Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey continuous - WTB 180.5

Ik zit te denken om wat vissen toe te voegen, om zo natuurlijk fosfaat en nitraat te verhogen. Wel of niet doen met dino’s, iemand tips?
Dat is inderdaad een lastige vraag. Bij mij roept dit de volgende vragen op.
-Welke vissen zwemmen nu in je bak rond?
-Hoe reageren deze op de dino's?
-Hoeveel en welke vissen ben je van plan om te gaan toevoegen?
Ik zou het wel durven te doen. Maar dan bijvoorbeeld 3 vissen over 3 weken verdeeld. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat de vissen doodgaan aan de dino's, alhoewel bij doktervissen heb ik mijn twijfel, zij plukken de algen van de stenen en krijgen zo best wel wat dino's binnen.

Dat is inderdaad een lastige vraag. Bij mij roept dit de volgende vragen op.
-Welke vissen zwemmen nu in je bak rond?
-Hoe reageren deze op de dino's?
-Hoeveel en welke vissen ben je van plan om te gaan toevoegen?
Ik zou het wel durven te doen. Maar dan bijvoorbeeld 3 vissen over 3 weken verdeeld. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat de vissen doodgaan aan de dino's, alhoewel bij doktervissen heb ik mijn twijfel, zij plukken de algen van de stenen en krijgen zo best wel wat dino's binnen.

Goed punt Robert, ik heb best wat vissen verloren. Misschien is dit ook wel de reden van de dino's door de onbalans die dit heeft veroorzaakt + een instabiele bak.

Heb op dit moment het volgende rondzwemmen (even geplakt vanuit mijn Excel):

NaamTypeActiefAanschafdatum
Salarias FasciatusVisJa
zaterdag 15 oktober 2022​
Ocellaris amphiprion (2)VisJa
maandag 31 oktober 2022​
Apogon Leptacanthus (5)VisJa
zaterdag 10 december 2022​
Zebrasoma VeliferumVisJa
Macropharyngodon Bipartitus FemaleVisJa
zondag 18 december 2022​
Siganus VulpinusVisJa
donderdag 19 januari 2023​

Heb afgelopen maanden het volgende verloren:
NaamTypeActiefAanschafdatumReden dood
Lysmata amboinensis (2x)VisNee
maandag 31 oktober 2022​
Dipfout
Paracheilinus CarpenteriVisNee
zaterdag 19 november 2022​
Gesprongen
Gramma loretoVisNee
Verdwenen / Verstopt
Valenciennea bella (2x)VisNee
Aten niet / daarna verdwenen
Calloplesiops AltivelisVisNee
Verdwenen / Verstopt
Ctenochaetus BinotatusVisNee
Dood, at niet.
Meiacanthus grammistesVisNee
zaterdag 7 januari 2023​
Dood, was erg schuw en ging tuimelen.
Valenciennea strigataVisNee
zaterdag 7 januari 2023​
Verdwenen, dood door dino's?

Als ik het zo op som is het best wel een lijstje .. soms twijfel ik wel is of ik niet mijn kop in het zand steek om blind te zijn voor de reden. Ik heb het gevoel dat het elke keer pech is.. maar mogelijk doe ik zelf iets fout. Ik laat ze langzaam wennen aan temperatuur & zoutwaarde d.m.v. druppelen. Verder voer ik voldoende, meerdere keren per dag. Op basis van jouw advies heb ik ook wat extra schuilplekken gecreëerd. Het toevoegen van de Gramma loreto en Calloplesiops Altivelis is denk ik niet handiggeweest vanwege dat ze beide best schuw zijn en er nog weinig koralen zijn. De vissen die niet aten, tja dat had ik in de winkel gewoon moeten vragen om bewijs. De zandhappers, mogelijk door de dino's ..

Maar goed terug naar de vraag, ik wil dus een Zebrasoma Xanthurum toevoegen. Ik heb mij verdiept in de verschillende dokters, waarschijnlijk gaat die wel ruzie maken met de Zebrasome Veliferum, maar dat voorkom ik niet met het toevoegen van een dokter. Misschien wil ik er twee toevoegen, heb begrepen dat dat kan helpen.. de tweede op het lijstje is een Acanthurus Triostegus. Vind de Ctenochaetus Flavicauda ook heel mooi, maar laat ik eerst maar is een paar vissen levend houden, deze is namelijk vrij prijzig.
Vind de andere families van de dokter ook mooi, maar bijvoorbeeld de AcanthurusJaponicus of Acanthurus Nigricans zijn volgens mij ook geen verstandige keuzes..

