Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey continuous - WTB 180.5

Week 1

Het wachten is weer begonnen, aankomende weken geen licht in de bak en dus ook weinig bijzonders. Ik merk dat mijn bak wat sterieler is t.o.v. de vorige bak, misschien toch minder kwaliteit levend steen. We gaan het meemaken aankomende periode. Morgen ga ik een rondje meten, niet dat ik er iets mee ga doen, maar meer als nulmeting en alle testsetjes even uitproberen.

Daarnaast deze week 12 zakjes copepods toegevoegd, 't idee is dat dit helpt bij het introduceren van een diverse populatie aan kreeftachtige, wat uiteindelijk bijdraagt bij het bestrijden van verschillende soorten alg. Geen idee of dat ook daadwerkelijk zo werkt, maar leuk om zoiets uit te proberen.
WhatsApp Image 2022-09-24 at 5.59.18 PM.jpeg
Vandaag ook de sump verlicht met een bewegingsmelder, werkt top!
WhatsApp Image 2022-09-24 at 6.04.32 PM.jpegWhatsApp Image 2022-09-24 at 3.30.43 PM.jpegWhatsApp Image 2022-09-24 at 3.30.43 PM (1).jpeg

Week 1
Vandaag een meetrondje gedaan, KH is aan de lage kant.. verder nog weinig over te zeggen. Ik ben van plan het handmatig op te hogen met ATI essentials fles 1#, goed idee?
WhatsApp Image 2022-09-25 at 4.22.22 PM.jpegWhatsApp Image 2022-09-25 at 4.22.20 PM.jpeg
Na een paar keer gebruik zal ik even een korte review schrijven over de verschillende testsetjes, maar alvast een tipje van de sluier .. de Hanna Nitrate HR is echt een verademing vergeleken bij de nitraattest van Salifert. Daarnaast nog niet echt helemaal gelukkig met de app AquaticLog, misschien moet ik er even aan wennen. Welke app gebruiken jullie?
Dit zijn de gemeten waardes:
WhatsApp Image 2022-09-25 at 4.24.17 PM.jpeg

Week 2
De algenfase begint toch ondanks dat de lampen niet aan staan, er is natuurlijk wel indirect zonlicht maar had het niet verwacht eerlijk gezegd. Iemand zelfde ervaringen?
Verder ook weer een rondje gemeten:
WhatsApp Image 2022-10-03 at 8.14.23 PM.jpeg
Gek dat de KH hetzelfde is gebleven ondanks dat ik 44ml van ATI essentials+ fles 1# heb toegevoegd. Kennelijk toch KH verbruik, misschien door de kalkalgen? Iemand ideeën? Ik ga weer fles 1# toevoegen om de KH te verhogen naar 8, zal na 2 dagen meten om te kijken wat het effect is.

WhatsApp Image 2022-10-02 at 6.04.21 PM.jpegWhatsApp Image 2022-10-02 at 5.08.40 PM.jpegWhatsApp Image 2022-10-02 at 5.08.39 PM (1).jpegWhatsApp Image 2022-10-02 at 5.08.39 PM.jpegWhatsApp Image 2022-10-02 at 5.08.38 PM.jpeg

Laatst bewerkt:
Week 3 - het licht mag aan!
De bak is op de kop af 3 weken oud en vandaag zijn de lichten aan gegaan, eindelijk!! De app van de Radions (Mobius) hebben een mooie setting waarbij je gefaseerd de licht intensiteit kan verhogen.
WhatsApp Image 2022-10-08 at 5.37.18 PM.jpegWhatsApp Image 2022-10-08 at 6.18.53 PM.jpeg

