Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

M's blue Marine reef 60 (nano)

MMierlo009

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Ik ga ook starten met het bijhouden van een dagboek.
Mijn B.M.60 bak draait nu een twee maanden. Ik ben echter anders gestart dan de, door iedereen aan te raden, te volgen opstart.

Deze bak heb ik overgenomen, draaide bij diegene een kleine 3 maanden.

Ik zal bij het begin beginnen, ik heb altijd al een aquarium willen hebben. Dit is mijn eerste zoutwaterbak. Ik dacht daarbij, als ik nu eens een draaiende bak overneem....
Na de overname van de bak naar de dichtsbijzijnde lfs gereden om de vissen juist te kunnen vervoeren. Ik had ze in plastic bakken. Eenmaal daar over de bak gepraat en toen kwamen we tot de conclusie dat er veelste weinig (levend) steen in zat. Bleek nog geen kilo steen in te liggen. Daarom 6 kilo nieuw levend steen meegenomen en daarbij ook Nite out en special Blend voor de op/ doorstart.

Visbestand was op dat moment
- zandhapper
- zeeegel (Henk)
- 1 slak

- kleine anemoonvis (Nemo)
- zeepaardje (Zara)
(Namen door o.a. dochterlief verzonnen)
Nu hoor ik jullie denken, een zeepaardje. Hierover straks meer.....
De bak heb ik geplaatst en gevuld met het meegekomen zeewater en nieuw levend steen. Ook heb ik het steen wat in de bak aanwezig was toegevoegd.
IMG_20200117_222623.jpg
De bak in laten draaien (ongeveer een 3 uur) en toen de vissen erin.
De volgende ochtend:
IMG_20200118_143459.jpg
Begonnen met zowel dagelijks Nite out en volgens voorschrift special Blend.

Continue, bijna dagelijks, de ammoniak en nitriet waardes gemeten. Zodra er ook maar enigszins een piek kwam een waterwissel (Tussen de 30 en 50%) uitgevoerd.
Dit om deze giftige waardes zo laag mogelijk te houden.
Veel voeren aan het zeepaardje. Zo'n 3 maal daags mysis. Dit ging er goed in . Zag haar gewoon groeien. Haar kleur werd ook snel lichter. Gelezen dat ze zich dan meer op hun gemak voelen. Door haar voorkomen en het voeren kregen we toch wel een band. Ze kwam op je af en gaf ook aan wanneer ze wilde eten.
IMG_20200213_174950.jpg
* Fast forward* Een paar weken later:

In de ochtend lag onze Nemo op de grond. Helaas want het was een hele leuke vis. Kwam met het voeren echt op je af.
Wilde er altijd een rooster op hebben liggen. Blijkbaar toch te laat mee begonnen.
Daarom snel een zelfbouw rooster van red sea gekocht. Deze op maat gedremeld...
IMG_20200303_194734.jpg
Helaas te laat voor nemo (sorry Nemo).

Eigenlijk draaide de bak wel goed. Meermaals water laten testen.
Doordat we een doorstart hadden en veel bacteriën hadden toegevoegd besloten om wat koralen toe te voegen.
De eerste was een groene spijkerpoliep
IMG_20200224_212826.jpg
Hierdoor de opbouw van de stenen wat aangepast zodat we meer ruimte hadden om koralen toe te voegen.
Een week later wilde ik wat kleine reefbones plaatsen voor het zeepaardje.
Toen kwamen we de mandarijn pitvis in de lfs tegen. na overleg deze aangeschaft. Deze wilde we sowieso aanschaffen, maar is eerder gebeurd mede doordat we onze zeepaardje ook meermaals daags voeren.
IMG_20200221_215928.jpg
IMG_20200228_203940.jpg
Ik dacht zo slim te zijn om de reefbones middels twee componenten klei vast te zetten en daarna direct een waterwissel toe te passen, want ja, dan is die witte waas direct uit de bak en hoeft mijn afschuimer niet zoveel te filteren. Bij de waterwissel zet ik de pomp en afschuimer uit, lopen anders droog.
Toen sloeg het noodlot toe...
Het zeepaardje maakte een aantal heftige bewegingen, snakte naar adem en is daarbij mogelijk boven water geweest. Ik met een hoop gevloek, want ik baal er nog steeds van, het nieuwe water snel in de bak gepompt. Dit heeft niet meer mogen baten. Het zeepaardje kon niet veel meer dan ademen. Zakte steeds naar beneden. Heb haar daarom mijn vinger als ankerpunt gegeven hoog in de bak. Helaas maar ze overleefde dit niet.

en dit alleen doordat ik wat kleine ankerpunten wilde plaatsen juist voor het zeepaardje😢
Nu blijkt dat de combinatie van onder water kleien en een waterwissel, waarbij de techniek uit staat funest is geweest. Mogelijk heeft er geen of te weinig zuurstof in het water gezeten.

