Week 19
Zo weer even een update van mijn bak, de strijd tegen dino's gaat gestaag. Ik zie nog weinig verandering, maar heb even geduld. Ondertussen gaat de bak langzaam achteruit, met name de LPS, SPS lijkt nergens last van te hebben:

Verder zie je dat de dino's langzaam de nutriënten naar 0 trekken (fosfaat 0 / nitraat 1,3). Ondanks dat ik veelal lees dat je nutriënten radicaal moet verhogen ben ik het (nog) niet gaan doen, naar aanleiding van deze
post. Ik verhoog wel iets de dosering, zodat er voldoende beschikbaar blijft, maar ben bang dat het uiteindelijk toch naar de 0 getrokken wordt (door de toevoeging van Carbon). Het al dan wel of niet verhogen van nutriënten blijft een vraagteken voor mij, ik lees bij de meeste die de strijd tegen dino's hebben overwonnen, op zowel FB als R2R, dat ze hun nutriënten significant hebben verhoogd. Volgens mij voeg ik al relatief veel toe:
Een klein stukje gejat van
R2R (bedankt
@mefisto) wat ik aannemelijk vind klinken: "once a system gets depleted from inorganic nutrients heterotrophic bacteria becomes limited for obtaining energy, mass or tissue depending on the inorganic nutrient limitation this will mean that they can’t use any of the other dissolved nutrient’s until they are artificially replenished. If it’s left to late and dinoflagellates develop they will start consuming the organic nutrients not allowing them to reach the inorganic phase (that heterotrophic bacteria needs) that will ensure that they will be the dominant species until nutritional conditions are changed to favour the growth of heterotrophic bacteria once again."
Oftewel ik blijf doseren wat ik nu doseer aan inorganic nutrients, maar ga dit niet significant verhogen. Wel doseer ik carbon om de groei van bacteriën te stimuleren en zo weer de heterotrophic bacteriën dominant te maken. Carbon doseer ik wel in de nacht zodat de dino's er geen/minder gebruik van maken.
De Tisbe kweek gaat goed, eigenlijk vrij simpel. Lampje, aangemaakt zeewater + luchtpompje. Ik voeg dagelijk 10ml phyto toe. Heb nu via Marktplaats een goede batch Nannochloropsis phytoplankton ontvangen.
Lang verhaal kort:
- Carbon dosering opgestart ('s nachts )
- Nutrienten dosering langzaam verhoogt
- Phytoplankton dosering opgestart ('s nachts)
- Tisbe pods toegevoegd ('s nachts, met een pipet de stenen ingespoten)
- Lichtduur aangepast van 13 uur naar 10 uur (gradueel)
- UV lamp 36W + 18W staat 24/7 aan
- Elke week bacteriën toevoegen
Zo dat was het wel weer even voor nu ..