Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey continuous - WTB 180.5

Die zeeëgel doet bij mij zeer goed werk als algenmaaier :) Mooi aquarium, benieuwd wat je ervan gaat maken! :)

Tipje: ik heb dezelfde ph-meter, deze is ook te kalibreren met een ph10 vloeistof. Als je kalibreert met ph7 en ph10, dan zit je meer in het bereik waar je aquarium op zal draaien.

Die zeeëgel doet bij mij zeer goed werk als algenmaaier :) Mooi aquarium, benieuwd wat je ervan gaat maken! :)

Tipje: ik heb dezelfde ph-meter, deze is ook te kalibreren met een ph10 vloeistof. Als je kalibreert met ph7 en ph10, dan zit je meer in het bereik waar je aquarium op zal draaien.
Ja dat is een goede tip! Zat er bij jou ook maar 1 zakje bij destijds (dus alleen de 7PH) of heb je hem tweedehands gekocht? Ik moet het kalibreren nog even uitvogelen, maar er staat inderdaad 4/10 pH op de controller dus waarschijnlijk kan ik ergens instellen dat ik hem op 10PH kalibreer.

Ja dat is een goede tip! Zat er bij jou ook maar 1 zakje bij destijds (dus alleen de 7PH) of heb je hem tweedehands gekocht? Ik moet het kalibreren nog even uitvogelen, maar er staat inderdaad 4/10 pH op de controller dus waarschijnlijk kan ik ergens instellen dat ik hem op 10PH kalibreer.
Ik kan me niet herinneren wat er precies bij zat, ik had nog kalibratievloeistof van mijn eerdere ph-meter (handmeter, dus niet permanent in het water).
Kalibratie is makkelijk: stop de sensor in de vloeistof en draai met het kleine meegeleverde schroevendraaiertje aan het bijbehorende kalibratieschroefje tot hij precies de waarde van de kalibratievloeistof aangeeft

De eerste koralen ga ik binnenkort oppikken, ik wacht nog even af of de algen verder afnemen, verder wil graag een aantal vissen gaan toevoegen. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Ik zat zelf te denken te beginnen met twee dokters (kunnen mooi helpen bij de alg), maar weet nog niet zeker welke. Hebben jullie nog advies of een bepaalde soort die je aanraadt/afraadt?
  1. Zebrasoma Xanthurum
  2. Zebrasoma Desjardini (M)
  3. Acanthurus leucosternon
  4. Zebrasoma gemmatum (als ik een geldboom zou hebben, haha!)

Deze vissen staan ook nog op de wensenlijst:
  • Valenciennea Bella
  • Anthiassen of Zoramia leptacantha
  • Pseudocheilinus Hexataenia of 2x Paracheilinus Mccoskeri
  • Pterosynchiropus Splendidus (zeker 1 jaar wachten, zodat mijn bak volledig gerijpt is)
  • Chelmon Rostratus
  • Centropyge Bispinosa
  • Anampses femininus (achja als die ooit beschikbaar komt en iets met een budget)
Goed zo zijn er nog wel meer wensen, maar ik twijfel waar mee te beginnen. Wat zouden jullie doen?

Als je zou beginnen met 2 dokters uit je lijstje heb je grote kans dat de nieuwe vissen na hun het wel eens moeilijk kunnen hebben. Spreek uit ervaring met de Xanthurum😅. Maar dat is ook wel algemeen bekend met doktersvissen... Achteraf had ik de mijne daarom liever later geplaatst.
(Hexataenia staan daar volgens mij ook bekend om)
Ook zou ik persoonlijk wachten met zandhappers tot je bak wat ouder is. Of hij moet zichtbaar bij de LFS met de pot mee eten.

Met de rest van je vissenlijst heb ik niet veel ervaring. Dus geen idee wat je wel zou kunnen doen😅 Maar hangt ook af van eigen smaak.

Ps. Mocht je nog met een hoop algen zitten en je vind blijkbaar egels zoals de mespilia globulus leuk kan je ook eens kijken naar een Tripneustus Gratilla. Echt een machine voor algen en een hele mooie. Heb hem zelf in oranje/wit👌

Succes met je keuzes👍

Week 3 - het licht mag aan!
De bak is op de kop af 3 weken oud en vandaag zijn de lichten aan gegaan, eindelijk!! De app van de Radions (Mobius) hebben een mooie setting waarbij je gefaseerd de licht intensiteit kan verhogen.
Bekijk bijlage 598403Bekijk bijlage 598405