Verder afgelopen dagen KH aangevuld naar 8dKH en nog een 5 tal zakjes copepods toegevoegd. Tot nu toe nog geen nitriet of ammonia gemeten, maar voor de zekerheid wacht ik nog even met de opruimploeg. Ik ben van plan gefaseerd de volgende schoonmakers toe te voegen als opruimploeg:
  • Trochus Histrio.
    Het voordeel van deze slakken vind ik dat ze actief zijn en zich ook voortplanten in de bak. Ik ben van plan totaal 30 stuks toe te voegen, maar gefaseerd. Dus 5 per keer per maand oid, even afhankelijk van de hoeveelheid alg.
    1665245594013.png
  • Turbo sp.
    Ik weet nog niet voor welke soort ik ga, maar waarschijnlijk maakt dit niet zoveel uit. Variatie vind ik belangrijk en de ervaring met deze slak is dat het echt 'beesten' zijn op het gebied van alg eten .. dus dat is mooi! :) In eerste instantie zal ik 3 stuks aanschaffen en ik denk dat dit wel voldoende is.
    1665245025198.png
  • Strombus sp.
    Uiteraard kan deze slakkensoort niet ontbreken. Ideaal om het zand schoon te houden in samenwerking met de zandhapper, welke ik later zal gaan toevoegen. In eerste instantie zal ik een 5 tal slakken toevoegen voor het zand, aangezien er nog weinig vervuilers zijn. Later zal ik er nog eens 5 toevoegen.
    1665244395775.png
  • Nassarius sp
    Deze slakkensoort draagt ook zijn steentje bij om het zand schoon te maken. Diversiteit vind ik belangrijk, ook in de schoonmaak ploeg. Echter is het aantal vervuilers nog beperkt dus in eerste instantie zal ik 5 stuks toevoegen. Als ik eenmaal een aantal vissen toegevoegd heb zal ik er nog eens +-10 toevoegen.
    1665244483511.png
  • Archaster Typicus (Zandzevende zeester)
    Uiteraard ook voor het zandbed. Mijn ervaring met deze beestjes is dat ze super actief zijn en een leuke toevoeging aan de bak. Ik wil voorkomen dat hij/zij uitsterft dus ga ik de zeester toevoegen nadat ik de eerste vissen toe heb gekocht. In eerste instantie 1 zeester en later nog 1.
    1665245165302.png
  • Mithrax sculptus sp (Emerald krab)
    Ook deze mag niet ontbreken, helpt bij het bestrijden van Valonia en eet daarnaast ook alg. Een leuk actief beestje!
    1665245473622.png
  • Lysmata Amboinensis (Poetsgarnaal)
    Nuttig en mooi diertje en de beste vissenpoetser die er is. Ik zal een koppeltje aanschaffen, zodra de eerste vissen rondzwemmen.
    1665246315584.png

Uiteraard zijn vissen ook onderdeel van de opruimploeg, maar daarover later meer. Ik vind het een mooi lijstje, maar suggesties zijn altijd welkom! Hoelang zouden jullie nog wachten voordat ik de ploeg zou toevoegen?

Laatst bewerkt:
Dat ziet er allemaal goed uit! Goede planning zo. Zijn de copepods ook daadwerkelijk soorten die in onze aquaria kunnen overleven? Of komen deze ‘voedsel’ pods uit koud water. Ik zou ook graag wat meer biodiversiteit toevoegen aan mijn steen maar helaas is hier in Nederland niet zoveel te krijgen wat dat betreft als in Amerika.

Dat ziet er allemaal goed uit! Goede planning zo. Zijn de copepods ook daadwerkelijk soorten die in onze aquaria kunnen overleven? Of komen deze ‘voedsel’ pods uit koud water. Ik zou ook graag wat meer biodiversiteit toevoegen aan mijn steen maar helaas is hier in Nederland niet zoveel te krijgen wat dat betreft als in Amerika.
Dat is een goede vraag Bjorn, ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik zou zeggen van wel, maar waarom worden ze dan in koud water bewaard.
Ik probeer dit uit op basis van de recente BRSTV serie over de opstart, waar het gebruik van copepods belovende resultaten geeft. Maar er is veel verschil in copepods, dus mogelijk voeg ik niet de juiste toe.

Dat is een goede vraag Bjorn, ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik zou zeggen van wel, maar waarom worden ze dan in koud water bewaard.
Ik probeer dit uit op basis van de recente BRSTV serie over de opstart, waar het gebruik van copepods belovende resultaten geeft. Maar er is veel verschil in copepods, dus mogelijk voeg ik niet de juiste toe.
Interessant, ik ga er nog eens verder induiken waar ze nog meer te krijgen zijn.

succes met opstart mijn ervaring met de zandzevende ster is dat ze een goed ontwikkelde bodem nodig hebben en zelfs dan nog moeite hebben met overleven op lange termijn.

Mijn complimenten voor je weloverwogen keuzes. Je bak en techniek mogen er wezen!

Net als jij zit ik ook in de opstart fase (1e week). Het valt me op dat je al direct een zandbodem hebt geplaatst. Wat was jouw gedachte hier achter? Ik ben gestart zonder maar zit er sterk aan te denken om op korte termijn ook zand toe te voegen.

Voeg je nog iets van opstart bacteriën toe of laat je het levend steen het werk doen? Ik voeg nu dagelijks Ocean art reef balance toe.

Ik ga je dagboek absoluut in de gaten houden.
Groeten Robin

succes met opstart mijn ervaring met de zandzevende ster is dat ze een goed ontwikkelde bodem nodig hebben en zelfs dan nog moeite hebben met overleven op lange termijn.
Bedankt, ja daarom wacht ik ook nog even met het toevoegen van de zeester.

