Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

Nee sorry bedoel de polylepis.

dat koraal snoepen heb ik juist weer met het koppel wat jij hebt aangeschaft. Eese hadden bij mij in de 1000 liter bak in een week alle lps vernietigd. Terwijl een kennis van mij een koppel heeft en nog nooit stout zijn geweest.
Nou ik kan je vertellen dat het koppel dat ik nu heb ook niet van LPS kan afblijven. Ik zag ze al aan mijn Goniopora, orgelpijp en Euphelia knabbelen. Ik heb niet veel LPS maar heb dat nu wel even in een afzonderlijke box gezet zodat deze ondeugden hun natuurlijke gedrag op dat gebied niet meer kunnen tonen.

Begrijp ik je overigens goed dat jij jouw koppel terug hebt gebracht naar Coral & Fish store en dat ik datzelfde koppel nu in mijn bak heb zitten ?

Nou ik kan je vertellen dat het koppel dat ik nu heb ook niet van LPS kan afblijven. Ik zag ze al aan mijn Goniopora, orgelpijp en Euphelia knabbelen. Ik heb niet veel LPS maar heb dat nu wel even in een afzonderlijke box gezet zodat deze ondeugden hun natuurlijke gedrag op dat gebied niet meer kunnen tonen.

Begrijp ik je overigens goed dat jij jouw koppel terug hebt gebracht naar Coral & Fish store en dat ik datzelfde koppel nu in mijn bak heb zitten ?
Neehoor mijn koppel is van jaren terug. Maar het zijn boefjes

Inmiddels zwemmen de 2 Heniochus Acuminatussen 10 dagen in mijn bak rond. Buiten het feit dat ik enkele koralen heb moeten verwijderen omdat deze professioneel gesloopt werden door deze schatjes heb ik nog geen echte problemen. Het zijn mijn eerste koraal vlinders en het is duidelijk dat deze vissen een ander karakter hebben dan de andere vissen in de bak en dan met name de dokters in mijn bezit. De vlinders vliegen de bak op en neer vaak 2x zo snel als de dokters dat doen.

Voedsel nemen ze graag en veel tot zich. Eigenlijk eten ze alles wat ik voorschotel, maar niet alles heeft de voorkeur. Met name krill staat 'nog' niet hoog op de lijst. Maar Mysis, artemia, cyclops, red plankton, Spirulina en nori wordt verslonden. Om te voorkomen dat de vissen te hongerig worden en wat vaker gaan happen naar het koraal voer ik nu 4x per dag. Ik voeg Fish V en knoflook extract toe aan het diepvries voer. In de eerste dagen was ik toch wel wat benauwd of de vlinders niet alsnog mijn grotere hamer en druifjes koraal als voedsel zouden zien. Maar tot nu toe laten ze deze met rust. Deze koralen staan wat hoger in de bak en staan daarmee niet in het gangbare zwempad dat de vlinders gebruiken en dat kan er mee te maken hebben (zie deze lezing van Austin Lefevre ).

Agressie tussen de vissen heb ik in de eerste dagen af en toe gezien. Met name mijn grootste gele dokter vond het nodig om even de maat te nemen met de vlinders door langszij te zwemmen en te dreigen met zijn scalpel. Ik zie een paar kleine beschadigingen op de vlinders die er mogelijk op duiden dat er een paar schermutselingen zijn geweest.

Ik weet dat er Cryptocarion irritans in mijn bak zit. Op de Acanthurus Leucosternon die sinds 3 maanden in de bak rondzwemt zie ik om de zoveel weken wat stippen die een paar dagen daarna verdwenen zijn. Op geen van de andere vissen heb ik stippen gezien. Maar op beide vlinders heb ik in de afgelopen dagen stipjes gezien. Vandaag zijn de stippen weer verdwenen maar de kans dat ze terugkomen is natuurlijk groot. Echter zo lang de vissen er geen last van lijken te hebben..... Kortom ik kies op moment voor Ick management en niet voor Ick irradication. Of dit op de lange termijn de juiste keuze is moet blijken :).

Tijd voor wat foto’s weer. 😃
Hmm, met mijn mobiel krijg ik de visjes niet mooi op de digitale plaat. Mijn DSLR is even niet beschikbaar dus voor foto's moet er nog wat geduld uitgeoefend worden ;-)

Verder heb ik mijzelf gisteren weer getrakteerd op wat visjes. De bovenste waterlaag is nog niet goed genoeg bezet. Er zwemmen wel 9 Chromis Viridis rond maar ik wil meerrrrr. Kortom er moesten wat Anthiassen in de bak. Er waren een stuk of 8 soorten op voorraad dus ik voelde mij echt als een kind in de snoepwinkel. Squamipinnis, Tuka, Dispar, Evansi, Carberri, Bimaculatus, Smithvanizi.

