Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Een paar kleine wijzigingen. Ik heb onder andere een mooie Gorgonia flabellum geplaatst.

IMG_9405.jpegIMG_9410.jpegIMG_9409.jpegIMG_9408.jpegIMG_9407.jpeg

Vanavond was ik te gast bij… De Jong Marinelife. Voor mij een enorm compliment: voor de dames en heren daar is onze hobby hun werk. Extra bijzonder dus daar uitgenodigd te zijn om hen wat te mogen vertellen. Ik was gevraagd meer te vertellen over het samen houden van keizersvissen en koraalvlinders met koralen. Mooi te zien wat een passie iedereen voor zijn werk heeft. Ideeën was er vrijwillig in zijn vrije tijd ❤️

att.zVeTGPLy_TpMMu9ZjiEHt9HNt9Gn4ixLdfcq761ctOQ.jpegatt.hwEpOTEL_v2wUMw7LMzmqjPJ2-WxXoQlEgJ2M8P1oRg.jpeg

Mooi dat de Hertog Jan (toch meer zoet dan zout) sowieso al op tafel staat :giggle:.

Ik lees op de foto in de powerpoint: "de vissen bepalen welke koralen wel of niet houdbaar zijn?". Voor de Jong Marinelife allicht correct, maar mijn suggestie is dat in onze hobbyomstandigheden "de bak" bepaalt welke vissen en koralen samen wel of niet houdbaar zijn. "De bak" bepaalt naar mijn ervaring (volume, licht, plaatsing, temperatuur, filtering, etc.) welke koralen wel of niet willen floreren en hiermee dus tevens welke dieren hierbij passen. Of zie jij dit anders?

Mooi dat de Hertog Jan (toch meer zoet dan zout) sowieso al op tafel staat :giggle:.

Ik lees op de foto in de powerpoint: "de vissen bepalen welke koralen wel of niet houdbaar zijn?". Voor de Jong Marinelife allicht correct, maar mijn suggestie is dat in onze hobbyomstandigheden "de bak" bepaalt welke vissen en koralen samen wel of niet houdbaar zijn. "De bak" bepaalt naar mijn ervaring (volume, licht, plaatsing, temperatuur, filtering, etc.) welke koralen wel of niet willen floreren en hiermee dus tevens welke dieren hierbij passen. Of zie jij dit anders?
De Hertog stond inderdaad op tafel. En Brand, geloof ik. ;)

Zonder context roept de dia op de foto inderdaad best wat vragen op.

Natuurlijk zijn de hobby-omstandigheden (grootte van de bak, ervaring van de liefhebber, stroming, licht et cetera) de basis voor het houden van bepaalde koralen. Het praatje dat ik bij De Jong hield ging over het combineren van keizers/vlinders met koralen. Ik ga er, als je niet-standaard vissen wil houden, van uit dat je de basis voor het houden van koralen op orde hebt. Dat is voor het gros van de aangeboden koralen niet heel moeilijk. Licht, stroming, chemie en een goede biologische basis.

Het combineren van koralen met keizers/vlinders was vroeger een no-go. Keizers en vooral dwergkeizers zie je tegenwoordig al een stuk meer samen met koralen, vlinders zijn, afgezien van wellicht wat pincetvissen, een stuk minder gebruikelijk. De dia vertelt maar een heel klein stukje van het verhaal, ik heb er zelf wat meer bij verteld. Ik heb destijds -onder meer voor het hoofdstuk over keizers/vlinders met koralen in mijn tweede boek- enorm veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden rondom deze combinatie. Ik heb onder meer gepraat met aquarianen in binnen- en buitenland die met dit onderwerp bezig zijn, met professionals, veel geobserveerd tijdens duiken, (wetenschappelijke) artikelen gelezen, wetenschappelijke boeken gekocht en gelezen en zelf heel veel geëxperimenteerd.

Het combineren van vlinders met koralen is beslist geen gok, de resultaten zijn per combinatie heel goed voorspelbaar mits de koralen én de vissen op de juiste manier worden verzorgd. Ik zou zelf geen aquarium meer willen houden zonder dit soort vissen.

Een deel van het personeel van De Jong wil graag meer leren en daarvoor organiseert De Jong sinds een tijdje maandelijks bijeenkomsten waarbij ook sprekers worden uitgenodigd. Ik had de eer de spreker te zijn op deze bijeenkomst.

Bezoekje aan Palma Mallorca Aquarium. Middellandse Zee en tropisch rif en jungle. Erg mooi opgezet, in vrijwel alle aquaria mooie gezonde koralen. Alles brandschoon.

Ook nog achter de schermen geweest, maar daar mocht ik helaas geen foto’s maken.

Ik heb weer een aantal nieuwe ideeën opgedaan.

IMG_9625.jpegIMG_9626.jpegIMG_9627.jpegIMG_9630.jpegIMG_9635.jpegIMG_9632.jpegIMG_9636.jpegIMG_9638.jpegIMG_9639.jpeg

Ziet er zeker spik en span uit allemaal , achter de schermen geen foto's maken wel wat vreemd ....

Het grote aquarium en buiten aquariums ook erg mooi ! Als ik in Mallorca ben ga we altijd een dagje genieten.
En terecht! Dit is alleen maar een kleine selectie van mijn foto’s die ik daar gemaakt heb.
Kun je iets zeggen over de ontwikkelinging van de bakken over de tijd?

Ziet er zeker spik en span uit allemaal , achter de schermen geen foto's maken wel wat vreemd ....
Vond ik ook jammer, maar het was desondanks interessant om te zien.

