Robert58
Senior Forumlid
Je laat er geen gras over groeien.Tijd voor het echte werk..
Bekijk bijlage 602528
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Je laat er geen gras over groeien.Tijd voor het echte werk..
Bekijk bijlage 602528

Hoogst waarschijnlijk silicaat wat er doorheen komt.Laatste punt van deze update is over mijn osmoseapparaat, sinds vandaag staat de TDS-meter op 001 ppm.. erg vroeg voor een nieuw apparaat. Ga morgen maar is bellen met de webshop of ik toch al het filter moet vervangen.
Bekijk bijlage 603036
Vraagje hoe hou jij de gemeten waardes bij is dat een app of programma?Week 13
Fosfaat en nitraat blijven 0, ik heb vorige weekend flink wat vissen en koralen toegevoegd. Foto's zeggen meer dan woorden, dus bij deze.
Ps: als iemand nog tips heeft wat ik anders zou kunnen doen om mij fosfaat / nitraat langzaam te verhogen is het altijd welkom. Ik voeg nu dagelijks Nutrition van ATI toe, van zowel N als P 3ml. Ik zou dit kunnen verhogen, om fosfaat en nitraat te verhogen maar volgens ATI is dat niet de bedoeling van het product ..
Bekijk bijlage 603016
Ja goeie tip, merci! Ga eerste is osmoseappraat.nl mailen daar heb ik hem gekocht.Ligt eraan hoeveel water je gemaakt hebt en wat het ingangswater van waardes heeft. Loont zich om hier eens naar te kijken en misschien kun je met een ander filter veel langer doen. Vaak vindt je op de site van de watermaatschappij alle info die je nodig hebt.
Grt Marco
Ja heb aan het eind nog een silicaatfilter, dus dat zou moeten helpen.. maar toch maar is een ATI labtest doen.Hoogst waarschijnlijk silicaat wat er doorheen komt.
Thanks!! Ik hou het bij in de app aquatic log. Vervolgens ga je naar de website van hen en krijg je dit overzicht:Vraagje hoe hou jij de gemeten waardes bij is dat een app of programma?
Hele gave bak, ik zal je dagboek zeker volgen.

Als je de mogelijkheid hebt vis uitvangen en met medicijn behandelen. Hoe eerder je erbij bent hoe beter. Vissen herstellen helaas vaak maar zelden als ze eenmaal onder De stippen zitten. Colombo heeft ook een medicijn dat de koralen niet dood. Ze vinden het niet fijn maar herstellen er wel van. Dit medicijn werkt alleen als je er snel bij bent en de stipuitbraak niet zo groot is.
Grt Marco