Succes met je opstart!
Merci!

Mijn complimenten voor je weloverwogen keuzes. Je bak en techniek mogen er wezen!

Net als jij zit ik ook in de opstart fase (1e week). Het valt me op dat je al direct een zandbodem hebt geplaatst. Wat was jouw gedachte hier achter? Ik ben gestart zonder maar zit er sterk aan te denken om op korte termijn ook zand toe te voegen.

Voeg je nog iets van opstart bacteriën toe of laat je het levend steen het werk doen? Ik voeg nu dagelijks Ocean art reef balance toe.

Ik ga je dagboek absoluut in de gaten houden.
Groeten Robin

Dankjewel! Ik voeg zeker bacteriën toe, namelijk Bacto blend en Bacto therapy van Fauna Marin. Ik voeg het toe volgens de gebruiksaanwijzing, dit was de eerste drie dagen een hoge dosering en daarna wekelijkse 'onderhouds' dosering. Ik heb kleine flesjes gekocht destijds dus deze zijn bijna op. Daarna ga ik ook Reef Balance toevoegen, de fles ligt al klaar (gekocht op het Vivarium).

Wat betreft het zand; dit is altijd een discussiepunt, ik geloof in stabiliteit en daarmee niet te veel schommelingen in de beginfase. Het toevoegen van zand zorgt voor een schommeling mijns inziens. Daarnaast, zand = oppervlakte voor je nitrificerende bacteriën, dat wil je zoveel mogelijk aanbieden. Verder merk ik dat het zand niet echt vies wordt tijdens de opstart, dus ook daar zie ik geen nadeel in. Maar ik denk dat beide manieren prima zijn!

Verder wel interessant en relevant in dit topic: In de serie van BRSTV spreken ze op een gegeven moment over het schoonmaken van je zandbed. Weet niet meer in welke aflevering, maar ze noemen het: "resetting the battlefield" met nadelige gevolgen voor de strijd tegen allerlei soorten alg (waaronder dino's). Nu maakte ik in mijn vorige tank het zandbed elke week schoon en voor deze bak zal ik dat ook gaan doen, maar de gedachte is op z'n minst interessant. Moet je je zand niet gewoon met rust laten .. voor stabiliteit. Anderzijds, moet er een keer wat moeten gebeuren in je zand is het een 'tikkende tijdbom' waar je niet aan kan / mag zitten.. kortom ik maak hem schoon maar nu laat ik het zand lekker met rust.

Week 6

De bak is ruim 6 weken oud, en er is sprake van.. nou ja zeg maar HEEL veel alg. Ik heb vandaag een rondje schoongemaakt door het handmatig van de steen te verwijderen.
WhatsApp Image 2022-10-30 at 5.04.43 PM.jpegWhatsApp Image 2022-10-30 at 5.04.44 PM.jpeg

In week 5 heb ik het volgende toegevoegd:
5x Trochus Histrio
5x Nassarius Vibex
3x Turbo Brunneus
1x Salarias Fasciatus

En in week 6:
4x Trochus Histrio
2x Lysmata Amboinensis (Poetsgarnaal)
2x Amphiprion Ocellaris

Uiteindelijk toch voor de 'standaard' anemoonvis gekozen, blijf deze soort toch het mooiste vinden.
Morgen weer een rondje waterwaardes testen.
WhatsApp Image 2022-10-30 at 6.24.42 PM.jpeg

Een mooie zeehaas is zo klaar met algen. Ik zou er eentje tijdelijk plaatsen.

Week 7
Vandaag opzoek gegaan naar een zeehaas, maar helaas hadden ze bij de LFS alleen maar een hele grote. Dus maar een zee-egel (Mespillia Globulus) en een Mithrax krab gekocht.
WhatsApp Image 2022-11-05 at 2.16.19 PM.jpeg
De alg lijkt langzaam op zijn return, ik denk dat ik opzoek ga naar de eerste koralen. Twijfel nog even waarmee te beginnen, misschien een paarse stylophora of toch eerst een paar stekjes zoanthus... blijft lastig je wilt ergens beginnen maar mijn nutriënten schommelen nog sterk.
WhatsApp Image 2022-11-05 at 2.37.12 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-11-05 at 2.37.13 PM.jpeg
Daarnaast ook een PH-meter aangeschaft (Milwaukee MC120 PRO), helaas mis ik nog de kalibratievloeistof (zat alleen een zakje van 7.0 bij en die van 4.0 ontbrak). Ik hoop deze aankomende week te kalibreren en te installeren. Vervolgens kan het 'sparen' voor koralen en vissen beginnen.
WhatsApp Image 2022-11-05 at 2.16.18 PM.jpeg

Back
Bovenaan