U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Nee, het levend steen komt uit Indonesië en Marco rocks komen uit Florida meen ik, beide soorten komen oorspronkelijk uit riffen. Dus geen lavasteen, ziet er volgens mij ook iets anders uit toch?Is dit allemaal puur lava steen?

Dat is een goede vraag Bjorn, ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik zou zeggen van wel, maar waarom worden ze dan in koud water bewaard.Dat ziet er allemaal goed uit! Goede planning zo. Zijn de copepods ook daadwerkelijk soorten die in onze aquaria kunnen overleven? Of komen deze ‘voedsel’ pods uit koud water. Ik zou ook graag wat meer biodiversiteit toevoegen aan mijn steen maar helaas is hier in Nederland niet zoveel te krijgen wat dat betreft als in Amerika.
Interessant, ik ga er nog eens verder induiken waar ze nog meer te krijgen zijn.Dat is een goede vraag Bjorn, ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik zou zeggen van wel, maar waarom worden ze dan in koud water bewaard.
Ik probeer dit uit op basis van de recente BRSTV serie over de opstart, waar het gebruik van copepods belovende resultaten geeft. Maar er is veel verschil in copepods, dus mogelijk voeg ik niet de juiste toe.
Bedankt, ja daarom wacht ik ook nog even met het toevoegen van de zeester.succes met opstart mijn ervaring met de zandzevende ster is dat ze een goed ontwikkelde bodem nodig hebben en zelfs dan nog moeite hebben met overleven op lange termijn.
Merci!Succes met je opstart!
Mijn complimenten voor je weloverwogen keuzes. Je bak en techniek mogen er wezen!
Net als jij zit ik ook in de opstart fase (1e week). Het valt me op dat je al direct een zandbodem hebt geplaatst. Wat was jouw gedachte hier achter? Ik ben gestart zonder maar zit er sterk aan te denken om op korte termijn ook zand toe te voegen.
Voeg je nog iets van opstart bacteriën toe of laat je het levend steen het werk doen? Ik voeg nu dagelijks Ocean art reef balance toe.
Ik ga je dagboek absoluut in de gaten houden.
Groeten Robin

Goeie tip, als t zo blijft ga ik dat zeker doen!Een mooie zeehaas is zo klaar met algen. Ik zou er eentje tijdelijk plaatsen.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.