Had het gevoel dat de hobby over was. Zeepaardje was niet meer en ik had mogelijk alles verkl**t.

Nu, een aantal weken verder, meet ik om de 2 dagen mijn waardes en voeg waar nodig kH, Ca en Mg toe.
Heb ik een ander lamp aangeschaft, de A.I nano Sol en is dea Waterwissel iedere week. Ongeveer 20 %

Ik meette iedere keer een hoge nitraat, ongeveer 50. Dit zou door het vele voeren zijn.
Heb een Hanna fosfor checker aangeschaft. Deze waardes zijn ook veelste hoog. Meet ong 0.6
Zodoende Rowaphos, purigen en red sea carbon toegevoegd. Dit draait ongeveer 1,5 week
Nu zijn de waardes als volgt:
Temp = 25
Ph ligt tussen 8 en 8.4
no2 = 0
Nh3/Nh4 = 0
No3 = 1
Po4 = 0.6 (hoger kan Hanna fosfor niet meten)
kH ligt tussen 7.5 en 8.2
mg ligt tussen 1280 en 1360
ca ligt tussen 400 en 450

Doordat nitraat nu zo laag staat en fosfaat zo hoog heb ik carbon en purigen uit de sump gehaald.
Ik weet dat mijn po4 veelste hoog is. Heb gelezen dat deze ook niet te snel mag zakken dus Rowaphos moet zijn werk doen.

Mijn vrouw noemt mij een aquarium gluurder, zoveel sta/ zit ik voor de bak..

Dit in een notendop hoe mijn eerste twee maanden zeeaquarium eruit zien.
Nog een drietal van deze medebewoners met het levend steen meegekregen
IMG_20200302_201804.jpg

Heb al heel veel van jullie geleerd door dit forum door te spitten op vragen die ik had. Er zullen nu van mijn kant vast en zeker vragen komen.
Zo dan ook de eerste. Op welke wijze kan ik nog meer mijn fosfaat laten dalen. Of is het nu gewoon wachten en Rowaphos z'n ding laten doen?
 
Laatst bewerkt:
Ai, dat zijn een heftige twee maanden!
Plakken onder water met klein of epoxy is linke soep, zeker in een klein bakje - ik zou dan eerder seconden lijm gebruiken, of buiten de bak plakken als je het met secondenlijm niet vast genoeg kan zetten. Maarja... das nu allemaal te laat :)


Om je fosfaat verder te laten zakken zou ik nitraat gaan doseren. Je nitraat is superlaag, en je fosfaat heel hoog, terwijl fosfaat afbrekende bacterien juist nitraat gebruiken om het fosfaat af te breken. Je nitraat mag best richting de 5 kruipen, dat is geen probleem. Rustig doseren, en meten.

Succes! Je bent op de goede weg!
 
Zeker een harde les om onder water te kleien. Doe ik ook nooit meer.

Bedankt voor de tip mbt nitraat. Had inderdaad al gelezen dan je fosfaat niet kan aanpakken zonder nitraat. Ik ga dan beginnen om mijn afschuimer een aantal uren per dag uit te zetten. Ik ga ook eens inlezen of dagelijks gebruik van een paar ml Special blend gaat helpen om fosfaat te verlagen.
 
Ik blijf toch van mening dat zeepaardjes in een speciale bak gehouden moeten worden als men het echt serieus wil nemen. Dat zijn zeer speciale gevoelige diertjes. Ik zelf zou er niet zomaar aan durven te beginnen... Ik wens veel succes natuurlijk! Ik hoop dat jullie heel snel meer zullen lezen en leren welke speciale eisen een zeepaardje stelt voor een goed leven.
 
Leuk om je dagboek door te lezen! Erg jammer van sommige tegenslagen :(.

Wat raar trouwens dat je zo’n problemen hebt met eopxy. Ik gebruik zelf D-D construction epoxy vrij regelmatig in mijn bak zonder enig probleem. Enkel de afschuimer flipt m eventjes.

Ik gebruik zelf de DSR-EZ lijn om alle waardes op peil te houden (inclusief fosfaat en nitraat). Werkt erg prettig!
 
Leuk om je dagboek door te lezen! Erg jammer van sommige tegenslagen :(.

Wat raar trouwens dat je zo’n problemen hebt met eopxy. Ik gebruik zelf D-D construction epoxy vrij regelmatig in mijn bak zonder enig probleem. Enkel de afschuimer flipt m eventjes.