Verder afgelopen dagen KH aangevuld naar 8dKH en nog een 5 tal zakjes copepods toegevoegd. Tot nu toe nog geen nitriet of ammonia gemeten, maar voor de zekerheid wacht ik nog even met de opruimploeg. Ik ben van plan gefaseerd de volgende schoonmakers toe te voegen als opruimploeg:
  • Trochus Histrio.
    Het voordeel van deze slakken vind ik dat ze actief zijn en zich ook voortplanten in de bak. Ik ben van plan totaal 30 stuks toe te voegen, maar gefaseerd. Dus 5 per keer per maand oid, even afhankelijk van de hoeveelheid alg.
    Bekijk bijlage 598402
  • Turbo sp.
    Ik weet nog niet voor welke soort ik ga, maar waarschijnlijk maakt dit niet zoveel uit. Variatie vind ik belangrijk en de ervaring met deze slak is dat het echt 'beesten' zijn op het gebied van alg eten .. dus dat is mooi! :) In eerste instantie zal ik 3 stuks aanschaffen en ik denk dat dit wel voldoende is.
    Bekijk bijlage 598399
  • Strombus sp.
    Uiteraard kan deze slakkensoort niet ontbreken. Ideaal om het zand schoon te houden in samenwerking met de zandhapper, welke ik later zal gaan toevoegen. In eerste instantie zal ik een 5 tal slakken toevoegen voor het zand, aangezien er nog weinig vervuilers zijn. Later zal ik er nog eens 5 toevoegen.
    Bekijk bijlage 598395
  • Nassarius sp
    Deze slakkensoort draagt ook zijn steentje bij om het zand schoon te maken. Diversiteit vind ik belangrijk, ook in de schoonmaak ploeg. Echter is het aantal vervuilers nog beperkt dus in eerste instantie zal ik 5 stuks toevoegen. Als ik eenmaal een aantal vissen toegevoegd heb zal ik er nog eens +-10 toevoegen.
    Bekijk bijlage 598396
  • Archaster Typicus (Zandzevende zeester)
    Uiteraard ook voor het zandbed. Mijn ervaring met deze beestjes is dat ze super actief zijn en een leuke toevoeging aan de bak. Ik wil voorkomen dat hij/zij uitsterft dus ga ik de zeester toevoegen nadat ik de eerste vissen toe heb gekocht. In eerste instantie 1 zeester en later nog 1.
    Bekijk bijlage 598400
  • Mithrax sculptus sp (Emerald krab)
    Ook deze mag niet ontbreken, helpt bij het bestrijden van Valonia en eet daarnaast ook alg. Een leuk actief beestje!
    Bekijk bijlage 598401
  • Lysmata Amboinensis (Poetsgarnaal)
    Nuttig en mooi diertje en de beste vissenpoetser die er is. Ik zal een koppeltje aanschaffen, zodra de eerste vissen rondzwemmen.
    Bekijk bijlage 598407

Uiteraard zijn vissen ook onderdeel van de opruimploeg, maar daarover later meer. Ik vind het een mooi lijstje, maar suggesties zijn altijd welkom! Hoelang zouden jullie nog wachten voordat ik de ploeg zou toevoegen?
Zand zevende dieren zoals ster en bepaalde slakken moet je bodem goen van voedsel voorzien zijn en gaan dan ook afsterven als je ze te vlug gaat inbrengen.

Als je zou beginnen met 2 dokters uit je lijstje heb je grote kans dat de nieuwe vissen na hun het wel eens moeilijk kunnen hebben. Spreek uit ervaring met de Xanthurum😅. Maar dat is ook wel algemeen bekend met doktersvissen... Achteraf had ik de mijne daarom liever later geplaatst.
(Hexataenia staan daar volgens mij ook bekend om)
Ook zou ik persoonlijk wachten met zandhappers tot je bak wat ouder is. Of hij moet zichtbaar bij de LFS met de pot mee eten.

Met de rest van je vissenlijst heb ik niet veel ervaring. Dus geen idee wat je wel zou kunnen doen😅 Maar hangt ook af van eigen smaak.

Ps. Mocht je nog met een hoop algen zitten en je vind blijkbaar egels zoals de mespilia globulus leuk kan je ook eens kijken naar een Tripneustus Gratilla. Echt een machine voor algen en een hele mooie. Heb hem zelf in oranje/wit👌

Succes met je keuzes👍
Ja precies, dat dacht ik ook bij dokters! Zandhappers wil ik aanschaffen omdat mijn zand toch best vuil is van de alg en ze naar mijn ervaring vaak wel mee eten met de pot. Ervaring met de Hexataenia heb ik niet, maar ik ga is op onderzoek uit.
Wat betreft de Tripneustus Gratilla, ik heb je advies maar gelijk opgevolgd ;)
WhatsApp Image 2022-11-09 at 1.30.34 PM.jpeg

Zand zevende dieren zoals ster en bepaalde slakken moet je bodem goen van voedsel voorzien zijn en gaan dan ook afsterven als je ze te vlug gaat inbrengen.
Goed punt, maar eten ze niet ook alg wat in mijn zandbodem zit?

