Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey continuous - WTB 180.5

Aangezien ik (ook) vrij lui ben zocht ik meteen die automenger op die in je lijst staat haha. Maar werkt dat nou alleen met druppeltests of ook om de flesjes van Hanna te mengen?

Mooie lijst met techniek en blijkbaar al ervaring dus dat gaat goed komen als de boel binnen is👍succes

Aangezien ik (ook) vrij lui ben zocht ik meteen die automenger op die in je lijst staat haha. Maar werkt dat nou alleen met druppeltests of ook om de flesjes van Hanna te mengen?

Mooie lijst met techniek en blijkbaar al ervaring dus dat gaat goed komen als de boel binnen is👍succes
Dankjewel, ik denk dat Hanna ook wel werkt, zie dit filmpje:

Voorbereidingsfase
18 juli komt de hele bestelling binnen (exclusief het levend steen). Ik heb nog wat aanpassingen gedaan, zo ben ik toch voor de DD h2Ocean doseerpomp pro gegaan en krijg ik, jawel de G6 Radion XR15 pro lampen. Ook heb ik nog een osmolator (Tunze) en zout van Tropic Marine Pro Reef besteld (herkomst DE). Ik ben heel benieuwd naar de bak!

Verder ben ik van plan de sump aan te passen zo dat ik een fleece filter kwijt kan (reefmat 500). Hiervoor heb ik een mesje van Red Sea besteld, daarmee zou het handig moeten gaan. Ik vind die grafzakken namelijk echt ondingen..

Ondertussen ben ik ook begonnen met een wensenlijstje qua levende have, hierover snel meer..

Laatst bewerkt:
Voorbereidingsfase
18 juli komt de hele bestelling binnen (exclusief het levend steen). Ik heb nog wat aanpassingen gedaan, zo ben ik toch voor de DD h2Ocean doseerpomp pro gegaan en krijg ik, jawel de G6 Radion XR15 pro lampen. Ook heb ik nog een osmolator (Tunze) en zout van Tropic Marine Pro Reef besteld (herkomst DE). Ik ben heel benieuwd naar de bak!

Verder ben ik van plan de sump aan te passen zo dat ik een fleece filter kwijt kan (reefmat 500). Hiervoor heb ik een mesje van Red Sea besteld, daarmee zou het handig moeten gaan. Ik vind die grafzakken namelijk echt ondingen..

Ondertussen ben ik ook begonnen met een wensenlijstje qua levende have, hierover snel meer..
Dit is een leuk en duidelijk filmpje.
Maar het past niet bij de realiteit. Meestal hoort een aan te passen sump bij een draaiend aquarium onder in de kast en is al een aantal jaren in gebruik.
Dan lijkt het aanpassen me een heel stuk minder handig te verlopen.

Dit is een leuk en duidelijk filmpje.
Maar het past niet bij de realiteit. Meestal hoort een aan te passen sump bij een draaiend aquarium onder in de kast en is al een aantal jaren in gebruik.
Dan lijkt het aanpassen me een heel stuk minder handig te verlopen.
Dat is helemaal waar, het kost hem op deze manier al flink wat moeite .. laat staan in een draaiende bak.

Laatst bewerkt:
Dat is helemaal waar, het kost hem op deze manier al flink wat moeite .. laat staan in een draaiende bak.

Ik dacht dat ook, maar viel opzich mee. Zat er echt tegenop om het te doen, want ken mezelf. Dat geduld heb ik niet met priegelen🤣

Maar in 10 min gefixt. Het valt echt mee👍

Voorbereiding
Over exact 2 weken komt het aquarium met alle spullen binnen! Ik kan niet wachten.. ondertussen ben ik begonnen aan een wensenlijstje voor mijn levende have. Erg benieuwd naar jullie mening / tips.

Vissen
  • Chelmon rostratus
    1656956520784.png
  • Amphiprion Ocellaris Wyoming White
    1656956527416.png
  • Valenciennea bella
    1656956632763.png
  • Zebrasoma Desjardini Salifin Tang
    1656956699036.png
  • Centropyge Bispinosa
    1656956762799.png
  • Zoramia leptacantha
    1656956777236.png
Uiteraard is dit nog niet alles, maar alvast een opzet, de ongewervelde en koralen volgen ..

PS: kan iemand mij vertellen hoe de Zebrasoma flavescens van vier tientjes naar vier meier is gegaan? Ik weet dat er een ban zit op de export uit verschillende regio's, maar ik dacht dat deze vis 'captive bred' was.

Het echte begin

Ja hoor, de bak is echt binnen.. het was zweten vandaag maar hij staat. Begin van de middag werd alles geleverd, met een paar man naar binnen gesjouwd en hij stond binnen no-time! Erg tevreden over de kwaliteit van de Waterbox, ziet er strak en degelijk uit en er is goed over nagedacht.