Ik gebruik zelf de DSR-EZ lijn om alle waardes op peil te houden (inclusief fosfaat en nitraat). Werkt erg prettig!
Is zeker jammer en ook apart dat het eerder wel goed ging. Ik gebruik dezelfde epoxy. Denk dat dan ook alles te maken heeft met het totale plaatje. Epoxy gebruiken, waterwissel en de techniek uit tijdens de wissel.
 
Kleine update:

Ik kocht in eerste instantie (de eerste waterwissels) zeewater. Nadien met osmose water vanuit de winkel mijn eigen water aangemaakt.

Nu toch een osmose apparaat met di filter gekocht. Tevens een TDS meter geplaatst.

Tds meter geeft mooi de waardes, voor
.IMG_20200320_200625.jpg
,En na de di filter.
IMG_20200320_200648.jpg

Toch fijn je eigen osmose water.
 
Laatst bewerkt:
Update 3#

Waterwaardes na waterwissel:
Temp = 25
Ph = 8.2
no2 = 0
Nh3/Nh4 = 0
No3 = 0
Po4 = 0.61 (hoger kan Hanna niet meten)
kH = 7.8
mg = 1600
ca = 480

Voor de waterwissel waren de waardes in de bak:
Temp = 25
Ph = 8.2
no2 = 0
Nh3/Nh4 = 0
No3 = 0
Po4 = 0.61 (hoger kan Hanna niet meten)
kH = 7.6
mg = 1500
ca = 450

De waterwaardes van het aangemaakte water:
Temp = 25
Ph = 8.2
no2 = 0
Nh3/Nh4 = 0
No3 = 0
Po4 = 0.02
kH = 8.1
mg = 1460
ca = 450

De waardes in het rood vind ik zelf wat vreemd.
Mg is hoger gemeten dan zowel de waardes van het aangemaakte water en aquarium water.

Po4 blijft hoog terwijl ik over Rowaphos (in filterzak) filter. Ik weet dat dit lang kan duren maar er zit geen daling in.

No3 probeer ik te verhogen door wat rijker te voeren en het voer niet meer te spoelen.
Mocht dit niet werken om mijn no3 naar ong 5 te krijgen dan ga ik op zoek naar toevoegingen
 
Ik zou sowieso een toevoeging gebruiken om NO3 te verhogen. Je bent toch ook niet van plan om dat voorregime door te zetten?
Nee klopt. Ik ga me daarom eens inlezen in de DSR methode no3 toevoegen
Gebruik nu de Red sea toevoegingen kH, Mg en Ca+ met de Red sea zout
 
Bij mij heeft diakat b mij van m'n fosfaat afgeholpen, die was iets van 3.6 vanwege opslag in het steen wat ik gekocht had.

Diakat b is stukken goedkoper als rowaphos, maar werkking is hetzelfde...
 
Bij mij heeft diakat b mij van m'n fosfaat afgeholpen, die was iets van 3.6 vanwege opslag in het steen wat ik gekocht had.

Diakat b is stukken goedkoper als rowaphos, maar werkking is hetzelfde...
Bedankt voor de tip. Ik ga dat eens proberen. Kan nu nog niet zeggen dat Rowaphos enigszins mijn fosfaat omlaag haalt.
Ik had al wat gelezen over diakat, klopt het dat fosfaat met diakat b sneller daalt?
Ik heb ook een wervelbed filter aangeschaft. Dus nu op zoek naar filtermedia wat mag wervelen en fosfaat omlaag trekt. Voor zover ik gelezen heb, mag dit met diakat, mits de stroming niet te hard is.
IMG_20200324_192047.jpg
Want zoals te zien op deze foto, volgens mij moet ik er niet te lang mee wachten....
 
Bedankt voor de tip. Ik ga dat eens proberen. Kan nu nog niet zeggen dat Rowaphos enigszins mijn fosfaat omlaag haalt.
Ik had al wat gelezen over diakat, klopt het dat fosfaat met diakat b sneller daalt?
Ik heb ook een wervelbed filter aangeschaft. Dus nu op zoek naar filtermedia wat mag wervelen en fosfaat omlaag trekt. Voor zover ik gelezen heb, mag dit met diakat, mits de stroming niet te hard is.
Bekijk bijlage 526917
Want zoals te zien op deze foto, volgens mij moet ik er niet te lang mee wachten....

Rowaphos zou ook je fosfaat omlaag moeten trekken en dat zelfs nog iets sneller als met diakat b.

Diakat b zou mogen wervelen maar het vergruisd wel een beetje dus ik zou adviseren om het niet te laten wervelen. Ik had het in een wervelbed maar die had ik zo afgesteld dat het niet wervelde..