Heel mooi exemplaar die tripneustes gratilla👌 Maar dat vind je zelf denk ik ook wel anders had je hem niet zo snel gehaald haha

Week 9
De alg begint langzaam af te nemen, de zee-egels doen goed hun werk. Wel een beetje vallonia gespot, ik had al een Mithrax krab toegevoegd, maar gisteren nog 3 toegevoegd. Er is namelijk nog genoeg alg beschikbaar ;). Gisteren ook de eerste koralen opgehaald bij @LALA, om zo de bak is te testen. Een Ricordea yuma, Montipora digitata en Zoathus Rastas, allemaal om te kijken of mijn bak al wat aan kan.
IMG_1870 (2).JPG
Daarnaast 4 mooie vissen toevoegd, namelijk:
- Paracheilinus Carpenteri, zwemt al lekker mee.
IMG_1876 (2).JPG
- Gramma Loreto, die heeft zich direct verstopt, dus foto volgt nog.
- Valenciennea Bella, een koppeltje. Eentje was direct foetsie, dus die zit waarschijnlijk ergens ingegraven en de andere is niet bang en laat zich vrolijk zien.
IMG_1874 (2).JPG

balen icp is sowieso geen slecht idee, doe ik zelf regelmatig. Dat ze beide het loodje leggen lijkt me geen incident? ongewervelde dieren kunnen slecht tegen metalen in het water zoals bijvoorbeeld koper.

Of te hoge kh meten is weten

Ik denk dat ik weet wat het heeft veroorzaakt, de Coral-X dip. Ik heb de stekjes gedipt en vervolgens kort in een ‘te klein’ bakje gespoeld. Ik verwacht dat daarmee iets van de coral dip in de bak terecht is gekomen. Ik vrees het ergste voor alle kreeftachtige / krabbetjes. Vandaag gelijk een waterwissel doen van 140l. Bedankt voor het meedenken!
334300B3-1703-4127-B767-C0D88D786D4F.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik weet wat het heeft veroorzaakt, de Coral-X dip. Ik heb de stekjes gedipt en vervolgens kort in een ‘te klein’ bakje gespoeld. Ik verwacht dat daarmee iets van de coral dip in de bak terecht is gekomen. Ik vrees het ergste voor alle kreeftachtige / krabbetjes. Vandaag gelijk een waterwissel doen van 140l. Bedankt voor het meedenken!
Bekijk bijlage 601302
Dan het erop dat het middel erger is dan de kwaal.
Hopelijk komt de verversing op tijd en zorgt voor een herstel.

Week 10
Afgelopen week twee grote waterwissels gedaan (140 en 120L) om zo mijn stommiteit aangaande de coral dip te corrigeren. Verder actief kool toegevoegd in de sump, ik las dat dit ook kon helpen. Woensdag's nog wel een van de krabben gespot, dus hopelijk hebben alleen de garnalen het loodje gelegd.
Schermafbeelding 2022-11-28 om 20.10.37.png
Waardes zijn redelijk zo als te zien in bovenstaande afbeelding, alg is echt op zijn 'return'. De Valenciennea Bella zwemmen gezellig samen, maar eten helaas nog geen diepvries voer. Ik hoop dat ze komende tijd ook mee gaan eten. Helaas heb ik de Royal Gramma sinds dag 2 niet meer gezien, ik hoop dat hij nog ergens te voorschijn komt.
Wat betreft koralen overleefd het testkoraaltje tot nu toe, de Montipora digitata. Daarnaast begonnen om de eerste steen / hoek naar mijn zin te maken met een aantal buttons. Wel een glasanemoon gespot dus die moet ik nog even platspuiten ;).
WhatsApp Image 2022-11-28 at 20.22.32.jpegWhatsApp Image 2022-11-28 at 20.22.31 (1).jpegWhatsApp Image 2022-11-28 at 20.22.31.jpegWhatsApp Image 2022-11-28 at 20.22.30.jpeg

Week 11
Een druk weekend gehad, zaterdag eerst langs @Dre84 geweest in Nijmegen. Wat een bak heeft hij staan zeg, echt prachtig. Daar twee mooie, gezonde torchkoralen opgehaald voor een betaalbare prijs. Een indo gold torch en een dragonsoul, het zal wel met die namen.. ik vind ze prachtig. Maar op de foto krijgen is weer een andere kunst, haha!
WhatsApp Image 2022-12-04 at 4.00.21 PM.jpegWhatsApp Image 2022-12-04 at 4.00.20 PM.jpeg

Vandaag de doseerpomp aangesloten, wat een top ding is dat. De app is echt een verademing, waarbij de kalibratie een eitje is.
WhatsApp Image 2022-12-04 at 3.57.32 PM.jpeg
Vervolgens in de middag naar @Jack ravensbergen, die een mooie stekje walters heeft opgehaald voor mij in België. Ook hij had een pracht bak staan!
Ik ben heel benieuwd hoe de walters het gaan doen, heb ze in het midden van de bak geplaatst met gemiddeld tot lage stroming.
WhatsApp Image 2022-12-04 at 3.57.34 PM.jpeg

Back
Bovenaan