Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey - The RSR 350!

Een of twee zeesterren alleen zullen weinig doen, daarom kun je beter nassarius slakken nemen. Als je dode ziet liggen kan dat aan heremieten liggen als je die hebt. 10-15 Nassarius slakken heb je wel nodig. Ook heb ik wel eens gelezen dat zeemuisen goed het zand kunnen schoonmaken.

Vandaag bij de Diebo geweest, heb er weer 5 aangeschaft. Daarnaast een tweede zeester genomen, was ook opzoek naar een zeemuis Laurens.. helaas hadden ze hem niet. Staat wel op mijn verlanglijstje!

Wat betreft je no3 en po4, Maak je gebruik van de volledige Triton methode (dus incl wierenfilter)?

Nav je laatste icp test (er van uitgaande dat deze erg recent is) je missende stoffen bijvoegen en verder doseren met de standaard flessen.

Als je icp te lang geleden is en je heb je missende stoffen toen niet bijgevuld... dan heb ie een probleem en loopt nu alles nog verder uiteen. Je kan dan iig wel je missende stoffen aanvullen met daarna een standaard waterwissel invoeren om alles weer enigszins recht te trekken (erg omslachtig en een landurig verhaal)
of een nieuwe icp opsturen en vanaf daar verder gaan.
Of je doet nu een paar grote waterwissels met een goed zout dan heb je ook alles wel redelijk op orde.

Nb je test kan ik niet openen

Nee maak gebruik van de othermethods, misschien is dat ook wel het probleem. Het lukt mij niet om die labtest te delen, je krijgt een link maar die is dus niet werkbaar als je op 'share' klinkt. Mijn Jodium en Strontium waren te laag, deze heb ik aangevuld, daarnaast meet ik aluminium maar daar werd in de test verder niks over benoemd. Geen idee waar dat aluminium vandaan komt, uiteraard heb ik gecheckt op roest e.d. (misschien in voer). Ik heb de standaardwaterwissel inderdaad weer ingevoerd om de drie weken, om zo het e.e.a. op te vangen. Ook gisteren en vandaag MG gedoseerd om deze recht te trekken..

Nee maak gebruik van de othermethods, misschien is dat ook wel het probleem. Het lukt mij niet om die labtest te delen, je krijgt een link maar die is dus niet werkbaar als je op 'share' klinkt. Mijn Jodium en Strontium waren te laag, deze heb ik aangevuld, daarnaast meet ik aluminium maar daar werd in de test verder niks over benoemd. Geen idee waar dat aluminium vandaan komt, uiteraard heb ik gecheckt op roest e.d. (misschien in voer). Ik heb de standaardwaterwissel inderdaad weer ingevoerd om de drie weken, om zo het e.e.a. op te vangen. Ook gisteren en vandaag MG gedoseerd om deze recht te trekken..
wat gebruik je dan om je afval stoffen in toom te houden?

Aluminium: gfo op allu basis?, roest (dan zouden wel meer metaal soorten verhoogd moeten zijn), en kijk na of je niet iets van aluminium heb wat aan het oxideren is (bijv lichtunit/steunen ed)
In voer zit wel wat metaal maar dan zou je wel heel lang veel voer moeten geven.
In Somige crèmes zit ook nog wat aluminium (net als zinc) dus goed je handen schoonmaken voor je de bak ingaat (denk ook aan sieraden)
Marine pure blokken staan dr ook om bekend.

Kan evt ook nog als contaminatie uit andere zouten komen of simpelweg een fout-positieve waarde.

Als de waarde niet (veel) te hoog is zou ik me dr niet zo druk om maken en vervolgen met een toekomstige test.

wat gebruik je dan om je afval stoffen in toom te houden?

Aluminium: gfo op allu basis?, roest (dan zouden wel meer metaal soorten verhoogd moeten zijn), en kijk na of je niet iets van aluminium heb wat aan het oxideren is (bijv lichtunit/steunen ed)
In voer zit wel wat metaal maar dan zou je wel heel lang veel voer moeten geven.
In Somige crèmes zit ook nog wat aluminium (net als zinc) dus goed je handen schoonmaken voor je de bak ingaat (denk ook aan sieraden)
Marine pure blokken staan dr ook om bekend.

Kan evt ook nog als contaminatie uit andere zouten komen of simpelweg een fout-positieve waarde.

Als de waarde niet (veel) te hoog is zou ik me dr niet zo druk om maken en vervolgen met een toekomstige test.

Ik heb nooit wat hoeven te gebruiken, mijn koralen verbruikte genoeg. Ik denk dat het aluminium inderdaad misschien uit iets van zeep komt denk dat ik daar niet altijd consequent op let.. Thanks voor het meedenken!

Vandaag bij de Diebo geweest, heb er weer 5 aangeschaft. Daarnaast een tweede zeester genomen, was ook opzoek naar een zeemuis Laurens.. helaas hadden ze hem niet. Staat wel op mijn verlanglijstje!

