Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Soft Nano

Salifer voor de po4 ook ja.

De Hannah checker is ook niet heilig, deze heeft ook zo z'n afwijkingen.
Het gaat altijd meer om de trend.
Vooralsnog ga ik gewoon wat meer testen en verversen. Komt wel weer goed
Ik snap dat er altijd wat marge in de testen zit die wij thuis uitvoeren.

En ik geloof zeker dat het weer helemaal goed gaat komen 😁.

Lees dat je planning is om groter te gaan, gaat jouw huidige bak daarin mee of ga je geheel opnieuw starten? En weer soft of een andere idee erbij?

Ik snap dat er altijd wat marge in de testen zit die wij thuis uitvoeren.

En ik geloof zeker dat het weer helemaal goed gaat komen 😁.

Lees dat je planning is om groter te gaan, gaat jouw huidige bak daarin mee of ga je geheel opnieuw starten? En weer soft of een andere idee erbij?
De inhoud gaat mee.
Wat er voor koralen bij komen weet ik nog niet. Waarschijnlijk nog wat lps, oortjes, buttons en vast nog wel wat montipora op de hogere plekken..

Na een aantal flinke verversingen zag ik m'n nitraat wel dalen, maar niet snel genoeg naar m'n zin. Ik had er nog wel een grote emmer zout aan kunnen besteden, maar omdat mijn KH ook aardig opklom (Aqua Forest pro heeft blijkbaar echt een hele hoge KH), heb ik maar besloten te doen waar ik eigenlijk helemaal geen voorstander van ben: fosfaat doseren.

Normaal zou ik meer gaan voeren of meer vis bijzetten. Dit zou dan echter ook bijdragen aan de nitraat en dus zou dat niet heel veel resultaat boeken.

Na 2 dagen fosfaat doseren (0,01 per dag) en de koolstofbron aangehouden, is de nitraat zo'n 15 punten gezakt.

Het werkt dus blijkbaar wel 😅

Voor m'n nieuwe aquarium moet er natuurlijk ook een nieuwe AquaScape komen. Deze heb ik gemaakt van Marco Rock volgens de vele video's online.

Het was best even spannend om die grote stukken steen, en vooral de platen, kapot te slaan.
Het is altijd hopen dat er bruikbare stukken over blijven. En dat deed het gelukkig 😅

IMG_20210302_141508.jpgIMG_20210302_141519.jpgIMG_20210302_141532.jpg

Dusss je weet al maten en waarin? Vertel!
Dat heb ik hier en daar al wat laten doorschemeren verspreid over het forum 😅

Het wordt een bak van 100 * 60 * 60, optic white. Een ombouw met een lichte beton-look passend bij de inrichting van het nieuwe huis.
Onderkast (90 cm hoorg) met sump, groot genoeg voor de RE 180 mini, opvoer en een vak wat gaat dienen als wierenfilter / refugium.

Verlichting is van ASAqua ASMAX 90 252 watt, stroming via de Maxspect Jump Gyre (en misschien nog een tunze nano voor eventuele lastige plekjes)

Mooie scape zo, maar je gebruikt ook levend steen daarnaast?
Ja, het steen wat ik heb gaat voor een groot deel mee en verhuist naar de sump. Daarnaast zitten de meeste koralen ook vast aan een steen, dus die zal ik ook (gedeeltelijk) meenemen.
Daarnaast zal er ook een flinke dosis fles-bacteriën toegevoegd gaan worden om de boel een extra boost te geven.

Dat heb ik hier en daar al wat laten doorschemeren verspreid over het forum 😅

Het wordt een bak van 100 * 60 * 60, optic white. Een ombouw met een lichte beton-look passend bij de inrichting van het nieuwe huis.
Onderkast (90 cm hoorg) met sump, groot genoeg voor de RE 180 mini, opvoer en een vak wat gaat dienen als wierenfilter / refugium.

Verlichting is van ASAqua ASMAX 90 252 watt, stroming via de Maxspect Jump Gyre (en misschien nog een tunze nano voor eventuele lastige plekjes)
Ooh sorry, waarschijnlijk overheen gelezen 😬 (of het is de leeftijd). Maar: mooi vooruitzicht.

Voor m'n nieuwe aquarium moet er natuurlijk ook een nieuwe AquaScape komen. Deze heb ik gemaakt van Marco Rock volgens de vele video's online.

Het was best even spannend om die grote stukken steen, en vooral de platen, kapot te slaan.
Het is altijd hopen dat er bruikbare stukken over blijven. En dat deed het gelukkig 😅
Jaaaaah gaaf man! Ik heb ook net mijn "NSA" scape afgerond. Vond het echt super om zo alles in elkaar te knutselen.

Hoe heb jij het aan elkaar bevestigd?

Jaaaaah gaaf man! Ik heb ook net mijn "NSA" scape afgerond. Vond het echt super om zo alles in elkaar te knutselen.

Hoe heb jij het aan elkaar bevestigd?
Ik heb vloeibare secondelijm gebruikt. Daarbij de gruis/zand van het breken van de MarcoRocks en wat baking soda.
Dit laatste geeft echt een hele goede binding. De chemische / thermische reactie was heel duidelijk (zo duidelijk dat ik een blaar op mn vinger heb, dwars door dikke stevige rubberen handschoenen)

Ik heb vloeibare secondelijm gebruikt. Daarbij de gruis/zand van het breken van de MarcoRocks en wat baking soda.
Dit laatste geeft echt een hele goede binding. De chemische / thermische reactie was heel duidelijk (zo duidelijk dat ik een blaar op mn vinger heb, dwars door dikke stevige rubberen handschoenen)

Ik heb het op de wat meer gemakkelijke manier aangepakt. Gewoon secondenlijm met activator om daarna met cement te versterken. Dit van jou ziet er overigens velen malen mooier uit! Denk dat ik de volgende keer toch ook die methode ga volgen.

Ik heb het op de wat meer gemakkelijke manier aangepakt. Gewoon secondenlijm met activator om daarna met cement te versterken. Dit van jou ziet er overigens velen malen mooier uit! Denk dat ik de volgende keer toch ook die methode ga volgen.
thnx!

Met die activator (eigenlijk gewoon water, misschien met iets toegevoegd) heb ik alleen gezien bij BRS. De aziatische youtube filmpjes hebben ze het voornamelijk over zand / gruis en baking soda. Werkt echt als een malle!
Jammer dat m'n bak niet groter is, want had nog wel door willen bouwen 😅

thnx!

Met die activator (eigenlijk gewoon water, misschien met iets toegevoegd) heb ik alleen gezien bij BRS. De aziatische youtube filmpjes hebben ze het voornamelijk over zand / gruis en baking soda. Werkt echt als een malle!

Ja dat had ik dus ook 😂. Als je eenmaal lekker bezig bent dan is het echt moeilijk om te stoppen…

Welk merk/type seconde lijm heb je gebruikt Patrick?

thnx!

Back
Bovenaan