Ik heb niet voor de makkelijkste soort gekozen (Pseudanthias Squamipinnis), Vanwege Corona zit ik net als velen onder ons al maanden thuis te werken en dat gaat nog wel even door. Het is dus voor mij geen probleem om meerdere keren per dag te voeren. Mijn keuze:
  • 4x Microlabrychtus Dispar
  • 4x Microlabrychtus Evansi
Met 8 stuks is het een leuk groepje en als alles goed gaat komt nog wel een 3de soort bij. Eerst maar eens zien hoe dit opgroeit. Het zijn jonge dieren van 5 cm en voor zover ik kan beoordelen is er nog geen duidelijke man aanwezig. Inzetten van de Evansi's was ook nog een stress momentje, deze werden namelijk direct achterna gezeten door 2 juffers waardoor de Evansi's in een flits verdwenen waren. Pas de volgende ochtend kon ik weer tot 8 tellen.

En als je dan in de winkel bent kijk je niet alleen naar datgene waarvoor je komt, maar ook naar wat je eventueel nog wilt. En op mijn lijstje staat ook nog steeds Naso Elegans. En oh wat een toeval. Er waren diverse redelijk gevulde en etende exemplaren aanwezig. En één is geen dus heb ik er 2 mee naar huis genomen. Het zijn nog kleine exemplaren (7 en 11 cm) dus het duurt nog wel even voordat ze in mijn bak uitgegroeid zijn. Na de acclimatisatie was er maar één vis die het niet zo leuk vond dat er extra dokters geplaatst waren in zijn territorium (de hele bak). Dat was natuurlijk mister Witborst (Leucosternon) amper 8 cm groot maar het eerste uur was deze continu bezig om met opgezette vinnen de nieuwkomers te overtuigen on een weg naar een ander aquarium te vinden. Maar toen dat na een uur niet lukte er er eten in de bak gegooid werd waren er belangrijkere dingen te doen. Sindsdien heb ik geen vijandigheden meer waargenomen.

Maar goed met deze aanschaffen begint mijn visbestand aardig compleet te worden.

Wat is nu je totale vissenbestand?
Hieronder het huidige lijstje. Veel van de vissen zijn halfwas of kleiner. Ik begin te merken dat de bioload toeneemt. De afschuimer produceert groene/bruine drab dan voorheen. Daarnaast neemt het nitraat gehalte toe. Ik zit nu tussen de 16 en 20 mg/l

DoktersaantalDiversenaantal
Zebrasoma Flavescens6Areichthys Tomuntosus1
Zebrasoma Scopas1Salarias (Henkie)1
Zebrasoma Xanthurum2Pterosynchiropus Splendidus2
Naso Elegans2Pterapogon kauderni4
Acanthurus Leucosternon1Eleotriodes puellaris2
VossekopKeizers
Siganus vulpinus1Holacanthus xanthurus1
Centropyge Bispinosa2
JuffersPomacanthus Navarchas1
Pomacentrus Alleni4Centropyge Loricula2
Chromis Vidris9
Anthias
LipvissenMicrolabrichtys Dispar4
Pseudocheilinus Hexataenia (Zesstreep)1Microlabrichtys Evansi4
Halichourus Iridus2
Halichoeres chrysus1Ongewervelden
Halichoerus Melanurus1Lysmata amboinensis4
Mespila globulus3
VlindersSlakken (verschillende soorten)200+
Heniochus Acuminatus2Calcinus Elegans (Blauwpoot kreeft)7
Anemoon vissen
Amphiprion Chrysopterus2

Hieronder het huidige lijstje. Veel van de vissen zijn halfwas of kleiner. Ik begin te merken dat de bioload toeneemt. De afschuimer produceert groene/bruine drab dan voorheen. Daarnaast neemt het nitraat gehalte toe. Ik zit nu tussen de 16 en 20 mg/l

