Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Soft Nano

Dat er ook wel eens wat fout kan gaan, blijkt maar weer.

Al tijden heb ik testje van Colombo, zo ook de nitraat en fosfaat.
Ik vind ze maar lastig aflezen, de kleuren zijn niet echt overeenkomstig met de kleuren op de kaartjes.
Fosfaat gaf een hoge waarde aan, nitraat rond de 4 (dat is ook het maximale wat er te meten valt met die setjes)

Toch maar eens setjes van Salifert aangeschaft en de metingen eens uitgevoerd. Naast dat deze setjes veel sneller uitslag geven, zijn ze ook duidelijker.
Fosfaat netjes rond de 0,08, nitraat tussen de 25 en 50 (dat is wel een nadeel, de stappen in het hoge bereik zijn wel enorm)

Blijkbaar worden de setjes van colombo niet nog roder als ze de 4 mg/l bereikt hebben...

Vandaag maar meteen een wissel van 50% uitgevoerd., de koralen lijken het wel te waarderen..

Morgen verder testen en wellicht deze week nog een waterwissel..

Dat er ook wel eens wat fout kan gaan, blijkt maar weer.

Al tijden heb ik testje van Colombo, zo ook de nitraat en fosfaat.
Ik vind ze maar lastig aflezen, de kleuren zijn niet echt overeenkomstig met de kleuren op de kaartjes.
Fosfaat gaf een hoge waarde aan, nitraat rond de 4 (dat is ook het maximale wat er te meten valt met die setjes)

Toch maar eens setjes van Salifert aangeschaft en de metingen eens uitgevoerd. Naast dat deze setjes veel sneller uitslag geven, zijn ze ook duidelijker.
Fosfaat netjes rond de 0,08, nitraat tussen de 25 en 50 (dat is wel een nadeel, de stappen in het hoge bereik zijn wel enorm)

Blijkbaar worden de setjes van colombo niet nog roder als ze de 4 mg/l bereikt hebben...

Vandaag maar meteen een wissel van 50% uitgevoerd., de koralen lijken het wel te waarderen..

Morgen verder testen en wellicht deze week nog een waterwissel..

Ik vind nitraattestjes aflezen een regelrechte ramp.... Heb nu die van Nyos en die is aardig af te lezen. Wat mij echt heel erg heeft geholpen is DSR reference vloeistof gebruiken om je tests te ijken. Misschien een idee?

Ik vind nitraattestjes aflezen een regelrechte ramp.... Heb nu die van Nyos en die is aardig af te lezen. Wat mij echt heel erg heeft geholpen is DSR reference vloeistof gebruiken om je tests te ijken. Misschien een idee?
Ik ben principieel tegen DSR.. heeft z'n geschiedenis..
Het grootste probleel lag toch denk bij mezelf en het idee dat als de test maar tot 4 gaat, de nitraatwaarde daar ook wel om zal zitten.. laks, te makkelijk...

belangrijkste is dat het probleem nu aan het licht is en er gericht maatregelen kunnen worden genomen.

Al een beetje een idee wat je 'straks' gaat doen in de nieuwe woning? Wel zee houden toch?
Groter!

De planning is een bak van 100*60*60.
Hardware gaat mee, verlichting wil ik nog wel updaten/upgraden.

Qua inrichting wil ik het luchtig houden, die negative space aqua scape van BRS vind ik wel wat, maar heb met het verhuizen geen tijd om dit goed te doen.
Nog een beetje rond aan het kijken naar kant en klare pilaren, gecombineerd met Marco rocks

Ik ben principieel tegen DSR.. heeft z'n geschiedenis..
Het grootste probleel lag toch denk bij mezelf en het idee dat als de test maar tot 4 gaat, de nitraatwaarde daar ook wel om zal zitten.. laks, te makkelijk...

belangrijkste is dat het probleem nu aan het licht is en er gericht maatregelen kunnen worden genomen.

Jammer, kan daar natuurlijk weinig tegenin brengen :). Alsnog zou ik volgende keer, als Salifert op is, eens kijken naar Nyos. Super fijn spul.

Inderdaad fijn dat je nu iig ergens op kan sturen!

Salifert is mij heilig 😇.
Maximale betrouwbaarheid (nauwkeurigheid, reproduceerbaarheid) voor de laagst mogelijke prijs.
Al 17 jaar mijn merk👍🏻

Salifert is mij heilig 😇.
Maximale betrouwbaarheid (nauwkeurigheid, reproduceerbaarheid) voor de laagst mogelijke prijs.
Al 17 jaar mijn merk👍🏻

Ik kreeg het gewoon niet afgelezen helaas.....

@Patrick_NL gebruik jij ook de salifert voor fosfaat?
Bij mij geeft de Salifert po4 namelijk 0 aan waarbij de ULR Hanna checker 0.02 aangeeft. Geen groot verschil maar mogelijk op jouw waarde weer net wat anders. De Hanna checker vind ik zelf heel prettig werken.

Back
Bovenaan