WhatsApp Image 2022-07-18 at 9.38.43 PM.jpegWhatsApp Image 2022-07-18 at 9.38.42 PM.jpegWhatsApp Image 2022-07-18 at 9.38.41 PM.jpeg

Aankomende dagen de overige equipment uitpakken en installeren, daarna lekker op vakantie en hopelijk eind augustus opstarten. Twijfel nog even of ik mijn sump zou aanpassen voor de Reefmat.. aankomende dagen nog is even goed de voor- en nadelen afwegen van filter socks vs. een fleece filter.
WhatsApp Image 2022-07-18 at 9.39.01 PM.jpeg

Leidingwerk & kabels

Vandaag het leidingwerk gefixt en de kabels een beetje georganiseerd. Hierbij wat foto's, het is nog niet helemaal naar mijn zin maar het begin is er.

Zo begon het vandaag:
WhatsApp Image 2022-07-28 at 7.49.17 PM (1).jpeg

Vervolgens wat PVC aan elkaar gelijmd:
WhatsApp Image 2022-07-28 at 7.49.17 PM.jpeg

Ik ben er blij mee:
WhatsApp Image 2022-07-28 at 7.49.09 PM.jpeg

Daarnaast ook alle kabels in verschillende setjes (kabelboompjes) gemaakt, stekkerdozen aangesloten en een plaat gemaakt voor alle controllers. Met deze setjes, kan ik dus redelijk eenvoudig onderhoud doen of toch het e.e.a. loskoppelen.
WhatsApp Image 2022-07-28 at 7.49.15 PM.jpeg

WhatsApp Image 2022-07-28 at 7.49.10 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-07-28 at 7.49.08 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-07-28 at 7.49.11 PM.jpegWhatsApp Image 2022-07-28 at 7.49.08 PM (1).jpeg

Het ziet er allemaal perfect uit!

Ik zou de waterhoogte in je bak niet verranderen hoor. Zolang je kam niet volledig onderstaat is het goed.

Geduld is een 'droge' zaak (week 0)

De bak is morgen twee maanden binnen en staat dus al twee maanden droog. Dit gaf mooi de tijd om de sump naar mijn zin in te richten.WhatsApp Image 2022-09-17 at 8.27.05 AM (1).jpeg
Vandaag komt aan het 'droge avontuur' een einde.. Afgelopen donderdag kwam eindelijk een zending vers levend steen binnen en dus 20kg opgehaald. Dat samen met 20kg Marco rocks en een drietal foundation rocks gaan we vandaag een mooie scape maken.

WhatsApp Image 2022-09-17 at 8.28.42 AM.jpegWhatsApp Image 2022-09-17 at 8.26.21 AM.jpeg
Het idee is om super glue gel in combinatie met stone fix te gebruiken. Ik ben benieuwd of deze combi een beetje werkt .. en zoals te zien is heb ik hulp ;)

Wordt vervolgd ..

Week 0

Dat was mij wel een dagje gisteren, maar ik ben tevreden met het resultaat. Scapen heb ik gedaan door eerst te lijmen met super glue (merk: Gorrila), dit was binnen een minuut droog, vervolgens met cement Stone Fix van AF eroverheen. Daarna een halfuurtje gewacht zodat het geheel hard genoeg was om een beetje te belasten en dus te verplaatsen. In de bak zit nu 20kg levend steen en 15kg marco rocks.

Met het scape heb ik aantal bewuste keuzes gemaakt:
  1. Direct steen op het glas (wel foundation rocks gebruikt). Voordeel is dan dat je niet nog iets eronder heb waar vuilophoping kan plaatsvinden.
  2. Direct zand in de bak, ik denk dat dit ten goede komt van het indraaien van je bak en dat bij een opstartende bak je graag een stabiele basis wil creëren. Vorige keer was mijn ervaring positief van direct zand toevoegen en het is makkelijker, vandaar mijn keus.
  3. Ik heb de bovenste delen van mijn scape niet vastgemaakt, zodat bij eventueel plagen, hopelijk stekken van koralen:D of wisselingen ik makkelijker even een steen eruit kan halen. De stenen pas goed bovenop de pilaren dus liggen stabiel en redelijk geklemd.
  4. Ik begin minimalistisch qua steen, zodat ik voldoende ruimte heb om uit te bouwen met eventueel extra steen of nog liever natuurlijk met koralen.

De bak ga ik als volgt indraaien:
  • 6 weken geen licht, zodat de bak kan stabiliseren en beter bestand is tegen de algenfase. Vervolgens in 4 weken tijd het licht langzaamaan opbouwen.
  • Bacteriën toevoegen, 'bacto therapy en bacto blend' beide van Fauna Marin.
  • Copepods toevoegen tijdens de opstart, ik heb ze nu besteld in zakjes van 100ml maar wil liever wat grotere aantallen toevoegen. Zelf kweken is iets voor later, wil mij nu eerst focussen op de opstart.
Ik twijfel nog even wanneer ik een koppeltje amphiprion ocellaris ga toevoegen, ik denk rond de 6 weken mits geen nitriet en ammoniak meetbaar is.
WhatsApp Image 2022-09-18 at 8.22.26 AM.jpegWhatsApp Image 2022-09-18 at 8.22.26 AM (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-09-18 at 8.22.26 AM (2).jpegWhatsApp Image 2022-09-18 at 8.22.27 AM.jpeg
WhatsApp Image 2022-09-18 at 11.18.37 AM (1).jpeg

Back
Bovenaan