Persoonlijk zou ik nu niet in je bak gaan rommelen. Ook niet om meer schuilplekken te maken. Dat zorgt in eerste instantie alleen maar voor stress. Lekker blijven voeren en inderdaad vitamines en garlic guard gebruiken. Vaak trekken ze wel weer bij is mijn ervaring. Indien het echt uit de klauwen loopt kan je nog de medicatie die Marco al aanhaalde proberen.Ha Marco,
Dank voor je reactie en tips, ik denk echter dat ik de stip niet meer uit mijn bak krijg. Dat is mijn ervaring en het risico van geen quarantaine bak .. verder lees ik soortgelijke verhalen op Reef2Reef met het fenomeen 'ich'.
De vis zwemt goed en eet gelukkig nog mee, ik heb wat vitamines gekocht en garlic guard (andere dokter is nog niet zo dol op diepvries). Ik hoop door ze vitaal te houden mogelijk toch de stip overwinnen. Verder graag ik proberen stress te verminderen door meer schuilplekken te creëren.
Bekijk bijlage 604325
Groet,
Gerben
Kijk dat is een goeie tip, dat ga ik dan als nog maar is doen. Knoflook doe ik vooral om mijn andere dokter aan het eten te krijgen (en dat werkt).Los van 24/7/365 UV-C en ozon.
Wat ik ALTIJD doe als ik nieuwe vis introduceer, ongeacht winkel of particulier:
Minimaal 4 weken voeren met korrelvoer dat is ingeweekt/gedroogd in Punktol (thnx @Tanne ).
Het zorgt ervoor dat de Cryptcarrion irritans minder makkelijk aanslaat op de vis, en daarmee de gezondheid van de vis ten goede komt, je koralen worden ontzien, en de parasiet weinig overlevingskansen heeft.
Dit heeft mijn visbestand al ettelijke malen goed geholpen (zie mijn dagboek).
De jongste 'stip-uitbraak' ging gepaard met de introductie van een 'witborst' uit een 'stipvrije bak' (dus niet...), binnen 2 dagen de witborst onder de stip, 2 weken later een aantal overige vissen bestippeld, en na 4 weken (met de 'Puntkol-korrels') niets meer te zien, en niets meer teruggekomen.
(dat het latent aanwezig is en blijft is mij bekend).
Vitaminen zijn verder een goede toevoeging voor de algemene conditie en weerstand van de vissen.
Knoflook, en alle afgeleide supplementen als werkzaam tegen Cryptocarrion zijn een hoax/broodje aap.
Dat is waar, ik was van plan een paar grote wijzigingen te doen, maar dat stel ik dan nog maar even uit. Bedankt!Persoonlijk zou ik nu niet in je bak gaan rommelen. Ook niet om meer schuilplekken te maken. Dat zorgt in eerste instantie alleen maar voor stress. Lekker blijven voeren en inderdaad vitamines en garlic guard gebruiken. Vaak trekken ze wel weer bij is mijn ervaring. Indien het echt uit de klauwen loopt kan je nog de medicatie die Marco al aanhaalde proberen.
Bijzondere dokters heb jij dan. Die van mij vreten alles.Welk merk korrelvoer raad jij aan? Weet namelijk niet of ik mijn dokters aan de korrelvoer krijg ..
Merci, klinkt als een actieplan! Ik ben benieuwd.. ga het uitproberenIk gebruik die van JBL (http://www.jbl.de/nl/producten/detail/5589/jbl-punktol-plus-125?country=nl)
1.
Ik maak een mengsel van water en Punktol op een plat plastic dekseltje, dat strooi ik dan vol met korrelvoer.
De korrels zuigen de vloeistof op. Verder laat ik het drogen aan de lucht. Water verdampt, Punktol blijft in de korrel.
Het gaat dan wel aan elkaar plakken, maar met een deegroller tussen twee tissues is het zo weer los.
Zo maak ik een voorraadje aan.
Ook makkelijk te doen met Nori-vellen.
Vlokvoer heb ik nog niet geprobeerd.
Diepvriesvoer is al nat, en neemt dus geen extra vocht op. Laat staan dat je dit wilt laten indrogen.
2.
Dagelijks een beetje voeren, en op zodanige wijze dat alle vissen het opeten voordat het de bodem bereikt. Het is bijna gericht voeren.
Voordelen:
- Per dag breng je maar zeer weinig Punktol effectief in het aquarium;
- Je levert de Punktol af waar je het wilt hebben, bij de patiënt;
- De koralen worden niet (rechtstreeks) belast;
Nadelen:
- Werkt niet (althans nog niet geprobeerd) met diepvriesvoer;
- Werkt niet voor vissen die geen korrel, nori, vlokvloer accepteren.
Het is geen hogere wiskunde, ook ken ik er geen studies naar die xx% effectiviteit onderbouwen.
Ik vond het een praktische tip, en gebruik hem naar tevredenheid.
Hele bijzondere, de ene eet ook geen Noriblad/vellen.. misschien toch opzoek naar een nieuwe LFS of kritischer kijken bij aanschaf.Bijzondere dokters heb jij dan. Die van mij vreten alles.

Koralen zien er onder het blauwe licht goed uit.Week 17
Allereerst goed nieuws, de zebrasoma veliferum heeft de stip overleefd en zwemt weer vrolijk rond. Helaas heb ik de borsteltand niet meer aan het eten gekregen en is dood. De les is om toch te vragen bij de winkel om daadwerkelijk te laten zien dat ze eten. Verder wil het nog niet echt lukken met vissen, ook mijn zandhappers ben ik 'kwijt'. Misschien zit er toch een krabbetje oid dat hem op eet. Ik ben van plan een val te maken met een glas en een stukje mossel, iemand hier ervaringen mee? Denk namelijk dat mijn poetsgarnalen ermee vandoor gaan..
Verder heb ik last van Flap, of Dinos's... volgens de koffiefilter test gaat het om flap dus daar hopen we maar op
Stap 1 van de koffietest is een sample nemen van de flap/dino's. Vervolgens dit goed te schudden voor ongeveer 1 minuut.
Stap 2 laat het door een koffiefilter lopen, zet het onder een kamerlamp voor ongeveer 1 uur
Stap 3 als blijkt dat de smurrie zich opnieuw vormt tot een 'klodder' heb je dino's
Bekijk bijlage 605232Bekijk bijlage 605229
Nou het water blijft helder dus geen dino's .. gelukkig!
Bekijk bijlage 605228
Waardes zijn redelijk oké, ik heb mijn eerste lab ATI-test verstuurd, ik ben benieuwd!
Bekijk bijlage 605227
Afsluitend positief nieuws, koralen! Ze doen het allemaal echt super goed.
Even twee vergelijkingen als 'bewijs:
19 nov '22
Bekijk bijlage 605237
15 jan '23 - koraal is laat groei zien, nog niet heel veel maar wel duidelijk verschil.
Bekijk bijlage 605233
18 dec '22
Bekijk bijlage 605238
15 jan '23 - koraal is hersteld en laat groeiranden zien.
Bekijk bijlage 605234
Jazeker, dit voeg ik nu dagelijks toe:Koralen zien er onder het blauwe licht goed uit.
De waterwaardes zijn zeker niet verkeerd, alhoewel fosfaat wat hoger mag zijn.
Doseer je trouwens al iets?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.