Hoe heb je die mooie lagoon zo rond gekregen? Men name de zijkanten ben ik benieuwd naar. Heb je daar een muurtje van stenen opgestapeld, of de koralen tegen het glas geplakt? Of wellicht totaal anders.
Ik heb tegen de zijwanden destijds wat platen Real Reef Rock gelijmd toen de bak nog leeg was. Verder plak ik inderdaad ook af en toe koralen op het glas. Het idee was zoveel mogelijk ruimte voor vissen en koralen te creëren. Geen zichtbare techniek. Veel schuilplaatsen en gelegenheid voor stroming tussen alles door. Kale zijruiten zie ik als verspilde ruimte, zeker als je er -zoals bij mij- toch niet doorheen kunt kijken.

Het belangrijkst voor mij was en is de vissen een goed thuis te bieden. Koralen komen op de tweede plaats, die groeien toch wel :ROFLMAO:

Verder heb ik een paar zuiltjes van levend steen geplaatst. Die zijn met elkaar verbonden met wat losse stenen en uiteraard ook met koralen die alles aan elkaar laten groeien.

In dit dagboek vind je vanaf december 2014 het proces van het opbouwen van deze bak.

Er veranderd zeker wel wat in het begin toen het geopend werd , heel veel uit Australië ook veel vissen ect en speciale kwallen bakken , verbaasde mij dat met temperaturen rond de 30 graden alles zo koel kon worden gehouden .
Ook buiten in de volle zon de kids konden toen in het speciale duik vijver tussen de rogjes en schildpadden met pers lucht snorkelen.
Ook met perslucht in een zeer groot zwembad rond de 10 meter diep met ruïnes konden ze kennis maken met duiken daar heeft m’n zoon toen zeg rond 10 jaar samen met zijn vader zijn eerste duik gemaakt.
En nog altijd als we op Mallorca zijn vaste prik naar palma zee aquarium ect

Er veranderd zeker wel wat in het begin toen het geopend werd , heel veel uit Australië ook veel vissen ect en speciale kwallen bakken , verbaasde mij dat met temperaturen rond de 30 graden alles zo koel kon worden gehouden .
Ook buiten in de volle zon de kids konden toen in het speciale duik vijver tussen de rogjes en schildpadden met pers lucht snorkelen.
Ook met perslucht in een zeer groot zwembad rond de 10 meter diep met ruïnes konden ze kennis maken met duiken daar heeft m’n zoon toen zeg rond 10 jaar samen met zijn vader zijn eerste duik gemaakt.
En nog altijd als we op Mallorca zijn vaste prik naar palma zee aquarium ect
Misschien heb ik buiten wat gemist. Ik zag eigenlijk alleen de 'vijver' met daarin een aantal herstellende zeeschildpadden.

Bakken thuis en op school hebben de vakantie weer goed doorstaan.

Binnenkort weer eens wat updates. Thuis moet ik -en daar heb ik echt geen zin in- met hamer, zaag en breekijzer de linker kant aanpakken. Helemaal dicht gegroeid met Acropora. Eerst eens zin maken...

Op school waren de ruiten vies, dat was in een kwartiertje gepiept. Tijdens de vakantie hebben de voerautomaat en de doseerpomp uitstekend werk gedaan. Mijn collega heeft af en toe gecontroleerd, een paar liter water bijgevuld en de filterwatten vervangen. Zo simpel kan het zijn... Geen controllers, apps, gadgets, ingewikkelde techniek... Maar ook onderin de bak groeien de Acropora's en ook de andere dieren staan er allemaal goed bij.

En hier ben ik pas echt trots op.

Ocellaris: alweer meer dan 25 jaar in mijn bezit.
Arcuatus: geërfd van Pieter ❤️
Larvatus: alweer 18 maanden in mijn bezit
Interrupta: alweer zo’n vijf jaar bij mij
Borbonius.
Gemmatum: cadeau van Sagar en Meneeka, exporteurs op Mauritius. 🎉

IMG_9745.jpegIMG_9739.jpegIMG_9751.jpegIMG_9754.jpegIMG_9755.jpegIMG_9756.jpegIMG_9753.jpegIMG_9742.jpeg

En hier ben ik pas echt trots op.

Ocellaris: alweer meer dan 25 jaar in mijn bezit.
Arcuatus: geërfd van Pieter ❤️
Larvatus: alweer 18 maanden in mijn bezit
Interrupta: alweer zo’n vijf jaar bij mij
Borbonius.
Gemmatum: cadeau van Sagar en Meneeka, exporteurs op Mauritius. 🎉

Bekijk bijlage 653138Bekijk bijlage 653139Bekijk bijlage 653140Bekijk bijlage 653141Bekijk bijlage 653142Bekijk bijlage 653143Bekijk bijlage 653144Bekijk bijlage 653145
Hier kan ik alleen maar respect voor hebben, hoe makkelijk laat jij koraal groeien wie bij mij niet eens overleven .
Op deze manier is de hobby nog leuker en mooier .
Ga zo door 👍

Hier kan ik alleen maar respect voor hebben, hoe makkelijk laat jij koraal groeien wie bij mij niet eens overleven .
Op deze manier is de hobby nog leuker en mooier .
Ga zo door 👍
Dank je wel. Ik beleef er plezier aan. De bak vereist maar zeer weinig onderhoud, dat maakt het mogelijk om jarenlang continuïteit te bieden. Daardoor doen de koralen het altijd goed, ook in drukke tijden of op momenten dat ik wat minder focus heb.

De bak op school vereist nóg minder aandacht. Ik moet er niet aan denken 'verplicht' veel tijd aan de bak te moeten besteden.

Back
Bovenaan