Zo even wat gedachtes op een rijtje ;) ik merk dat ik nog echt een beginner ben, want ik heb geen idee soms haha!

Jij hebt inderdaad veel pech gehad met de vissen tot nu toe. Gelukkig heb je nu ook nog een leuk aantal vissen rondzwemmen.
Zelf vind ik houden van zeevissen nog altijd een van de moeilijkste onderdelen van onze hobby. Koralen etc. vind ik persoonlijk stukken gemakkelijker te verzorgen.
Eerlijk gezegd zou ik nu even geduld hebben met het bijplaatsen van visjes. Geef de reeds genomen aanpassingen de tijd om te gaan werken en neem de tijd om te kijken wat de gevolgen van deze aanpassingen zijn.
Mocht je over een paar weken of toch wat visjes bij willen plaatsen, zou ik het schooltje Apogon leptacanthus wat uitbreiden, een stuk of 4 erbij zetten.
De Paracheilinus carpenteri zou je er ook nog bij kunnen zetten nu. Zorg dan wel dat je het aquarium afdekt!
Een andere mooie aanvulling is een 2e Macropharyngodon bipartitus. Na verloop van tijd zal een van de vrouwtjes veranderen in een mannetje.
Ik heb deze vis nu bijna 3 jaren hier rondzwemmen en als jong diertje aangeschaft. Inmiddels is dit vrouwelijke dier veranderd in een mannetje. Heb er spijt van dat ik toen maar 1 exemplaar heb gekocht.
Naar mijn mening zou ik nog geen Zebrasoma xanthurum bijplaatsen, deze is erg dominant naar nog later bij te plaatsen vissen. Vandaar dat ik hier nog een tijdje mee zou wachten.
Je schrijft dat je nog een beginner bent, maar daar ben ik het niet mee eens. Je kunt beter zeggen: "Ik heb een beginnend/opstartend zeeaquarium."
Helaas verloopt zo'n opstart nooit volgens een "succesboekje' c.q. vast patroon. Ervaring heb je toch al veel opgedaan met je vorige bak. En helaas geen enkel aquarium is hetzelfde.
Eerlijk gezegd ben ik ervan overtuigd dat het allemaal goed gaat komen met jouw aquarium.

Jij hebt inderdaad veel pech gehad met de vissen tot nu toe. Gelukkig heb je nu ook nog een leuk aantal vissen rondzwemmen.
Zelf vind ik houden van zeevissen nog altijd een van de moeilijkste onderdelen van onze hobby. Koralen etc. vind ik persoonlijk stukken gemakkelijker te verzorgen.
Eerlijk gezegd zou ik nu even geduld hebben met het bijplaatsen van visjes. Geef de reeds genomen aanpassingen de tijd om te gaan werken en neem de tijd om te kijken wat de gevolgen van deze aanpassingen zijn.
Mocht je over een paar weken of toch wat visjes bij willen plaatsen, zou ik het schooltje Apogon leptacanthus wat uitbreiden, een stuk of 4 erbij zetten.
De Paracheilinus carpenteri zou je er ook nog bij kunnen zetten nu. Zorg dan wel dat je het aquarium afdekt!
Een andere mooie aanvulling is een 2e Macropharyngodon bipartitus. Na verloop van tijd zal een van de vrouwtjes veranderen in een mannetje.
Ik heb deze vis nu bijna 3 jaren hier rondzwemmen en als jong diertje aangeschaft. Inmiddels is dit vrouwelijke dier veranderd in een mannetje. Heb er spijt van dat ik toen maar 1 exemplaar heb gekocht.
Naar mijn mening zou ik nog geen Zebrasoma xanthurum bijplaatsen, deze is erg dominant naar nog later bij te plaatsen vissen. Vandaar dat ik hier nog een tijdje mee zou wachten.
Je schrijft dat je nog een beginner bent, maar daar ben ik het niet mee eens. Je kunt beter zeggen: "Ik heb een beginnend/opstartend zeeaquarium."
Helaas verloopt zo'n opstart nooit volgens een "succesboekje' c.q. vast patroon. Ervaring heb je toch al veel opgedaan met je vorige bak. En helaas geen enkel aquarium is hetzelfde.
Eerlijk gezegd ben ik ervan overtuigd dat het allemaal goed gaat komen met jouw aquarium.