DoktersaantalDiversenaantal
Zebrasoma Flavescens6Areichthys Tomuntosus1
Zebrasoma Scopas1Salarias (Henkie)1
Zebrasoma Xanthurum2Pterosynchiropus Splendidus2
Naso Elegans2Pterapogon kauderni4
Acanthurus Leucosternon1Eleotriodes puellaris2
VossekopKeizers
Siganus vulpinus1Holacanthus xanthurus1
Centropyge Bispinosa2
JuffersPomacanthus Navarchas1
Pomacentrus Alleni4Centropyge Loricula2
Chromis Vidris9
Anthias
LipvissenMicrolabrichtys Dispar4
Pseudocheilinus Hexataenia (Zesstreep)1Microlabrichtys Evansi4
Halichourus Iridus2
Halichoeres chrysus1Ongewervelden
Halichoerus Melanurus1Lysmata amboinensis4
Mespila globulus3
VlindersSlakken (verschillende soorten)200+
Heniochus Acuminatus2Calcinus Elegans (Blauwpoot kreeft)7
Anemoon vissen
Amphiprion Chrysopterus2
Mooi visbestand! Wat staat er nu nog op je verlanglijst? Ben wel benieuwd naar de foto's😊

Toen ik met mijn zeewater avontuur begon had ik natuurlijk allemaal wilde ideeën over de dieren die ik in mijn bakje wilde plaatsen. Ook zeesterren stonden op het "menu". Maar dan verdiep je je verder in de materie en blijkt dat zeesterren toch moeilijke dieren zijn. Lastig om in leven te houden., of niet reefsafe omdat het rovers zijn. Maar een van de zandzevende varianten dat zou toch moeten kunnen....

Dus heb ik nu 3x Astrapecten Polyacanthus in mijn bak geplaatst. Ik heb een bodem van fijn grind (korrel 1-3 millimeter) en 3 tot 4 cm dikte. Ik ben nu 11 maanden onderweg. Ik hoop dat er voldoende "rotzooi" in de bodem zit wat als voedsel kan dienen voor de zeesterren. De tijd zal het leren.

Na acclimatisatie heb ik de zeesterren in de bak geplaatst en deze groeven zich direct in. Het zijn naar wat ik heb gelezen nachtdieren dus ik had verwacht dat ik de dieren niet vaak zou zien. Echter de volgende morgen zat één zeester tegen de voorruit geplakt. Ik heb dus de onderkant even kunnen bestuderen en kan jullie laten meegenieten :).

Een laatste opmerking net als veel andere zeedieren is deze zeester giftig. En bij dit dier gaat het om een bijzonder krachtig gif tetrodotoxine, iets om aan te denken als je dit dier met de blote hand zou willen oppakken.

Deze zeester heeft een diameter van net geen 10 cm, let op de vele stekels van dit dier
1612811234855.png

De mond, met ook goed zichtbaar, de bijna doorzichtige zuignappen waarmee het dier zich voor beweegt
1612811106821.png

Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat het wel een Astropecten soort is en niet gewoon een Archaster soort ("gewone" zandzevende zeester)?
De stekels van Astropecten zijn namelijk wel een stukje groter dan die van het afgebeelde dier.

Weet je zeker dat het wel een Astropecten soort is en niet gewoon een Archaster soort ("gewone" zandzevende zeester)?
De stekels van Astropecten zijn namelijk wel een stukje groter dan die van het afgebeelde dier.
Nee ik weet dat niet zeker. Ik ga uit van de naam van de zeester die op de rekening stond.

Hmmm oke, Astropecten komt namelijk ook nagenoeg niet voor in de handel...
Dus ik denk dat wat er op het bonnetje staat niet klopt.

Een foto van de meer ‘kleurrijke’ bovenzijde zou nog behulpzaam kunnen zijn bij de determinatie.
Ik heb ze niet meer gezien na het maken van deze foto's maar zodra de sterren hun kopje weer boven het zand uitsteken zal ik een foto maken :)

Inmiddels zwemmen de 2 Heniochus Acuminatussen 10 dagen in mijn bak rond. Buiten het feit dat ik enkele koralen heb moeten verwijderen omdat deze professioneel gesloopt werden door deze schatjes heb ik nog geen echte problemen. Het zijn mijn eerste koraal vlinders en het is duidelijk dat deze vissen een ander karakter hebben dan de andere vissen in de bak en dan met name de dokters in mijn bezit. De vlinders vliegen de bak op en neer vaak 2x zo snel als de dokters dat doen.

Om deze reden heb ik lang gewacht op de beschikbaarheid van Heniochus Diphreutes. Zien er nagenoeg hetzelfde uit, maar een stuk beter te combineren met koralen (en de wimpelvis die in scholen leeft). Ik heb mijn Trachiphilia's moeten verwijderen, van de andere koralen blijven ze af...

Back
Bovenaan