Maar weer eens een update geven over de afgelopen weken.
Nieuwe vissen:
Ik kon de hand weer eens niet op de knip houden en heb een paar visjes van mijn bucket list afgetikt:
- Acanthurus leucosternon => een klein exemplaar van ongeveer 6 centimeter. De eerste week had ie best moeite om zijn plaats te vinden. De andere dokters waren niet op de Witte borst aan het jagen maar om nou te zeggen dat de nieuwkomer in hun beurt mocht komen, dat was te veel gevraagd. En natuurlijk was er geen enkele kans dat witborstje aan een velletje nori mocht knabbelen. Kortom die week heb ik 2x per dag kreeften eieren en rode plankton gevoerd. Dat was dan overal in de bak beschikbaar en Witborstje kreeg daardoor in ieder geval eten naar binnen. Inmiddels zijn wij in week 3 en wordt Witborstje door andere dokters geaccepteerd. Hij mag zelfs aan nori komen.
- Pomacanthus Navarchus => een heel jong exemplaar net geen 5 centimeter. Deze liet zich de eerste dagen niet of nauwelijks zien. Hij zat steeds verstopt in de achterste delen van mijn rif. Inmiddels is hij iets minder schuw. Hij komt zelfs meer dan 15 centimeter van de achterwand vandaan. Als ik voer en zorg dat het ook in het achterste deel van de bak terecht komt dan pikt hij zijn "graantje" mee. Het zal nog wel enige tijd duren voordat deze zich mengt met de andere vissen. Ik vind het op dit moment positief dat het beestje niet door andere vissen opgejaagd wordt.
- Centropyge Loricula => deze dwergkeizer is dit jaar in de handel zo goed als niet te krijgen. Covid in combinatie met export beperkingen in Hawaii zorgen deze schaarste. Ik volg al geruime tijd het aangeboden forum en had al 2x achter het net gevist toen er een Loricula aangeboden werdt. Deze week had ik echter geluk. @Jan de bal bood een ondeugende Loriculaaan en vandaag heb ik ook met een andere forum gebruiker contact gehad over de overname van zijn Loricula. Mijn wens is om een kleine harem samen te stellen. Dus er morgen nog 2 of 3 exemplaren bijkomen. Nog geen idee waar deze vandaan moeten komen
.
- Ik ben vanavond bij Jan de Bal geweest en na een uurtje keuvelen met Jan van zijn vrouw over de hobby ben ik met de Loricula naar huis gereden. Er zat ook nog een zakje water met een paar oortjes in de tempex box (dank Jan).
Foto's die de moeite waard zijn heb ik nog niet.
Bryopsis:
Na mijn vorige verslag heb ik de magnesium waarden laten zakken naar onder de 1450. De bryopsis in mijn bak was nog niet dood, binnen een week stak deze weer de kop op en begon te groeien. Ik ben daarom het magnesium gehalte weer omhoog aan het brengen. Ik overweeg om de plaatsen waar de bryopsis groeit af te plakken met
kneedbare lijm dan komt er in ieder geval ook geen licht bij de bryopsis. Eens kijken of deze dat overleeft. De haaralg is tot nu toe niet meer terug gekomen dus dat is positief.
Bekijk bijlage 544673
Valonia:
Ik had, dacht ik, alle plaatsen waar valonia zat afgezogen. Echter zie ik de valonia nu op een aantal van deze plaatsen terugkomen. Blijkbaar zaten daar dus nog resten of sporen. Morgen waar weer de waterzuiger over de plaatsen halen. Het verbaast mij trouwens hoe stevig de bubbels vastzitten aan het substraat.
Toevoegingen - doseren:
Wie mij al een tijdje volgt weet dat ik alles volgens het boekje doe. Euhh mijn eigen boekje wel te verstaan. Ik heb dan ook een mooi bevestigings systeem voor mijn doseer containers gemaakt. Niemand mag weten wat mijn favoriete drank is ;-)
Bekijk bijlage 544671
Kalkwasser
Als je goed telt zie je dat er een container ontbreekt. Mijn doseer apparaat heeft 8 kanalen, het 8-ste kanaal is voor kalkwasser maar daarvoor kom ik niet met een 1 1/5 liter fles weg. Daarvoor gebruik ik een jerrycan van voorlopig 10 liter. Ik ben vorige week met kalkwasser begonnen omdat mijn PH aan het zakken is. Overdag is deze 8. Door de KH en Calcium deels via kalkwasser te laten aanvullen stijgt mijn PH als het goed is ook. Ik ben nog op zoek naar de juiste balans tussen Baking soda, kalkwasser en Calcium. Op dit moment meet ik elke 2 dagen.
Strontium
Ik meng mijn toevoegingen zelf om de beurs wat verlichting te geven. De meeste grondstoffen zijn voor enkele euro's aan te schaffen. Echter Strontium chloride is een ander verhaal. Dat spul kost € 110,00 de kilo en daarmee maak je ong. 8 liter oplossing. Zoals het er nu naar uitziet is dat ongeveer voldoende voor het eerste jaar. Dit is niet zozeer klagen hoor. Als je een litertje Strontium van ATI, DSR etc aanschaft ben je aanzienlijk meer kwijt.
IJzer doseren
In het balling doseer systeem zoals beschreven op
reefsecrets wordt ook IJzer gedoseerd. Ik heb dus IJzer 2 sulfaat-heptahydraat besteld en een oplossing gemixed conform het recept. Echter na 2 dagen zag de oplossing er uit zoals op de foto. Alleen maar vlokken op de bodem van de fles. Dat ga ik niet doseren, ik kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Of dit nu komt door vervuild water of vervuiling in het zout weet ik niet.
Bekijk bijlage 544672
Koralen
Sinds ik de haaralgen heb overwonnen en mijn waarden voor Kalium, Strontium, Jodide, Boron, Mangaan en Fluoride naar de ideale waarden bewegen zie ik duidelijk dat mijn kleine koralen collectie aan het herstellen is van de slechte waarden in de afgelopen periode. Alle monties zijn aan het groeien en kleuren op. De paar acropora's die ik heb staan, hebben duidelijk meer tijd nodig. Waarschijnlijk moet ik die nog beter in het licht plaatsen of meer stroming geven.
Duncan
Ik had 2 kopjes duncan koraal meegenomen bij Coenen. Deze stonden na een dag ook mooi open. Echter vanaf dag 2 twee heb ik de duncan alleen maar ingetrokken gezien. Ik begreep dat niet totdat ik zag dat mijn Vijlvis (Tomentosus) flink aan het happen was naar de duncan koralen. Tot nu toe heeft de vijlvis nog niet naar koralen omgekeken (tenminste niet dat ik het zag). Ik heb de Duncan kopjes verplaatst maar vrees dat het voor deze koraaltjes te laat is.
Voor nu even voldoende informatie. Morgen maar weer eens alle waarden meten.