Dankjewel Robert, dat waardeer ik. Een tweede Macropharyngodon is een goede suggestie .. daar ga ik is naar kijken! Dat afdekken van de bak is een (intern) dingetje hier thuis, ik ga het nog maar is opperen.

Week 19

Zo weer even een update van mijn bak, de strijd tegen dino's gaat gestaag. Ik zie nog weinig verandering, maar heb even geduld. Ondertussen gaat de bak langzaam achteruit, met name de LPS, SPS lijkt nergens last van te hebben:
IMG_2595.JPGIMG_2596.JPG
Verder zie je dat de dino's langzaam de nutriënten naar 0 trekken (fosfaat 0 / nitraat 1,3). Ondanks dat ik veelal lees dat je nutriënten radicaal moet verhogen ben ik het (nog) niet gaan doen, naar aanleiding van deze post. Ik verhoog wel iets de dosering, zodat er voldoende beschikbaar blijft, maar ben bang dat het uiteindelijk toch naar de 0 getrokken wordt (door de toevoeging van Carbon). Het al dan wel of niet verhogen van nutriënten blijft een vraagteken voor mij, ik lees bij de meeste die de strijd tegen dino's hebben overwonnen, op zowel FB als R2R, dat ze hun nutriënten significant hebben verhoogd. Volgens mij voeg ik al relatief veel toe:
IMG_2600.jpg

Een klein stukje gejat van R2R (bedankt @mefisto) wat ik aannemelijk vind klinken: "once a system gets depleted from inorganic nutrients heterotrophic bacteria becomes limited for obtaining energy, mass or tissue depending on the inorganic nutrient limitation this will mean that they can’t use any of the other dissolved nutrient’s until they are artificially replenished. If it’s left to late and dinoflagellates develop they will start consuming the organic nutrients not allowing them to reach the inorganic phase (that heterotrophic bacteria needs) that will ensure that they will be the dominant species until nutritional conditions are changed to favour the growth of heterotrophic bacteria once again."

Oftewel ik blijf doseren wat ik nu doseer aan inorganic nutrients, maar ga dit niet significant verhogen. Wel doseer ik carbon om de groei van bacteriën te stimuleren en zo weer de heterotrophic bacteriën dominant te maken. Carbon doseer ik wel in de nacht zodat de dino's er geen/minder gebruik van maken.

De Tisbe kweek gaat goed, eigenlijk vrij simpel. Lampje, aangemaakt zeewater + luchtpompje. Ik voeg dagelijk 10ml phyto toe. Heb nu via Marktplaats een goede batch Nannochloropsis phytoplankton ontvangen.
IMG_2601.JPG

Lang verhaal kort:
  • Carbon dosering opgestart ('s nachts )
  • Nutrienten dosering langzaam verhoogt
  • Phytoplankton dosering opgestart ('s nachts)
  • Tisbe pods toegevoegd ('s nachts, met een pipet de stenen ingespoten)
  • Lichtduur aangepast van 13 uur naar 10 uur (gradueel)
  • UV lamp 36W + 18W staat 24/7 aan
  • Elke week bacteriën toevoegen
Zo dat was het wel weer even voor nu ..

Je bent nu EN nutrienten aan het verhogen EN de carbon dosering toe aan het passen. Ik zou toch proberen om juist die nutrienten dosering te verlagen want je (vermoedelijke) dino's krijgen nog steeds veel voordeel omdat je de intensiteit van je licht onveranderd laat en ze nog steeds veel directe voeding geeft ..... Carbon is juist goed in het verlagen van de stikstof ipv fosfaten (factor 16:1) en dit omzet in bacteriele groei .... er is ruimte en meer dan dat je denkt .... que metingen met je salifertsetjes heb je geen idee over wat er werkelijk voorradig is ..... dus durf dat randje te zoeken om resulaat te krijgen! En vergeet niet het principe dat carbon bacteriele voeding maakt welke je koralen maar al te graag consumeren ....