Denk er wel aan dat zeemuizen een dikkere bodem nodig hebben om te kunnen overleven.

Vandaag powerfilter geplaatst, binnenkort de volgende stap en DSR aansluiten op de doseerpomp. Twijfel nog of ik EZ of full ga doen. Ook het tweede deel van Tanne aangeschaft, echt heel gaaf weer met veel info (best een dik boek).

Bijlagen

• 94285404-059C-45E6-B773-9C0FBDD01BB4.jpeg
    94285404-059C-45E6-B773-9C0FBDD01BB4.jpeg
    115,5 KB · Weergaven: 56
  • 06F1CDA7-818B-4E84-92A1-7E3045775A72.jpeg
    06F1CDA7-818B-4E84-92A1-7E3045775A72.jpeg
    143,5 KB · Weergaven: 77
  • 7BBF8A38-F138-4400-B1B1-D1B1C5CEBB2B.jpeg
    7BBF8A38-F138-4400-B1B1-D1B1C5CEBB2B.jpeg
    96 KB · Weergaven: 73
Ben net door je hele dagboek heen gebladerd er zaten allemaal handige tips in en heb er al veel van geleerd! Je hebt een erg mooie bak en ik ben benieuwd voor welke DSR methode je keus uiteindelijk gaat vallen.

18 maanden

Ander halfjaar bezig met de hobby, nog steeds heel veel plezier. Laatste halfjaar wel een beetje zitten klooien, maar nu weer frisse moed om het echt grondig aan te pakken. Merkte bij mijzelf dat ik afgelopen halfjaar vooral de focus miste en het wekelijks meten en de waterwissels begon uitstellen. Kortom tijd voor een nieuwe impuls, een nieuwe methode.
Gisteren alles besteld, het is DSR EZ geworden. Ik heb een mixed reef en denk dat dit voldoende aansluit bij mijn wensen qua sturing die ik met DSR EZ heb. Daarnaast kan ik altijd nog een overstap maken naar full. Goed nieuws is dat ik mijn PO4 onder controle heb met een dosering van 0,6ml per dag blijf die stabiel rond de 0,04mg/l. Wat de schommeling heeft veroorzaakt is het tijdstip van meten, ik heb eergisteren drie meting gedaan met mijn Hanna checker.
Om 10:14: 0,052 mg/l
Om 16:32: 0,040 mg/l
Om 18:44: 0,003 mg/l

Vraag mij wel of of die derde meting correct is, ik denk het niet maar ben er wel achter dat het tijdstip van meten mij op het verkeerde been heeft gezet.

Even een paar plaatjes zodat jullie een indruk krijgen hoe de bak er nu bij staat.
IMG_7670.JPG
IMG_7683.JPG
IMG_7675.JPG
IMG_7676.JPG
IMG_7677.JPG
IMG_7671.JPG
IMG_7672.JPG
IMG_7678.JPG
IMG_7681.JPG

Twee keer hydra 26HD lampen, top dingen maar wel met een gebruiksaanwijzing.

Hoi Gerben, de Hydra's zijn inderdaad top lampen.
Maar wat bedoel je met gebruiksaanwijzing?

Hoi Gerben, de Hydra's zijn inderdaad top lampen.
Maar wat bedoel je met gebruiksaanwijzing?

De kwaliteit van het licht is goed, zelfde met de spreiding.
Echter de instellingen van die dingen vragen wel wat geduld, het is mij nog niet gelukt hem te linken aan mijn WIFI. Elke keer als ik dat probeer valt die helemaal weg en moet ik hem resetten. Verder aan het begin problemen gehad met het connecten en de juiste instellingen vinden, maar dat is allemaal gelukt.
Gebruik nu gewoon z'n eigen WIFI wat wel weer perfect werkt.

Ik heb ook wel eens een keer een probleem gehad met de verbinding, maar na een update was dit vrij snel opgelost
Ik ben al jaren bij Ziggo, voorheen @Home. Heb een modem zonder wifi en gebruik daarom een eigen router. Nooit geen problemen met de verbinding gehad met zowel Local- en Cloudverbinding op die ene keer na dan.
Wat bedoel je met z'n eigen wifi?

19 maanden
Zo alles is aangesloten op de doseerpomp, dat was best nog wel een werk! Alles uitspoelen en opnieuw gekalibreerd.

Huidige waardes:
KH: 8,8
CA: 420
MG: 1280
PO4: 0,055
NO3: 10

Huidige dosering:
DSREZ-Buffer: 25,6ml (afgerond naar 26)
DSREZ-Calcium: 5,12ml (afgerond naar 5)
DSREZ-Trace: 2,56ml (afgerond naar 3)
DSR CarbonVS: 1,9ml (D2)
DSR PO4+: 5ml (verdund 90% osmosewater)