Vreemd dat rowaphos bij jou geen resultaat boekt want dit heeft het bij mij prima gedaan. Had het wel wervelen trouwens maar had filterwatten bij de uitstroom zodat er geen gruis in het aquarium kwam.. dat zou je overigens ook met diakat b kunnen doen

Of eens een grote waterwissels doen en kijken wat er dan gebeurd en of het weer oploopt daarna
 
Dat Rowaphos niet veel doet vind ik ook vreemd. Ik meet met een Hanna HI736 mijn fosfaat.
ik wissel wekelijks 20 tot 25 liter met zelf aangemaakt water (red sea salt) . Meet ik hierna mijn fosfaat dan zie ik wel een daling. Dag erna is deze weer gestegen. Ik ga er dan ook vanuit dat het in mijn levend steen zit.
Zou ik vaker en meer liters moeten wisselen?
 
Vandaag staat op de planning om 30 liter te wisselen.
Waterwaardes van de bak op dit moment.
Screenshot_20200327-131127~2.png

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij krijg de spijkerpoliep een nieuwe kop erbij?
IMG_20200327_103822.jpg

Verder eet mijn manderijn pitvis goed en komt hij vaak voorin zwemmen
IMG_20200327_103227.jpg

Nu alleen nog zorgen dat mijn fosfaat omlaag gaat...🤔
 
Ik zou sowieso een toevoeging gebruiken om NO3 te verhogen. Je bent toch ook niet van plan om dat voorregime door te zetten?
De toevoeging voor no3 heb ik inmiddels aangeschaft. Is de DSR no3+ en dit werkt prima.
Mijn no3 staat op dit moment op 2 en verhoog deze nu met mate tot ong 5.
Mijn po4 is na de waterwissel gezakt naar 0.4
 
Update 4#

Op 31 maart een wervelbed filter aan het systeem gekoppeld (hang on) in dit filter draai ik op diakat met geen tot minimaal werveling.
IMG_20200327_202946.jpg
Op 29/3 was mijn fosfaat hoger dan 0.61.
Vandaag, 1 april, fosfaat gemeten. Deze was 0.24.
Dus in 1 dag flink gedaald.

Ik had al gelezen dat een te en snelle daling niet prettig is voor de koralen. Ik heb nu 1 gorgoon die dicht staat. De rest van de koralen doen het prima.
Daarom staat het filter op een tijdschakelaar.
Morgen staat op de planning de bodem schoon zuigen.
Vrijdag weer een waterwissel.

Verdere waardes zijn:
Temp = 25
Ph = 8.4 (met 0.2 verhoogd)
no2 = 0
Nh3/Nh4 = 0
No3 = 5 (toevoeging van DSR no3+)

Morgen meet ik de overige, (kH, ca en mg), waardes.

Wat vinden jullie? Goed plan om het filter op een tijdschakelaar te zetten of gewoon nu blijven draaien tot aan ong. 0.08 waarna het filter weg kan en daarna gebruik maken van de DSR carbon toevoeging?


Verder zwemt mijn mandarijn pitvis lekker door de bak.
IMG_20200331_192454.jpg
IMG_20200401_191234.jpg
( Tevens mijn gorgoon op de foto. Die hier dicht staat)
 
Update 5#

Na wat standaard waterwissels en vervanging van diakat (waarschijnlijk verzadigd want mijn fosfaat wilde niet verder zakken) is mijn fosfaat nu bijna op streefwaarde.

Temp = 25
Ph = 8.2
No3 = 2
Po4 = 0.098
kH = 7
Mg = 1400
Ca = 450

Mijn kH zakt wel. Na veelvuldig meten is dit ongeveer 0.2 per dag. Deze gaat binnenkort via een doseerpomp lopen. Verder blijven Mg en Ca zo goed als op deze waardes. Binnenkort wat extra koralen toevoegen.
 
Wat vinden jullie? Goed plan om het filter op een tijdschakelaar te zetten of gewoon nu blijven draaien ...

Los van de vraag of het pompje dat aan-/uitschakelen kan verdragen.
Ik kan me voorstellen dat tijdens de stilstand een vorm van verzuring optreedt in het filtermateriaal waardoor het fosfaat weer in oplossing komt en bij opstart weer terug de bak inspoelt. Dit zal het proces van fosfaat verwijderen verlengen. Wellicht ben je er beter mee om te kiezen voor minder, maar wel continue doorstroming.
 
Los van de vraag of het pompje dat aan-/uitschakelen kan verdragen.
Ik kan me voorstellen dat tijdens de stilstand een vorm van verzuring optreedt in het filtermateriaal waardoor het fosfaat weer in oplossing komt en bij opstart weer terug de bak inspoelt. Dit zal het proces van fosfaat verwijderen verlengen. Wellicht ben je er beter mee om te kiezen voor minder, maar wel continue doorstroming.
Klinkt heel logisch. 😁 Bedankt. Heb voor een mindere doorstroming gekozen.
 
Bovenaan