Je bent nu EN nutrienten aan het verhogen EN de carbon dosering toe aan het passen. Ik zou toch proberen om juist die nutrienten dosering te verlagen want je (vermoedelijke) dino's krijgen nog steeds veel voordeel omdat je de intensiteit van je licht onveranderd laat en ze nog steeds veel directe voeding geeft ..... Carbon is juist goed in het verlagen van de stikstof ipv fosfaten (factor 16:1) en dit omzet in bacteriele groei .... er is ruimte en meer dan dat je denkt .... que metingen met je salifertsetjes heb je geen idee over wat er werkelijk voorradig is ..... dus durf dat randje te zoeken om resulaat te krijgen! En vergeet niet het principe dat carbon bacteriele voeding maakt welke je koralen maar al te graag consumeren ....
Tja, dat klopt. Nutriënten voor de koralen maar ook voor de bacteriën.. maar je hebt gelijk ik moet kleur bekennen. Ik ga je advies opvolgen, nutriënten doseren op een 'laag' pitje. Bacteriën + UV + Carbon + Phyto + Licht verminderen is de aanpak voor komende maand, daarna evalueren wat het effect is.

Laatst bewerkt:
Kweek je de phyto ook zelf dat je bij de copo's doet.
Moet je hier geregeld van bij vullen of houd deze zich zelf in stand en eten de copo's niet alles op?

Kweek je de phyto ook zelf dat je bij de copo's doet.
Moet je hier geregeld van bij vullen of houd deze zich zelf in stand en eten de copo's niet alles op?
Nee Phyto kweek ik (nog) niet. Dacht één ding tegelijk.
Ik voegde eerst dagelijks phyto toe bij de copepods, maar dat was slechte kwaliteit phyto. Nu doe ik het wekelijks, en dat lijkt goed te gaan. Je ziet vanzelf het water helder worden en dan weet je dat je weer phyto moet toevoegen. Ik volg de aanpak van Chad Clayton (van Reefnutrition).

Welke phyto voeg je dan mss toe?
Was zelf aan het kijken naar de easy reactor daar gebruiken ze easyroti als voedsel.

Welk merk gebruik je dan mss als je zegt dat je eerst slechte kwaliteit had.
Ik had eerst een fles van 24Plankton via een sponsor hier gekocht.. echter stonk het water bij binnenkomst, was het licht van kleur en daarmee leek de kwaliteit slecht (zeg ik als leek). Daarna via Marktplaats een bestelling gedaan bij Rick, geen idee of hij ook op het forum actief is. Dat was mooi donker groen, stonk niet overdreven en zag echt een explosieve groei bij de copepods..

Ik had eerst een fles van 24Plankton via een sponsor hier gekocht.. echter stonk het water bij binnenkomst, was het licht van kleur en daarmee leek de kwaliteit slecht (zeg ik als leek). Daarna via Marktplaats een bestelling gedaan bij Rick, geen idee of hij ook op het forum actief is. Dat was mooi donker groen, stonk niet overdreven en zag echt een explosieve groei bij de copepods..
Ben bij deze Rick geweest en heb hier koralen kunnen ruilen. Iemand met een passie voor de hobby en een groot assortiment van stekken cq koralen voor een schappelijke prijs.

Week 23
Ik ga stoppen, *@#$ dino's..

Nee uiteraard niet, het gaat langzaam maar zeker de goede kant op de bak. De dino's zuig ik niet meer af, het kwam namelijk net zo hard terug. Desalniettemin zie je nu langzaam delen schoon worden op het zand en blijven. Ik denk dat de dosering van carbon, i.c.m. het wekelijks toevoegen van bacteriën aanslaat.
IMG_2707.jpg

Waardes & toevoegingen
IMG_2717.jpg
De waardes zijn redelijk stabiel, KH verbruik is sterk afgenomen afgelopen weken. Verder schommelen de nutriënten rond de 0. Ik heb langzaam de carbon dosering opgehoogd, naar op dit moment 20ml. Dit doseer ik zodra de lampen uit zijn. Verder voeg ik eind van de avond ook 200ml phytoplankton toe.

Vissen
Afgelopen weken niks toegevoegd aan mijn vissenbestand om rust te houden in de bak. Vissen zijn afgelopen maand allemaal blijven leven en dat is gezien mijn historie een prestatie op zich. Ik voer één blokje mysis verdeeld over de dag en wissel om de dag tussen een beetje nori vellen of spirulina flakes.

Koralen
Koralen gaan wisselend, euphyllia's en zoanthus staan weer mooi open. Montipora's hebben ook groeipunten, echter de Stylophora's en Acan's hebben het lastiger.
IMG_2721.jpgIMG_2720.jpg
IMG_2722.jpgIMG_2724.JPG

Kortom, nog een paar weken volhouden en hopelijk is de bak dan schoon ..

Back
Bovenaan