemplaar. Hij is natuurlijk helemaal safe met koralen, grotere vissen et cetera. Maar ik zou er geen mini garnaaltjes of visjes bij zetten.

Schoolbakje doet het verder goed. Na de voorjaarsvakantie waren de ruiten -uiteraard- wat bealgd maar verder draait de bak probleemloos. Nieuw toegevoegd een Alveopora, een Heteroxenia (soort pompende Xenia op een hoge dikke stam, zie je bijna nooit in de handel) en Zoanthus met een onzinnaam, Lord of the rings geloof ik. Ze zijn in elk geval best mooi.

Eind van de maand verwacht ik weer wat nieuwe diertjes te plaatsen waaronder poetsgarnalen.

Hier probleemloos. Het is nog een vrij klein exemplaar. Hij is natuurlijk helemaal safe met koralen, grotere vissen et cetera. Maar ik zou er geen mini garnaaltjes of visjes bij zetten.

Schoolbakje doet het verder goed. Na de voorjaarsvakantie waren de ruiten -uiteraard- wat bealgd maar verder draait de bak probleemloos. Nieuw toegevoegd een Alveopora, een Heteroxenia (soort pompende Xenia op een hoge dikke stam, zie je bijna nooit in de handel) en Zoanthus met een onzinnaam, Lord of the rings geloof ik. Ze zijn in elk geval best mooi.

Eind van de maand verwacht ik weer wat nieuwe diertjes te plaatsen waaronder poetsgarnalen.
Mijn rode koraalklimmer pakte poetsgarnalen, groter dan hijzelf. Die staken dan half uit de bek, maar eer ik het in de gaten had, was het al te laat.
Ik geef het graag mee. Ik denk niet dat deze samengaan…

Mijn rode koraalklimmer pakte poetsgarnalen, groter dan hijzelf. Die staken dan half uit de bek, maar eer ik het in de gaten had, was het al te laat.
Ik geef het graag mee. Ik denk niet dat deze samengaan…
Thanks voor je ervaring. Zeker in een bak met weinig schuilmogelijkheden is dit inderdaad een realistisch risico. Ik ga dit idee nog her-overwegen.

Inderdaad, en bij mij waren er dan nog schuilplaatsen genoeg hoor in 525XL met een Berlijnse muur van 75kg levend steen…
Vooraleer ik in de gaten had dat het die mooie nog kleine onschuldige koraalklimmer kon zijn, was ik mijn 2 poetsgarnalen al kwijt en een van mijn zeldzame sugarcane shrimps nog half uit zijn bek dus 😖
Juist de kappersgarnaal was hij nog niet aan begonnen, dus ik dacht, dat moet ik toch even meegeven hier. 🦐

IMG_9357.jpeg
Schoolbakje doet het leuk. Onlangs een Alveopora en een Heteroxenia toegevoegd. Laatstgenoemde zie je in Nederland niet zo vaak. Na het weekend maak ik de ruit weer schoon, ik zal dan ook een nieuwe foto plaatsen.

Komende week begint op school de toetsweek, dan is het meteen tijd om aan de bak te rommelen.

IMG_9355.jpeg

Back
Bovenaan